Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
ik zoek het wederom ff op. ik heb een heel stuk gevonden. hier in een boek. als er behoefte voor is, typ ik het wel ff over.
|
verandert er echt iets als zoiets een naam krijgt?? Ik kan het me namelijk lastig voorstellen (tenzij het om een ziekte gaat, waardoor de gevolgen van de ziekte variabel zijn aan de naam).
Want je leeft, merkt dat je wat anders bent. Daar lef je dan x aantal jaar mee, en dan krijg je ineens zoiets te horen. Maarja je had het ook de naam "blaat" kunnen geven. Wat verandert dat? Ik ben benieuwd. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Om mezelf als vb te nemen, ik heb dan iets lichamelijks, maar als ik bv zeg 'ik ben zo moe', dan zegt iedereen 'dan moet je op tijd naar bed gaan', 'tja, ik ook', 'stel je niet zo aan' enz. Als ik zeg 'ik heb die en die ziekte(s)', dan begrijpen een aantal mensen het beter en krijg ik die dingen iig niet van iedereen te horen. En zo zal dat met heel veel dingen zijn, zodra ik iets een naam hebt, nemen veel mensen je vaak opeens serieus. Frustrerend, raar, enz., maar helaas wel waar. |
![]() |
||
Citaat:
Ja, als je Asperger hebt merk je zeker dat je anders bent. Ik kan het niet uitleggen want ik heb het zelf niet, maar een van mijn beste vrienden heeft het wel en het heeft een behoorlijke impact op hem.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
ik typ niet alles over, omdat er ook nog over een aantal andere syndromen worden wordt verteld. dus soms laat ik stukken weg, maar dat zal ik duidelijk maken dmv (...) Diegaande ontwikkelingsstoornissen bj een aanvankelijk normale ontwikkeling De DSM-Iv onderscheidt een aantal ontwikkelingsstoornissen die qua gedrag veel met de autische stoornis gemeen hebben maar op een aantal punten toch weer anders zijn (...) De vierde stoornis die in de DSM-Iv wordt onderscheiden is 'de stoornis van asperger' (asperger-syndroom). Hier gaat het ook om autischtisch gedrag dat later begint dan het autisme van het type Kanner en bij intelligentere kinderen optreed. De typische contactstoornis is er ook, maar ze is minder diepgaand dan de stoornis bij 'gewone' autistische kinderen. Ze hebben ook geen moeite met het spreken en verstaan de gesproken taal. Vaak is er ook een eigenaardig soort humor. De kinderen die aan een stoornis van asperger lijden, hebben meer vaardigheden ontwikkeld dan de kinderen die aan een andere pervasieve stoornissen lijden. Ze kunnen zich aan passen aan de eisen die de omgeving stelt. Het sociaal functioneren geeft problemen. Met deze kinderen is wel een zeker mate van contact mogelijk en er gaat ook een duidelijk appel (met een streepje naar de a, die kan ik ff niet maken ![]() dat was het. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik zeg daar in nl oa: 'En tuurlijk verandert er weinig of niets, behalve dat veel dingen op zijn plaats vallen en dat je anderen dingen makkelijker uit kunt leggen ed.' Wat van de 'Dat "ze weten wat er aan de hand is", slaat volgens mij 'nergens' op. Ze weten vaak al wat er aan de hand is, ze leven zoals ze leven, alleen nu krijgt het een naam. Opluchting, vanwege een naam?' slaat op mijn post of gaat er op in? |
![]() |
||
Citaat:
Verder vind ik je voorbeeld wel mooi. Daar kan ik me wel in voelen, dat zoiets gebeurt (heeft me moeder nou ook die aan het bijkomen is van de chemokuren, maar niet geloofd wordt door de arbo nicht). Maar voor jezelf verandert er, zoals je zelf ook al aangeeft, vrij weinig. Dus...ja dus...geen conclusie in dit geval ![]() |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() Maar je blijft dezelfde persoon, of het nou een naam heeft of niet, daar heb je gelijk ik. Gelukkig wel, anders zou ik nu Leonie niet meer zijn. ![]() ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
correct. Helaas zijn de mensen die daar komen al vaak onzeker van zichzelf en en kunnen zichzelf dus niet goed verdedigen (dit kan overigens ook toegepast worden op het commentaar van mij hierboven). Gelukkig heeft ze nu hulp van een onafhankelijk bureau, en anders mocht ik mee. (dan zullen we eens kijken hoe goed ie in discussieren is hehe). Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
Laatst gewijzigd op 24-06-2003 om 00:08. |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik zie dat er inmiddels alweer een aantal replies bijgekomen zijn. Laat ik maar weer eens een aantal reacties geven.
@Leonoor: Het is inderdaad zo dat een aantal kenmerken van het syndroom van Asperger ook voorkomen bij mensen die zich onzeker voelen. In verband daarmee is in dit topic al een aantal malen opgemerkt dat het feit dat je sommige kenmerken bij jezelf meent te herkennen, niet betekent dat je het dan ook hebt. Om je vraag hoe je weet of het door onzekerheid komt of dat er meer aan de hand is te beantwoorden: bij mij heeft het een lichamelijke oorzaak omdat ik indertijd 2 1/2 maand te vroeg werd geboren. Om je vraag wanneer je zo extreem anders bent dat het opvalt te beantwoorden: mensen met autisme hebben vaak moeite met betekenisverlening en verborgen boodschappen in het taalgebruik. In de boeken Dit is de titel-over autistisch denken en Brein bedriegt-als autisme niet op autisme lijkt van Peter Vermeulen vind je meer informatie. Het eerste boek behandelt autisme in algemene zin. Het tweede behandelt autisme bij (hoog)begaafde mensen, waaronder mensen die net als ik het syndroom van Asperger hebben. @dyfusica: Ik heb het programma zelf niet gezien, maar blijkbaar heeft het op jou de indruk van iets dramatisch gemaakt. Een handicap is net zo dramatisch als jij of anderen het maken. Ik beschouw het als een gegeven feit en niet als een drama, aangezien ik daar volstrekt niets mee op zou schieten. @...;): Ik heb het stuk dat je hebt overgenomen gelezen. Overigens had je via de link in mijn openingspost ook informatie hierover kunnen vinden. Ik vind de uitdrukking "kinderen die aan het syndroom van Asperger lijden" nogal zwaar op de hand. Ik lijd nergens aan, ik ben alleen anders ten opzichte van niet-gehandicapten. Het is ook niet zo dat ik zeer eenzaam of ongelukkig ben. Ik weet nu waarom ik ben zoals ik ben en doe zoals ik doe. @Fade of Light: Het idee dat mensen met het syndroom van Asperger vaak al weten wat er met hen aan de hand is ging bij mij niet op. Ik haal even iets uit mijn vorige reply aan: "Ik had zelf tot 18 maart geen enkel vermoeden dat er bij mij van dat syndroom sprake zou zijn. Sterker nog: voor mij in 1990 werd verteld dat ik sociaal gehandicapt ben en daardoor moeilijk contact maak met anderen heb ik mezelf nooit als anders beschouwd, aangezien mij daarvoor nooit is verteld dat ik in bepaalde opzichten anders ben dan anderen. Er was dus voor mij geen enkele reden om er van uit te gaan dat dat wel zo is. " Het is wat dat betreft inderdaad zo dat de diagnose een diepe uitwerking op me heeft gehad. Kruimel geeft het zelfs heel treffend weer: "Veel mensen voelen zich opgelucht als ze weten wat er aan de hand is. Weten dat er wat is en niet weten wat het is zorgt voor heel veel spanning vaak." Zoals Leonoor treffend opmerkt vallen veel dingen op hun plaats en kun je bepaalde dingen gemakkelijker aan anderen uitleggen, dus in dat opzicht verandert er wel degelijk het een en ander. Ik herken het op hun plaats vallen van dingen in ieder geval heel duidelijk omdat ik de dingen nu bekijk vanuit het oogpunt van iemand met het syndroom van Asperger, en niet langer vanuit het oogpunt van iemand die een handicap heeft, zonder het fijne van die handicap te weten.
||
Citaat:
dag mathfreak. ik wilde je met mijn post niet beledigen, en zoals ik erbij heb gezegd heb ik het letterlijk overgetypt uit een boek, omdat er hier nogal wat misverstanden ontstonden over het syndroom van Asperger. dat is alles. sorry.... ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
@Leonoor: Ik heb hier een vergelijkbaar iets: http://www.harmschoonekamp.tomaatnet...asperger.shtml
Laatst gewijzigd op 24-06-2003 om 19:56. |
![]() |
||
Citaat:
naja, kijk zo wel ff
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
bij mijzelf is het in groep 7 geconstateerd.
toen was ik dus 10 of 11. ik was toen nogal druk, snel op m'n tenen getrapt, moeilijk in de omgang enz. ik heb hier nogal veel problemen mee gehad.. ik lag ook qua ontwikkeling voor op anderen van mijn leeftijd en dat maakte het nog eens extra moeilijk. over het moeilijk leggen van sociale contacten kan ik ook meepraten.. dit vond ik eerst ook erg moeilijk. nu soms nog maar het is voor mij meer iets geworden dat je je over een bepaalde grens heen moet zetten. je moet zeker ook eerst nadenken voor je iets zegt. dit kan een hele hoop narigheid voorkomen. ik heb mezelf wel in de hand denk ik. ik heb ook een aantal goeie vrienden, waarvan ik ook echt weet dat het goeie vrienden zijn. dus kort samengevat: ik denk dat t als kind erg moeilijk is maar na (in?) de pubertijd valt er goed mee te leven. en ik zit eigelijk nog met een vraag die misschien een van jullie kan beantwoorden.. hoe groot is de kans dat mijn kinderen later ook asperger krijgen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
http://pub6.bravenet.com/forum/show....33058251&cpv=1 |
![]() |
||
Citaat:
-Typ dit geheel uit mijn blote hoofdje , geloof dat ik iets dergelijks heb gelezen in Een vreemde wereld van Martine Delfos. Meende overigens in een amerikaanse maillijst ook iets vernomen te hebben over bloedtesten omtrent het asperger syndroom , maar heb daar hier in nederland nog niets over gehoord. - |
![]() |
||
Citaat:
|
Om te beginnen: ik weet dat je zelf geen diagnoses kunt stellen ed...maar het is gewoon raar wat ik herken in die sites die je gaf, mathfreak. Ik zeg niet dat ik het heb of wat dan ook (ik heb wel vaker gedacht dat ik iets had, maar al heb ik dingen, ik blijf toch wie ik ben
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
@Fade of Light: Mijn leven is in zoverre veranderd dat ik nu eindelijk weet waarom ik ben zoals ik ben en doe zoals ik doe. Er is naar mijn idee sprake van meer dan alleen maar een labeltje opplakken zoals jij dat noemt. Leven met het syndroom van Asperger is leven volgens een bepaalde wijze die in een aantal opzichten sterk afwijkt van een "normale" manier van leven. Overigens ben ik niet op zoek naar vragen, aangezien die er al waren, maar naar de antwoorden daarop, met name wat betreft het waarom van mijn problemen met sexualiteit. Het is me in ieder geval duidelijk geworden dat sexualiteit, met name in emotioneel opzicht, een enorm struikelblok vormt voor mensen met een stoornis in het autistische spectrum. @...;): De link in mijn openingspost doet het inmiddels weer, dus mocht je interesse hebben, dan kun je zien hoe daar de diverse kenmerken van het syndroom van Asperger worden besproken.
|||
Citaat:
Sorry ik bedoelde ook "op zoek naar antwoorden". Waarom precies is het meer dan een labeltje? Want uit Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik kan niet echt met andere of nieuwe uitleg komen van wat ik bedoel, dus ik denk dat van mijn kant het helaas ophoudt met vragen stellen en achter gelaten met wat onwetendheden ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Best een simpele vraag opzich...maar ik heb er ook altijd lang over na moeten denken, tot ik tot de conclusie kwam dat er idd weinig veranderde, alleen dat dingen duidelijk worden ed en dat veel anderen het plotseling begrijpen ed. |
![]() |
||
Citaat:
juist ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
- ik ben indertijd 2 1/2 maand te vroeg geboren, wat ik (in mijn geval) als de lichamelijke oorzaak van het syndroom van Asperger beschouw. Ik heb van mijn vader begrepen dat ik volgens de artsen per jaar een ontwikkelingsachterstand van een half jaar zou hebben. Meer weet ik er verder ook niet van. - pas in 1990 kreeg ik te horen dat ik sociaal gehandicapt ben omdat ik moeilijk contact maak met anderen. Voor die tijd ben ik me er nooit bewust van geweest dat ik gehandicapt ben en daardoor in bepaalde opzichten anders ben dan anderen, aangezien mij dat toen nooit is verteld. - vorig jaar, toen ik nog werkzaam was in het archief van de sociale werkvoorziening Atlant Groep in Helmond, heb ik het formulier bestudeerd wat betrekking heeft op mijn indiensttreding op 30 november 1995. Op dat formulier is mijn handicap ingedeeld in de categorie psychopathiëen, psychosen en neurosen. Achteraf gezien is dat een verkeerde indeling, aangezien het bij mijn handicap om een stoornis in het autistische spectrum gaat en niet om een psychopathie, neurose of psychose. - op 18 maart dit jaar werd naar aanleiding van de inhoud van een psychologisch testrapport van vorig jaar de diagnose van het syndroom van Asperger bij mij gesteld, waarmee voor mij eindelijk duidelijk werd wat ik precies voor een handicap heb. Toen ik op 1 mei een gesprek had met mijn huidige personeelsfunctionaris heb ik haar de informatie gegeven die in de link in mijn openingspost staat vermeld, en heb ik verzocht om alsnog na te gaan in welke categorie mijn handicap precies moet worden ingedeeld. Zoals Leonoor terecht opmerkt is er niets aan me veranderd als persoon zijnde, maar wel aan de manier waarop ik tegen bepaalde dingen aankijk zoals die zijn verlopen, omdat ik daar nu eindelijk de achterliggende oorzaak van ken. Hopelijk begrijp je nu eindelijk waarom het voor mij meer is dan een labeltje. Je moet voor de aardigheid het boek Brein bedriegt-als autisme niet op autisme lijkt van Peter Vermeulen maar eens lezen. Wil je meer weten over de autistische denkwijze in algemene zin, dan kan ik je zijn boek Dit is de titel-over autistisch denken aanbevelen.
||
Citaat:
edit: ik zal eens kijken voor dat boek, ik ben niet echt een boekenfreak dus dat gaat nog lastig worden ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |