Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2004, 18:00
WillKillForSex
WillKillForSex is offline
Gegroet.

Om lang verhaal kort te maken zal ik gelijk to the point zijn. Mn telefoon vertoont mankementen. Heb hem al een keer opgestuurd naar de provider waarvan ik de phone heb en ze hebben het toen gemaakt. Nu heb ik weer last vandezelfde symptonen en meer.

Ze willen mn telefoon niet gratis repareren want er is 1 jaar en 2 maanden verstreken en de fabriek geeft maar 1 jaar garantie (EU wetgeving geeft 2?) Omdat reparatie kosten 300 euro kunnen kosten en het mobieltje maar toendertijd 80 kosten proberen ze me indirect dus af te schepen dat ik maar een nieuw telefoontje moet kopen.

Hier heb ik bar weinig zin in als ik nog garantie heb. Ik heb gezegd dat het vertrouwen die ik heb in het toestel null is en dat ik of een gratis reparatie wil of mijn geld terug aangezien het nu al voor de 2de keer stuk is binnen iets meer dan een jaar.

Wat kan ik nu het beste doen? Ik overweeg om de consumentenbond om hulp te vragen wat voor recht ik nog heb maar alvorens dacht ik dat scholieren.com me ook nog even kan helpen.

alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2004, 19:07
rubenrtv
rubenrtv is offline
de 1e x viel binnen de garantie, dus had je niet hoeven betalen. de 2e x valt buiten de garantie die (waarschijnlijk) in de algemene voorwaarden van je provider staat en hiervoor zal je moeten betalen
Oud 31-08-2004, 20:04
WillKillForSex
Ja en ik kan in mn voorwaarde ook opnemen dat je levenslange garantie hebt tot aan de deur.

Europese wetgeving is binding voor alles en iedereen in de EU.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 20:53
Verwijderd
Overleg met de winkel waar je hem gekocht hebt.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 00:30
Sovereign
Sovereign is offline
Juiste antwoord:

Europese "wetgeving" (in casu de richtlijn consumentengaranties) is in beginsel niet horizontaal bindend en werkt dus alleen maar tussen burger en overheid. Daar is een uitzondering op, namelijk richtlijn conforme interpretatie, maar dat is hier niet zo belangrijk.

De desbetreffende richtlijn is namelijk reeds omgezet in nationaal recht. Met andere woorden, het huidige consumenenkooprecht biedt al deze wettelijke garantie. Alleen is die 2-jaar termijn niet met zoveel worden opgenomen omdat de wettelijke garantie een open norm is, dus vond de wetgever dat men al aan die implementatie verplichting had voldaan.

Kortom, je had voorheen al recht op meer dan een jaar garantie. Van een telefoon mag je immers verwachten dat hij langer meegaat dan een jaar (op de Tros Radar site staan geloof ik wat richtlijnen voor bepaalde producten). Stel ze dus per brief in gebreke en wijs ze op hun wettelijke garantieverplichting (7:17 jo 7:21 BW) waarbij de geleverde zaak aan de overeenkomst dient te beantwoorden. Een telefoon die een dergelijk gebrek vertoont doet dat namelijk niet.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 00:55
WillKillForSex
Kijk, zo'n antwoord had ik nodig! Hardstikke bedankt.

De technische levensverwachting van een mob. telefoon is 3 tot 5 jaar, zo stond ook in de consumentengids en dit is ook een redelijk aantal jaar hoe lang zo'n mobiel werkend hoort te blijven bij normaal gebruik.

Welke middelen heb ik verder nog recht op in vorm van vergoeding? Gratis reparatie? Geld terug? Wat ik mij namelijk nog kan herrineren is dat wanneer een product tot 2 of 3 maal toe gebreken vertoont ondeugdelijk is en de consument dan kan kiezen voor zijn geld of een vervangend product.

Tot slot waar zou ik de complete omschrijving van 7:17 jo 7:21 BW kunnen vinden?

nogmaals, hardstikke bedankt!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 09:41
Grimmetje
Grimmetje is offline
Nou, het LIJKT me, dat je art. 7:17 jo 7:21 gewoon kunt vinden in boek 7 van het Nederlands Burgerlijk wetboek, en dan vooral bij artikel 17 en 21
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 09:41
Go
Go is offline
Hier heb je een voorbeeldbrief, nog zelf in te vullen: http://www.trosradar.nl/redactie//le...ie_claimen.doc
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 10:47
WillKillForSex
Citaat:
Grimmetje schreef op 01-09-2004 @ 10:41 :
Nou, het LIJKT me, dat je art. 7:17 jo 7:21 gewoon kunt vinden in boek 7 van het Nederlands Burgerlijk wetboek, en dan vooral bij artikel 17 en 21
En die hebben ze gewoon in de bieb staan? Of ergens op internet misschien?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2004, 10:50
WillKillForSex
Die brief helpt mij een hoop

bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten