![]() |
||
Citaat:
![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
als je post sarcastisch was; ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Offtopic:
Citaat:
_________________________________________________ Over jullie klachten betreffende de journalistiek. Inleiding Vooraf: het is bijzonder waar te nemen dat klaarblijkelijk zo weinig jongeren hier vertrouwen hebben in mediale berichtgeving. Ik mag toch concluderen dat het gros van de mensen, die op dit onderwerp hebben gereageerd, graag de kogel door de boodschapper heen jagen - Met andere woorden: de media zijn de boosdoeners. Nog opvallender is dat voor dit wantrouwen nergens een gefundeerd argument is geformuleerd. Met uitzondering van enkelingen, zoals de altijd verstandige Nare Man en de soms wat 'recht door de bocht, maar soms ook rake-uitspraken'-Mephostophilis, deelt iedereen de mening dat de media een te grote macht hebben. Maar hierbij heb ik een aantal kanttekeningen: 1. Macht
2. Andere spelers
3. Objectieve informatie
4. Eigen participatie
Laatst gewijzigd op 01-03-2005 om 08:03. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Nee maar je zegt in je artikel dat je niet denkt dat er een journalisten zijn met die gezellig rond een tafel gaan zitten, om van alles te verzinnen. Die zijn er mijns inziens ook niet. Maar dat is niet de enige manier om van anderen het denkbeeld te manipuleren. Je kan ook info achterhouden. Bepaalde dingen opdikken. Alleen de situatie van 1 partij bekijken. Bijvoorbeeld als er 2 partijen zijn, en er worden over en weer mensen afgemaakt, dat je dan alleen de slachtoffers van 1 kant laat zien, en zodoende alleen "ah wat erg" ideeen voor 1 kant ontstaan. Daarnaast zeg je wel dat er een zender is én een ontvanger, maar waarschijnlijk ben jij niet de ontvanger van een krant of ander nieuwsbron waar je kritiek op hebt. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ad 2. Daarin heb je gelijk. Ik heb dat punt reeds aangestipt met wat ik "selectie" (van "onderwerpen, teksten, woorden, e.d.") heb genoemd. Deze manier van informatieselectie kan inderdaad de vorm van witte propaganda aannemen. Dat wil zeggen: witte propaganda is niet het verdraaien van informatie, maar het niet vertellen van het hele verhaal. Nogmaals: dit zal zeker in een deel van de journalistiek plaatsvinden, maar ik heb ook aangegeven, dat dat niet altijd willens en wetens gebeurt - bij propaganda is die wil/wetenschap er altijd. Daarnaast is er plenty aanbod, dat wel degelijk objectief genoeg is en dus redelijkerwijs te vertrouwen. Dus enerzijds hebben jullie gelijk, dat journalistiek niet altijd evenzeer te vertrouwen is. Anderzijds merk ik op, dat ook goede journalistiek voldoende aanwezig is. Het is aan jullie (de lezers/kijkers) om je kritisch op te stellen en het kaf van het koren te scheiden. Het is te makkelijk om altijd maar het moralistische en beschuldigende vingertje in de richting van de ander te wijzen. Want ook onder lezers is er genoeg mis - vooral wat betreft kennis en vaardigheden over informatiebeoordeling. Ad 3. Je bedoelt met "jij" mijn persoon - en dus dat ik geen kijker/lezer ben? Citaat:
Ik bedoel: het NRC Handelsblad is hier bijvoorbeeld altijd de l^l, maar het is wel een van de betere kranten. Ik zou in jullie geval juist dit soort kranten gaan lezen. Toch wil het geval dat vooral jongeren dit niet doen. Daarom volsta ik hier met een citaat van het Engelse gezegde: put your money where your mouth is. Met andere woorden: als je zo veel kritiek hebt op de pers, besteedt je aandacht dan aan de kwalitatief betere media. Of beter nog: probeer er zelf iets aan te veranderen. Laatst gewijzigd op 01-03-2005 om 08:04. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarom haalde ik ook het voorbeeld aan van de gedachtenpolitie: de lezers van de 'betere' media willen voor de lezers van 'slechtere' media bepalen wat ze wel en niet mogen lezen of mogen vernemen via de pers. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 01-03-2005 om 10:29. |
![]() |
||||
Citaat:
Het probleem is dat er heel veel mensen zijn die nauwelijks hun eigen naam kunnen spellen, maar wel een krant proberen te lezen. Dat is hun goedrecht, want iedereen dient op de hoogte gehouden te worden van hetgeen ze willen weten. Of dit nu het zogenaamde straatgeweld of het derde kind van David Beckham is. Maar zowel bij roddels als bij ander nieuws ontbreekt het nog wel eens aan die nuance die we ook wel hoor en wederhoor noemen. Je hebt nieuws en nieuws en soms bestaat nieuws uit meer dan feiten De mensheid is nu eenmaal veelal wereldvreemd en ook dat maakt niet zo gek veel uit, behalve dat ze zich vervolgens een beeld gaan vormen naar aanleiding van dat leuke artikel in hun lokale krant. Lokale kranten zijn uiteraard altijd kwalitatief mindere kranten, maar ze worden nu eenmaal gelezen en mensen geloven het. Citaat:
En geloof me, je stem laten horen richting de media werkt natuurlijk niet. Citaat:
En als ze die al hebben leest het grootste gedeelte altijd nog de kranten waar alleen naakte vrouwen in staan en waar verteld wordt hoe de trainer van Ipswich Town verkeerd geparkeerd had toen zijn team had verloren. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Dat ik een Engels gezegde citeer, betekent niet dat ik spreek over Engelse dagbladen. Ik vind het verbazingwekkend, dat je deze link hebt gelegd - te meer omdat ik het nergens over buitenlandse publicaties heb gehad. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Daarom ook presenteren sommige niet-Rechtse kranten zich op een populistischere manier. Zoals het AD dat op tabbloid-formaat uitkomt, en er een sportkrant bij doen. Maar ik hoop dt ze niet zover gaan dat ze net als Rechts populisme boven objectiviteit gaan stellen. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik dacht, toen ik mijn bericht postte, aan Fox' verslag van de 'baby-dodende, drugsrokende hoerenlopers' ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Bij roddels én bij nieuws gooit de media maar wat in de rondte wat voor waarheid wordt opgevangen door de lezers. De persoon die de roddels leest denkt écht dat Irene Moors zwanger is van lampionsmurf en de persoon die het nieuws leest denkt écht dat de wereld zo zwart/wit is als in het artikel beschreven staat. De mens leest nu eenmaal en denkt niet na. Citaat:
Bovendien zie ik een Telegraaflezer niet snel overstappen naar een andere krant, omdat de Telegraaf hem te bang maakt voor de grote, boze wereld. Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Tip een: probeer jezelf wat nuancering aan te meten. Je kunt nooit volhouden dat bij alle vormen van mediale communicatie, zij het roddels of nieuws, maar 'wat in de rondte wordt gegooid'. Deze stelling is met één voorbeeld onderuit te halen. Tip twee: doe nooit ongefundeerde uitspraken over de aard van de mens. Ik ken genoeg mensen, die 'nu eenmaal lezen en nadenken', waardoor je bewering meteen is weerlegd. Tip drie: voor iemand die veel kritiek heeft op het lees- en denkniveau van zijn medemens, zou zich er bewust van moeten maken, dat zijn eigen schrijfstijl zo vlekkenloos als mogelijk moet zijn. Misschien dat je aan dat puntje nog wat kunt werken (zie beneden). Citaat:
Natuurlijk leest deze groep zelf ook weer kranten en kijkt tv, maar opinieleiders hebben daarnaast ook de blijkbaar (als we jou mogen geloven) mensvreemde eigenschap zichzelf kritisch op te stellen wat betreft informatie. Het blijken dus verstandige mensen, die de arme stakkerts van het gewone volluk de (in jouw geval: Linkse) Waarheid overbrengen. Tjeemig! En dan nog: dat je stelt dat het hier gaat om dat mensen beïnvloed worden, lijkt me geen interessante opmerking; zo ver waren wij immers al. Wij buigen ons over de vraag of de media hun invloed juist toepassen. Ik heb eerder al laten zien dat het beantwoorden van deze vraag complexer is, dan veel van onze Linkserts willen doen geloven - het gaat in ieder geval verder dan wat loos roepen dat alle redacties maar wat vingerelastieken en de Pleebeërts maar alle info slikken als een Amsterdamse hoer. Laatst gewijzigd op 01-03-2005 om 21:25. |
![]() |
|
Outfoxed
"Fair and Balanced" luidt de slogan van het Fox News Network, een van Amerika’s grootste nieuwszenders. De nieuwszender geeft hiermee aan de deugd van de neutraliteit hoog in het vaandel te dragen. In Outfoxed wordt de zeepbel van zelfverklaarde objectiviteit echter stevig doorgeprikt.De film onderzoekt Rupert Murdoch’s media macht en wat het voor een maatschappij betekent wanneer een groot deel van de media gecontroleerd wordt door één persoon. Outfoxed zet Foxnews neer als een rechtse nieuwsmanipulator die misinformatie verspreidt en daarbij zover gaat dat de democratie in het gedrang lijkt te komen. Aan de hand van Foxfragmenten en gesprekken met media-experts, medewerkers en voormalige medewerkers wordt de impact die Fox heeft op de Amerikaanse maatschappij in beeld gebracht. Voormalige producers, verslaggevers, schrijvers en researchers vertellen hoe zij door Fox gedwongen werden om ‘rechtse’ standpunten uit te dragen, of anders dreigden ontslagen te worden. bron+ zeer interessante video te bekijken |
![]() |
|
Kijk dit is het kutte van media:Rupert Murdoch
1 persoon die heel slim was, en vroeger alle media heeft opgekocht, maakt er nu vies gebruik van. Die gast bezit 175 kranten. Hij koopt zijn linkse tegenstanders op, en maakt de krant rechts. Je kan wel zeggen dat er vraag en aanbod is, en je een keuze moet maken uit kranten die jou schikken, maar de grote kranten bepalen wat op dat moment het item is. En daar kan je als linkse krant niet omheen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
ten eerste kun je niet debatteren, ten tweede vat jij bepaalde dingen te serieus op en ten derde draaf je door. Maak het leven niet zo moeilijk, tis al moeilijk genoeg
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat houdt ik ook graag zo door contact met mensen als jij te vermijden. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Overigens: Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Drie opmerkingen: 1. We leven in Nederland. 2. Er is meer aanbod dan Fox alleen. 3. Mensen verschillen. Verder blijkt impliciet uit zinsnedes als deze: "maar de grote kranten bepalen wat op dat moment het item is. En daar kan je als linkse krant niet omheen", dat je er zonder slag of stoot vanuit gaat, dat alle dagbladen met een grote oplage rechts zijn en dat alle Linkserts een Calimero-positie innemen. Dat is niet zo. Het is wel zo dat als een onderwerp het nieuws domineert, je als redactie er vrijwel niet omheen kunt om dat onderwerp ook te behandelen. Maar dat geldt voor alle redacties, ongeacht of jij die als Linkserts of Rechtserts ziet. |
![]() |
||
Citaat:
Gornet, als je ons probleem met Fox nu nóg niet snapt, raad ik je aan het topic opnieuw vanaf het begin door te lezen. |
![]() |
||
Citaat:
We leven idd in Nederland, maar ik zie niet in waarom je dat aanhaalt. De discussie gaat naar mijn weten niet over een bepaalde plaats. In die link die ik gaf zag je dat Linkse media worden opgekocht, en rechts gemaakt. Dubbel verlies dus. En verder, om punt 2 en 3 te beantwoorden, ik zie in dat niet alle media even objectief zijn. Maar er zijn ook heel veel mensen die dat niet zien, en onbewust in die propaganda vallen, denkende dat dat juist de realiteit is. Veel mensen volgen het nieuws daar, waar ze toevallig ook GTST kijken. Mensen worden onbewust beinvoeldt, en dat kan ik niet hebben. Is dit probleem er omgekeerd er voor links ook niet? Misschien, maar links staat voor de zachte aanpak, waardoor de schade veel minder is als bij rechts. Als je in de geschiedenis kijkt zul je zien dat rechts veel meer schade heeft veroorzaakt. En daarnaast is links veel minder links dan dat rechts rechts is. Bij links zit de nadruk veel vaker op objectieviteit. En zo hoort het ook. Ik wil geen nieuwsmedium die voor mij denkt, ik wel dat ze me louter het nieuws verteld, en aan mij overlaat wat ik denk. Calimero= ![]() Noem mij is voorbeelden van onderwerpen waar linkse media steeds aandacht aan hebben besteedt, en dat daardoor een hot item is geworden? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Anderzijds merk ik op dat we in Nederland leven, omdat ik hier veelvuldig lees dat de media propaganderen en vervolgens zonder slag of stoot Amerikaanse media genoemd worden. Mijn punt: de Amerikaanse situatie is niet een twee drie overdraagbaar naar de Nederlandse. Wij hebben een ander systeem, een ander mediaal politiek spectrum, een andere journalistieke cultuur, et cetera. Citaat:
Natuurlijk is de werkelijkheid niet zo simpel en zal hier en daar best wel eens een belangenverstrengeling plaatshebben (zie Fox), maar maak er geen definitie van. Het betreffen uitzonderingen (althans in het Westen en zeker in Nederland). Citaat:
Wat dat betreft raad ik je aan om er maar het gemak van te nemen. Mensen zullen altijd worden beïnvloed - jij ook. Probeer gewoon zo kritisch mogelijk te zijn en laat de ander in zijn waarde. Als iemand niet geïnteresseerd is om een onderwerp te doorgronden, dan is dat zijn of haar goed recht. Je kunt hier niets aan veranderen; wees blij dat er een aantal mensen rondloopt, dat zich hiervoor wel interesseer. Citaat:
Verder is het niet zo simpel als dat de Linkserts een "zachte" aanpak hanteren, terwijl de Rechtserts de harde hand gebruiken. Als alles zo zwartwit zou zijn.... Citaat:
Ik krijg zo'n donkerbruin vermoeden dat je nog niet helemaal begrijpt wat precies Links en Rechts inhoudt. Nuanceer. Citaat:
Je hebt te maken met vele politiek verschillend geaarde journalisten op een redactie. Bovendien heb je verschillende houdingen ten opzichte van de beroepsethiek. Daarnaast is de houding van krant (zo die er is) dynamisch - dat wil zeggen: kranten kunnen veranderen en veranderen dus ook. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat heel veel mensen hier doen is éérst vanuit hun persoonlijke overtuiging tot de conclusie komen dat de media 'slecht', 'te invloedrijk' of 'rechts' zijn en vervolgens proberen daar allerlei rechtvaardigingen voor te vinden. Dat is een verkeerd uitgangspunt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Binnen een land als Nederland is het maximale wat de media kunnen bereiken een burgeroorlog veroorzaken. En ik moet zeggen dat alhoewel er bevolkingsgroepen tegen mekaar worden opgezet, er geen sprake is van een burgeroorlog. ![]() Citaat:
Qoute uit link, tevens antwoord op jouw stukje:"Bij elke nieuwe krant die hij koopt ontslaat Murdoch de oude garde om vervolgens vrijelijk te kunnen sleutelen aan de formule." Citaat:
Citaat:
![]() @ nare man, dank U. Het is me nu duidelijk. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Natuurlijk is het niet verwerpelijk dat je een kritisch oog erop nahoudt, maar onderzoek eerst hoe de vorkert precies in de steel zit. Daarna kun je je aandacht besteden aan zaken die ertoe doen, in plaats van dat je je kruit voor een verkeerd doel verschiet. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Beschouwing markiemans | 1 | 12-12-2012 18:49 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
gemaakte verslag over de multiculturele samenleving smart_girl | 1 | 21-05-2008 21:34 | |
Games |
game geweld marijntje | 37 | 07-10-2006 13:55 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Democratie en media Love & Peace | 26 | 21-09-2006 17:18 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Leerlingen vaker anti-islamitisch Silvia19 | 112 | 23-05-2004 18:47 | |
Beleidszaken |
Anti-semitisme? Verwijderd | 182 | 06-03-2004 00:43 |