Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2004, 01:42
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Heeft ieder mens recht op geluk?

Ja:
Geluk is niet iets wat je vanzelf sprekend hebt, je moet het zelf opzoeken. Kan je iemand anders erop aanspreken als je het niet hebt? Nee, want je bent er tenslotte zelf verantwoordelijk voor.

Nee:
Als je er geen recht op hebt kan iedereen jou verbieden gelukkig te zijn. Geluk is van niemand dus iedereen heeft het recht jou het te ontzeggen.

Een ogenschijnlijk triviale vraag heeft nog best leuke implicaties. Wat vinden jullie?
Oud 22-08-2004, 01:57
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
ik geloof niet in rechten

Maar ik denk dat iedereen de mogelijkheid heeft tot geluk, omdat het niet afhankelijk is van je situatie maar van je mentale staat.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 07:36
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 22-08-2004 @ 02:57 :
ik geloof niet in rechten

Maar ik denk dat iedereen de mogelijkheid heeft tot geluk, omdat het niet afhankelijk is van je situatie maar van je mentale staat.
Dat denk ik wel. Geluk dwing je af, daarvoor met je toch in een redelijk normale mentale staat verkeren anders laat je het aan je voorbij gaan.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 08:19
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 22-08-2004 @ 02:42 :
Heeft ieder mens recht op geluk?

Ja:
Geluk is niet iets wat je vanzelf sprekend hebt, je moet het zelf opzoeken. Kan je iemand anders erop aanspreken als je het niet hebt? Nee, want je bent er tenslotte zelf verantwoordelijk voor.
Als je er recht op hebt dan zou het toch wel iets zijn wat je vanzelfsprekend moet hebben?
Oud 22-08-2004, 09:20
Paul Ryan
Paul Ryan is offline
He getsie "ik heb ook recht op geluk"
He bah wat een flauwekul weer

evenals je jezelf geluk geeft, geef je jezelf het recht daarop
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 10:21
Verwijderd
Ik vind 'recht hebben op' een beetje vaag. Bedoel je dat ieder mens de basisvoorzieningen moet verkrijgen, de voorwaarde om überhaupt gelukkig te kunnen zijn?

Daar ben ik het wel mee eens.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 11:07
Verwijderd
In discussies die beginnen met 'heeft iemand recht op...' meng ik me uit principe niet, tenzij het om rechten in juridische zin gaat.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 12:10
onderkoffer
onderkoffer is offline
nee mensen hebben geen recht op geluk maar dat anderen dan iemand kunnen verbieden om gelukkig te zijn
waarom zou dat zo zijn?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 12:20
MissesLena
MissesLena is offline
in het leven buiten de wet om draait het niet om RECHTEN maar om KEUZES... je kiest een weg en wat je daar tegen komt is soms voor jou te verstaan als GELUK en soms als ONGELUK. Maar soms kan iets wat jij als ONGELUK zag je naar een keuze en een pad brengen waar je juist GELUK ondervind... Wij hebben het GELUK dat onze wereld gecontroleerd wordt door RECHTEN die onze KEUZES kunnen sturen zodat we uiteindelijk allemaal het pad der GELUK zullen bereiken.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 12:39
DvoorA
DvoorA is offline
iedereen heeft recht op de basisvoorwaarden om geluk te kunnen scheppen. Dus een menswaardig bestaan. Maar het is de taak van iedereen voor zich om zn eigen geluk binnen dat menswaardig bestaan te creeeren. Iedereen wordt van andere dingen gelukkig, geluk is te persoonlijk om in algemene termen erover te praten.
Oud 22-08-2004, 12:52
Blitzkrieg Bop
Citaat:
lovetear schreef op 22-08-2004 @ 09:19 :
Als je er recht op hebt dan zou het toch wel iets zijn wat je vanzelfsprekend moet hebben?
Nee dat hoeft niet. Je kunt erges recht op hebben maar er wel iets voor moeten doen om het te krijgen. Het recht om je stem te laten horen bijvoorbeeld heeft iedereen, maar je moet er wel iets voor doen, namelijk naar de stembus komen. Als je er zelf alles aan doet om te gaan stemmen maar het lukt uiteindelijk niet omdat iemand de deur van de stembus voor je blokkeert dan kan je diegene er op aan spreken omdat je niet hetgene hebt gekregen waar je recht o hebt.
Oud 22-08-2004, 12:55
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-08-2004 @ 11:21 :
Ik vind 'recht hebben op' een beetje vaag. Bedoel je dat ieder mens de basisvoorzieningen moet verkrijgen, de voorwaarde om überhaupt gelukkig te kunnen zijn?

Daar ben ik het wel mee eens.
Het gaat meer om het geluk zelf. Veel mensen zeggen vaak heel zeikerig van 'ik heb ook recht op geluk hoor'' en ik vroeg me af in hoeverre je dat wel kan zeggen.
Oud 22-08-2004, 12:55
MissesLena
MissesLena is offline
Citaat:
DNMB schreef op 22-08-2004 @ 13:39 :
iedereen heeft recht op de basisvoorwaarden om geluk te kunnen scheppen. Dus een menswaardig bestaan. Maar het is de taak van iedereen voor zich om zn eigen geluk binnen dat menswaardig bestaan te creeeren. Iedereen wordt van andere dingen gelukkig, geluk is te persoonlijk om in algemene termen erover te praten.
Dan hebben 1/2 van de mensen op aarde niet waar ze recht op hebben...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 12:56
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Scholieren mogen niet gelukkig zijn. Scholieren moeten naar school.
Oud 22-08-2004, 12:57
MissesLena
MissesLena is offline
DNMB heeft net dus gesuggereerd dat mensen die een niet menswaardig bestaan hebben geen kans op geluk hebben.
Mm....
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 12:57
MissesLena
MissesLena is offline
Citaat:
Zotje schreef op 22-08-2004 @ 13:56 :
Scholieren mogen niet gelukkig zijn. Scholieren moeten naar school.
Ik hou van school...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 12:58
Blitzkrieg Bop
Citaat:
onderkoffer schreef op 22-08-2004 @ 13:10 :
nee mensen hebben geen recht op geluk maar dat anderen dan iemand kunnen verbieden om gelukkig te zijn
waarom zou dat zo zijn?
Als je ergens geen recht op hebt dat heeft in principe iedereen het recht om het jou te ontnemen of te ontzeggen. Het is tenslotte van niemand. Iedereen mag zijn eigen geluk maximaliseren ten kostte van jou geluk. Dus iemand mag ook iemand met opzet dwarsbomen in zijn pogingen gelukkig te worden.
Oud 22-08-2004, 16:36
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 22-08-2004 @ 13:52 :
Nee dat hoeft niet. Je kunt erges recht op hebben maar er wel iets voor moeten doen om het te krijgen. Het recht om je stem te laten horen bijvoorbeeld heeft iedereen, maar je moet er wel iets voor doen, namelijk naar de stembus komen. Als je er zelf alles aan doet om te gaan stemmen maar het lukt uiteindelijk niet omdat iemand de deur van de stembus voor je blokkeert dan kan je diegene er op aan spreken omdat je niet hetgene hebt gekregen waar je recht o hebt.
Hmm, klopt.

Ik denk dat het handig is als je als topicstarter een definitie voor geluk geeft, omdat er vaak wat interpretatieverschil van het woord geluk is. In mijn ervaringen dan .
Oud 22-08-2004, 17:41
Wammus
Wammus is offline
Ik vind dat iedereen recht heeft op geluk. Niet in juridische zin mischien maar je kan volgens mij ook op een andere manier recht hebben op iets. Het is alleen afhankelijk van hoe je je gedraagt en wat je wel en niet doet. En je moet er natuurlijk wel een beetje je best voor doen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je er geen flikker voor doet en er toch maar vanuit gaat dat je gelukkig word. Dat werkt volgens mij niet. Maarja als je gelukkig bent met nietsdoen dan is daar ook niets mis mee. Zolang een ander er maar geen last van heeft.
Oud 22-08-2004, 17:50
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 22-08-2004 @ 13:58 :
Als je ergens geen recht op hebt dat heeft in principe iedereen het recht om het jou te ontnemen of te ontzeggen. Het is tenslotte van niemand. Iedereen mag zijn eigen geluk maximaliseren ten kostte van jou geluk. Dus iemand mag ook iemand met opzet dwarsbomen in zijn pogingen gelukkig te worden.
daar ben ik het niet mee eens
waarom zou dat geluk van niemand zijn als je er geen recht op hebt
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 18:21
McCaine
McCaine is offline
Lijkt me niet. Er zijn veel te veel dingen die mensen gelukkig maken, doch andere mensen daarmee tegelijkertijd ongelukkig maken.

Het is wel het doel van de overheid om het geluk van de mensen zoveel mogelijk, dus binnen bepaalde grenzen, te bevorderen. Maar daaraan mogen geen rechten worden ontleend vind ik.
Oud 22-08-2004, 18:33
Wammus
Wammus is offline
Dat houd je altijd. Je kan als overheid niet iedereen gelukkig maken. Dat gaat nou een keer niet, daar zijn mensen te verschillend voor. Maar ik vind ook niet dat het een taak is van de overheid om mensen gelukkig te maken. De overheid zit er om de zaken voor de mensen zo goed mogelijk te regelen en of de mensen gelukkig worden dat hangt nog steeds van jezelf af en niet van de overheid.
Oud 22-08-2004, 19:33
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
wammus schreef op 22-08-2004 @ 19:33 :
Dat houd je altijd. Je kan als overheid niet iedereen gelukkig maken. Dat gaat nou een keer niet, daar zijn mensen te verschillend voor. Maar ik vind ook niet dat het een taak is van de overheid om mensen gelukkig te maken. De overheid zit er om de zaken voor de mensen zo goed mogelijk te regelen en of de mensen gelukkig worden dat hangt nog steeds van jezelf af en niet van de overheid.
Maar zijn "dingen zo goed mogelijk regelen voor de mensen" en "het geluk van de mensen zoveel mogelijk bevorderen" niet hetzelfde dan?
Oud 22-08-2004, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 22-08-2004 @ 13:55 :
Het gaat meer om het geluk zelf. Veel mensen zeggen vaak heel zeikerig van 'ik heb ook recht op geluk hoor'' en ik vroeg me af in hoeverre je dat wel kan zeggen.
Als mensen zeggen dat ze ergens 'recht op hebben' dat bedoelen ze doorgaans gewoon dat ze het willen hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2004, 21:21
Verwijderd
Citaat:
MissesLena schreef op 22-08-2004 @ 13:55 :
Dan hebben 1/2 van de mensen op aarde niet waar ze recht op hebben...
Nah, 1/5 deel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2004, 23:24
Blitzkrieg Bop
Citaat:
onderkoffer schreef op 22-08-2004 @ 18:50 :
daar ben ik het niet mee eens
waarom zou dat geluk van niemand zijn als je er geen recht op hebt
Ik dacht dat dat wel duidelijk was, maar goed:
Stel je hebt drie mensen en die drie mensen hebben de overeenkomst dat iedereen recht heeft op evenveel biertjes. Die drie mensen lopen door de woestijn en ineens staan er 3 biertjes bij een oase. Het spreekt vanzelf dat ze die biertjes eerlijk verdelen, toch? Namelijk iedereen krijgt er 1. Niet meer, niet minder.
Nu staan er in diezelfde oase ook 3 biertjes en er komen 3 mensen aangelopen die allemaal dorst hebben. Die mensen kennen elkaar niet, ze spreken elkaars taal niet en ze hebben dus niks van te voren af gesproken. Op wat voor manier dienen die biertjes nu verdeelt te worden? Niemand heeft ergens recht op. Dus de verdeling is ook gerechtvaardigd als die volledig arbitrair is. Bijvoorbeeld de sterkste persoon 3 en de anderen niks. Ik neem het voorbeeld van biertjes omdat ik nu een biertje drink en omdat dat gewoon herkenbaar en tastbaar is Maar je kan het net zo goed over iets anders hebben, zoals bijv. geluk.
Oud 23-08-2004, 01:28
Laurens87
Laurens87 is offline
geluk heeft vooral te maken met u eigen zelfbeeld, 't is pas bij extreme benadeling (kanker, totale armoede,...) dat externe factoren gaan meespelen

voor de mindere dingen, de "niet leuke" dinge hangt 't er gewoon vanaf hoe ge over uzelf denkt wat u zelfbeeld es, u eigenwaarde.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 02:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 22-08-2004 @ 08:36 :
Dat denk ik wel. Geluk dwing je af, daarvoor met je toch in een redelijk normale mentale staat verkeren anders laat je het aan je voorbij gaan.

exact, het klinkt hard, maar je krijgt maar net zoveel geluk als dat je macht hebt om dat geluk mee te creeeren.
Oud 23-08-2004, 11:50
DvoorA
DvoorA is offline
Citaat:
MissesLena schreef op 22-08-2004 @ 13:57 :
DNMB heeft net dus gesuggereerd dat mensen die een niet menswaardig bestaan hebben geen kans op geluk hebben.
Mm....
beter lezen meisje..ik suggereer alleen waar mensen imo recht op hebben. Hoor je mij ergens zeggen dat een hongerlijer in Ethiopie niet gelukkig kan zijn? Weleens van de piramide van Maslow gehoord? Verdiep je daar maar eens in voor je mij woorden in de mond legt die ik helemaal niet heb getypt Aan hoe meer basisbehoeften kan worden voldaan, hoe meer tijd en aandacht we hebben om een treetje hoger op de piramide te stappen. http://www.mundo-perdido.com/piramide_maslow.htm
Oud 23-08-2004, 12:20
Blitzkrieg Bop
Citaat:
T_ID schreef op 23-08-2004 @ 03:14 :
exact, het klinkt hard, maar je krijgt maar net zoveel geluk als dat je macht hebt om dat geluk mee te creeeren.
mag ik hieruit concluderen dat je vind dat niemand recht op geluk heeft?
Oud 23-08-2004, 15:37
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 23-08-2004 @ 13:20 :
mag ik hieruit concluderen dat je vind dat niemand recht op geluk heeft?
tja, als je het bekijkt zoals het is, dat je zelf voor geluk moet zorgen, aangezien een ander het je niet zomaar komt brengen, dan kun je idd concluderen dat er niets als een aangeboren recht op geluk bestaat.
Oud 23-08-2004, 16:38
onderkoffer
onderkoffer is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 23-08-2004 @ 00:24 :
Ik dacht dat dat wel duidelijk was, maar goed:
Stel je hebt drie mensen en die drie mensen hebben de overeenkomst dat iedereen recht heeft op evenveel biertjes. Die drie mensen lopen door de woestijn en ineens staan er 3 biertjes bij een oase. Het spreekt vanzelf dat ze die biertjes eerlijk verdelen, toch? Namelijk iedereen krijgt er 1. Niet meer, niet minder.
Nu staan er in diezelfde oase ook 3 biertjes en er komen 3 mensen aangelopen die allemaal dorst hebben. Die mensen kennen elkaar niet, ze spreken elkaars taal niet en ze hebben dus niks van te voren af gesproken. Op wat voor manier dienen die biertjes nu verdeelt te worden? Niemand heeft ergens recht op. Dus de verdeling is ook gerechtvaardigd als die volledig arbitrair is. Bijvoorbeeld de sterkste persoon 3 en de anderen niks. Ik neem het voorbeeld van biertjes omdat ik nu een biertje drink en omdat dat gewoon herkenbaar en tastbaar is Maar je kan het net zo goed over iets anders hebben, zoals bijv. geluk.
nou eehh nee
de vergelijking van biertjes met geluk vind ik nogal krom
je kunt geen ''recht'' op geluk hebben verder bepaal jij alleen wanneer je gleukkig bent sommige mensen zijn gelukkig al wonene ze in no g zon krot en verdienen een dollar per dag
andere hebben 10 miljoen en zijn helemaal niet gelukkig

verder is geluk niet iets tastbaars wat je kan bezitten ook niet iets wat je eerlijk kan verdelen en al helemaal niet iets waar je recht op kan hebben
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 18:46
Blitzkrieg Bop
Citaat:
onderkoffer schreef op 23-08-2004 @ 17:38 :
nou eehh nee
de vergelijking van biertjes met geluk vind ik nogal krom
je kunt geen ''recht'' op geluk hebben verder bepaal jij alleen wanneer je gleukkig bent sommige mensen zijn gelukkig al wonene ze in no g zon krot en verdienen een dollar per dag
andere hebben 10 miljoen en zijn helemaal niet gelukkig

verder is geluk niet iets tastbaars wat je kan bezitten ook niet iets wat je eerlijk kan verdelen en al helemaal niet iets waar je recht op kan hebben
Nou oké dan. Als je dat stug vol blijft houden valt er verder weinig te discussieren denk ik.
Reageren

Regels voor berichten