Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2003, 21:25
Verwijderd
Wat ik me afvraag naar aanleiding van het programma Je zal het maar hebben, dat ik net gekeken heb ivm bloempjuh...de 'symptomen' van bv. het syndroom van Asperger...die komen, denk ik, ook vaak voor bij mensen die gewoon heel onzeker zijn ed. Hoe weet je nou of het komt door onzekerheid of dat er 'meer aan de hand is'?

Laatst gewijzigd op 09-09-2007 om 22:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2003, 21:27
dyfusica
dyfusica is offline
hmm dankzij je zal het maar hebben weet ik eindelijk wat het is.. ik dacht eerst dat het wel meeviel, maar na het programma denk ik juist van niet

sorry.. nutteloze reactie
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 21:31
Nona
Nona is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-06-2003 @ 22:25:
Wat ik me afvraag naar aanleiding van het programma Je zal het maar hebben, dat ik net gekeken heb ivm bloempjuh...de 'symptomen' van bv. het syndroom van Asperger...die komen, denk ik, ook vaak voor bij mensen die gewoon heel onzeker zijn ed. Hoe weet je nou of het komt door onzekerheid of dat er 'meer aan de hand is'?
Het zal toch wel (lichamelijk gezien) te bewijzen zijn? Ik bedoel: volgens mij zijn syndromen niet alleen psychisch... Ik zal eens rond gaan kijken op google...

Laatst gewijzigd op 09-09-2007 om 22:39.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 21:40
Nona
Nona is offline
Hm, ik zei maar wat blijkbaar. Ik kan echt niets vinden...
Oud 23-06-2003, 21:41
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 23-06-2003 @ 22:31:
Het zal toch wel (lichamelijk gezien) te bewijzen zijn? Ik bedoel: volgens mij zijn syndromen niet alleen psychisch... Ik zal eens rond gaan kijken op google...
het is, dacht ik, een vorm van autisme.
ik zoek het wederom ff op.
ik heb een heel stuk gevonden. hier in een boek.
als er behoefte voor is, typ ik het wel ff over.
Oud 23-06-2003, 21:42
Fade of Light
Fade of Light is offline
verandert er echt iets als zoiets een naam krijgt?? Ik kan het me namelijk lastig voorstellen (tenzij het om een ziekte gaat, waardoor de gevolgen van de ziekte variabel zijn aan de naam).

Want je leeft, merkt dat je wat anders bent. Daar lef je dan x aantal jaar mee, en dan krijg je ineens zoiets te horen. Maarja je had het ook de naam "blaat" kunnen geven. Wat verandert dat? Ik ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 21:44
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 23-06-2003 @ 22:41:
het is, dacht ik, een vorm van autisme.
ik zoek het wederom ff op.
ik heb een heel stuk gevonden. hier in een boek.
als er behoefte voor is, typ ik het wel ff over.
Het is idd een vorm van autisme. En ja, ik heb interesse.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-06-2003 @ 22:42:
verandert er echt iets als zoiets een naam krijgt?? Ik kan het me namelijk lastig voorstellen (tenzij het om een ziekte gaat, waardoor de gevolgen van de ziekte variabel zijn aan de naam).

Want je leeft, merkt dat je wat anders bent. Daar lef je dan x aantal jaar mee, en dan krijg je ineens zoiets te horen. Maarja je had het ook de naam "blaat" kunnen geven. Wat verandert dat? Ik ben benieuwd.
Ik vat de zin 'tenzij het om een ziekte gaat, waardoor de gevolgen van de ziekte variabel zijn aan de naam' niet. En tuurlijk verandert er weinig of niets, behalve dat veel dingen op zijn plaats vallen en dat je anderen dingen makkelijker uit kunt leggen ed.

Om mezelf als vb te nemen, ik heb dan iets lichamelijks, maar als ik bv zeg 'ik ben zo moe', dan zegt iedereen 'dan moet je op tijd naar bed gaan', 'tja, ik ook', 'stel je niet zo aan' enz. Als ik zeg 'ik heb die en die ziekte(s)', dan begrijpen een aantal mensen het beter en krijg ik die dingen iig niet van iedereen te horen. En zo zal dat met heel veel dingen zijn, zodra ik iets een naam hebt, nemen veel mensen je vaak opeens serieus. Frustrerend, raar, enz., maar helaas wel waar.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 21:47
Nona
Nona is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-06-2003 @ 22:42:
verandert er echt iets als zoiets een naam krijgt??
Ja. Veel mensen voelen zich opgelucht als ze weten wat er aan de hand is. Weten dat er wat is en niet weten wat het is zorgt voor heel veel spanning vaak.

Ja, als je Asperger hebt merk je zeker dat je anders bent. Ik kan het niet uitleggen want ik heb het zelf niet, maar een van mijn beste vrienden heeft het wel en het heeft een behoorlijke impact op hem.
Oud 23-06-2003, 21:49
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 23-06-2003 @ 22:47:
Ja, als je Asperger hebt merk je zeker dat je anders bent. Ik kan het niet uitleggen want ik heb het zelf niet, maar een van mijn beste vrienden heeft het wel en het heeft een behoorlijke impact op hem.
Maar je hebt natuurlijk weer verschillende gradaties en in hoeverre merk je het...? Ik bedoel, iedereen is anders, wanneer ben je zo extreem anders dat het echt super opvalt ed...? Ik kan het niet echt uitleggen...
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 21:54
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-06-2003 @ 22:44:
Het is idd een vorm van autisme. En ja, ik heb interesse.
goed dan.
ik typ niet alles over, omdat er ook nog over een aantal andere syndromen worden wordt verteld. dus soms laat ik stukken weg, maar dat zal ik duidelijk maken dmv (...)

Diegaande ontwikkelingsstoornissen bj een aanvankelijk normale ontwikkeling

De DSM-Iv onderscheidt een aantal ontwikkelingsstoornissen die qua gedrag veel met de autische stoornis gemeen hebben maar op een aantal punten toch weer anders zijn (...) De vierde stoornis die in de DSM-Iv wordt onderscheiden is 'de stoornis van asperger' (asperger-syndroom). Hier gaat het ook om autischtisch gedrag dat later begint dan het autisme van het type Kanner en bij intelligentere kinderen optreed.
De typische contactstoornis is er ook, maar ze is minder diepgaand dan de stoornis bij 'gewone' autistische kinderen. Ze hebben ook geen moeite met het spreken en verstaan de gesproken taal. Vaak is er ook een eigenaardig soort humor. De kinderen die aan een stoornis van asperger lijden, hebben meer vaardigheden ontwikkeld dan de kinderen die aan een andere pervasieve stoornissen lijden. Ze kunnen zich aan passen aan de eisen die de omgeving stelt. Het sociaal functioneren geeft problemen. Met deze kinderen is wel een zeker mate van contact mogelijk en er gaat ook een duidelijk appel (met een streepje naar de a, die kan ik ff niet maken ) van hen uit. Het is voor deze kinderen en hun ouders frusterend dat ze steeds worden geconfronteerd met wat er zo gemist wordt. Bij deze stoornissen komen ook emotionele uitbarstingen en paniekaanvallen voor. Kinderen met de stoornis van asperger kunnen later als volwasssene een zekere mate van zelfstandigheid bereiken en ook een baan hebben. De eerdergenoemde auteurs (die heb ik weggelaten) wijzen erop dat mensen mt deze handicap zeer ongelukken en eenzaam zijn, ook al hebben ze huisvesting en werk. Het is belangrijk dat bij 'moeilijke' kinderen aan het probleem van de stoornis van Asperger wordt gedacht, omdat deze diagnose vaak gemist wordt.

dat was het.
Oud 23-06-2003, 21:56
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 23-06-2003 @ 22:47:
Ja. Veel mensen voelen zich opgelucht als ze weten wat er aan de hand is. Weten dat er wat is en niet weten wat het is zorgt voor heel veel spanning vaak.

Dat "ze weten wat er aan de hand is", slaat volgens mij 'nergens' op. Ze weten vaak al wat er aan de hand is, ze leven zoals ze leven, alleen nu krijgt het een naam. Opluchting, vanwege een naam?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 21:56
Verwijderd
@Wendy: tnx
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 21:57
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-06-2003 @ 22:56:
Opluchting, vanwege een naam?
Lees je mijn post ook nog even door, daar staat ook wat uitleg in.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 21:57
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-06-2003 @ 22:56:
@Wendy: tnx
graag gedaan.
Oud 23-06-2003, 22:00
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-06-2003 @ 22:57:
Lees je mijn post ook nog even door, daar staat ook wat uitleg in.
ja, en daar ben ik ook helemaal op ingegaan, en wat er dan overblijft is dat er staat "opluchting omdat het een naam heeft"...lees je mijn post wel door?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-06-2003 @ 23:00:
ja, en daar ben ik ook helemaal op ingegaan, en wat er dan overblijft is dat er staat "opluchting omdat het een naam heeft"...lees je mijn post wel door?
Ja. En ik zie niet iets dat terugslaat op de verklaring die ik er in geef.

Ik zeg daar in nl oa:
'En tuurlijk verandert er weinig of niets, behalve dat veel dingen op zijn plaats vallen en dat je anderen dingen makkelijker uit kunt leggen ed.'

Wat van de 'Dat "ze weten wat er aan de hand is", slaat volgens mij 'nergens' op. Ze weten vaak al wat er aan de hand is, ze leven zoals ze leven, alleen nu krijgt het een naam. Opluchting, vanwege een naam?' slaat op mijn post of gaat er op in?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 22:04
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-06-2003 @ 23:03:
Ja. En ik zie niet iets dat terugslaat op de verklaring die ik er in geef.
oops, ik reageerde alleen op kruimel...mijn fout hehe
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 22:05
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-06-2003 @ 23:04:
oops, ik reageerde alleen op kruimel...mijn fout hehe
Ik zeg niks.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 22:08
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-06-2003 @ 22:46:
Ik vat de zin 'tenzij het om een ziekte gaat, waardoor de gevolgen van de ziekte variabel zijn aan de naam' niet. En tuurlijk verandert er weinig of niets, behalve dat veel dingen op zijn plaats vallen en dat je anderen dingen makkelijker uit kunt leggen ed.

Om mezelf als vb te nemen, ik heb dan iets lichamelijks, maar als ik bv zeg 'ik ben zo moe', dan zegt iedereen 'dan moet je op tijd naar bed gaan', 'tja, ik ook', 'stel je niet zo aan' enz. Als ik zeg 'ik heb die en die ziekte(s)', dan begrijpen een aantal mensen het beter en krijg ik die dingen iig niet van iedereen te horen. En zo zal dat met heel veel dingen zijn, zodra ik iets een naam hebt, nemen veel mensen je vaak opeens serieus. Frustrerend, raar, enz., maar helaas wel waar.
Als je een ziekte hebt en er wordt een diagnose gesteld (bijvoorbeeld een 100% dodelijke vorm van kanker) dan is het gevolg dat je dood gaat. Terwijl er op het moment dat de diagnose verteld wordt, het ook kan gaan om griep (naja het is maar een voorbeeld). Dan verandert er ook daadwerkelijk iets, omdat er iets nieuws verteld wordt!

Verder vind ik je voorbeeld wel mooi. Daar kan ik me wel in voelen, dat zoiets gebeurt (heeft me moeder nou ook die aan het bijkomen is van de chemokuren, maar niet geloofd wordt door de arbo nicht).

Maar voor jezelf verandert er, zoals je zelf ook al aangeeft, vrij weinig. Dus...ja dus...geen conclusie in dit geval
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 23-06-2003 @ 23:08:
Als je een ziekte hebt en er wordt een diagnose gesteld (bijvoorbeeld een 100% dodelijke vorm van kanker) dan is het gevolg dat je dood gaat. Terwijl er op het moment dat de diagnose verteld wordt, het ook kan gaan om griep (naja het is maar een voorbeeld). Dan verandert er ook daadwerkelijk iets, omdat er iets nieuws verteld wordt!
Hmm, maar denk je niet dat acceptatie van de omgeving van iemand ook veel kan veranderen?

Citaat:
Verder vind ik je voorbeeld wel mooi. Daar kan ik me wel in voelen, dat zoiets gebeurt (heeft me moeder nou ook die aan het bijkomen is van de chemokuren, maar niet geloofd wordt door de arbo nicht).
Helaas helpen diagnoses voor dat soort instanties soms nog geen ene *woordwatiknietgagebruikenzekernietivmde(anti)scheldtopicnuoppsych* ().

Citaat:
Maar voor jezelf verandert er, zoals je zelf ook al aangeeft, vrij weinig. Dus...ja dus...geen conclusie in dit geval
Ik kan uitleggen wat ik heb, al doe ik dat niet graag en ik zeg het dus ook zelden, heb dus nog weinig aan de diagnose(s). Ik kan me gedeeltelijk 'verantwoorden' en ik denk dat dat voor veel mensen zal gelden die iets hebben wat je niet kunt zien (dus ook bij iets als autisme).

Maar je blijft dezelfde persoon, of het nou een naam heeft of niet, daar heb je gelijk ik. Gelukkig wel, anders zou ik nu Leonie niet meer zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2003, 22:17
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-06-2003 @ 23:11:
Hmm, maar denk je niet dat acceptatie van de omgeving van iemand ook veel kan veranderen?
dat ligt eraan hoe sterk iemand in zijn schoenen staat (hoe assertief iemand is) en dus van zich af kan bijten en zeggen "geloof wat je wilt geloven".

Citaat:

Helaas helpen diagnoses voor dat soort instanties soms nog geen ene *woordwatiknietgagebruikenzekernietivmde(anti)scheldtopicnuoppsych* ().

correct. Helaas zijn de mensen die daar komen al vaak onzeker van zichzelf en en kunnen zichzelf dus niet goed verdedigen (dit kan overigens ook toegepast worden op het commentaar van mij hierboven). Gelukkig heeft ze nu hulp van een onafhankelijk bureau, en anders mocht ik mee. (dan zullen we eens kijken hoe goed ie in discussieren is hehe).

Citaat:

Ik kan uitleggen wat ik heb, al doe ik dat niet graag en ik zeg het dus ook zelden, heb dus nog weinig aan de diagnose(s). Ik kan me gedeeltelijk 'verantwoorden' en ik denk dat dat voor veel mensen zal gelden die iets hebben wat je niet kunt zien (dus ook bij iets als autisme).

Maar je blijft dezelfde persoon, of het nou een naam heeft of niet, daar heb je gelijk ik. Gelukkig wel, anders zou ik nu Leonie niet meer zijn.
Daarom, en het leek erop dat mathfreak dat de uiteindelijek diagnose veel impact op hem had. En ik vroeg me af hoe dat kon. Mijn excuses overigens als het al verteld was. Ik dacht van niet.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 00:00
MrOizo
MrOizo is offline
Citaat:
Yamyam schreef op 23-03-2003 @ 21:36:
Wat was je reactie toen je hoorde wat je hebt?

Ik was beledigd en boos dat ze zoiets van me dachten. Ik herkende me in een paar dingen, maar ook in een aantal helemaal niet! Ik geloof niet dat ik het heb, en ik heb het nooit geloofd.

Was je net als ik blij om te weten wat je hebt, of had je op dat moment eerder iets van: wat moet ik hìer nu weer mee?

Ik was alleen maar boos en verontwaardigd.

*ik wil niet in een hokje gestopt worden*
hee dat herken ik! precies het zelfde gevoel... (was het niet toevallig het riagg? )

Laatst gewijzigd op 24-06-2003 om 00:08.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 00:05
MrOizo
MrOizo is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 01-06-2003 @ 11:16:
Ga daar maar niet van uit. Als je echt dat syndroom had gehad was je daar echt wel eerder achter gekomen. Het neemt heel wat weg van normaal in de samenleving kunnen functioneren; als je daar nog nooit eerder bij stil gestaan hebt (of je ouders) kan ik me moeilijk voorstellen dat er wat aan de hand is.
(Pfff, geloof me, dat syndroom hebben is zwaar. Een van mijn beste vrienden heeft het, ik heb soms echt wel medelijden met het stiekum)
Ehh! je hebt ze in lichte middel en zware gevallen hoor!
Oud 24-06-2003, 13:43
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-06-2003 @ 23:11:

Helaas helpen diagnoses voor dat soort instanties soms nog geen ene moer
Oud 24-06-2003, 16:04
Verwijderd
Citaat:
... schreef op 24-06-2003 @ 14:43:
moer
Das beschaaft...maar weet je wel wat je die arme moertjes daar mee aan doet...?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 19:16
mathfreak
mathfreak is offline
Ik zie dat er inmiddels alweer een aantal replies bijgekomen zijn. Laat ik maar weer eens een aantal reacties geven.

@Leonoor: Het is inderdaad zo dat een aantal kenmerken van het syndroom van Asperger ook voorkomen bij mensen die zich onzeker voelen. In verband daarmee is in dit topic al een aantal malen opgemerkt dat het feit dat je sommige kenmerken bij jezelf meent te herkennen, niet betekent dat je het dan ook hebt. Om je vraag hoe je weet of het door onzekerheid komt of dat er meer aan de hand is te beantwoorden: bij mij heeft het een lichamelijke oorzaak omdat ik indertijd 2 1/2 maand te vroeg werd geboren. Om je vraag wanneer je zo extreem anders bent dat het opvalt te beantwoorden: mensen met autisme hebben vaak moeite met betekenisverlening en verborgen boodschappen in het taalgebruik. In de boeken Dit is de titel-over autistisch denken en Brein bedriegt-als autisme niet op autisme lijkt van Peter Vermeulen vind je meer informatie. Het eerste boek behandelt autisme in algemene zin. Het tweede behandelt autisme bij (hoog)begaafde mensen, waaronder mensen die net als ik het syndroom van Asperger hebben.

@dyfusica: Ik heb het programma zelf niet gezien, maar blijkbaar heeft het op jou de indruk van iets dramatisch gemaakt. Een handicap is net zo dramatisch als jij of anderen het maken. Ik beschouw het als een gegeven feit en niet als een drama, aangezien ik daar volstrekt niets mee op zou schieten.

@...;): Ik heb het stuk dat je hebt overgenomen gelezen. Overigens had je via de link in mijn openingspost ook informatie hierover kunnen vinden. Ik vind de uitdrukking "kinderen die aan het syndroom van Asperger lijden" nogal zwaar op de hand. Ik lijd nergens aan, ik ben alleen anders ten opzichte van niet-gehandicapten. Het is ook niet zo dat ik zeer eenzaam of ongelukkig ben. Ik weet nu waarom ik ben zoals ik ben en doe zoals ik doe.

@Fade of Light: Het idee dat mensen met het syndroom van Asperger vaak al weten wat er met hen aan de hand is ging bij mij niet op. Ik haal even iets uit mijn vorige reply aan: "Ik had zelf tot 18 maart geen enkel vermoeden dat er bij mij van dat syndroom sprake zou zijn. Sterker nog: voor mij in 1990 werd verteld dat ik sociaal gehandicapt ben en daardoor moeilijk contact maak met anderen heb ik mezelf nooit als anders beschouwd, aangezien mij daarvoor nooit is verteld dat ik in bepaalde opzichten anders ben dan anderen. Er was dus voor mij geen enkele reden om er van uit te gaan dat dat wel zo is. "
Het is wat dat betreft inderdaad zo dat de diagnose een diepe uitwerking op me heeft gehad. Kruimel geeft het zelfs heel treffend weer: "Veel mensen voelen zich opgelucht als ze weten wat er aan de hand is. Weten dat er wat is en niet weten wat het is zorgt voor heel veel spanning vaak." Zoals Leonoor treffend opmerkt vallen veel dingen op hun plaats en kun je bepaalde dingen gemakkelijker aan anderen uitleggen, dus in dat opzicht verandert er wel degelijk het een en ander. Ik herken het op hun plaats vallen van dingen in ieder geval heel duidelijk omdat ik de dingen nu bekijk vanuit het oogpunt van iemand met het syndroom van Asperger, en niet langer vanuit het oogpunt van iemand die een handicap heeft, zonder het fijne van die handicap te weten.
Oud 24-06-2003, 19:21
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:

@...: Ik heb het stuk dat je hebt overgenomen gelezen. Overigens had je via de link in mijn openingspost ook informatie hierover kunnen vinden. Ik vind de uitdrukking "kinderen die aan het syndroom van Asperger lijden" nogal zwaar op de hand. Ik lijd nergens aan, ik ben alleen anders ten opzichte van niet-gehandicapten. Het is ook niet zo dat ik zeer eenzaam of ongelukkig ben. Ik weet nu waarom ik ben zoals ik ben en doe zoals ik doe.

dag mathfreak.
ik wilde je met mijn post niet beledigen, en zoals ik erbij heb gezegd heb ik het letterlijk overgetypt uit een boek, omdat er hier nogal wat misverstanden ontstonden over het syndroom van Asperger. dat is alles. sorry....
Oud 24-06-2003, 19:29
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 24-06-2003 @ 20:16:
Overigens had je via de link in mijn openingspost ook informatie hierover kunnen vinden.
Die link deed het niet, heb er nl wel naar gekeken (nogal logisch, maar goed).

Citaat:
DEZE PAGINA KAN NIET WORDEN GEVONDEN!

We zijn al overgegaan naar een nieuwe provider. Deze overgang ging voor ons totaal onverwachts. We proberen zo spoedig mogelijk de site weer online te zetten. Dit kan helaas even duren ivm wijzigingen in het ontwerp op de nieuwe server

We hopen dat u begrip heeft voor de situatie.
Dat krijg je als je op de link klikt die jij in de eerste post geeft.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 19:48
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
... schreef op 24-06-2003 @ 20:21:
dag mathfreak.
ik wilde je met mijn post niet beledigen, en zoals ik erbij heb gezegd heb ik het letterlijk overgetypt uit een boek, omdat er hier nogal wat misverstanden ontstonden over het syndroom van Asperger. dat is alles. sorry....
Rustig maar. Ik voelde me ook absoluut niet beledigd. Ik vond alleen dat bepaalde dingen in dat boek nogal negatief en generaliserend werden weergegeven. Mijn reactie was dus niet op jou, maar op de inhoud van dat boek gericht. Van wie was het trouwens als ik vragen mag?

@Leonoor: Ik heb hier een vergelijkbaar iets: http://www.harmschoonekamp.tomaatnet...asperger.shtml

Laatst gewijzigd op 24-06-2003 om 19:56.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 19:50
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 24-06-2003 @ 20:48:
Rustig maar. Ik voelde me ook absoluut niet beledigd. Ik vond alleen dat bepaalde dingen in dat boek nogal negatief en generaliserend werden weergegeven. Mijn reactie was dus niet op jou, maar op de inhoud van dat boek gericht. Van wie was het rouwens als ik vragen mag?

het heet psychiatrie, kan ff niet op de schrijver komen.
naja, kijk zo wel ff
Oud 24-06-2003, 20:00
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
...;) schreef op 24-06-2003 @ 20:50:
het heet psychiatrie, kan ff niet op de schrijver komen.
naja, kijk zo wel ff
In het topic over psychologische boeken noemde je het boek Psychiatrie van J.S. Reedijk. Misschien dat dat het is. Zelf heb ik inmiddels het boek Een vreemde wereld van Martine Delfos gekocht. Het is geschreven door een klinisch psychologe die ervaring heeft met het werken met mensen met autisme. Naast het klassieke of Kanner-autisme bespreekt ze onder andere ook de kenmerken van PDD-NOS en het syndroom van Asperger.
Oud 24-06-2003, 20:06
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 24-06-2003 @ 21:00:
In het topic over psychologische boeken noemde je het boek Psychiatrie van J.S. Reedijk. Misschien dat dat het is. Zelf heb ik inmiddels het boek Een vreemde wereld van Martine Delfos gekocht. Het is geschreven door een klinisch psychologe die ervaring heeft met het werken met mensen met autisme. Naast het klassieke of Kanner-autisme bespreekt ze onder andere ook de kenmerken van PDD-NOS en het syndroom van Asperger.
het is iid vvan J.S. Reedijk, het hij is ook klinisch psychiater of psycholoog. (weet niet meer)
Oud 24-06-2003, 20:26
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 24-06-2003 @ 20:48:
@Leonoor: Ik heb hier een vergelijkbaar iets: http://www.harmschoonekamp.tomaatnet...asperger.shtml
Dank je wel.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2003, 22:02
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
bij mijzelf is het in groep 7 geconstateerd.
toen was ik dus 10 of 11.
ik was toen nogal druk, snel op m'n tenen getrapt, moeilijk in de omgang enz.
ik heb hier nogal veel problemen mee gehad..
ik lag ook qua ontwikkeling voor op anderen van mijn leeftijd en dat maakte het nog eens extra moeilijk.
over het moeilijk leggen van sociale contacten kan ik ook meepraten.. dit vond ik eerst ook erg moeilijk. nu soms nog maar het is voor mij meer iets geworden dat je je over een bepaalde grens heen moet zetten.
je moet zeker ook eerst nadenken voor je iets zegt. dit kan een hele hoop narigheid voorkomen.
ik heb mezelf wel in de hand denk ik.
ik heb ook een aantal goeie vrienden, waarvan ik ook echt weet dat het goeie vrienden zijn.
dus kort samengevat: ik denk dat t als kind erg moeilijk is maar na (in?) de pubertijd valt er goed mee te leven.

en ik zit eigelijk nog met een vraag die misschien een van jullie kan beantwoorden.. hoe groot is de kans dat mijn kinderen later ook asperger krijgen?
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 07:23
Verwijderd
Citaat:
paultjuhhhh schreef op 24-06-2003 @ 23:02:
en ik zit eigelijk nog met een vraag die misschien een van jullie kan beantwoorden.. hoe groot is de kans dat mijn kinderen later ook asperger krijgen?
Op de site die mathfreak gaf is een forum, waar ze zich dat ook afvragen...
http://pub6.bravenet.com/forum/show....33058251&cpv=1
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 07:52
Fantodo
Fantodo is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 23-06-2003 @ 22:31:
Bij autisme zou het dus zo zijn dat de rechter (mannelijke) hersenhelft veel sterker is ontwikkeld in verhouding tot de linkerhersenhelft. Bij 'zware' gevallen valt dit soms te zien op hersenscans . Bij 'lichte' gevallen is dit op deze manier nauwlijks/niet aantoonbaar , omdat er 'enkel' naar leeftijd minder verbindingen in de linker hersenhelft zouden zijn gelegd en dat dus moeilijk te scannen valt.
-Typ dit geheel uit mijn blote hoofdje , geloof dat ik iets dergelijks heb gelezen in Een vreemde wereld van Martine Delfos. Meende overigens in een amerikaanse maillijst ook iets vernomen te hebben over bloedtesten omtrent het asperger syndroom , maar heb daar hier in nederland nog niets over gehoord. -
Met citaat reageren
Oud 25-06-2003, 18:05
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Fantodo schreef op 25-06-2003 @ 08:52:
Bij autisme zou het dus zo zijn dat de rechter (mannelijke) hersenhelft veel sterker is ontwikkeld in verhouding tot de linkerhersenhelft. Bij 'zware' gevallen valt dit soms te zien op hersenscans . Bij 'lichte' gevallen is dit op deze manier nauwlijks/niet aantoonbaar , omdat er 'enkel' naar leeftijd minder verbindingen in de linker hersenhelft zouden zijn gelegd en dat dus moeilijk te scannen valt.
-Typ dit geheel uit mijn blote hoofdje , geloof dat ik iets dergelijks heb gelezen in Een vreemde wereld van Martine Delfos.
Dit staat inderdaad in Een vreemde wereld van Martine Delfos vermeld. Ik heb dat boek 2 weken geleden gekocht, vandaar dat ik dit meteen herkende toen ik het zag.
Oud 29-06-2003, 23:57
Juliah
Juliah is offline
Om te beginnen: ik weet dat je zelf geen diagnoses kunt stellen ed...maar het is gewoon raar wat ik herken in die sites die je gaf, mathfreak. Ik zeg niet dat ik het heb of wat dan ook (ik heb wel vaker gedacht dat ik iets had, maar al heb ik dingen, ik blijf toch wie ik ben ), maar 't is gewoon raar oid. Heb je (of iemand anders) misschien titels van boeken of urls van sites waar in staat hoe je met bepaalde dingen om kunt gaan ed? Heel erg bedankt alvast.
Oud 30-06-2003, 13:24
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 24-06-2003 @ 20:16:

@Fade of Light: Het idee dat mensen met het syndroom van Asperger vaak al weten wat er met hen aan de hand is ging bij mij niet op. Ik haal even iets uit mijn vorige reply aan: "Ik had zelf tot 18 maart geen enkel vermoeden dat er bij mij van dat syndroom sprake zou zijn. Sterker nog: voor mij in 1990 werd verteld dat ik sociaal gehandicapt ben en daardoor moeilijk contact maak met anderen heb ik mezelf nooit als anders beschouwd, aangezien mij daarvoor nooit is verteld dat ik in bepaalde opzichten anders ben dan anderen. Er was dus voor mij geen enkele reden om er van uit te gaan dat dat wel zo is. "
Het is wat dat betreft inderdaad zo dat de diagnose een diepe uitwerking op me heeft gehad. Kruimel geeft het zelfs heel treffend weer: "Veel mensen voelen zich opgelucht als ze weten wat er aan de hand is. Weten dat er wat is en niet weten wat het is zorgt voor heel veel spanning vaak." Zoals Leonoor treffend opmerkt vallen veel dingen op hun plaats en kun je bepaalde dingen gemakkelijker aan anderen uitleggen, dus in dat opzicht verandert er wel degelijk het een en ander. Ik herken het op hun plaats vallen van dingen in ieder geval heel duidelijk omdat ik de dingen nu bekijk vanuit het oogpunt van iemand met het syndroom van Asperger, en niet langer vanuit het oogpunt van iemand die een handicap heeft, zonder het fijne van die handicap te weten.
aha, dan ligt het er denk ik aan hoe je je leven leidt. als je accepteert h oe je bent (en ook al is dat anders dan anderen) en gewoon de situatie neemt zoals die is, dan lijkt het me dat een naam weinig verandert aan je leven. Je bent nog steeds wie je bent en je leeft zoals je leeft, alleen nou wordt er een labeltje opgeplakt. Maar als je specifiek naar vragen op zoek bent (vooral "waarom..?" vragen) dan kan ik me er wel iets bij voorstellen dat er een soort van opluchting, of in ieder geval duidelijkheid is en de blokjes op zijn plaats vallen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2003, 19:46
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Juliah schreef op 30-06-2003 @ 00:57:
Om te beginnen: ik weet dat je zelf geen diagnoses kunt stellen ed...maar het is gewoon raar wat ik herken in die sites die je gaf, mathfreak. Ik zeg niet dat ik het heb of wat dan ook (ik heb wel vaker gedacht dat ik iets had, maar al heb ik dingen, ik blijf toch wie ik ben :)), maar 't is gewoon raar oid. Heb je (of iemand anders) misschien titels van boeken of urls van sites waar in staat hoe je met bepaalde dingen om kunt gaan ed? Heel erg bedankt alvast.
Ik weet niet precies wat je zoekt, maar je zou eens een kijkje kunnen nemen op http://psychologie.pagina.nl/

@Fade of Light: Mijn leven is in zoverre veranderd dat ik nu eindelijk weet waarom ik ben zoals ik ben en doe zoals ik doe. Er is naar mijn idee sprake van meer dan alleen maar een labeltje opplakken zoals jij dat noemt. Leven met het syndroom van Asperger is leven volgens een bepaalde wijze die in een aantal opzichten sterk afwijkt van een "normale" manier van leven. Overigens ben ik niet op zoek naar vragen, aangezien die er al waren, maar naar de antwoorden daarop, met name wat betreft het waarom van mijn problemen met sexualiteit. Het is me in ieder geval duidelijk geworden dat sexualiteit, met name in emotioneel opzicht, een enorm struikelblok vormt voor mensen met een stoornis in het autistische spectrum.

@...;): De link in mijn openingspost doet het inmiddels weer, dus mocht je interesse hebben, dan kun je zien hoe daar de diverse kenmerken van het syndroom van Asperger worden besproken.
Oud 30-06-2003, 22:16
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 30-06-2003 @ 20:46:
@Fade of Light: Mijn leven is in zoverre veranderd dat ik nu eindelijk weet waarom ik ben zoals ik ben en doe zoals ik doe. Er is naar mijn idee sprake van meer dan alleen maar een labeltje opplakken zoals jij dat noemt. Leven met het syndroom van Asperger is leven volgens een bepaalde wijze die in een aantal opzichten sterk afwijkt van een "normale" manier van leven. Overigens ben ik niet op zoek naar vragen, aangezien die er al waren, maar naar de antwoorden daarop, met name wat betreft het waarom van mijn problemen met sexualiteit. Het is me in ieder geval duidelijk geworden dat sexualiteit, met name in emotioneel opzicht, een enorm struikelblok vormt voor mensen met een stoornis in het autistische spectrum.

Sorry ik bedoelde ook "op zoek naar antwoorden". Waarom precies is het meer dan een labeltje? Want uit
Citaat:
Leven met het syndroom van Asperger is leven volgens een bepaalde wijze die in een aantal opzichten sterk afwijkt van een "normale" manier van leven.
kan ik dat niet echt halen, omdat je al leefde, hoe je leefde en het lijkt me niet dat een 'labveltje' ineens je manier van leven omgooit...?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2003, 13:13
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 30-06-2003 @ 20:46:

@...: De link in mijn openingspost doet het inmiddels weer, dus mocht je interesse hebben, dan kun je zien hoe daar de diverse kenmerken van het syndroom van Asperger worden besproken.
(K) tnx.
Oud 01-07-2003, 18:26
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 30-06-2003 @ 23:16:
Sorry ik bedoelde ook "op zoek naar antwoorden". Waarom precies is het meer dan een labeltje? Want uit

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Leven met het syndroom van Asperger is leven volgens een bepaalde wijze die in een aantal opzichten sterk afwijkt van een "normale" manier van leven.

kan ik dat niet echt halen, omdat je al leefde, hoe je leefde en het lijkt me niet dat een 'labveltje' ineens je manier van leven omgooit...?
In dat geval heb je niet aandachtig genoeg gelezen hoe mijn situatie voor 1990, tussen 1990 en 18 maart dit jaar en de tijd daarna is geweest, heb ik het idee. Voor 1990 wist ik niet dat er bij mij sprake was van een handicap die mij in bepaalde opzichten anders maakte dan anderen. Tussen 1990 en 18 maart dit jaar wist ik alleen dat ik een sociale handicap heb, waardoor ik moeilijk contact maak met anderen, zonder het fijne van die handicap te weten. Het is pas sinds 18 maart, toen de diagnose werd gesteld, dat ik precies weet waarom ik ben zoals ik ben en doe zoals ik doe. Misschien is het zo duidelijker voor je. Eigenlijk zou je zelf een soortgelijke situatie meegemaakt moeten hebben om het echt te kunnen begrijpen.
Oud 01-07-2003, 20:09
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 01-07-2003 @ 19:26:
In dat geval heb je niet aandachtig genoeg gelezen hoe mijn situatie voor 1990, tussen 1990 en 18 maart dit jaar en de tijd daarna is geweest, heb ik het idee. Voor 1990 wist ik niet dat er bij mij sprake was van een handicap die mij in bepaalde opzichten anders maakte dan anderen. Tussen 1990 en 18 maart dit jaar wist ik alleen dat ik een sociale handicap heb, waardoor ik moeilijk contact maak met anderen, zonder het fijne van die handicap te weten. Het is pas sinds 18 maart, toen de diagnose werd gesteld, dat ik precies weet waarom ik ben zoals ik ben en doe zoals ik doe. Misschien is het zo duidelijker voor je. Eigenlijk zou je zelf een soortgelijke situatie meegemaakt moeten hebben om het echt te kunnen begrijpen.
ik denk dat of jij mijn 'punt' niet goed begrijpt, of ik jouw uitleg niet goed kan verwerken tot een antwoord op mijn 'punt' of we schuiven alletwee langs elkaar.

Ik kan niet echt met andere of nieuwe uitleg komen van wat ik bedoel, dus ik denk dat van mijn kant het helaas ophoudt met vragen stellen en achter gelaten met wat onwetendheden
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 05:50
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 01-07-2003 @ 21:09:
ik denk dat of jij mijn 'punt' niet goed begrijpt, of ik jouw uitleg niet goed kan verwerken tot een antwoord op mijn 'punt' of we schuiven alletwee langs elkaar.

Ik kan niet echt met andere of nieuwe uitleg komen van wat ik bedoel, dus ik denk dat van mijn kant het helaas ophoudt met vragen stellen en achter gelaten met wat onwetendheden
Is het niet gewoon zo iets van: wat veranderd er (op 'ik weet nu waar het door komt' na) door dat iets een labeltje krijgt? Omdat je toch dezelfde persoon bent en blijft, dat wat je hebt een naam krijgt, betekend toch niet dat er iets aan de persoon veranderd oid?

Best een simpele vraag opzich...maar ik heb er ook altijd lang over na moeten denken, tot ik tot de conclusie kwam dat er idd weinig veranderde, alleen dat dingen duidelijk worden ed en dat veel anderen het plotseling begrijpen ed.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 12:19
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 02-07-2003 @ 06:50:
Is het niet gewoon zo iets van: wat veranderd er (op 'ik weet nu waar het door komt' na) door dat iets een labeltje krijgt? Omdat je toch dezelfde persoon bent en blijft, dat wat je hebt een naam krijgt, betekend toch niet dat er iets aan de persoon veranderd oid?

Best een simpele vraag opzich...maar ik heb er ook altijd lang over na moeten denken, tot ik tot de conclusie kwam dat er idd weinig veranderde, alleen dat dingen duidelijk worden ed en dat veel anderen het plotseling begrijpen ed.

juist dat probeerde ik te verwoorden (ondertussen paar keer herhaalt, maar misschien dat het nu ook duidelijk is voor de anderen )
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 19:21
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 02-07-2003 @ 13:19:
juist dat probeerde ik te verwoorden (ondertussen paar keer herhaald, maar misschien dat het nu ook duidelijk is voor de anderen )
In feite is dit wat ik jou ook duidelijk probeerde te maken, maar wat me blijkbaar niet is gelukt. Ik zet volledigheidshalve even wat zaken op een rijtje:
- ik ben indertijd 2 1/2 maand te vroeg geboren, wat ik (in mijn geval) als de lichamelijke oorzaak van het syndroom van Asperger beschouw. Ik heb van mijn vader begrepen dat ik volgens de artsen per jaar een ontwikkelingsachterstand van een half jaar zou hebben. Meer weet ik er verder ook niet van.
- pas in 1990 kreeg ik te horen dat ik sociaal gehandicapt ben omdat ik moeilijk contact maak met anderen. Voor die tijd ben ik me er nooit bewust van geweest dat ik gehandicapt ben en daardoor in bepaalde opzichten anders ben dan anderen, aangezien mij dat toen nooit is verteld.
- vorig jaar, toen ik nog werkzaam was in het archief van de sociale werkvoorziening Atlant Groep in Helmond, heb ik het formulier bestudeerd wat betrekking heeft op mijn indiensttreding op 30 november 1995. Op dat formulier is mijn handicap ingedeeld in de categorie psychopathiëen, psychosen en neurosen. Achteraf gezien is dat een verkeerde indeling, aangezien het bij mijn handicap om een stoornis in het autistische spectrum gaat en niet om een psychopathie, neurose of psychose.
- op 18 maart dit jaar werd naar aanleiding van de inhoud van een psychologisch testrapport van vorig jaar de diagnose van het syndroom van Asperger bij mij gesteld, waarmee voor mij eindelijk duidelijk werd wat ik precies voor een handicap heb. Toen ik op 1 mei een gesprek had met mijn huidige personeelsfunctionaris heb ik haar de informatie gegeven die in de link in mijn openingspost staat vermeld, en heb ik verzocht om alsnog na te gaan in welke categorie mijn handicap precies moet worden ingedeeld.

Zoals Leonoor terecht opmerkt is er niets aan me veranderd als persoon zijnde, maar wel aan de manier waarop ik tegen bepaalde dingen aankijk zoals die zijn verlopen, omdat ik daar nu eindelijk de achterliggende oorzaak van ken. Hopelijk begrijp je nu eindelijk waarom het voor mij meer is dan een labeltje. Je moet voor de aardigheid het boek Brein bedriegt-als autisme niet op autisme lijkt van Peter Vermeulen maar eens lezen. Wil je meer weten over de autistische denkwijze in algemene zin, dan kan ik je zijn boek Dit is de titel-over autistisch denken aanbevelen.
Oud 02-07-2003, 19:28
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 02-07-2003 @ 20:21:
Zoals Leonoor terecht opmerkt is er niets aan me veranderd als persoon zijnde, maar wel aan de manier waarop ik tegen bepaalde dingen aankijk zoals die zijn verlopen, omdat ik daar nu eindelijk de achterliggende oorzaak van ken. Hopelijk begrijp je nu eindelijk waarom het voor mij meer is dan een labeltje.
hmm ok, ik begin het te begrijpen, altahns kan me er enigzins iets bij voorstellen. Mag ik vragen, of er ook iets in het heden door is veranderd?

edit: ik zal eens kijken voor dat boek, ik ben niet echt een boekenfreak dus dat gaat nog lastig worden
Met citaat reageren
Oud 02-07-2003, 21:08
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 02-07-2003 @ 20:28:
hmm ok, ik begin het te begrijpen, althans kan me er enigszins iets bij voorstellen.
Dat werd onderhand ook wel eens tijd...

Citaat:
Mag ik vragen, of er ook iets in het heden door is veranderd?
Wat er in ieder geval door is veranderd is dat ik nu een beter beeld heb wat betreft het waarom van mijn problemen met sexualiteit.

Citaat:
edit: ik zal eens kijken voor dat boek, ik ben niet echt een boekenfreak dus dat gaat nog lastig worden
Neem eens een kijkje in de bibliotheek. Zo ben ik zelf ook met die boeken van Peter Vermeulen in aanraking gekomen. Mocht je een overzicht willen hebben van een aantal stoornissen in het autistische spectrum en diverse aspecten van autisme in het algemeen, dan is Een vreemde wereld van Martine F. Delfos misschien ook iets voor je. Het is het eerste boek dat ik over autisme ben tegengekomen waarin iets over de problematische aspecten van autisme met betrekking tot sexualiteit wordt vermeld.
Reageren

Regels voor berichten