Oud 11-03-2005, 15:07
Verwijderd
Welke taal schrijven jullie het liefst? En in welke IDE schrijven jullie deze taal graag?

Ik ben op dit moment wel vrij into de .NET IDE met een aantal verwante talen en fan van C# (kracht en flexibiliteit van C, eenvoud van BASIC).

Notepad/EditPlus is mijn andere favoriet voor scripttalen waar nog geen (goede) IDE voor is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2005, 15:14
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het ligt aan de bewerking die ik wil uitvoeren, maar C++ vond ik wel leuk om te doen, in Delphi heb ik me ook ooit verdiept en de bewerkingen die ik meestal wil uitvoeren gaan het beste in Perl en PHP...

Ik heb dus geen favoriete IDE, maar source edit gebruik ik meestal voor m'n PHP en Perl...
Oud 11-03-2005, 15:22
Verwijderd
PHP

Wat met IDE bedoeld wordt weet ik niet, maar als daar editor mee bedoeld wordt ga ik voor Dreamweaver MX (2004 is klote, hoewel ik er wel mee werk)

Vroeger deed ik nog vrij veel met de ingebouwde code-wizards, maar die laat ik nu liever links liggen. Het is wel fijn om rechts een browser te hebben, en af en toe een WYSIWYG mode bij de hand te hebben om wat elementjes in te verslepen. Stylesheets werken ook vrij fijn icm DW. Daarnaast gebruik ik veel EMeditor voor snelle wijzigingen en een hele mikmak aan andersoortige bestanden (BATCH-files )
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Ulfheðin schreef op 11-03-2005 @ 16:22 :
PHP

Wat met IDE bedoeld wordt weet ik niet, maar als daar editor mee bedoeld wordt ga ik voor Dreamweaver MX (2004 is klote, hoewel ik er wel mee werk)
IDE is je ontwikkelomgeving. Ik bedoelde eerder dus stel dat je C of C++ het fijnst vindt werken, welke IDE pak je daar dan bij? Als ik snel iets onder Linux moet doen pak ik Nano of JOE of JED (zijn simpele teksteditors).
Voor C heb je dan Visual Studio, Visual Studio.NET, Borland C IDE etcetera.

Citaat:
Vroeger deed ik nog vrij veel met de ingebouwde code-wizards, maar die laat ik nu liever links liggen. Het is wel fijn om rechts een browser te hebben, en af en toe een WYSIWYG mode bij de hand te hebben om wat elementjes in te verslepen. Stylesheets werken ook vrij fijn icm DW. Daarnaast gebruik ik veel EMeditor voor snelle wijzigingen en een hele mikmak aan andersoortige bestanden (BATCH-files )
Voor batchfiles gebruik ik MultiEdit in DOS mode meestal.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 16:22
skins
skins is offline
Ik moet toegeven dat ik ook helemaal into .NET ben.

Ik prog het liefst in C# en heel soms een stukje in C++.
Mijn favo IDE is Visual Studio.NET 2003 en voor hoppy projectjes prog ik in C# 2.0 beta (vooral voor de generics).
In 2.0 is mijn favo IDE Visual C# 2005 Express (een afgeslankte versie van VS2005 beta).

Daarnaast prog ik heel af en toe wat voor de mac en ben wat aan het expirimenteren met FreeBSD.
Hiervoor maak ik ook gebruik van C# icm project Mono.

De IDE hiervoor is vanzelfsprekend MonoDevelop.
Oud 11-03-2005, 16:58
Raven
Raven is offline
taal C++

IDE
DEV-C++
RHIDE
EMACS

Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 17:39
Dr HenDre
Dr HenDre is offline
c++ met dev-php of MSVC++
en php met dev-php (alhoewel het een kut prog is )
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 17:53
ILUsion
ILUsion is offline
Object Pascal met VCL in Delphi 7
foei, Delphi als taal noemen Die taal is gewoon Object Pascal hoor
Als editor heb ik verder Codepad voor INI-bestanden, MS-DOS batch-bestanden, etc.
Oud 11-03-2005, 20:22
LB06
LB06 is offline
Java->jEdit
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 20:54
Raven
Raven is offline
Citaat:
ILUsion schreef op 11-03-2005 @ 18:53 :
Object Pascal met VCL in Delphi 7
foei, Delphi als taal noemen Die taal is gewoon Object Pascal hoor
Als editor heb ik verder Codepad voor INI-bestanden, MS-DOS batch-bestanden, etc.
owja Object pascal hebben we ook nog en delphi ja

in hardcore windows API code zonder componenten .. ( ja ben een freak )
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 23:28
Warsocket
Warsocket is offline
Masm -> Qeditor

en voor de nostalgie soms wat VB 6.0 met bijbehorende IDE
Oud 12-03-2005, 13:43
GVR
GVR is offline
web:

php + kate

anders:

c/c++ (ba)sh + vi(m) + gcc + gnu make.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 13:44
dragonstorm
dragonstorm is offline
C
Python
Lisp

In gEdit. En rxvt.
gEdit is gewoon heel fijne teksteditor, bovendien lekker grote fonts (ben slechtziend) en dat werkt gewoon heel fijn.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 20:37
LB06
LB06 is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 12-03-2005 @ 14:44 :
C
Python
Lisp

In gEdit. En rxvt.
gEdit is gewoon heel fijne teksteditor, bovendien lekker grote fonts (ben slechtziend) en dat werkt gewoon heel fijn.
Ik ben een tijd geleden ook begonnen met Python. Daarvoor gebruik ik ook gEdit.

Ik heb eigenlijk geen IDE nodig. Ik werk met 3 virtuele desktop: Firefox met api, gEdit/jEdit en een xterm om te testen en te debuggen. Vind ik echt ideaal werken.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 09:53
Verwijderd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Integra...nt_Environment

dan is DW/Apache ook een IDE?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 13:15
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Ulfheðin schreef op 13-03-2005 @ 10:53 :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Integra...nt_Environment

dan is DW/Apache ook een IDE?
Als er nog iets PHP-achtigs bijzit zou je kunnen denken van wel.
Alleen heb je dan niet echt een debugger en vergeet je dan de term "Integrated ". Bij een IDE is dat allemaal dus geïntegreerd in elkaar, je kan makkelijk vanuit je editor testen, je debugger spreek je ook aan vanuit je IDE etc.

Dat alles wilt natuurlijk niet zeggen dat het één groot programma is hoor, enkel dat je een interface hebt met de editor ingebouwd die je toegang geeft tot de compiler en debugger. Zo heb je bijvoorbeeld Texniccenter, een soort editor voor LaTeX die de rol als IDE opneemt omdat hij de LaTeX-compiler direct kan aanspreken zonder dat je zelf manueel in een command line nog moet gaan zitten 'knoeien'...

Zo kun je ook code schrijven met notepad, maar Notepad (editor) + (debugger) + (compiler) =/= IDE. Wel IDE = (editor+debugger+compiler).

Vergeet ook het onderste niet
Citaat:
IDEs zijn ontstaan uit de integratie van de verschillende losse programma's als een editor en een compiler. Door deze functies in een programma te combineren kan tijdswinst worden geboekt omdat het niet meer nodig is om voor een volgende stap in het ontwikkelproces een ander programma te gebruiken. Bovendien heeft een IDE over het algemeen een consistente gebruikers-interface, zodat de verschillende gereedschappen gemakkelijker te gebruiken zijn.

IDEs zijn in de loop van de jaren steeds verder uitgebreid met gereedschappen. Ook de verschillende onderdelen zijn steeds meer ondersteuning gaan bieden aan de software-ontwikkelaar. Zo zijn editors uitgebreid met de mogelijkheid tot syntax highlighting, code completion en refactoring.

Een IDE is vaak bedoeld voor het programmeren in een bepaalde taal. Voorbeelden van IDEs zijn IntelliJ (Java), Delphi (Object Pascal) en VisualStudio.Net (.Net).

Laatst gewijzigd op 13-03-2005 om 13:17.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 16:26
Verwijderd
Citaat:
skins schreef op 11-03-2005 @ 17:22 :
Hiervoor maak ik ook gebruik van C# icm project Mono.

De IDE hiervoor is vanzelfsprekend MonoDevelop.
All your interoperable code are belong to Novell....

Hmmm Novell . Ik moet me nog eens wat dieper in Mono verdiepen, aangezien ik een Novell-fan ben .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten