Ik ga sinds een paark weken naar de
Mensendyktherapeut (houdingstherapeut), en daar moet ik verschillende oefenningen doen om mijn rug te verstevigen. Dat komt er dus op neer dat je je buikspieren moet trainen.
Hieronder staan twee oefeningen die ik daar moet doen, en thuis dus ook. Het is handig om even een kussen uit een tuinstoel te halen, en de oefeningen daarop te doen. Tenzij je een zachte vloer hebt!
OEFENING 1
- Ga op je rug liggen
- Buig de knieën ietsje, zodat je knieholtevan de grond is
- Je onderrug moet tegen de grond gedrukt worden
- Je tenen staan altijd haaks op je benen (wijzen dus 'omhoog')
- Beweeg nu één been omhoog, zodat deze haaks op je lichaam staat
- Breng nu ook het andere been er bij
- Breng nu, afwisselend, je been
bijna naar de grond toe, en trek 'm weer omhoog.
Je andere been staat nog omhoog!
- Doe nu hetzelfde met je andere been, terwijl je je eerste been ook weer omhoog houdt
- Doe dit een aantal keer, maar als je je buik voelt moet je stoppen
- Na afloop van de oefening blijf je lekker ontspannen liggen, met je kieën gebogen en 'zwaai' je van links naar recht met je benen. Hierbij raken je knieën bijna de grond
OEFENING 2
- Ga op je rug liggen
- Buig je benen, en leg ze op je borstkas
- Zet nu je ellebogen naast je neer, zodat je je zelf een beetje op kunt drukken
- Houdt je schouderbladen bij elkaar (schouders naar elkaar toe brengen, aan de 'achterkant')
- Strek nu je benen onder een hoek van 45°
- Breng daarna je benen weer terug op je borstkas en herhaal de oefening
- Vergeet niet na afloop jezelf weer 'losjes' te maken, door te zwaaien met je benen
OEFENING 2+
- Als extra oefening op
OEFENING 2 kun je ook nog je benen spreiden wanneer ze in de lucht zijn
- Breng vervolgens het ene been bij het andere
OEFENING 2++
Doe de oefening ook eens 'scheef'!
- Breng nu niet je benen in een rechte lijn met je lichaam omhoog, maar doe ze eens scheef naar links of rechts
- Denk er wel om dat je telkens weer met je benen terug op je borstkas moet, anders heeft het geen zin!
Succes, en veel plezier deze zomer!