Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2004, 19:24
Mysterons
Mysterons is offline
Even snel opgezet, ik wil het liefst mijn gedachten meteen opschrijven terwijl iets gebeurt (in dit geval onder het fietsen) maar dat kan niet, achteraf moet ik het altijd zo snel mogelijk neerzetten (dit dus) zodat ik het niet vergeet. Ik weet niet of ik het nog ga uitwerken.

De regen, ik leek de enige die het opmerkte. Ik voelde de warmte van mijn lichaam, verpakt in regenkleding die water tegen zou moeten houden. Natte slierten haar vielen over mijn voorhoofd, mijn gezicht voelde betraand. Alsof ik niet meer kon stoppen met huilen, maar eigenlijk waren het druppels van een ander.
De regen kon niet meer stoppen, en ik kon niet meer doorgaan. Mensen om me heen leken het niet te merken. Dat ik niet meer wilde. Dat het regende, zo hard. Zij liepen door, hun haar was niet nat, hun paraplu’s leken nutteloos. Iedereen zette net een stap sneller, de regen zo negerend dat hij er niet meer was. Juist dat kon ik niet, dus ik was doornat. Misschien ook omdat ik al een kwartier onderweg was, en zij een minuut. Misschien wel omdat mijn regenkleding er om vroeg nat te worden, of omdat mijn haar een wasbeurt nodig had. Misschien omdat mijn wangen tranen nodig hadden, van een ander. Maar ik werd langzaam ingepakt en rondgeslingerd, druppels over mijn wangen en lippen, water in mijn schoenen, slierten langs mijn hoofd. Ik leek de enige. Het haar van een voorbijfietsend meisje zat perfect, een jongen met een spijkerjasje leek helemaal droog, een oude man liep met zijn hoofd fier omhoog. Mijn haar was nat, mijn regenjas glom, mijn hoofd diep gebogen.
Ik probeerde wel, ik probeerde te zien waarom zij niet, en ik wel. Waarom zij niet nat werden, waarom zij geen regen zagen. Ik probeerde alles, maar de regen werd steeds harder en ik werd steeds natter. Zonder uitzicht ging ik door, en ik weigerde te stoppen, steeds harder ging ik, de druppels sneden over mijn voorhoofd en striemden mijn wangen. Steeds harder ging ik en de mensen om mij heen leken steeds droger en vrolijker. Minder paraplu’s en meer rode wangen. Lente en zomer stroomden voorbij, maar mijn wangen bleven nat. Ik probeerde het wel.

Ik probeer het nog steeds, maar mijn wangen blijven nat.

Laatst gewijzigd op 22-09-2004 om 19:48.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-09-2004, 19:28
Verwijderd
Schoonheidsfoutjes en een shreddend verhaal. Proberen het tempo wat lager te leggen. Ik ga niet zeiken over spelfoutjes, tenzij je dat wil.

Aardig stukje!

off: heb ik ook vrij vaak last van, maar daarna verbeter ik het nog even
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 19:31
Mysterons
Mysterons is offline
Citaat:
Grim schreef op 22-09-2004 @ 20:28 :
Schoonheidsfoutjes en een shreddend verhaal. Proberen het tempo wat lager te leggen. Ik ga niet zeiken over spelfoutjes, tenzij je dat wil.

Aardig stukje!

off: heb ik ook vrij vaak last van, maar daarna verbeter ik het nog even
Shreddend?
Ja zeik maar even over spelfoutjes plz daar kan ik van leren.
Oud 22-09-2004, 19:32
duivelaartje
duivelaartje is offline
Hoezo ik had vandaag toen ik in de stromende regen op mijn fiets zat precies zo'n zelfde soort verhaal in m'n hoofd?

Maar ok, mooi verhaal. Goed beschreven, je hebt mooie woorden gebruikt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik je twee alinea minder vind dan de eerste. Net iets te naar mijn mening...

'Maar mijn wangen blijven nat' vind ik een mooie zin. Persoonlijk zou ik je laatste alinea achter wege laten en dat zinnetje op een of andere manier mooi aan je eerste alinea plakken. Maar dat is mijn mening hoor.

Citaat:
Steeds harder
Dat gebruik je in je tweede alinea drie keer... Een beetje zonde, die herhalingen.
Citaat:
Misschien ook omdat ik al (...). Misschien wel omdat mijn regenkleding (...).
Hier ook weer een herhaling. Twee zinnen achter elkaar met het zelfde woord beginnen vind ik niet zo. Ook 'omdat' wordt twee keer gebruikt. Misschien is dat te veranderen?

Weer goed hoor.

Duivelaartje
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 19:36
Mysterons
Mysterons is offline
Citaat:
duivelaartje schreef op 22-09-2004 @ 20:32 :
Hoezo ik had vandaag toen ik in de stromende regen op mijn fiets zat precies zo'n zelfde soort verhaal in m'n hoofd?

Maar ok, mooi verhaal. Goed beschreven, je hebt mooie woorden gebruikt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik je twee alinea minder vind dan de eerste. Net iets te naar mijn mening...

'Maar mijn wangen blijven nat' vind ik een mooie zin. Persoonlijk zou ik je laatste alinea achter wege laten en dat zinnetje op een of andere manier mooi aan je eerste alinea plakken. Maar dat is mijn mening hoor.

Dat gebruik je in je tweede alinea drie keer... Een beetje zonde, die herhalingen.

Hier ook weer een herhaling. Twee zinnen achter elkaar met het zelfde woord beginnen vind ik niet zo. Ook 'omdat' wordt twee keer gebruikt. Misschien is dat te veranderen?

Weer goed hoor.

Duivelaartje

Ja natregenen is een inspiratiebron

Ik weet zelf nog niet of ik die herhalingen er in wil houden of niet, het was met opzet gedaan maar ik ben er niet echt tevreden mee.

Bedankt voor je reactie
Oud 22-09-2004, 19:45
Verwijderd
Ik voelde de warmte van mijn lichaam verpakt in regenkleding die water tegen zou moeten houden.

graag komma erbij.

Verder alle gevallen van , en herzien, vaak kan 1 van 2 weg.

nogsteeds

los, maaar dat had je wsch al door.

Verder zo snel niets gevonden.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 17:04
Astuanax
Astuanax is offline
Mooie tekst! Je geeft goede beschrijvingen en gebruikt mooie zinnen!
Ik vind de voorlaatste alinea wel wat minder, die gaat er een beetje 'over'. De laaste alinea vind ik de mooiste, je drukt er heel goed je gevoelens in uit!
Oud 24-09-2004, 16:35
passé
passé is offline
goed geschreven! je schrijfstijl bevalt me wel
Oud 24-09-2004, 17:58
Mysterons
Mysterons is offline
Bedankt
Oud 24-09-2004, 19:00
runningwild
runningwild is offline
Ik herken het gevoel. Mooi.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 22:02
Tink*
Tink* is offline
mooie beschrijving van de dingen...
Oud 24-09-2004, 22:08
Verwijderd
Vooral het begin is bijzonder mooi geschreven. Niet zozeer vanwege je taalgebruik, maar meer door de beelden die je tegenover elkaar zet. Later zwakt het af in een soort herhalend gemompel. Je leesteken gebruik stoort erg, wat de leesbaarheid niet ten goede komt. Dat is jammer, want je uit het eerste gedeelte blijkt dat je met kop en schouders boven het gemiddelde uitsteekt.

Ik zou dit stuk overigens in de tt een stuk pakkender vinden.

Laatst gewijzigd op 24-09-2004 om 22:11.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2004, 22:41
Mysterons
Mysterons is offline
Citaat:
alluman schreef op 24-09-2004 @ 23:08 :
Vooral het begin is bijzonder mooi geschreven. Niet zozeer vanwege je taalgebruik, maar meer door de beelden die je tegenover elkaar zet. Later zwakt het af in een soort herhalend gemompel. Je leesteken gebruik stoort erg, wat de leesbaarheid niet ten goede komt. Dat is jammer, want je uit het eerste gedeelte blijkt dat je met kop en schouders boven het gemiddelde uitsteekt.

Ik zou dit stuk overigens in de tt een stuk pakkender vinden.
Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk, mn leestekengebruik is erg slecht in dit stuk en als ik tijd heb ga ik even alles goed aanpassen.
Ik heb zelf ook nagedacht over de tijd waarin ik het zou moeten schrijven, maar voor mijn gevoel klopte het zo beter.
Oud 25-09-2004, 12:05
Charlottetje
Charlottetje is offline
de herhalingen maken het wat 'goedkoop' naar mijn mening.
Ik vind het zo af en toe wat te gemaakt, alhoewel ik het me zo af en toe ook compleet voor kan stellen en ik je tekst wel oke vind.
Ik denk dat alluman gelijk heeft wanneer hij zegt dat de tegenwoordige tijd pakkender zou zijn!

Charlotte
Oud 25-09-2004, 17:38
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Mooi! Leuk idee. Kort maar krachtig. En ik haat mierenneuken, dus doe ik dat niet.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 18:31
Verleden Tijd
Verleden Tijd is offline
Mooi geschreven. Echt goed. Kon me er best in inleven en dat terwijl ik het zelf meestal wel leuk vind om door de regen te fietsen.

Mierenneuken kan trouwens behoorlijk opluchten hoor.
Reageren

Regels voor berichten