Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
en er was toch ok twijfel over of die vrouw van m uberhaupt wel vermoord was? dat gedoe met die insuline enzo iemand zei een keer tegen me dat hij gewoon zelf sammy jenkins was ofzo..
|
hij heeft zelf zijn vrouw doodgemaakt...
er zit in de film een soort Tyler Durden Grapje. In de scene dat Sammy Jenkins in de kliniek zit loopt er op een gegeven moment iemand langs hem en dan zie je in 1 frame ineens Leonnard Shelby in die stoel zitten... Dus. Maar ik vond het einde 'de clue' een beetje heel erg tegenvallen...
||
Citaat:
ik vond de clou overigens echt geniaal
|
![]() |
Wat Teddy aan het einde van de film vertelt, is waar (anders zou het wel heel nep zijn van de makers); Sammy Jankis was echt een fraudeur, omdat hij zichzelf niet kon conditioneren. Leonard wel, en had zo een nep-Jankisverhaal gevormd, die verder niet veel te maken heeft met wat hij "nu" doet, behalve dat het de echte gebeurtenissen rond z'n vrouw d'r dood laat zien. (Uit wanhoop, omdat Leonard niet herstelt, pleegt ze zelfmoord, en Leonard "assisteert" haar daarbij.)
Leonard laat zichzelf steeds weer vergeten dat hij de dader heeft gepakt; hij blijft zoeken naar de John G., die volgens hem en zijn conditionering, zijn vrouw heeft vermoordt en z'n leven heeft vernield. Dat is de enige reden die hij nog heeft om te leven. Ik vond de "clou" ook heel geniaal; dat Leonard niet uit wraakzucht en een gevoel van gerechtigheid de dader opspoort, maar dat hij steeds "onschuldige" mensen doodt om z'n eigen leven nut te geven. |
![]() |
|
ja, je denkt dat ie redelijk nobel bezig is, maar dat is uiteindelijk helemaal niet zo
maar ik denk ook dat de film ook vooral de bedoeling heeft dat de toeschouwer gaat twijfelen aan wat ie heeft gezien/ziet en aan zijn eigen geheugen.. aangezien ik af en toe nog al last heb met dingen herinneren is dat bij mij zeker gelukt..
|
![]() |
ik dacht aan het begin dat die twee hem gebruikten als moordenaar om zijn slechte geheugen...
maar dat uiteindelijk duidelijk werd dat hij hén gebruikte om een goed gevoel over zichzelf te krijgen, was heel schokkend.. dat was, naast de structuur, misschien wel het geniale aan de film |
![]() |
|
in 1 frame ziet je Leonard zitten? Zoals je weet bestaat een seconde uit 24 frames, dan vind ik dat persoonlijk best wel knap, heb hem trouwens nog niet voor een tweede keer bekeken.
En eigenlijk kun je deze film nooit beantwoorden, wat volgens mij de bedoeling ook was want we bekijken de film door de ogen van Leonard. Zeer duidelijk te merken aan de voice-overs. Er worden MOGELIJKE waarheden gecreeërd wat ERG toepasselijk is voor het bronmateriaal; Hij kan namelijk niks onthouden en als HET PUBLIEK de film door de OGEN van leonard bekijkt dan ondergaan we (naast de omgekeerde montage en voice-over) alles zoals hij het beleefd en hij lijd nou net aan dat geheugenverlies. Conclusie? Niks is de absolute waarheid want wij pakken uit elke situatie een conclusie en combineren die en betekent dat dat het automatisch de waarheid is? Best wel briljante film.
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
|
Volgens mij was de kloe dat je zonder herinneringen geen leven hebt; Leonard maakt ze kunstmatig door een verhaal te verzinnen over de moordenaar van zijn vrouw. Zonder de doelstelling die moordenaar te vinden heeft z'n leven geen zin, dus is dit zijn manier om toch nog enige zin aan zijn bestaan te geven.
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
en dan nog dit... Foutje in de hele gedachte van de film? Leonard heeft nergens een tattoo 'Ik heb geen kortetermijngeheugen'. Hij zou zich dus eigenlijk niet kunnen herinneren dat hij steeds foto's moet maken enzovoorts, omdat hij niet weet dat hij een aandoening heeft. ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Iemand die dement is, kan zich op een helder moment inderdaad herinneren dat hij/zij deze aandoening heeft, maar wanneer zo iemand 'wegvalt', weet deze persoon niet meer dat hij/zij lijdt aan dementie. Het afwezig zijn van een kortetermijngeheugen is eigenlijk een constante staat van 'wegvallen', waardoor hij niet zou kunnen weten dat hij de aandoening heeft. Het tatoeeren is een heel ander verhaal. Hij kan zich hoogstens 5 minuten lang herinneren wat er is gebeurd, en schrijft binnen die tijd op dat hij zich moet laten tatoeeren, ook al weet hij later misschien niet direct waar de tattoo op slaat. (btw, heb deze 'fout' niet zelf bedacht, komt van imdb geloof ik) |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Geheel dement ben je pas in de laatste (korte) fase, waar dan ook snel de dood op volgt. Je bent echter niet op slag geheel dement, het is meestal nog een lange weg tot gehele dementie. Ik had het in m'n post dan ook niet over geheel dement zijn, maar over de langste fase die dementie kent: het hebben van heldere periodes en het wegzakken... |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
Verfilmde boeken Supersuri | 49 | 19-09-2005 12:48 | |
Films, TV & Radio |