Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2002, 03:15
IneedHelp-s0s
IneedHelp-s0s is offline
Hoi iedereen,
ik heb 'n vraagje over een proef met water en ethanol als oplosmiddelen.
we hebben de volgende proef uitgevoerd; koperchloride en ethanol samengevoegd; je kreeg dan een groene oplossing.
Koperchloride+water --> krijg je een blauwe oplossing.
Vraag nu: Hoe kun je verklaren dat bij koperchloride gemengd in ethanol een andere kleur heeft dan koperchloride in water gemengd?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2002, 08:34
Verwijderd
Omdat de koper zich aan het water hecht. En het chloor aan de ethanol. Waardoor je dus resp. blauw en groene kleuren krijgt.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 11:31
mathfreak
mathfreak is offline
Koperzouten zijn blauw van kleur en geven in water opgelost een blauwe oplossing. Vermoedelijk reageert het kopercloride met ethanol tot koperethanoaat, hetgeen de groenkleuring verklaart. De opmerking van darkshooter dat koper zich aan het water hecht en chloor aan ethanol is naar mijn idee misleidend omdat het hier niet om koper en chloor op zichzelf gaat, maar om koper- en chloride-ionen, dus om geïoniseerde atomen van koper en chloor.
Oud 19-05-2002, 12:02
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:
Koperzouten zijn blauw van kleur en geven in water opgelost een blauwe oplossing. Vermoedelijk reageert het kopercloride met ethanol tot koperethanoaat, hetgeen de groenkleuring verklaart. De opmerking van darkshooter dat koper zich aan het water hecht en chloor aan ethanol is naar mijn idee misleidend omdat het hier niet om koper en chloor op zichzelf gaat, maar om koper- en chloride-ionen, dus om geïoniseerde atomen van koper en chloor.
Maar daardoor veranderd het kleur effect toch niet?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 15:57
IneedHelp-s0s
IneedHelp-s0s is offline
Bedankt voor jullie spoedige reacties.
Kunnen j ullie me nog bij twee andere verklaringen helpen?

Calciumchloride is in ethanol opgelost: kleurloos
IN water opgelost ook: kleurloos. Verklaar waarom geen kleurverschillen zijn opgetreden.

Kobalt(II)chloride is in ethanol opgelost: donker blauwe oplossing
In water: lichtrose oplossing. Verklaar de kleurverschillen.

In de reageerbuis met de kobaltchloride in ethanol (donkerblauwe opl) voeg je water toe; ik kreeg een lichtpaarse opl. Nu weer verklaren waarom. Pls help me.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 16:17
Verwijderd
Calciumchloride is in ethanol opgelost: kleurloos
IN water opgelost ook: kleurloos. Verklaar waarom geen kleurverschillen zijn opgetreden. Wellicht omdat de Calciumchlooride zich niet aan het ethanol en water liet binden. En zo dus een stof bleef.

Kobalt(II)chloride is in ethanol opgelost: donker blauwe oplossing
In water: lichtrose oplossing. Verklaar de kleurverschillen.
Kobalt hecht zich beter aan ethanol dan aan water. Hierdoor komt het dat het bij ethanol donkerder is, volgens mij is het overgens donkerpaars en geen donkerblauw

In de reageerbuis met de kobaltchloride in ethanol (donkerblauwe opl) voeg je water toe; ik kreeg een lichtpaarse opl. Nu weer verklaren waarom. Pls help me.
Omdat water de oplossing heeft verdunt, lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2002, 16:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
darkshooter schreef:

Maar daardoor veranderd het kleur effect toch niet?
Ik schreef ook: "Vermoedelijk reageert het kopercloride met ethanol tot koperethanoaat". Het zou kunnen dat koperzouten met ethanol een complex vormen en daardoor in plaats van een blauwkleuring een groenkleuring veroorzaken. Je zou het voor kunnen leggen aan een chemische faculteit van een van de universiteiten. Mogelijk dat iemand daar uitsluitsel hierover kan geven. Ik ben van huis uit wiskundige en geen chemicus, dus ik kan je daar verder helaas geen uitsluitsel over geven.
Oud 19-05-2002, 18:56
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Vermoedelijk zou kunnen zou het voor kunnen leggen . Mogelijk
nou waar blijf je met je binas tabellen, kijk toch gewoon ff na dan, ik heb zo de evenwichtsconstanten van die reacties ni bij de hand

Oud 19-05-2002, 20:22
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
damaetas schreef:

nou waar blijf je met je binas tabellen, kijk toch gewoon ff na dan, ik heb zo de evenwichtsconstanten van die reacties ni bij de hand

Deze reacties staan helaas niet in Binas vermeld, dus ik kan niets nakijken, hoe graag ik het ook zou willen. Mogelijk gaat het in de vermelde gevallen om een redoxreactie die te vergelijken is met de reactie tussen ethanol en kaliumdichromaat, wat bij een alcoholcontrole de beruchte groenkleuring van het zakje waar men in moet blazen veroorzaakt.
Oud 19-05-2002, 21:33
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

Deze reacties staan helaas niet in Binas vermeld, dus ik kan niets nakijken, hoe graag ik het ook zou willen. Mogelijk gaat het in de vermelde gevallen om een redoxreactie die te vergelijken is met de reactie tussen ethanol en kaliumdichromaat, wat bij een alcoholcontrole de beruchte groenkleuring van het zakje waar men in moet blazen veroorzaakt.
Het staat idd niet in Binas, had al gekeken voor een verband in de bindingen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten