|
|
|
Dat is de grootste onzin die er is. Evnetueel dat er wat afhangt als je zelf geen donor bent, best. Maar niemand kan je verplichten iets met je lichaam te doen
|
|
|
|
nee man. mensen moeten van een lijk afblijven als het geen donorformulier heeft ingevuld.
|
|
hmm opzich is het niet zo'n probleem, maar ik zou t niet erg fijn vinden als ik zonder ogen wordt begraven. Hmm doe dan amar alleen als je een donorformulier heb t ingevuld.
|
|
|
|
whahaha, ga jij effe bepalen van welke dooie jij de nieren wil
|
|
|
|
bench140 schreef op 27-11-2004 @ 19:59 :
whahaha, ga jij effe bepalen van welke dooie jij de nieren wil Het gaat om het kiezen óf we de organen willen afstaan, niet van wie we ze willen krijgen. ontopic: Ik ben ook voor het Belgische systeem dat iedereen donor is tenzij je aangeeft van niet. Mensen gaan er dan beter over nadeken, denk ik. Voorwaarde is wel dat er vanuit de overheid zeer goede voorlichting is, anders loop je grote kans dat mensen aangeven dat ze geen donor zijn omdat ze niet goed weten wat de regels zijn en dergelijke. Maar als er goede voorlichting is, denk ik wel dat dit een goede oplossing voor het wachtlijstprobleem is.
|
|
volgens mij kunnen ze van mij toch niks gebruiken
|
|
|
|
Konijn schreef op 27-11-2004 @ 21:27 :
Ik vind het systeem in Belgie een goede oplossing. Maar ik denk niet dat je dat zomaar om kan schakelen naar zo'n systeem.. Verder zou ik er wel voor zijn dat mensen die zelf donor zijn voorrang krijgen op donor-organen. Ik vind t een bepaalde vorm van egoisme, ik lekker wel een nier van jou maar jij geen nier van mij.
|
|
|
|
Ik vind het systeem in Belgie een goede oplossing. Maar ik denk niet dat je dat zomaar om kan schakelen naar zo'n systeem..
|
|
Ik vind het systeem in Belgie een goede oplossing. Maar ik denk niet dat je dat zomaar om kan schakelen naar zo'n systeem.. Verder zou ik er wel voor zijn dat mensen die zelf donor zijn voorrang krijgen op donor-organen.
|
|
|
|
Jules schreef op 28-11-2004 @ 12:47 :
Ik vind, dat als iemand ervoor kiest om geen donor te zijn (en dan puur om een prutreden, dus niet als iemand ziek is oid), dat diegene dan ook geen organen mag ontvangen als die nodig zijn. Voor wat hoort wat (:0
|
|
Jules schreef op 28-11-2004 @ 12:47 :
Ik vind, dat als iemand ervoor kiest om geen donor te zijn (en dan puur om een prutreden, dus niet als iemand ziek is oid), dat diegene dan ook geen organen mag ontvangen als die nodig zijn. Voor wat hoort wat (:0 |
|
|
|
AlopiA schreef op 28-11-2004 @ 18:50 :
Onzin, als je gewoon niet wilt dat jouw organen naar een ander gaan, om wat voor reden dan ook, vind ik niet dat je daarvoor afgestraft moet worden. Het zou belachelijk zijn om iemand dood te laten gaan omdat hij andere principes heeft. Het is belachelijk om iemand dood te laten gaan omdat hij zelf zijn organen niet af wil staan, maar het is niet belachelijk dat iemand anders doodgaat omdat hij op dat moment zijn organen dus niet wilde afstaan? Dát vind ik pas onzin. @Firefly: Daarom ben ik dus voor het Belgische systeem. Iedereen is donor, mensen als Jehova's getuigen moeten er dus maar moeite voor doen als ze het niet willen, maar ze worden dus niet verplicht op die manier.
|
|
Firefly182 schreef op 28-11-2004 @ 19:32 :
maar wat dachten jullie van de Jehova's en dat soort groeperingen die het niet doen uit geloofsovertuiging? Kan je die ook zomaar verplichten om iets te doen dat tegen hun principes is? |
|
|
|
Konijn schreef op 28-11-2004 @ 19:51 :
Nee, zijn principes zijn dan ook andersom zijn principes natuurlijk. Het is belachelijk om iemand dood te laten gaan omdat hij zelf zijn organen niet af wil staan, maar het is niet belachelijk dat iemand anders doodgaat omdat hij op dat moment zijn organen dus niet wilde afstaan? Dát vind ik pas onzin. @Firefly: Daarom ben ik dus voor het Belgische systeem. Iedereen is donor, mensen als Jehova's getuigen moeten er dus maar moeite voor doen als ze het niet willen, maar ze worden dus niet verplicht op die manier. Ik ken een heleboel mensen die het idee van verplicht doneren tegenstaat, die willen niet meer doneren omdat het opgelegt wordt. Ik zeg niet dat ik het daar mee eens ben, maar het is wel zo. |
|
|
|
AlopiA schreef op 28-11-2004 @ 19:55 :
Het is toch mijn eigen lichaam? Ik moet toch zelf kiezen wat ik ermee doe? ik vind niet dat je iemand kunt verplichten om zijn organen af te staan omdat iemand anders ze nodig heeft. Ik kan me goed voorstellen dat mensen het een walgelijk idee vinden dat iemand later met jouw organen rondwandelt. Ik vind dat jij (en iedereen met die keuze natuurlijk, dit is geen persoonlijke aanval ofzo) de gevolgen van die keuze op je bord zou moeten krijgen, en dan bedoel ik dus door iedereen die wel zelf donor is eerst voorrang te geven als er een orgaan beschikbaar komt. Er zijn volgens jou toch 'genoeg mensen donor', dus dan zou dat ook niet uit moeten maken he.
|
|
ik vind het wel goed dat je donor bent tenzij je daar bezwaar tegen indiend....
maar donor zijn ofje wil of niet vind ik te ver gaan.
|
|
Verwijderd
cookie16 schreef op 28-11-2004 @ 20:02 :
ik vind het wel goed dat je donor bent tenzij je daar bezwaar tegen indiend.... |
|
|
|
Verwijderd
cookie16 schreef op 28-11-2004 @ 20:02 :
ik vind het wel goed dat je donor bent tenzij je daar bezwaar tegen indiend.... maar donor zijn ofje wil of niet vind ik te ver gaan. Er is ook nog zoiets als zelfbeschikkingsrecht en vrijheid van meningsuiting.. Als ik van mening ben dat het tegen mijn principes ingaat om iets van mn lichaam af te staan, dan moet dat door het vrije Nederland geaccepteerd worden... ja
|
|
|
|
Verwijderd
ik vind van wel, je bent toch dood, je kunt niks meer met die organen doen...
dan vind ik t ronduit asociaal van de mensen die andere mensen geen leven gunnen. |
|
|
|
Verwijderd
Co schreef op 27-11-2004 @ 18:14 :
Ik vind van wel, dood is dood Het is misschien voor nabestaanden moeilijk, maar stel dat je zelf een orgaan nodig hebt? Dan is het onvoorstelbaar frustrerend op op een wachtlijst te komen van 1 jaar. Het zou voor mijzelf in ieder geval geen probleem zijn. wat vinden jullie? Als je je alleen instelt op het praktische aspect van verplichte orgaandonatie zijn er wel voordelen... Het inkorten van de wachtlijsten zodat andere zieken ook geholpen kunnen worden. En als iemand sneller geholpen kan worden door het doneren van een orgaan heeft die ook minder lang medicijnen nodig (of nierspoelingen) om in leven gehouden te worden. Dus dat is economisch wel praktischer... Maar het gevoel, geloof en cultuur van nederlanders is ook heel belanrijk, zeker als het de dood betreft. Dus ik vind echt dat de overheid zo'n wet niet kan instellen, het gaat regelrecht tegen de natuur in. |
|
|
|
Niemand krijgt mijn organen, er zijn genoeg mensen en deze roofbouw moet maar stoppen.
|
|
|
|
Kaneelstok schreef op 28-11-2004 @ 21:02 :
Niemand krijgt mijn organen, er zijn genoeg mensen en deze roofbouw moet maar stoppen.
|
|
MightyMarcel schreef op 28-11-2004 @ 12:59 :
daarnaast vind ik dat het gebruiken van donor-organen teveel als oplossing wordt gezien en het zoeken naar echte oplossingen, zoals bijvoorbeeld orgaankweek uit stamcellen, teveel afgeremd wordt wegens 'principiele redenen' die nergens op slaan. je mag wel een hart uit een dooie halen, maar je mag geen stamcellen van een klompje cellen zonder bewustzijn, wat nooit echt geleefd heeft, gebruiken om een gezond en nieuw hart te kweken. je mag niet eens cellen van een levend iemand (bv. diegene die een hart nodig heeft) gebruiken om een nieuw hart te kweken, terwijl dat mogelijk zou zijn als er voldoende onderzoek gedaan mocht worden. en daarom ben ik in principe tegen orgaandonatie, ook al zou orgaandonatie nu een hoop mensen helpen.
|
|
Verwijderd
Kaneelstok schreef op 28-11-2004 @ 21:02 :
Niemand krijgt mijn organen, er zijn genoeg mensen en deze roofbouw moet maar stoppen. |
|
|
|
ze trekken der maar uit/af wat ze nodig hebben de vraag is alleen of ze der wat aan zullen hebben
|
|
Leonoor schreef op 29-11-2004 @ 07:33 :
En als jij op sterven ligt, hoef je ook geen donororgaan, neem ik aan?
|
|
Verwijderd
Bad Taste Bear schreef op 29-11-2004 @ 09:13 :
ook al was de vraag niet richting mij mijn antwoord zou ja zijn
|
|
|
|
Verwijderd
nee, bedankt. ik bepaal zelf wel waar mijn lijk heengaat.
|
|
|
|
Konijn schreef op 28-11-2004 @ 19:59 :
Maar je zegt dus net, je vind het wel belachelijk als jij dood zou gaan omdat je geen organen krijgt van iemand anders? Dat vind ik hypocriet. Ik vind dat jij (en iedereen met die keuze natuurlijk, dit is geen persoonlijke aanval ofzo) de gevolgen van die keuze op je bord zou moeten krijgen, en dan bedoel ik dus door iedereen die wel zelf donor is eerst voorrang te geven als er een orgaan beschikbaar komt. Er zijn volgens jou toch 'genoeg mensen donor', dus dan zou dat ook niet uit moeten maken he. ![]() Bovendien is het ook nog erg waarschijnlijk dat oude mensen het allemaal niet zo erg snappen. Wat is er mis met het oude systeem? |
|
|
|
AlopiA schreef op 29-11-2004 @ 11:39 :
dat maakt het dus wel, waarom zou je mensen die geen donor willen zijn het extra werk geven om hun niet-donor zijn weer door te geven?
|
|
Verwijderd
Heej, dat is een stelling van op weg naar het lagerhuis
![]() Ik benniet voor verplicht afstaan maar wel voor verplicht regristeren |