Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-09-2004, 15:40
Haro
Haro is offline
heeft iemand een goede aanrader voor een nederlands boek?
ik moet over vier weken mijn laatste boekverslag in leveren, en ik wil me leesdossier nog ff wat op peppen met een heel goed boek, heeft iemand misschien suggesties?

ps. voor een boek als de ontdekking van de hemel heb ik waarschijnlijk te weinig tijd, dus het moeten niet 800 paginas zijn ofzo
Oud 06-09-2004, 17:55
thalia
thalia is offline
Heb net een mooi boek uitgelezen. 't Is wel een jeugdboek, dus ik weet niet of dat mag...

Het heet 'Rimpels en geruis' van Gerda van Erkel.
Citaat:
Rimpels En Geruis, geschreven door Gerda Van Erkel, uitgegeven door Davidsfonds/Infodok, handelt over het niet kunnen aanvaarden en verwerken van een traumatische ervaring van het hoofdpersonage.

Ruben is 15 als zijn kleine zusje Jolien door een dronken chauffeur wordt aangereden en op slag dood is. Hoewel ze nu reeds 2 jaar begraven is, leeft het meisje in Ruben zijn gedachten nog steeds verder. Zijn schuldgevoelens weerhouden hem ervan door te gaan zonder haar en zich open te stellen voor andere mensen die het misschien wel goed met hem bedoelen. Wanneer zelfs Daniël, een al wat oudere man die de jachthaven uitbaat, er niet in slaagt Rubens ogen te openen lijkt de jongen reddeloos verloren, maar dan komt Lore op de proppen. Het was liefde op het eerste gezicht en na heel wat omwegen en obstakels krijgt Lore wel vat op Ruben, iets wat iemand anders tot nog toe niet was gelukt.

Ruben besluit dat net als hij ook zijn moeder, die na een zelfmoordpoging in het ziekenhuis terecht is gekomen, de feiten en gebeurtenissen zal moeten aanvaarden en achter zich laten. Voor het eerst sinds de dood van Jolien opent zijn moeder haar ogen en ziet dat de dingen nooit meer zullen zijn zoals ze eens waren, dat wordt haar redding.
De hemel is geen huis, van dezelfde schrijfster is ook wel aan te raden.
Citaat:
Evelien is 15 en ligt met zichzelf in de knoop. Zij is haar moeder verloren door een auto-ongeval. Evelien vindt thuis bij haar vader en diens nieuwe vriendin geen geborgenheid en komt in een dagcentrum terecht. Zij voelt zich niet begrepen en dat leidt tot wanhoop, anorexia, zelfmoordpoging,… Maar zij wordt begeleid door een psychologe die haar weer zelfvertrouwen geeft. Het is een ontroerend en aangrijpend verhaal over identiteit.
Oud 08-09-2004, 20:07
OceanEye
OceanEye is offline
Hart van Steen van Renate Dorrestein, erg apart en goed boek
Oud 08-09-2004, 20:18
Dolores
Dolores is offline
Isabelle van Tessa de Loo.. is een heel dun (maar leuk) boekje
Met citaat reageren
Oud 08-09-2004, 20:23
Balance
Balance is offline
Citaat:
OceanEye schreef op 08-09-2004 @ 21:07 :
Hart van Steen van Renate Dorrestein, erg apart en goed boek
leuk om te lezen idd, maar volgens mij niet bijzonder gewaardeerd door docenten. Het is een vrij simpel boek om te lezen, dus niet echt 6vwo niveau.
Oud 08-09-2004, 21:07
OceanEye
OceanEye is offline
Citaat:
Balance schreef op 08-09-2004 @ 21:23 :
leuk om te lezen idd, maar volgens mij niet bijzonder gewaardeerd door docenten. Het is een vrij simpel boek om te lezen, dus niet echt 6vwo niveau.
Nee idd, k heb het in de vierde moeten lezen maar k zag niet in welke klas Haro zat dus vandaar
Oud 09-09-2004, 17:45
Bezoek3r
Probeer dan eens 'De Aanslag' van Harry Mulisch. Niet moeilijk, maar ook niet bijzonder spannend. Wel gewaardeerd bij de meeste docenten Nederlands.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 15:41
Ndimension
Ndimension is offline
Ehm, ik zou zeggen 'De ontdekking van de hemel' van Mulisch, maar dat is te dik voor jou...Dan misschien een werk van Couperus? Bijvoorbeeld 'De berg van licht'? Het is dik en ook nog eens oud, dus je krijgt er extra punten voor.
Anders misschien iets van Marcel Möring, bijvoorbeeld 'In Babylon'?
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 08-09-2004 @ 21:23 :
Mijn leraar vond het boek juist super sterk, en heel goed geschreven. Hij ging er vooral veel van die figuurlijke vragen over stellen, het een beetje uitdiepen dus. Makkelijk of simpel kan ook goed zijn.
(Mijn docent vond het wel verschrikkelijk wanneer mensen 'Bint' lazen, op zich is het een heel goed boek, maar inmiddels is het ook wat verjaard, hij geloofde niet dat wij eruit kunnen halen wat er in zit.)
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 16:20
Verwijderd
mijn leraar zei vandaag dat hij vond dat eigenlijk iedereen 'multatuli' van Max Havelaar gelezen had moeten hebben voor die van 't vwo afgaat.
Ik vroeg nog of hij het geen afgezaagde keuze vind, maar toen begon hij weer een verhaal over dat 't zo'n goed boek was
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 16:25
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
citroen schreef op 10-09-2004 @ 17:20 :
mijn leraar zei vandaag dat hij vond dat eigenlijk iedereen 'multatuli' van Max Havelaar gelezen had moeten hebben voor die van 't vwo afgaat.
Ik vroeg nog of hij het geen afgezaagde keuze vind, maar toen begon hij weer een verhaal over dat 't zo'n goed boek was
lol dat zei mijn leraar destijds ook. vond het niet zo erg, het is ook een goed boek.

De Ruimte van Sokolov van Leon de Winter leest lekker snel weg.
Nooit Meer Slapen van Willem Frederik Hermans.

etc etc.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2004, 20:33
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 10-09-2004 @ 17:09 :
Mijn docent vond het wel verschrikkelijk wanneer mensen 'Bint' lazen, op zich is het een heel goed boek, maar inmiddels is het ook wat verjaard, hij geloofde niet dat wij eruit kunnen halen wat er in zit.
Toevallig heb ik de verhalen Blokken en Bint van Bordewijk in de afgelopen zomervakantie weer eens zitten lezen. Het mag zo zijn dat het inmiddels verjaard is, maar desondanks blijf ik het graag lezen, evenals De trein der traagheid van Daisne overigens.
Reageren

Regels voor berichten