Citaat:
Oen schreef:
Nadat ik het meest betrouwbare en meest stabile systeem van microsoft
|
DOS?
Citaat:
weer eens heb laten crashen ben ik er over aan het denken om er linux op te zetten, maar een andere reden is omdat ik gewoon merk dat het wetenschappelijke circuit vaak met linux werkt en dat ze dan ook veel informatie vrijgeven waarvoor je linux nodig hebt om het te kunnen lezen. Maar ik wil dan ook nog een normale windows laten draaien op mijn pc, ik heb gehoort dat dit mogelijk is maar ook heel lastig.
|
Het is niet lastig.
Citaat:
Ik zou dan mijn HD in min 2 partities moeten indelen
|
Min. drie
Citaat:
en ik moet dan ook linux op de eerste zetten. Maar dit zou ook weer heel lastig en tijdrovend zijn. Klopt dit? Verder zou ik willen weten welke versie van linux nou goed voor mij zou zijn. (Luister muziek, gebruik de pc voor school en kijk films).
|
Je moet eens zoeken naar een Windows + DOS-HOWTO. (kan ik op het moment hier niet omdat er iets helemaal fout zit met m'n DNS hier

.) Het is in principe niet moeilijk om te partitioneren. Als je een bestaande tweede partitie van een paar GB hebt die je weg kunt gooien, is het helemaal makkelijk. Anders moet je je HD opsplitsen met Partition Magic of - op een gratis manier - FIPS. De installatie van je toekomstige Linux-distro doet de rest wel.
Welke distributie (niet versie, distributie) je neemt maakt niet écht veel uit. Veel mensen hier op s.com gebruiken Debian (ik ook), werkt prima. Een wat minder ingewikkelde (maar ook qua 'ontdekken' minder leuke misschien) distro kan ook. Dan kom je uit op bijv. SuSE, Mandrake of Red Hat. Zo lang je maar een bekende, uitgebreide distro hebt, die redelijk (niet meer dan een half jaar oud bijv.) hebt, dan zit je wel goed. Je kan altijd nog switchen.