Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-07-2003, 15:20
Verwijderd
hoi mathfreak,

Toen ik hoorde dat ik een stoornis in het autistisch spectrum had kwam er in prencipen een waz voor mijn ogen en ben ik hard het dijkzight ziekenhuis hier in rotterdam uit gesprint.

Ik zag in een klap mijn hele leven in duigen vallen. (Ik dacht i'm through, met mij is het gebeurt)
En dat heeft en behoorlijke tijd geduurt voordat ik heb leren apcepteren dat ik deze stoornis had.

met nu weg schrijf dadelijk even af.

groeten
the marshall
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2003, 18:18
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
the marshall schreef op 03-07-2003 @ 16:20:
hoi mathfreak,

Toen ik hoorde dat ik een stoornis in het autistisch spectrum had kwam er in prencipen een waz voor mijn ogen en ben ik hard het dijkzight ziekenhuis hier in rotterdam uit gesprint.

Ik zag in een klap mijn hele leven in duigen vallen. (Ik dacht i'm through, met mij is het gebeurt)
En dat heeft en behoorlijke tijd geduurt voordat ik heb leren apcepteren dat ik deze stoornis had.

met nu weg schrijf dadelijk even af.

groeten
the marshall
Om wat voor een stoornis gaat het bij jou precies als ik vragen mag?
Oud 03-07-2003, 20:45
Kazanka
Kazanka is offline
Sinds vanmiddag ben ik ook wat meer geinterreseerd in het syndroom van Asperger. Stond in de Sp!ts en Metro dat verscheidene psychiaters speculaties doen over de mogelijke aanwezigheid van dit syndroom bij Volkert van der G. Anderen ontkrachten dit dan weer enzow, maar ze zijn er geloof ik nog niet helemaal uit...

zal wel eens vaker een kijkje in deze topic gaan nemen
Oud 03-07-2003, 20:55
Verwijderd
hoi mathfreak,

Sorry maar ik was vergeten om het even af te schrijven hoor,

Bij mij gaat het om pdd-nos.
Ik kan wel wat mensen met het Asperger syndroom, ik zit daarmee in een groep bij de Riagg (afdeling autisme )

Groeten,
The marshall
Met citaat reageren
Oud 03-07-2003, 21:44
Cthulhu
Cthulhu is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 02-07-2003 @ 13:19:
juist dat probeerde ik te verwoorden (ondertussen paar keer herhaalt, maar misschien dat het nu ook duidelijk is voor de anderen )
Ik dacht dat door het vaststellen van het syndroom van Asperger, je nu weet wat het 'probleem' is, en je zo nodig naar oplossingen kan zoeken. Zoals iemand al zei dat hij vroeger moeilijker contact maakte. Ik denk dat je makkelijker weet hoe dat probleem aan te pakken als je weet hoe andere mensen met hetzelfde syndroom het hebben aangepakt.
Zo kan ook Mathfreak specifieker een oplossing zoeken voor zijn problemen ivm seksualiteit.

@Paultjuhhh
Ik weet niet of je al iets van erfelijkheidsleer hebt gezien. Eigenschappen erf je over via je DNA van de vader en de moeder dat onderling uitgewisseld wordt (crossing-over/overkruising). Daarom heb je eigenschappen van zowel je vader als je moeder. Voor sommige eigenschappen (zoals bijvoorbeeld jouw haarkleur), weten biologen precies waar die eigenschap zich in jouw DNA bevindt. (haarkleur wordt beïnvloed door 3 verschillende allelen, die precies te lokaliseren zijn).
Bij stoornissen uit het autismespectrum weet men echter niet precies door welke allelen het veroorzaakt wordt. Men vermoedt dat het ongeveer 14 allelen zijn, die pas wanneer ze op een bepaalde manier samenkomen een stoornis veroorzaken. Dus ja, autismespectrumstoornissen zijn erfelijk, maar het is niet mogelijk daar een kans van te berekenen, doordat men niet weet welke factoren die kans beïnvloeden.

Het staat wel vast dat autisme erfelijk is.

@Mathfreak
je wijt de oorzaak van het aspergersyndroom aan het feit dat je te vroeg geboren bent, maar normaalgezien is een dergelijke stoornis wel genetisch bepaald. Ook dat feit dat de ene hersenhelft groter is dan de andere, is iets dat opgemerkt wordt, maar niet bewijst dat je aan de stoornis lijdt.
De bloedtest die eerder vermeld is, heb ik nog nooit van gehoord, en lijkt mij ook niet sluitend. Autismespectrumstoornissen zijn enkel te constateren door psychologische tests.
Oud 04-07-2003, 16:37
Fade of Light
Fade of Light is offline
Het shcijnt trouwens dat Volkert van de(r ) Graaf ook het syndroom van asperger zou hebben. Daarnaar wordt nog onderzoek gedaan,a angezien het uitmaakt voor de straf
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 16:41
WoDkABiTcH
WoDkABiTcH is offline
Ik heb ook asperger
Ik ben enorm inteligent
Alleen het komt ur nie uit
Met citaat reageren
Oud 04-07-2003, 16:47
Sweet Revenge
Sweet Revenge is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 04-07-2003 @ 17:37:
Het shcijnt trouwens dat Volkert van de(r ) Graaf ook het syndroom van asperger zou hebben. Daarnaar wordt nog onderzoek gedaan,a angezien het uitmaakt voor de straf
dat hoorde ik ook ja, maar gisteren zeiden ze dat het geen asperger was maar dat het er wel mee te maken had
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 10:45
Collintjuh
Collintjuh is offline
Ik weet niet hoe het met jullie zit (niet alle replies gelezen) maar vroeger in de goede oude tijd noemde men dat nog altijd een nerd.. Iemand die moeilijk contact krijgt met anderen en vaak andere interresses heeft dan de rest.. Ikzelf ben ook niet sociaal (maar daar kies ik voor) binnen bepaalde kringen.. Heb ook andere interresses.. Heb ik nu het syndroom van Asperge.. eh Asperger? Dat die moordenaar van Pim dat zou hebben ga ik niet eens op in..

En autisme, dat is toch WEER iets anders?

/edit nu ik mn eigen reply herlees even dit: heb me er niet in verdiept dit is slechts geblaat vanuit mijn huidige standpunt. Overtuig mij dat het anders zit..
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Collintjuh schreef op 05-07-2003 @ 11:45:
Ikzelf ben ook niet sociaal (maar daar kies ik voor) binnen bepaalde kringen.. Heb ook andere interresses.. Heb ik nu het syndroom van Asperge.. eh Asperger?
Volgens mij is dat toch wel iets meer dan alleen andere interesses hebben en niet sociaal zijn.

Citaat:
En autisme, dat is toch WEER iets anders?
Het syndroom van Asperger is een aan autisme verwante stoornis.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 12:57
Verwijderd
hoi Collintjuh,

Citaat:
Ikzelf ben ook niet sociaal (maar daar kies ik voor) binnen bepaalde kringen.. Heb ook andere interresses.. Heb ik nu het syndroom van Asperge.. eh Asperger?
Het is meer van niet kunnen maar (bij mij altans) wel willen.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2003, 14:12
mathfreak
mathfreak is offline
Ik zie dat er weer een aantal replies bij gekomen zijn, dus laat ik maar weer eens wat reacties geven.

@the marshall: Ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen inderdaad een schok kan zijn om er achter te komen dat ze een stoornis in het autistische spectrum hebben, maar voor anderen zoals ik kan het ook een opluchting zijn om het (eindelijk) te weten.

@Kazanka: Er was inderdaad een vermoeden dat er bij Volkert van der G. ook sprake zou zijn van het syndroom van Asperger, maar eergisteren ving ik tijdens een van de nieuwsberichten op de radio op dat dit waarschijnlijk niet het geval was. Als dat niet zo blijkt te zijn betekent dat in ieder geval dat mensen met het syndroom van Asperger niet bang hoeven te zijn om als potentiële geesteszieke moordenaars te worden gekenmerkt. Het Net had eergistermorgen namelijk de kop "Volkert van der G. mogelijk geestesziek" op de homepage staan. Waar ik me ook gruwelijk aan ergerde is dat Het Net het had over de ziekte van Asperger. Ik beschouw mezelf absoluut niet als (geestes)ziek, maar wel als iemand met een bepaalde handicap, waar overigens uitstekend mee te leven valt.

@Cthulhu: Ik heb tot dusver geen aanwijzingen dat er zich in de familie van mijn vader- of moederskant anderen bevinden die zelf een stoornis uit het autistische spectrum hebben. Bovendien geef je met "normaal gezien is een dergelijke stoornis wel genetisch bepaald" al aan dat het niet noodzakelijk om iets erfelijks hoeft te gaan, dus ga ik er, zolang ik nog geen bewijs van het tegendeel heb, van uit dat het syndroom van Asperger bij mij inderdaad te wijten is aan het feit dat ik te vroeg geboren ben.

@Collintjuh: De psychologe Martine Delfos gebruikt in haar boek Een vreemde wereld de termen klassiek autisme en Kanner-autisme om het autisme zelf aan te duiden. Het syndroom van Asperger wordt door haar als een milde vorm van autisme beschreven. Omdat de mate waarin iemand autistish is heel divers is maakr men gebruik van het begrip autistische spectrum. Ik heb kenmerken van wat ik dan maar het klassieke autisme zal noemen, maar ze zijn niet zo overheersend als bij iemand die wel (klassiek- of Kanner)autisme heeft.

Laatst gewijzigd op 05-07-2003 om 16:07.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 15:08
Cthulhu
Cthulhu is offline
[QUOTE]mathfreak schreef op 05-07-2003 @ 15:12:
[B]@Cthulhu: Ik heb tot dusver geen aanwijzingen dat er zich in de familie van mijn vader- of moederskant anderen bevinden die zelf een stoornis uit het autistische spectrum hebben. Bovendien geef je met "normaal gezien is een dergelijke stoornis wel genetisch bepaald" al aan dat het niet noodzakelijk om iets erfelijks hoeft te gaan, dus ga ik er, zolang ik nog geen bewijs van het tegendeel heb, van uit dat het syndroom van Asperger bij mij inderdaad te wijten is aan het feit dat ik te vroeg geboren ben.[B][\QUOTE]

Men is er wel vrij zeker van dat autisme erfelijk is. (Ik gebruikte normaalgezien omdat ik niet zeker wist of dit voor Asperger ook geldde, ik weet het alleen zo zeker van Autisme. Aangezien ze zo sterk verwant zijn, denk ik wel dat het voor beide geldt)
Het zou dan wel gaan om een drempelpolygenie van ongeveer 15 allelen. Het hoeft dus niet in je familie voor te komen, om het als kind te krijgen. Je hebt enkel de 'pech' nodig dat de verkeerde genen bij elkaar komen. (Ik veronderstel dat je drempelpolygenie wel kent, vanwege je sterke interesse in wetenschappen)
Oud 07-07-2003, 19:08
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Cthulhu schreef op 07-07-2003 @ 16:08:
Men is er wel vrij zeker van dat autisme erfelijk is. (Ik gebruikte normaalgezien omdat ik niet zeker wist of dit voor Asperger ook geldt, ik weet het alleen zo zeker van Autisme. Aangezien ze zo sterk verwant zijn, denk ik wel dat het voor beide geldt)
Het zou dan wel gaan om een drempelpolygenie van ongeveer 15 allelen. Het hoeft dus niet in je familie voor te komen, om het als kind te krijgen. Je hebt enkel de 'pech' nodig dat de verkeerde genen bij elkaar komen. (Ik veronderstel dat je drempelpolygenie wel kent, vanwege je sterke interesse in wetenschappen)
Het begrip drempelpolygenie is mij niet bekend. Als het een term uit de genetica is, is dat niet zo verwonderlijk, aangezien mijn belangstelling niet op dat gebied ligt. In http://forum.scholieren.com/fotoboek...forum&id=18353 kun je, als je daar belangstelling voor hebt, nalezen wat mijn interessegebieden precies zijn. Overigens blijf ik bij mijn veronderstelling dat het syndroom van Asperger bij mij inderdaad te wijten is aan het feit dat ik te vroeg geboren ben. Merk in dit verband tevens op dat het feit, dat men er vrij zeker van is dat autisme erfelijk is, niet wil zeggen dat het helemaal zeker is, maar dat er dus ook factoren kunnen zijn die niets met erfelijkheid te maken hebben.
Oud 08-11-2003, 17:16
mathfreak
mathfreak is offline
Ik haal mijn topic even omhoog naar aanleiding hiervan: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=654875

Vanmorgen heb ik van Fleet Admiral naar aanleiding van dit topic een privéberichtje ontvangen. Ik geef de inhoud van mijn reactie hieronder weer:

quote:

Fleet Admiral schreef op 07-11-2003 @ 21:45:
http://forum.scholieren.com/showthr...threadid=654875 <http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=654875>

Wat vind jij?

Misschien voelde je je gekwetst door mijn topic waarin ik zo stug beweerde geen Asperger te hebben, maar ik ben er anders naar gaan kijken.... /quote

Even ter geruststelling: ik voelde me absoluut niet gekwetst door je topic. Of je wel of niet het syndroom van Asperger hebt kan ik net zo min vaststellen als jij. Wat dat betreft ben ik dan ook zeer benieuwd wat er straks eind november bij het RIAGG uitkomt als je daar een gesprek krijgt.

quote:

Jij lijkt me ook niet 'autistisch', eerder hoogbegaafd, zo goed als jij wiskunde kent. /quote

Volgens "mijn" psychiater bij het RIAGG in Helmond blijkt er bij mij inderdaad sprake te zijn van hoogbegaafdheid. Het probleem met het syndroom van Asperger is juist dat het hier om een vorm van hoog functionerend autisme gaat, die door buitenstaanders niet of nauwelijks als een stoornis in het autistische spectrum te herkennen is. De term "hoog functionerend" heeft in dit verband betrekking op de intelligentie en de taal- en cognitieve vaardigheden. Juist vanwege die intelligentie bij normaal tot hoogbegaafde mensen met een stoornis in het autistische spectrum is het autistische aspect van hun stoornis voor buitenstaanders niet of nauwelijks waarneembaar.

quote:

Ach ja, ik heb zo het idee dat Asperger helemaal niet bestaat... /quote

Het bestaat wel degelijk. Het is genoemd naar Hans Asperger (1906-1980), een pediater die aan de universiteit van Wenen werkzaam was en in 1944 zijn proefschrift die "Autistischen Psychopathen" im Kindesalter schreef. In 1981 werd dit proefschrift door Uta Frith in het Engels vertaald. Hier in Nederland en Vlaanderen is de belangstelling voor het syndroom van Asperger en andere stoornissen in het autistische spectrum pas in het begin van de jaren '90 ontstaan. Weliswaar heeft een onderzoeker, een zekere Van Krevelen, in de jaren '60 al eens over het syndroom van Asperger gepubliceerd, maar blijkbaar is dat toen nooit echt verder onderzocht, anders had men waarschijnlijk al veel eerder bij mij en bij anderen een diagnose kunnen stellen.

Hieronder haal ik een paar fragmenten uit de openingspost in het topic van Fleet Admiral aan met wat reacties van mij erbij:

quote: Het hoofdkenmerk van 'Asperger' is slecht in staat zijn tot contact met leeftijdsgenoten. Dat klopt. Ik heb inderdaad héél andere interesses dan de meesten. Misschien denkt iedereen nu dat ik een flink ego heb. Maar ik kan inderdaad niet met praten met leeftijdsgenoten, omdat er daaronder maar weinig zijn die zich interesseren voor dezelfde dingen als ik. /quote

Het hebben van andere interesses dan anderen hoeft niet op het syndroom van Asperger te duiden. Mensen hebben nu eenmaal niet allemaal dezelfde interesses.

quote: Waarom kan ik met sommige mensen wel heel goed overweg, en met anderen absoluut niet?

Ik denk dat het ligt aan de belevingswereld van die persoon./quote

Ook dit hoeft niet op het syndroom van Asperger te duiden. De manier waarop mensen bepaalde dingen beleven kan voor iedereen verschillend zijn.

quote: De reden waarom ik geen contact met 'leeftijdsgenoten' kan leggen is dat mijn wereld anders is.

Dus heb ik Asperger. Want ik ben anders./quote

De conclusie is voorbarig en kan alleen door een psychiater worden bevestigd of weerlegd.

quote: Mijn stelling is daarom:

Asperger is een door psychologen / psychiaters / orthopedagogen uitgevonden syndroom, bedoeld om hoogbegaafden in het hoekje van 'psychiatrisch patiënten' te stoppen./quote

Het eerste gedeelte klopt, het tweede niet. Zie in dat verband wat ik vermeldde over het door buitenstaanders niet of nauwelijks herkenbaar zijn van autisme bij mensen met hoog functionerend autisme, zoals bijvoorbeeld het syndroom van Asperger.

quote: Wees jezelf, je bent geen psychiatrisch patiënt. Gebruik die hersenen, en besef je eens dat er niets mis is, je leeft gewoon op een ander niveau dan de rest van de wereld./quote

Hier kan ik me op grond van mijn eigen ervaringen wel in vinden.
Oud 08-11-2003, 17:49
O.B.
O.B. is offline
ik zie ook erg veel sumptonen in mijzelf...
Met citaat reageren
Oud 08-11-2003, 19:42
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
O.B. schreef op 08-11-2003 @ 18:49:
ik zie ook erg veel sumptonen in mijzelf...
Dat wil anders niet zeggen dat je het daarom ook zou hebben.
Oud 09-11-2003, 00:05
Unexplained
Unexplained is offline
Pas op voor projectie, dat kan erg verradelijk zijn. Zeker als je zelf opzoek bent naar je eigen identiteit. Een flinke depressie en een portie projectie kan nagenoeg dezelfde effecten bewerkstelligen.

De enige die jou kan vertellen of je een autistische stoornis of niet hebt, is een ervaren arts.

Stelt hij/zij vast dat je depressief bent? Geen nood, dit is goed te genezen. Stelt hij/zij vast dat je een stoornis in het autistische spectrum hebt? Geen nood, je blijft dezelfde persoon en er is goed mee te leven.
Oud 17-11-2003, 20:18
Tucker
Tucker is offline
Een klasgenoot van mij vertelde mij een paar maanden geleden het syndroom van Asperger te hebben. Hij kan echt uren doorlullen over 1 en hetzelfde onderwerp. Vaak is hij ook gewoon 'nergens' mee bezig en zit hij eng voor zich uit te kijken. Wat kan dit zijn? Hij kan ook af en toe gewoon niet reageren. Als de bel gaat ofzo. Dan moet je hem echt wakker schudden
Best wel eng eigenlijk, maar hij is daarintegen wel aardig, en vooral eerlijk.
Oud 17-11-2003, 21:01
Nona
Nona is offline
Citaat:
Tucker schreef op 17-11-2003 @ 21:18:
Een klasgenoot van mij vertelde mij een paar maanden geleden het syndroom van Asperger te hebben. Hij kan echt uren doorlullen over 1 en hetzelfde onderwerp. Vaak is hij ook gewoon 'nergens' mee bezig en zit hij eng voor zich uit te kijken. Wat kan dit zijn? Hij kan ook af en toe gewoon niet reageren. Als de bel gaat ofzo. Dan moet je hem echt wakker schudden
Best wel eng eigenlijk, maar hij is daarintegen wel aardig, en vooral eerlijk.
Tja, dat is iets dat in het lijstje symptomen van het syndroom staat; je heel erg, tegen het obsessieve aan op één bepaald ding kunnen focussen. Ik geloof niet dat dat erg is, alleen soms een beetje irritant voor de omgeving als die er niet in geïnteresseerd is.

Vraagje trouwens. Een vriend van me met Asperger vertelde me laatst dat hij vanwege het syndroom wettelijk gezien twee jaar (ofzo) jonger was. Dus hij mocht pas twee jaar later autorijden en drinken etc. dan leeftijdsgenoten. Dat is blijkbaar in Australië in de wet opgenomen, want daar woont hij. Is er in Nederland ook een dergelijke regeling? Want daar had ik echt nog nooit van gehoord.
Oud 20-11-2003, 20:01
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 17-11-2003 @ 22:01:
Een vriend van me met Asperger vertelde me laatst dat hij vanwege het syndroom wettelijk gezien twee jaar (ofzo) jonger was. Dus hij mocht pas twee jaar later autorijden en drinken etc. dan leeftijdsgenoten. Dat is blijkbaar in Australië in de wet opgenomen, want daar woont hij. Is er in Nederland ook een dergelijke regeling? Want daar had ik echt nog nooit van gehoord.
Voor zover ik weet niet, en eerlijk gezegd zou ik het nogal raar vinden als we hier wel zo'n regeling zouden hebben, want waarom zou je iemand met het syndroom van Asperger vanwege dat syndroom als 2 jaar jonger moeten beschouwen?
*Ik wist wel dat Australiërs apart waren, maar zó apart... *

@Tucker: Het "nergens" mee bezig zijn en voor je uit zitten staren is één van de kenmerken van een stoornis in het autistische spectrum. Ik kan me voorstellen dat het iets is wat op anderen als vreemd overkomt. Mensen met een stoornis in het autistische spectrum zijn inderdaad heel eerlijk, en ze hebben over het algemeen ook een sterk gevoel voor rechtvaardigheid.
Ik werk sinds enige tijd samen met een collega van me, een zekere Bas, waarvan ik een sterk vermoeden heb dat hij ook een stoornis in het autistische spectrum heeft. Hij zit regelmatig in zichzelf verzonken tegenover me aan de tafel waar we aan werken, en hij vraagt ook regelmatig aan me of ik er de volgende dag ook ben. Dit laatste heeft te maken met het feit dat mensen met een stoornis in het autistische spectrum behoefte hebben aan voorspelbare situaties.
Oud 20-11-2003, 20:57
Juliah
Juliah is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 20-11-2003 @ 21:01:
@Tucker: Het "nergens" mee bezig zijn en voor je uit zitten staren is één van de kenmerken van een stoornis in het autistische spectrum. Ik kan me voorstellen dat het iets is wat op anderen als vreemd overkomt. Mensen met een stoornis in het autistische spectrum zijn inderdaad heel eerlijk, en ze hebben over het algemeen ook een sterk gevoel voor rechtvaardigheid.
Ik werk sinds enige tijd samen met een collega van me, een zekere Bas, waarvan ik een sterk vermoeden heb dat hij ook een stoornis in het autistische spectrum heeft. Hij zit regelmatig in zichzelf verzonken tegenover me aan de tafel waar we aan werken, en hij vraagt ook regelmatig aan me of ik er de volgende dag ook ben. Dit laatste heeft te maken met het feit dat mensen met een stoornis in het autistische spectrum behoefte hebben aan voorspelbare situaties.
Ik herken mezelf ook behoorlijk in de kenmerken van autisme...voor projectie pas ik idd wel op, want daar ben ik nogal 'tegen'. Ik heb wel vaker gehad dat ik ergens dingen in herkende, maar dat was in perioden dat ik minder 'mezelf' was (iig, dat denk ik), plus dat dat ook heel anders was dan nu, zeg maar. Maar goed, als ik het wil weten moet ik het met een arts of een psycholoog bespreken, ik weet het.
Reageren

Regels voor berichten