Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2004, 16:10
Interest
Interest is offline
Liever toon ik
letters om te vormen,
dan beelden
die blootleggen
wat gedachten moesten ontwerpen

- Een kwart woord zegt genoeg -

Want wie wil niet zijn
zoals het blad aan de boom
dat,
ongerept
en vol verwondering,
wil vallen voor schoonheid,
opdat aardse wortels
voelen wat mooi is?

Mijn bevlogenheid nu
raakt vervlochten met formuleringen
terwijl ik zoek,
naar de juiste weergave
van ontroering

Wat ik zie,
wil ik creëren:

Het theater in mijn hoofd blijft ook ’s nachts geopend

(hierbij doe ik mee aan dichtwedstrijd met het thema: 'Verbeelding, wat moet ik me daar bij voorstellen?')

Commentaar graag!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-10-2004, 16:18
Verwijderd
Citaat:
Interest schreef op 19-10-2004 @ 17:10 :
[...](hierbij doe ik mee aan dichtwedstrijd met het thema: 'Verbeelding, wat moet ik me daar bij voorstellen?')

Commentaar graag!
Welke wedstrijd is dat?

Je gedicht heeft een aardig ritme.

Maar de richting van je gedicht wordt minder sterk, naarmate het gedicht vordert. Met name de laatste zin komt een beetje uit de licht vallen; nergens eerder heb je het over het 'theater uit het hoofd' of gebruik je aanwijswoorden.
Daarnaast gebruik je in iedere strofe een ander metafoor. Op zich moet dat kunnen, maar hier stoort dat. Eerst heb je het vrij rechttoe rechtaan over verbeelding met letters. Dan spreek je met natuurbeelden. En je besluit met een theater. Het zou sterker zijn om één lijn te trekken of deze drie zaken meer met elkaar in verband te brengen.
Persoonlijk pleit ik dan voor de middelste strofe, die het meest spreekt.

Meer één lijn dus.

Laatst gewijzigd op 19-10-2004 om 16:21.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 16:34
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Persoonlijk vind ik de middelste strofe het minst..De andere spreken me meer aan. Maar zoals alluman zegt zou ik ook werken met 1 vergelijking die je verder uitwerkt.

En zou ook wel willen weten welke wedstrijd het is -leuk onderwerp voor een wedstrijd-
Oud 19-10-2004, 16:37
Verwijderd
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 19-10-2004 @ 17:34 :
[...] En zou ook wel willen weten welke wedstrijd het is -leuk onderwerp voor een wedstrijd-
Ik vermoed dat het deze wedstrijd is van het Zaantheater. Het is een wedstrijd van mensen tussen de 12 en 25 jaar - helaas ben ik te oud....
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 16:42
*nerwen elensar
*nerwen elensar is offline
Is wel jammer voor je alluman...maar troost je..is al te laat om nog mee te doen Gedichten moesten voor 18 oktober binnen zijn dus
Oud 19-10-2004, 16:51
Verwijderd
Citaat:
*nerwen elensar schreef op 19-10-2004 @ 17:42 :
Is wel jammer voor je alluman...maar troost je..is al te laat om nog mee te doen Gedichten moesten voor 18 oktober binnen zijn dus
Mmm, dan zal het deze wedstrijd wel niet zijn, want de TS heeft haar inzending vandaag (de 19e) gepost.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 17:30
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
alluman schreef op 19-10-2004 @ 17:51 :
Mmm, dan zal het deze wedstrijd wel niet zijn, want de TS heeft haar inzending vandaag (de 19e) gepost.
Dat zal waarschijnlijk tegen de concurrentie zijn .

Ik vind hem heerlijk lezen, maar de laatste regel mag wat mij betreft wegblijven, bij creeëren stoppen vind ik een mooier einde .
Oud 19-10-2004, 18:48
Interest
Interest is offline
(Lovetear zei
Ik vind hem heerlijk lezen, maar de laatste regel mag wat mij betreft wegblijven, bij creeëren stoppen vind ik een mooier einde.

>>> Het einde was eigenlijk ook meer bedoeld om aan te sluiten bij de organisator van de dichtwedstrijd: het zaantheater in zaandam. De wedstrijd is georganiseerd om jongeren aan het dichten te krijgen en te vragen waar zij inspiratie vandaan halen.

Als uitleg van mijn gedicht: het springt van de ene metafoor naar de andere, dat heb ik zo gedaan om de levendigheid in mijn hoofd aan te geven en de verschillende inspiratiemomenten en uitingen duidelijk (eigenlijk lekker onduidelijk) te maken

Wedstrijd is gesloten zondag, heb ook pas zondag geschreven haha, dus concurrentie voorblijven viel mee
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 19:29
xineof
xineof is offline
Ik vind het mooi. Ik gebruik dat zinnetje niet zo snel omdat het zo makkelijk lijkt, maar dit vind ik nu echt gewoon een mooi gedicht.

Je hebt niet geprobeerd krampachtig het thema zo duidelijk mogelijk naar voren te laten komen, maar ook nog wat 'aan de verbeelding van de lezer over gelaten'; zo'n gedicht is dit en dat is ook weer precies waar het om draait. Uitermate geschikt dus .
Reageren

Regels voor berichten