Oud 27-11-2004, 17:14
Co
Co is offline
Ik vind van wel, dood is dood
Het is misschien voor nabestaanden moeilijk, maar stel dat je zelf een orgaan nodig hebt? Dan is het onvoorstelbaar frustrerend op op een wachtlijst te komen van 1 jaar. Het zou voor mijzelf in ieder geval geen probleem zijn.

wat vinden jullie?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 17:32
barkrukkie
barkrukkie is offline
Dat mag iedereen fijn zelf weten, het blijft tenslotte wel je eigen lichaam.

Als je geen donor-formulier hebt ingevuld, mogen de nabestaanden beslissen, dat moet zo blijven vind ik.

Wel zou je het kunnen veranderen zoals ze in België volges mij gedaan hebben.. als je je niet afmeld ben je standaard wél donor. Nu is het in Nederland dat je standaard geen donor bent en je je juist moet aanmelden.

Als je je moet afmelden om het niet te worden zullen er meer mensen over nadenken denk ik
Oud 27-11-2004, 17:51
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Nee, ik vind dat iedereen zijn organen moet afstaan, tenzij ze voordat ze dood zijn gegaan hebben vermeld dat ze dat niet wilden. Als er dus geen formulier of zo is ingevuld wel automatisch. Maar als je dat dus niet wil kun je dat ding ff invullen en dan gebeurt er ook niets.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 17:57
Fade of Light
Fade of Light is offline
Dat is de grootste onzin die er is. Evnetueel dat er wat afhangt als je zelf geen donor bent, best. Maar niemand kan je verplichten iets met je lichaam te doen
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 18:03
Flip!
Flip! is offline
nee man. mensen moeten van een lijk afblijven als het geen donorformulier heeft ingevuld.
Oud 27-11-2004, 18:07
steefos
steefos is offline
hmm opzich is het niet zo'n probleem, maar ik zou t niet erg fijn vinden als ik zonder ogen wordt begraven. Hmm doe dan amar alleen als je een donorformulier heb t ingevuld.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 18:35
Verwijderd
Ik vind het niet echt een prettig idee. Maar als mensen na mijn dood wat met mijn longen bijvoorbeeld kunnen, mogen ze die hebben. Alleen mijn hart, huid en ogen zou ik graag zelf houden.
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 18:59
bench140
bench140 is offline
whahaha, ga jij effe bepalen van welke dooie jij de nieren wil
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 19:15
Knutselsmurfie
Knutselsmurfie is offline
Ik ben zelf wel donor, maar ik vind dat dat een keuze is die iedereen voor zich moet maken. Je kan mensen niet verplichten hun organen af te staan, al zou het een mooie gedachte zijn.. ik heb er geen problemen mee, maar ik begrijp en respecteer het als mensen dat wel hebben.
Oud 27-11-2004, 19:27
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
bench140 schreef op 27-11-2004 @ 19:59 :
whahaha, ga jij effe bepalen van welke dooie jij de nieren wil

Het gaat om het kiezen óf we de organen willen afstaan, niet van wie we ze willen krijgen.

ontopic: Ik ben ook voor het Belgische systeem dat iedereen donor is tenzij je aangeeft van niet. Mensen gaan er dan beter over nadeken, denk ik. Voorwaarde is wel dat er vanuit de overheid zeer goede voorlichting is, anders loop je grote kans dat mensen aangeven dat ze geen donor zijn omdat ze niet goed weten wat de regels zijn en dergelijke. Maar als er goede voorlichting is, denk ik wel dat dit een goede oplossing voor het wachtlijstprobleem is.
Oud 27-11-2004, 20:05
Firefly182
Firefly182 is offline
lijkt me een erg slecht idee.

Als ik niet wil dat er iemand in mijn lichaam gaat poeren om m'n hart eruit te halen, moet dat ook niet gebeuren.

Ik weet niet hoe het gaat als je overlijdt, maar ik zou willen dat mijn vrienden en familie gelijk bij me kunnen zijn als ze dat willen. En als je doneert moeten de organen zo snel mogelijk in het ziekenhuis zijn. En dat vind ik geen fijn idee.

"Sorry men., we moeten jouw vriendin NU overplaatsen naar het ziekenhuis, nee, excuses, voor rouwen bij het lijk is nu geen tijd".

Maar as i said zal het wel anders gaan, het idee is gewoon raar alleen.

En er zijn genoeg organen die helemaal niet geschikt blijken enzo.

En ik denk dat ik niet graag in België zou willen wonen dan. Het is net als die acties waarbij er wordt gezegd dat het compleet vrijblijvend is, maar dat je toch moet afzeggen.
Oud 27-11-2004, 20:10
Nyai
Nyai is offline
volgens mij kunnen ze van mij toch niks gebruiken
Met citaat reageren
Oud 27-11-2004, 20:27
Konijn
Konijn is offline
Ik vind het systeem in Belgie een goede oplossing. Maar ik denk niet dat je dat zomaar om kan schakelen naar zo'n systeem..
Verder zou ik er wel voor zijn dat mensen die zelf donor zijn voorrang krijgen op donor-organen.
Oud 27-11-2004, 21:05
PV
PV is offline
Citaat:
Konijn schreef op 27-11-2004 @ 21:27 :
Ik vind het systeem in Belgie een goede oplossing. Maar ik denk niet dat je dat zomaar om kan schakelen naar zo'n systeem..
Verder zou ik er wel voor zijn dat mensen die zelf donor zijn voorrang krijgen op donor-organen.
mee eens en mee eens Ik vind t een bepaalde vorm van egoisme, ik lekker wel een nier van jou maar jij geen nier van mij.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 08:16
marrel
marrel is offline
k ben ook voor dat belgiese systeem. Veel mensen die twijfelen om wat andere zeggen of geen zin hebben het aan te vragen worden zo toch donor. Bovendien als je echt niet wild heb je toch nog die vrijheid
Oud 28-11-2004, 10:04
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Mwah, volgens mij is het nou niet zo dat Belgie meer donors heeft.
Oud 28-11-2004, 10:11
Sitia
Sitia is offline
Ik wil zelf best alles afgeven *alleen ogen klinkt wel eng.. * maar ik vind wel dat dat een vrije keuze moet zijn. Het systeem in België is inderdaad wel een goeie oplossing naar mijn mening.
Oud 28-11-2004, 11:47
Jules
Jules is offline
Ik vind, dat als iemand ervoor kiest om geen donor te zijn (en dan puur om een prutreden, dus niet als iemand ziek is oid), dat diegene dan ook geen organen mag ontvangen als die nodig zijn.

Voor wat hoort wat (:0
Oud 28-11-2004, 11:52
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Ja inderdaad, als mensen er dan echt bezwaar tegen hebben kunnen ze zich afmelden. Als ze er niet over inzitten, laten ze het gewoon staan. Terwijl het nu dus andersom is. Zo red je een heleboel levens zonder dat iemand er problemen mee heeft.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 11:59
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
op zich valt er wat voor te zeggen om t belgische systeem in te voeren, omdat je dan een hoop gemakzucht voorkomt. maar echt verplichten vind ik een slecht idee, aangezien sommige mensen er (in hun ogen wellicht) een goede reden voor hebben om geen donor te zijn.
daarnaast vind ik dat het gebruiken van donor-organen teveel als oplossing wordt gezien en het zoeken naar echte oplossingen, zoals bijvoorbeeld orgaankweek uit stamcellen, teveel afgeremd wordt wegens 'principiele redenen' die nergens op slaan. je mag wel een hart uit een dooie halen, maar je mag geen stamcellen van een klompje cellen zonder bewustzijn, wat nooit echt geleefd heeft, gebruiken om een gezond en nieuw hart te kweken. je mag niet eens cellen van een levend iemand (bv. diegene die een hart nodig heeft) gebruiken om een nieuw hart te kweken, terwijl dat mogelijk zou zijn als er voldoende onderzoek gedaan mocht worden. en daarom ben ik in principe tegen orgaandonatie, ook al zou orgaandonatie nu een hoop mensen helpen.
Oud 28-11-2004, 17:47
ekki
ekki is offline
Citaat:
Jules schreef op 28-11-2004 @ 12:47 :
Ik vind, dat als iemand ervoor kiest om geen donor te zijn (en dan puur om een prutreden, dus niet als iemand ziek is oid), dat diegene dan ook geen organen mag ontvangen als die nodig zijn.

Ben ik het wel mee eens. Hoewel er ook argumenten tegen jouw stelling te verzinnen zijn.
Oud 28-11-2004, 17:50
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Jules schreef op 28-11-2004 @ 12:47 :

Onzin, als je gewoon niet wilt dat jouw organen naar een ander gaan, om wat voor reden dan ook, vind ik niet dat je daarvoor afgestraft moet worden. Het zou belachelijk zijn om iemand dood te laten gaan omdat hij andere principes heeft.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 18:32
Firefly182
Firefly182 is offline
maar wat dachten jullie van de Jehova's en dat soort groeperingen die het niet doen uit geloofsovertuiging?

Kan je die ook zomaar verplichten om iets te doen dat tegen hun principes is?
Oud 28-11-2004, 18:51
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 28-11-2004 @ 18:50 :
Onzin, als je gewoon niet wilt dat jouw organen naar een ander gaan, om wat voor reden dan ook, vind ik niet dat je daarvoor afgestraft moet worden. Het zou belachelijk zijn om iemand dood te laten gaan omdat hij andere principes heeft.
Nee, zijn principes zijn dan ook andersom zijn principes natuurlijk.
Het is belachelijk om iemand dood te laten gaan omdat hij zelf zijn organen niet af wil staan, maar het is niet belachelijk dat iemand anders doodgaat omdat hij op dat moment zijn organen dus niet wilde afstaan? Dát vind ik pas onzin.

@Firefly: Daarom ben ik dus voor het Belgische systeem. Iedereen is donor, mensen als Jehova's getuigen moeten er dus maar moeite voor doen als ze het niet willen, maar ze worden dus niet verplicht op die manier.
Oud 28-11-2004, 18:51
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Firefly182 schreef op 28-11-2004 @ 19:32 :
maar wat dachten jullie van de Jehova's en dat soort groeperingen die het niet doen uit geloofsovertuiging?

Kan je die ook zomaar verplichten om iets te doen dat tegen hun principes is?
natuurlijk niet, het is uberhaupt idioot om mensen te verplichten hun organen af te staan. Laat mensen zelf kiezen, het is immers je eigen lichaam.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 18:55
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Konijn schreef op 28-11-2004 @ 19:51 :
Nee, zijn principes zijn dan ook andersom zijn principes natuurlijk.
Het is belachelijk om iemand dood te laten gaan omdat hij zelf zijn organen niet af wil staan, maar het is niet belachelijk dat iemand anders doodgaat omdat hij op dat moment zijn organen dus niet wilde afstaan? Dát vind ik pas onzin.

@Firefly: Daarom ben ik dus voor het Belgische systeem. Iedereen is donor, mensen als Jehova's getuigen moeten er dus maar moeite voor doen als ze het niet willen, maar ze worden dus niet verplicht op die manier.
Het is toch mijn eigen lichaam? Ik moet toch zelf kiezen wat ik ermee doe? ik vind niet dat je iemand kunt verplichten om zijn organen af te staan omdat iemand anders ze nodig heeft. Ik kan me goed voorstellen dat mensen het een walgelijk idee vinden dat iemand later met jouw organen rondwandelt. Er zijn mensen genoeg die willen doneren, als je 18 wordt krijg je toch ook zo'n donorcodicil?
Ik ken een heleboel mensen die het idee van verplicht doneren tegenstaat, die willen niet meer doneren omdat het opgelegt wordt. Ik zeg niet dat ik het daar mee eens ben, maar het is wel zo.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 18:59
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 28-11-2004 @ 19:55 :
Het is toch mijn eigen lichaam? Ik moet toch zelf kiezen wat ik ermee doe? ik vind niet dat je iemand kunt verplichten om zijn organen af te staan omdat iemand anders ze nodig heeft. Ik kan me goed voorstellen dat mensen het een walgelijk idee vinden dat iemand later met jouw organen rondwandelt.
Maar je zegt dus net, je vind het wel belachelijk als jij dood zou gaan omdat je geen organen krijgt van iemand anders? Dat vind ik hypocriet.
Ik vind dat jij (en iedereen met die keuze natuurlijk, dit is geen persoonlijke aanval ofzo) de gevolgen van die keuze op je bord zou moeten krijgen, en dan bedoel ik dus door iedereen die wel zelf donor is eerst voorrang te geven als er een orgaan beschikbaar komt.
Er zijn volgens jou toch 'genoeg mensen donor', dus dan zou dat ook niet uit moeten maken he.
Oud 28-11-2004, 19:02
Cookie
Cookie is offline
ik vind het wel goed dat je donor bent tenzij je daar bezwaar tegen indiend....
maar donor zijn ofje wil of niet vind ik te ver gaan.
Oud 28-11-2004, 19:04
Verwijderd
Vrijwel de gehele Nederlandse bevolking zou graag in aanmerking komen voor een donororgaan wanneer die in een kritieke toestand ligt en hierdoor gered zou kunnen worden. Wil men beroep kunnen doen op een orgaan, dan moet men ook bereid zijn om zelf organen af te staan na overlijden.

In principe vind ik dit best logisch klinken, het voor wat hoort wat principe. Ik vind orgaandonatie eigenlijk best een eng idee, maar ik weet ook wel zeker dat als ik een nieuwe nier ofzo nodig heb, dat ik die maar al te graag aanneem. Het is ook een beetje een kwestie van bijgeloof en principes...
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 19:06
Verwijderd
Citaat:
cookie16 schreef op 28-11-2004 @ 20:02 :
Dat vind ik idd ook goed, in België is het volgens mij ook zo geregeld. Het verplichten vind ik weer wat overdreven...sommige mensen willen/mogen het bv van hun geloof niet of ze willen het gewoon niet, ik vind dat dat ook gerespecteerd moet worden.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 19:06
Verwijderd
Citaat:
cookie16 schreef op 28-11-2004 @ 20:02 :
maar donor zijn ofje wil of niet vind ik te ver gaan.
Nee idd... de overheid kan niet zomaar ieder lichaam van de inwoners opeisen.
Er is ook nog zoiets als zelfbeschikkingsrecht en vrijheid van meningsuiting..
Als ik van mening ben dat het tegen mijn principes ingaat om iets van mn lichaam af te staan, dan moet dat door het vrije Nederland geaccepteerd worden...

ja
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 19:15
Verwijderd
ik vind van wel, je bent toch dood, je kunt niks meer met die organen doen...

dan vind ik t ronduit asociaal van de mensen die andere mensen geen leven gunnen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 19:16
Verwijderd
Citaat:
Co schreef op 27-11-2004 @ 18:14 :
Ik vind van wel, dood is dood
Het is misschien voor nabestaanden moeilijk, maar stel dat je zelf een orgaan nodig hebt? Dan is het onvoorstelbaar frustrerend op op een wachtlijst te komen van 1 jaar. Het zou voor mijzelf in ieder geval geen probleem zijn.

wat vinden jullie?
Eigenlijk zijn er weinig goed gegronde redenen om orgaandonatie te verplichten denk ik...
Als je je alleen instelt op het praktische aspect van verplichte orgaandonatie zijn er wel voordelen... Het inkorten van de wachtlijsten zodat andere zieken ook geholpen kunnen worden. En als iemand sneller geholpen kan worden door het doneren van een orgaan heeft die ook minder lang medicijnen nodig (of nierspoelingen) om in leven gehouden te worden. Dus dat is economisch wel praktischer...
Maar het gevoel, geloof en cultuur van nederlanders is ook heel belanrijk, zeker als het de dood betreft.
Dus ik vind echt dat de overheid zo'n wet niet kan instellen, het gaat regelrecht tegen de natuur in.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 20:02
Kaneelstok
Kaneelstok is offline
Niemand krijgt mijn organen, er zijn genoeg mensen en deze roofbouw moet maar stoppen.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 20:09
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Kaneelstok schreef op 28-11-2004 @ 21:02 :
Niemand krijgt mijn organen, er zijn genoeg mensen en deze roofbouw moet maar stoppen.
aso
Oud 28-11-2004, 20:21
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 28-11-2004 @ 12:59 :
daarnaast vind ik dat het gebruiken van donor-organen teveel als oplossing wordt gezien en het zoeken naar echte oplossingen, zoals bijvoorbeeld orgaankweek uit stamcellen, teveel afgeremd wordt wegens 'principiele redenen' die nergens op slaan. je mag wel een hart uit een dooie halen, maar je mag geen stamcellen van een klompje cellen zonder bewustzijn, wat nooit echt geleefd heeft, gebruiken om een gezond en nieuw hart te kweken. je mag niet eens cellen van een levend iemand (bv. diegene die een hart nodig heeft) gebruiken om een nieuw hart te kweken, terwijl dat mogelijk zou zijn als er voldoende onderzoek gedaan mocht worden. en daarom ben ik in principe tegen orgaandonatie, ook al zou orgaandonatie nu een hoop mensen helpen.
Dit vind ik ook onzin. Je bent tegen orgaadonatie, omdat een, in jouw ogen, beter alternatief teveel wordt afgeremd. Zo van: 'geen stamcelonderzoek, nou, dan maar helemaal niets, laat al die mensen die een nier of hart of weet ik veel wat maaar doodgaan.'
Oud 28-11-2004, 22:25
Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Lijkt mij erg goed, het verplichten tot afstaan van je organen.. Natuurlijk zal het nooit gebeuren want iedereen moet zelf kunnen beslissen maar wat is nou een betere reden dan het kunnen redden van een ander leven als jij er zelf niet meer bent. Ik denk niet dat die er is, al is tie voor jou nu nog zo belangrijk, nooit belangrijker dan dat. Maar oke zal helaas nooit gebeuren..

Laatst gewijzigd op 28-11-2004 om 22:28.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 03:15
Verwijderd
ik vin ddat het gewoon zo moet blijven, als je aangeeft dat je donor wilt zijn dan ben je donor, en als je niets hebt ingevuld en plots dood gaat dat men dan van je afblijft.

Ik ben trouwens geen donor, als ik zou kunnen selecteren wat ik wil doneren zou ik wel donor zijn (Ik zou eigenlijk even gaan moeten informeren bij de instanties hier hoe het daarmee zit )
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 06:33
Verwijderd
Citaat:
Kaneelstok schreef op 28-11-2004 @ 21:02 :
En als jij op sterven ligt, hoef je ook geen donororgaan, neem ik aan?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 08:10
Bad Taste Bear
Bad Taste Bear is offline
ze trekken der maar uit/af wat ze nodig hebben de vraag is alleen of ze der wat aan zullen hebben
Oud 29-11-2004, 08:13
Bad Taste Bear
Bad Taste Bear is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-11-2004 @ 07:33 :
En als jij op sterven ligt, hoef je ook geen donororgaan, neem ik aan?
ook al was de vraag niet richting mij mijn antwoord zou ja zijn
Oud 29-11-2004, 08:14
Verwijderd
Citaat:
Bad Taste Bear schreef op 29-11-2004 @ 09:13 :
ook al was de vraag niet richting mij mijn antwoord zou ja zijn
? Jij denkt er toch ook anders over dan degene aan wie ik de vraag stelde? En daarom stelde ik hem dus aan hem en niet aan anderen.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 09:50
Verwijderd
nee, bedankt. ik bepaal zelf wel waar mijn lijk heengaat.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 10:39
AlopiA
AlopiA is offline
Citaat:
Konijn schreef op 28-11-2004 @ 19:59 :
Maar je zegt dus net, je vind het wel belachelijk als jij dood zou gaan omdat je geen organen krijgt van iemand anders? Dat vind ik hypocriet.
Ik vind dat jij (en iedereen met die keuze natuurlijk, dit is geen persoonlijke aanval ofzo) de gevolgen van die keuze op je bord zou moeten krijgen, en dan bedoel ik dus door iedereen die wel zelf donor is eerst voorrang te geven als er een orgaan beschikbaar komt.
Er zijn volgens jou toch 'genoeg mensen donor', dus dan zou dat ook niet uit moeten maken he.
dat maakt het dus wel, waarom zou je mensen die geen donor willen zijn het extra werk geven om hun niet-donor zijn weer door te geven? De ik in mijn vorige post was trouwens niet 'ik', want ik wil wel doneren, maar (...) je snapt wat ik bedoel
Bovendien is het ook nog erg waarschijnlijk dat oude mensen het allemaal niet zo erg snappen. Wat is er mis met het oude systeem?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2004, 11:41
Jules
Jules is offline
Citaat:
AlopiA schreef op 29-11-2004 @ 11:39 :
dat maakt het dus wel, waarom zou je mensen die geen donor willen zijn het extra werk geven om hun niet-donor zijn weer door te geven?
Waar heb je het nou over? Als je 'mijn' idee zou uitvoeren zouden er niet méér mensen bij komen die geen donor willen zijn, dus blijven er organen 'over', wachtlijsten korter, etc.
Oud 29-11-2004, 12:22
Verwijderd
Heej, dat is een stelling van op weg naar het lagerhuis

Ik benniet voor verplicht afstaan maar wel voor verplicht regristeren
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten