Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ten eerste: je beschrijft een proces. Je laat zien hoe je gedrukte stemming met iedere stap richting het water rustiger wordt. Maar waar eindigt het? Het is logisch dat je naar het in stilte eindigt, dus verzin iets dat je niet verwacht - bijvoorbeeld dat je verdrinkt (een fatale, suicidale duik). Ik noem maar iets. Verzin een twist, een climax, een pointe. Verder kun je met het metrum iets proberen. In het begin kun je hakkelende jambes of trocheeën gebruiken en naarmate je steeds vrolijker wordt, gebruik je zangerige dactylussen. Je eerste zin is wat dat betreft sterk, vanwege de antimetrie. Wat de vorm betreft, kun je de stilte visueel weergeven door steeds minder wooden per regel te gebruiken (toegegeven: cliché, maar effectief). Ik vind je woordkeus voor de enkelwoordige regels aardig - ze slaan aardig terug op de handelingen in de voorgaande regels - maar het zijn lelijke woorden. Ik zou voor andere woorden kiezen. Tot slot kun je de woorden wat meer uitkiezen en positioneren, zodat ze elkaar meer versterken. Andere kleine verbeteringen:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Dan nog vind ik het niet zo'n sterk einde. Meer een einde van 'het geld is op' (net als bij Monty Python's film "Search for the Holy Grail", waarin aan het einde hedendaagse agenten de middeleeuwse cast komen arresteren - omdat de filmmakers door hun geld heen zijn. ![]() Citaat:
Vergeet ook niet de raad: "kil your darlings". Soms heb je zo iets moois verzonnen, maar wil het gewoon niet werken. Desondanks doe je er alles aan om het te behouden. Doe dat niet. Bewaar je vondst voor een ander gedicht en verzin een oplossing voor je huidige probleem. Schrijf tot slot je metrum uit (als je al met een metrum wilt dichten), zodat je weet waarnaar je zoekt. Maar laat het metrum niet een keurslijf worden. Soms is iets niet volgens metrum, maar loopt het ritmisch wel. En speel ook met het metrum. Sommige metra passen goed bij het ene gevoel, dat je wilt overbrengen, andere metra weer bij andere gevoelens. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |