Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2004, 21:38
Eend
Eend is offline
Een vriendin van mij kreeg een 'verzorgpaard' aangeboden. Later bleek het om leasen te gaan, maar dat ff achterwege.
Ze vroeg aan mij of ik mee wilde gaan en dat deed ik dus. Toen ik daar aankwam had ik al zo iets van: Hmm, ik vertrouw het niet. Het was heel mooi een dressuurbak van 60 bij 20 en een stuk of 40 stallen. Niet erg luxe maar wel netjes.
Er stonden alleen maar vijf paarden. ( )
Eén van die paarden was *Bontje*. Op zich een heel erg mooi paard, maar later bleek het een goed paard geweest te zijn, die nog maar 1 keer in de week bereden werd. De rest moest ze leasepaard worden, maar ze hadden al anderhalve maand niemand meer, dus het beestje stond stil en kreeg 1 uur les. Met slof en sporen. Maar dat was de laatste twee weken ook niet meer gebeurd.
Ze stond wel even in de wei, maar dat vind ik persoonlijk niet goed voor zo'n paard.

Mijn vriendin is onder begeleiding van mij er op gegaan en het was een erg pittig paard. Heel hitzig en vurig, maar ja...veeeeeeeeeel te weinig bereden. Later ben ik er zelf ook even op gegaan. Je kon weinig met het paard, maar dat is logisch na zo'n tijd stilstaan. Dit was één van de lease paarden. Na ons ging nog iemand op een leasepaard rijden en die liep echt stok en stok kreupel. Na 20 minuten ging het even redelijk, maar daarna liep dat paard weer stokkreupel.

De paarden hadden vrij lege stallen. Je zag eigenlijk meer grond dan stro. Ik vind dat paarden op een behoorlijke laag stro horen te staan en de bodem amper/niet te zien moet zijn.

Ik vroeg wat het zou schuiven als die vriendin en ik dat paard onder handen zouden nemen. Nou, dat zou 125 euro gaan kosten per persoon. Ik ben me een beetje gek Je zou niet eens privéles krijgen. Terwijl met het paard dat ik nu verzorg, ik privéles krijg en ik niks hoef te betalen.

Mijn vriendin en ik zijn maar weggegaan, want het was echt vreselijk daar. Het liefst had ik dat arme beestje meegenomen en onder mijn hoede genomen, maar ja, dat kan niet. En ik ga echt geen 125 euro per maand voor dat beest betalen.

Maar nu grijpt dit me best aan. Mijn eerste indruk was ook gewoon echt van: "Wat hebben die het slecht hier! Zelfs op een manege zouden ze het nog beter hebben."
De paarden hadden niet eens een eigen zadel en hoofdstel. Er was maar 1 zadel en het dekje en hoofdstel was van de gene die dat andere paard leasde.

Maar wat vinden jullie hier nou van? Kan dit of moet hier een melding van gedaan worden?
Oud 14-09-2004, 22:00
AngelLena
AngelLena is offline
Je kan het proberen maar als de paarden verder in goede gezondheid zijn is er weinig wat de dierenbescherming kan doen behalve de eigenaar erop wijzen dat er meer stro in de box moet en dat de paarden vaker op land moeten.

Het paard wat kreupel is zal onderzocht moeten worden door een dierenarts, daar zal de eigenaar op gewezen moeten worden maar verder is er weinig wat ze kunnen doen...
Oud 15-09-2004, 16:03
11568
11568 is offline
Je kan het doen maar ws doet de dierenbescherming toch niets. Dat mag pas [dacht ik] als de wet overtreden wordt en als het zeer ernstig is.
Helaas.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 22:24
Eend
Eend is offline
Ok, thnx. Ik ging daar echt met een rotgevoel weg
Oud 20-09-2004, 17:17
allways_dream
allways_dream is offline
Citaat:
Eend schreef op 14-09-2004 @ 22:38 :

De paarden hadden niet eens een eigen zadel en hoofdstel. Er was maar 1 zadel en het dekje en hoofdstel was van de gene die dat andere paard leasde.

Maar wat vinden jullie hier nou van? Kan dit of moet hier een melding van gedaan worden?
Wat erg dat die paarden niet hun eigen zadel en hoofdstel hebben
De Dierenbescherming zou de dieren moeten beschermen voor mensen die op dieren rijden, die dieren gebruiken voor hun eigen plezier, die dieren in hokken houden!
Oud 20-09-2004, 18:24
mar87
mar87 is offline
worden ze mishandeld, verhongeren ze??
blijkt niet echt uit 't verhaal, volgens mij valt het nog best mee met wat voor leven ze hebben.

en waarom is het erg dat ze geen eigen zadel en hoofdstel hebben?? Alsof die paarden dat erg vinden. Lijkt me prettiger zonder.....

kzou naar de dierenbescherming gaan als ze echt mishandeld worden, en daardoor mager en ziek zijn, geen eten krijgen enz.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 20:16
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
mar87 schreef op 20-09-2004 @ 18:24 :
en waarom is het erg dat ze geen eigen zadel en hoofdstel hebben?? Alsof die paarden dat erg vinden. Lijkt me prettiger zonder.....
het punt is dat alle paarden een andere rug hebben, ja kan niet zomaar ieder zadel op ieder paard leggen, dat kan enorm slecht zijn voor hun rug. Met als slecht passende schoenen bij mensen. Jij loopt toch ook liever op schoenen die lekker zitten en waar je geen blaren van krijgt?

Dit verhaal past ook niet in het plaatje van mishandeling, maar het is gewoon een beroerde verzorging. Paarden hebben voldoende beweging nodig, een schone stal en passende attributen.
Oud 20-09-2004, 21:17
mar87
mar87 is offline
Citaat:
het punt is dat alle paarden een andere rug hebben, ja kan niet zomaar ieder zadel op ieder paard leggen, dat kan enorm slecht zijn voor hun rug. Met als slecht passende schoenen bij mensen. Jij loopt toch ook liever op schoenen die lekker zitten en waar je geen blaren van krijgt?
Oké, daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat is idd wel zo.

Citaat:
Dit verhaal past ook niet in het plaatje van mishandeling, maar het is gewoon een beroerde verzorging. Paarden hebben voldoende beweging nodig, een schone stal en passende attributen.
Als je dan de dierenbescherming belt, kunnen die er dan veel aan doen? Ik bedoel ze hebben misschien niet het perfecte leven, maar heeeeeeeeel slecht hebben ze het schijnbaar ook nog niet. Tenminste ik kan er niet uit opmaken dat ze mishandeld worden, verhongeren en ook niet dat ze een smerige stal hadden, al hadden ze dan te weinig stro.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 08:50
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
mar87 schreef op 20-09-2004 @ 21:17 :
Oké, daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat is idd wel zo.

Als je dan de dierenbescherming belt, kunnen die er dan veel aan doen? Ik bedoel ze hebben misschien niet het perfecte leven, maar heeeeeeeeel slecht hebben ze het schijnbaar ook nog niet. Tenminste ik kan er niet uit opmaken dat ze mishandeld worden, verhongeren en ook niet dat ze een smerige stal hadden, al hadden ze dan te weinig stro.
Ik denk dat die er erg weinig aan kunnen doen anngezien er nou niet echt sprake is van mishandeling.
Oud 21-09-2004, 14:00
Eend
Eend is offline
Doorrijden met een stokkreupel paard, valt dat niet onder mishandeling? Het paard boog helemaal door zijn schouder heen. Ze was aan één van de voorbenen kreupel.

En idd, als je doorrijdt met een verkeerd zadel, dan krijg je eigenlijk hetzelfde als een te krappe schoen. Alleen zitten dan belangrijke zenuwen beklemd. Paarden kunnen stokkreupel raken, omdat het zadel zenuwen afkneld.

Het paard dat ik verzorg word 3/4 keer per jaar opgemeten en het zadel wordt dan aangepast. Al ligt bij hem het zadel maar ietsje verkeerd, dan krijgt ie er al last van.
De pony die daar ook staat heeft echt eem megabrede schoft, als je die met hetzelfde zadel zal laten lopen, dan vraag je om problemen. Die pony kan trouwens geen zadel op, omdat de schoft te breed is Echt apart, het is geen vet of zo. Gewoon misvormd
Oud 21-09-2004, 14:22
Bisonkit
Bisonkit is offline
Oud 21-09-2004, 22:07
Devil-Eye
Devil-Eye is offline
http://www.dierenbescherming.nl/meldnummer/
Op die site staat veel info wanneer je kan bellen en hoe het in zijn werk gaat bij die Meldkamer

Dat zou je toch moeten weten Eend, dat je daar ook verwaarlozing kan melden...En je verdere verhaal daar kan doen. Als ik jou was zou ik zeker bellen, gewoon ter informatie. Al zeggen ze dat ze er niks aan kunnen/willen doen dan gaat het over. Misschien zeggen ze wel dat de inspectiedienst langskomt daar om te kijken hoe erg het is...

En rijden op een stok-kreupel paard, is wel mishandeling...

Maar weet wel dat er tientallen paarden in Nederland gewoon in een wei staan, jaar in jaar uit...waar bijna niks tot niks mee wordt gedaan...

Zowiezo moet er aan al het dierenleed wat meer aandacht worden gegeven.

Dieren hebben ook rechten!!!

Laatst gewijzigd op 21-09-2004 om 22:11.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 22:23
AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Eend schreef op 21-09-2004 @ 15:00 :
Doorrijden met een stokkreupel paard, valt dat niet onder mishandeling? Het paard boog helemaal door zijn schouder heen. Ze was aan één van de voorbenen kreupel.

Ja idd, maar ook daar kunnen ze weinig aan doen, misschien komen ze wel even langs en zeggen ze er wat van, maar veel meer kunnen ze eigenlijk niet doen hiermee.

Met de rest waarschijnlijk al helemaal niet behalve misschien wat adviezen geven. Maar bel gewoon joh, wie weet...
Oud 22-09-2004, 10:15
Eend
Eend is offline
Citaat:
Tijgertjuh666 schreef op 21-09-2004 @ 23:07 :
http://www.dierenbescherming.nl/meldnummer/
Op die site staat veel info wanneer je kan bellen en hoe het in zijn werk gaat bij die Meldkamer

Dat zou je toch moeten weten Eend, dat je daar ook verwaarlozing kan melden...En je verdere verhaal daar kan doen. Als ik jou was zou ik zeker bellen, gewoon ter informatie. Al zeggen ze dat ze er niks aan kunnen/willen doen dan gaat het over. Misschien zeggen ze wel dat de inspectiedienst langskomt daar om te kijken hoe erg het is...

En rijden op een stok-kreupel paard, is wel mishandeling...

Maar weet wel dat er tientallen paarden in Nederland gewoon in een wei staan, jaar in jaar uit...waar bijna niks tot niks mee wordt gedaan...

Zowiezo moet er aan al het dierenleed wat meer aandacht worden gegeven.

Dieren hebben ook rechten!!!
Ja, ik weet het, maar als ik bijv. op kantoor de LID bel wordt er ook soms geen actie ondernomen. En zeker bij zoiets, waar zijn de bewijzen? Ik kan wel zeggen dat er op een stokkreupel paard gereden wordt, maar wie bewijst dat?
Oud 22-09-2004, 10:17
Eend
Eend is offline
Ik ga nu ff bellen
Oud 22-09-2004, 10:22
Eend
Eend is offline
Ze kunnen niks doen, maar ik moet wel de paarden in de gaten houden.
Ze moeten er echt verwaarloosd uitzien en geen water en voer krijgen en zo. Nou over het voer weet ik niet, ik weet alleen maar een aantal mensen die bevestigd heeft dat er vreemde dingen zijn in die stal.
Mijn lesgeefster kende die stal wel, maar die vertrouwde het ook niet. Samen met een vriendin van mij ga ik nu die stal in de gaten houden. Ik kan de paarden zien staan als ik naar mijn eigen verzorgpaarden ga.
Oud 22-09-2004, 18:21
AngelLena
AngelLena is offline
Was ik al bang voor. Beetje jammer idd. Maar, iets is beter dan niets zeggen we dan maar. Hou ze in de smiezen
Oud 22-09-2004, 19:43
Eend
Eend is offline
jup
Reageren

Regels voor berichten