Oud 18-03-2005, 16:00
take me as I am
take me as I am is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-03-2005 @ 21:34 :
Alwetendheid sluit almacht uit.
Waarom zou alwetendheid almacht uitsluiten?
Oud 18-03-2005, 16:03
Verwijderd
Citaat:
take me as I am schreef op 18-03-2005 @ 17:00 :
Waarom zou alwetendheid almacht uitsluiten?
Als hij van te voren weet wat er gaat gebeuren, ligt hetgeen wat er gaat gebeuren vast. Hij weet dus dat gebeurtenis A plaats vindt over 10 jaar. Dit betekent dat hij 10 jaar later die gebeurtenis niet meer kan veranderen. In dat geval is hij niet almachtig. Kan hij dat wel dan is hij niet alwetend
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 16:11
take me as I am
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 18-03-2005 @ 17:03 :
Als hij van te voren weet wat er gaat gebeuren, ligt hetgeen wat er gaat gebeuren vast. Hij weet dus dat gebeurtenis A plaats vindt over 10 jaar. Dit betekent dat hij 10 jaar later die gebeurtenis niet meer kan veranderen. In dat geval is hij niet almachtig. Kan hij dat wel dan is hij niet alwetend
sorry hier heb ik ff geen antwoord op. dat betekent dus niet dat er geen antwoord is. Sommige dingen moet je gewoon geloven. Alles ligt in Zijn hand
Oud 18-03-2005, 16:29
Verwijderd
Citaat:
take me as I am schreef op 18-03-2005 @ 17:11 :
sorry hier heb ik ff geen antwoord op. dat betekent dus niet dat er geen antwoord is. Sommige dingen moet je gewoon geloven. Alles ligt in Zijn hand
Sterk argument.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 18:23
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 18-03-2005 @ 17:03 :
Is is zowel allwetend als almachtig. Hij weet wat er komt, maar toch kan Hij het veranderen als Hij wil.
God weet wat er over 20 jaar gebeurtenis A plaats vind, maar dat betekend niet dat Hij het zou kunnen veranderen.
Het probleem is ook dat jullie het met jullie menselijke brein proberen te beredeneren en dat kan niet. God is zoveel groter en machtiger dan de mens, Hij gaat je verstand te boven. Het is net zoiets als beredeneren hoe groot het universum is en hoeveel planeten er zijn.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 18:26
take me as I am
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 18-03-2005 @ 19:23 :
Is is zowel allwetend als almachtig. Hij weet wat er komt, maar toch kan Hij het veranderen als Hij wil.
God weet wat er over 20 jaar gebeurtenis A plaats vind, maar dat betekend niet dat Hij het zou kunnen veranderen.
Het probleem is ook dat jullie het met jullie menselijke brein proberen te beredeneren en dat kan niet. God is zoveel groter en machtiger dan de mens, Hij gaat je verstand te boven. Het is net zoiets als beredeneren hoe groot het universum is en hoeveel planeten er zijn.
Ben ik het totaal mee eens!
Oud 18-03-2005, 18:40
vichog
vichog is offline
Citaat:
God is zoveel groter en machtiger dan de mens, Hij gaat je verstand te boven. Het is net zoiets als beredeneren hoe groot het universum is en hoeveel planeten er zijn.
Geweldig!
Oud 18-03-2005, 18:44
juno
juno is offline
Citaat:
Het is net zoiets als beredeneren hoe groot het universum is en hoeveel planeten er zijn.

Astronomen hebben dat onlangs beredeneerd en uitgerekend hoor, dankzij bevindigen uit de radioastronomie en het meten van de achtergrond straling.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 18:46
take me as I am
Citaat:
juno schreef op 18-03-2005 @ 19:44 :
Astronomen hebben dat onlangs beredeneerd en uitgerekend hoor, dankzij bevindigen uit de radioastronomie en het meten van de achtergrond straling.
Het is nog steeds gokken hoor!
Oud 18-03-2005, 19:01
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-03-2005 @ 17:29 :
Sterk argument.

Citaat:
take me as I am schreef op 18-03-2005 @ 19:46 :
Het is nog steeds gokken hoor!
Nee, redeneren en gokken zijn 2 verschillende dingen.
Oud 18-03-2005, 19:15
one.
one. is offline
Citaat:
Het probleem is ook dat jullie het met jullie menselijke brein proberen te beredeneren en dat kan niet.
Almacht en alwetendheid zijn evengoed menselijke begippen.
Oud 19-03-2005, 11:33
vichog
vichog is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 16-03-2005 @ 21:50 :
ontopic. de heilige geest verlicht, bekeerd. geeft de spirit in de mens, woont in hen, geeft geloof, maar ook gaven enz.
Klopt, maar er is meer

1. Hij woont in de gelovige Rom.8:9
2. Hij geeft overtuiging van redding Rom.8:16
3. Hij vult de gelovige met zichzelf, wordt vervult! Efeze 5:18
4. Hij maakt de gelovige bekwaam om te spreken in tongentaal
Hand 2:4/10:44/19:6, 1 Cor.14:2
5. De HG spreekt tot de gelovige Hand.8:29, 1 Cor 14:2
Je moet de HG leren kennen, om Hem te verstaan.
6. Hij leert ons naar de volle waarheid en laat ons God kennen
1 Cor.4:12, Joh.16:13
7. Hij geeft kracht, sterkt de innerlijke mens Efeze 3:16
8. Hij leert ons bidden Rom.8:26/27
9. Hij helpt ons te lofprijzen en te aanbidden 1 Cor.14:15
10. Hij leidt ons Rom.8:14
11. Hij helpt ons om op Jezus te lijken Gal.5:22
12. Hij roept ons in de bediening Hand.13:2
13. Hij geeft ons kracht om te getuigen Hand.1:18
14. Hij geeft ons geestelijke gaven 1 Cor.12:11
Oud 19-03-2005, 11:41
vichog
vichog is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 17-03-2005 @ 18:38 :
de zinsnede: "god kan niet overal zijn" doet nogal af aan zijn almacht vind je niet?
God kan alles, maar is zo groot dat het voor een mens na de zondeval onmogelijk is hem te aanschouwen. Er zijn echter 3 vormen waarin God zich aan de mensen toont.
Ja je hebt gelijk, ik had het verkeerd begrepen. Maar ik heb toch nog wel wat vraagjes.

Tijdens het verblijf van Jezus op aarde kon hij toch ook niet overal zijn?
En Jezus beloofde ons toch de Trooster toen hij naar de Hemel ging? Dat is dus toch de HG (die dan bij iedere gelovige zou zijn)?
En dan God de Vader: Is Hij op één plek (zoals Jezus was, neem ik aan) of is Hij netzoals de HG overal (althans bij iedere christen)? Of beide?

Dit las ik laatst:

Symbolen van de Heilige Geest in de Bijbel.
1. Water Joh.7:38 (stromen van levend water uit je binnenste)
2. Vuur - Math.3:11
3. Wind - Hand.2:2
4. Olie, In het OT gebeurde zalven altijd met olie. Lucas 4:18
5. Duif - Math.3:16
6. Vinger van God - Lucas 11:20

Dit zijn toch ook de zaken waaraan je de HG kunt herkennen?
Oud 19-03-2005, 12:48
Verwijderd
Citaat:
ARGUMENT FROM INTELLIGENCE
(1) Look, there's really no point in me trying to explain the whole thing to you stupid Atheists -- it's too complicated for you to understand. God exists whether you like it or not.
(2) Therefore, God exists.

Als je menselijke begrippen invoert om een hypothetische god te beschrijven, dan moeten die begrippen ook aan menselijke logica voldoen. Als je dus iets definieert als alwetendheid en almacht, dan kan een hypothetische god niet aan beiden voldoen omdat dan de definities strijdig zijn met elkaar. God kan dus ook niet almachtig zijn, omdat voor almacht alwetendheid vereist is. Je kunt immers niet alles doen als je niet alles weet. De hypothetische god is dus ten hoogste alwetend. Misschien is de hypothetische god nog wel veel meer wat niet te beschrijven is met woorden, maar daar gaat het helemaal niet om.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 13:01
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
vichog schreef op 19-03-2005 @ 12:41 :
Ja je hebt gelijk, ik had het verkeerd begrepen. Maar ik heb toch nog wel wat vraagjes.

Tijdens het verblijf van Jezus op aarde kon hij toch ook niet overal zijn?
En Jezus beloofde ons toch de Trooster toen hij naar de Hemel ging? Dat is dus toch de HG (die dan bij iedere gelovige zou zijn)?
En dan God de Vader: Is Hij op één plek (zoals Jezus was, neem ik aan) of is Hij netzoals de HG overal (althans bij iedere christen)? Of beide?

Dit las ik laatst:

Symbolen van de Heilige Geest in de Bijbel.
1. Water Joh.7:38 (stromen van levend water uit je binnenste)
2. Vuur - Math.3:11
3. Wind - Hand.2:2
4. Olie, In het OT gebeurde zalven altijd met olie. Lucas 4:18
5. Duif - Math.3:16
6. Vinger van God - Lucas 11:20

Dit zijn toch ook de zaken waaraan je de HG kunt herkennen?
Als God-in-Jezus-verschijning had gewild had hij op kunnen gaan naar de hemel en overal kunnen zijn. Dan was hij echter niet meer in een staat die mensen kunnen waarnemen dus is hij ook niet meer Jezus. In die zin is Jezus dus gebonden aan plaats.
God de vader is de verschijningsvorm van God in het oude testament. (adam, mozes, elia)
De HG is de vorm die God aanneemt om zich kenbaar te maken aan de mens.

Over alwetendheid en almacht.
visie 1: Hij weet alles dat zal gebeuren, en hij is de enige die er wezenlijk iets aan kan veranderen. Dat doet niets af aan zijn alwetendheid daar hij na zijn verandering ook weer weet wat zal gebeuren. Op elk moment is hij dus alwetend en op elk moment almachtig.
Het enige dat dan nog overblijft is: Hij weet niet van tevoren wat Hij zelf gaat doen dus is Hij in dat opzicht niet alwetend.
Daarvoor is visie 2: Hij staat boven de tijd. Schrap tijd en de hele redenatie valt in duigen omdat er dan geen opeenvolging van moment is waaraan God gebonden zou zijn in kennis of almacht.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 15:30
vichog
vichog is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 19-03-2005 @ 14:01 :
Als God-in-Jezus-verschijning had gewild had hij op kunnen gaan naar de hemel en overal kunnen zijn. Dan was hij echter niet meer in een staat die mensen kunnen waarnemen dus is hij ook niet meer Jezus. In die zin is Jezus dus gebonden aan plaats.
God de vader is de verschijningsvorm van God in het oude testament. (adam, mozes, elia)
De HG is de vorm die God aanneemt om zich kenbaar te maken aan de mens.
Bedankt. Het is nu duidelijk.
Oud 20-03-2005, 12:39
Verwijderd
Citaat:
vichog schreef op 19-03-2005 @ 16:30 :
Bedankt. Het is nu duidelijk.
Wat nou? Je geeft maar toe omdat je er moe van wordt?

Volgens mij worden hier allemaal kunstgrepen uitgehaald om het hele concept, als daar al sprake van is, van de heilige geest ergens op te laten slaan.

Er is nog niemand geweest die heeft kunnen uitleggen waarom de heilige geest nodig is als het hetzelfde is als god, maar dan in een andere vorm. Dan zou het nog steeds god zijn, dus waarom zou je het dan heilige geest noemen? Als het niet god is, waarom is het dan een drie-eenheid? Dat is tegenstrijdig.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 13:29
T_ID
T_ID is offline
Het is inderdaad raar dat een wezen dat overal aanwezig en almachtig is een afgevaardigde, wat zeg ik, twee afgevaardigden, nodig zou hebben.
Oud 20-03-2005, 14:48
Jessicaa_b
Jessicaa_b is offline
1) WIE IS DE HEILIGE GEEST
Johannes 15:26 Als Ik bij de Vader ben, zal Ik mijn Plaatsvervanger sturen. Dat is de Heilige Geest, de bron van alle waarheid. Hij komt uit de Vader en zal u alles over Mij vertellen.
Romeinen 8:9 De Geest van Christus
Handelingen 16:7 Toen ze in Mysië kwamen, wilden zij doorreizen naar Bithynië, maar de Geest van Jezus hield hen tegen.
Galaten 4:6 En omdat wij Zijn kinderen zijn, heeft God de Geest van Zijn Zoon in ons hart gegeven, zodat wij God echt kunnen aanspreken met 'Vader'.

Met andere woorden: Het is de Geest van Jezus Zelf, die als Plaatsvervanger van Jezus op aarde is gekomen. Voor de slimmerikken: Dus goed naar Jezus kijken om te weten Wie de Geest is en hoe Hij Zich gedraagt?

2) IS DE HEILIGE GEEST BELANGRIJK?
Als er iemand in je huis komt wonen, of sterker nog; op je eigen kamertje, dat is ingrijpend. Iemand die bij je en zelfs in je komt wonen, in opdracht van God, is uiteraard enorm belangrijk: Johannes 14:17 Dat is de Heilige Geest, Die de wereld niet kan ontvangen, omdat zij Hem niet kan zien en dus ook niet kent. U kent Hem wel omdat Hij bij u blijft en in u zal wonen.

3) WANNEER HEB JE DE HEILIGE GEEST?
Efeze 1:13 (BOEK) En niet alleen wij, maar ook u, die de waarheid hebt gehoord, het goede nieuws dat uw redding is. Toen u in Christus ging geloven, gaf God u de Heilige Geest, Die Hij had beloofd als een bewijs dat u van Christus bent.
In andere vertaling staat er 'borg' of 'verzegeling'. Er staat trouwens ook dat je de Geest niet kunt hebben als je niet bij Christus hoort:
Romeinen 8:9 Met u is het anders. U doet niet meer uw eigen zin, maar laat u leiden door de Geest; tenminste als de Geest van God in u woont. Als u de Geest van Christus niet hebt, hoort u niet bij Hem.

Niet van schrikken of twijfelen, kijk maar eens hoe graag God Zijn Geest geeft:
Lukas 11:10 Want ieder die bidt, ontvangt. Wie zoekt, vindt. En voor wie klopt, gaat de deur open. 11 Velen van jullie hebben kinderen. Als je zoon je om een vis vraagt, geef je hem dan een slang? 12 Of als hij om een ei vraagt, geef je hem dan een schorpioen? Natuurlijk niet! 13 Dus, al ben je slecht, je geeft je kinderen toch wat zij nodig hebben. Hoeveel te meer zal je hemelse Vader de Heilige Geest geven aan wie Hem daarom vragen?"

4) WAAROM IS HIJ ZO ONBEKEND?
Hij vestigt niet de aandacht op Zichzelf, maar verwijst altijd naar Jezus (verheerlijkt Jezus) In Johannes 15:26 Als Ik bij de Vader ben, zal Ik mijn Plaatsvervanger sturen. Dat is de Heilige Geest, de bron van alle waarheid. Hij komt uit de Vader en zal u alles over Mij vertellen. Veel gelovigen verschillen erover van mening en daarom wordt Hij vaak doodgezwegen of vreemd weerspiegelt. Daardoor hebben we weer weinig voorbeelden om ons heen, van mensen die dankzij de Geest net zoals Jezus door het leven wandelen.

5) BETER IN JE HART DAN NAAST JE!
Johannes 16:7 Wat Ik zeg, is de waarheid. Toch is het voor u beter dat Ik wegga, anders kan mijn Plaatsvervanger niet bij u komen. Als Ik wegga, stuur Ik Hem naar u toe.

Hoezo beter!? Het is ook beter voor ons dat Hij in ons hart woont dan dat Jezus naast ons wandelt. Nu kan Jezus door Zijn Geest in en door heel veel Christenen tegelijk werken.

6) WAAR HEB JE HEM VOOR NODIG?
Voor echte vrijheid. Vroeger konden mensen het met God in orde houden door naar de wet te leven. Nu wil de Geest ons zo leiden, dat we niet de hele tijd denken aan wat goed en fout is, maar als het ware automatisch leren om toch geen verkeerde dingen meer doen. Dat is pas genieten en vrijheid! Dankzij Jezus, die moest daar wel voor sterven:
Romeinen 8:3-4 (BOEK) Om ons te bevrijden van de zonde heeft Hij het oordeel van God op Zich genomen. Nu wordt aan de eis van de wet voldaan, want wij doen niet meer onze eigen zin, maar laten ons leiden door de Heilige Geest. ---------------------------------------------

Samengevat: vervuld zijn met de H.G. betekent dat er een Persoon met dezelfde eigenschappen en het karakter als Jezus als Jezus in jou woont. Als je daar -nog- niet zo veel van merkt is dat op zich niet zo gek. Zeker als je wat in deze studie staat allemaal niet wist. Iemand waar je een relatie mee start moet je nu eenmaal ook leren kennen…

Je hebt een relatie met Iemand Die in je woont en Diegene heeft het karakter van Jezus.
Wat weten we van Jezus?
· Jezus (dus de HG) is goed
· Jezus (dus de HG) is zachtmoedig
· Jezus (dus de HG) is betrouwbaar
· Jezus (dus de HG) is rechtvaardig (eerlijk)
· Jezus (dus de HG) houdt enorm veel van de mens
· Jezus (dus de HG) weet wat het beste voor ons is
· Jezus (dus de HG) is almachtig

www.jongenvrij.nl komt dit vandaan ff doorklikken naar 'geestelijke wereld' dan het artikel 'heilige geest in jou leven' staat nog meer
Oud 20-03-2005, 15:30
vichog
vichog is offline
Citaat:
Jessicaa_b schreef op 20-03-2005 @ 15:48 :
Johannes 15:26 Als Ik bij de Vader ben, zal Ik mijn Plaatsvervanger sturen. Dat is de Heilige Geest, de bron van alle waarheid. Hij komt uit de Vader en zal u alles over Mij vertellen.
Handelingen 16:7 Toen ze in Mysië kwamen, wilden zij doorreizen naar Bithynië, maar de Geest van Jezus hield hen tegen.
Galaten 4:6 En omdat wij Zijn kinderen zijn, heeft God de Geest van Zijn Zoon in ons hart gegeven, zodat wij God echt kunnen aanspreken met 'Vader'. etc. etc. etc.
Leuk stukje van je!

Kortom: iedere christen heeft de Heilige Geest in zich, maar niet
iedere christen is vervult, vol van de Heilige Geest.
Oud 20-03-2005, 15:32
vichog
vichog is offline
Citaat:
T_ID schreef op 20-03-2005 @ 14:29 :
Het is inderdaad raar dat een wezen dat overal aanwezig en almachtig is een afgevaardigde, wat zeg ik, twee afgevaardigden, nodig zou hebben.
Zo kan Hij Zich beter bekend maken bij de mens.
Oud 20-03-2005, 15:36
vichog
vichog is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 20-03-2005 @ 13:39 :
Wat nou? Je geeft maar toe omdat je er moe van wordt?
NEE zeker niet! Ik begon er toch zelf over? En mijn vragen zijn nu beantwoord

Citaat:
Er is nog niemand geweest die heeft kunnen uitleggen waarom de heilige geest nodig is als het hetzelfde is als god, maar dan in een andere vorm.
God geeft ons door de Heilige Geest gaven en talenten .
• Deze gaven zijn er om jezelf of je broers en zussen in het
geloof te laten groeien, genezen, troosten, vrij te maken etc.
God wil als Vader het beste voor ons, en wil ons heel graag
alles geven, zodat het goed met ons gaat, en we gelukkig zijn.
• Gaven:
1. Openbaringsgaven: woord van wijsheid
woord van kennis
onderscheiding van geesten
2. Krachtgaven: geloof
werking van krachten/wonderen
genezingen
3. Uitingsgaven: profetie
allerlei tongen
vertolking van tongen

snappie?
Oud 22-03-2005, 10:11
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
vichog schreef op 20-03-2005 @ 16:32 :
Zo kan Hij Zich beter bekend maken bij de mens.
Inefficient, daarom niet perfect, en daarom dus ook niet almachtig..
Oud 25-03-2005, 15:57
vichog
vichog is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-03-2005 @ 11:11 :
Inefficient, daarom niet perfect, en daarom dus ook niet almachtig..
waarom is het niet geschikt voor dat doel? En wat is dan dat doel volgens jou?
Oud 25-03-2005, 16:06
one.
one. is offline
Citaat:
*Zucht*
Citaat:
Mephostophilis schreef op 19-03-2005 @ 13:48 :
Als je menselijke begrippen invoert om een hypothetische god te beschrijven, dan moeten die begrippen ook aan menselijke logica voldoen. Als je dus iets definieert als alwetendheid en almacht, dan kan een hypothetische god niet aan beiden voldoen omdat dan de definities strijdig zijn met elkaar. God kan dus ook niet almachtig zijn, omdat voor almacht alwetendheid vereist is. Je kunt immers niet alles doen als je niet alles weet. De hypothetische god is dus ten hoogste alwetend. Misschien is de hypothetische god nog wel veel meer wat niet te beschrijven is met woorden, maar daar gaat het helemaal niet om.
Oud 26-03-2005, 13:17
vichog
vichog is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 25-03-2005 @ 17:06 :
*Zucht*
moe?
Oud 26-03-2005, 13:33
Verwijderd
Citaat:
vichog schreef op 26-03-2005 @ 14:17 :
moe?
Ga er desnoods inhoudelijk op in, maar het komt niet erg snugger over als je het simpelweg negeert.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 13:38
vichog
vichog is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 26-03-2005 @ 14:33 :
Ga er desnoods inhoudelijk op in, maar het komt niet erg snugger over als je het simpelweg negeert.
Ik negeer het niet, ik heb het gelezen.

Trouwens, als je iets weet wat je gaat doen is daar toch niets op tegen?
Oud 26-03-2005, 15:00
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
~Third Day~ schreef op 17-03-2005 @ 17:54 :

Het christendom is mijns inziens de opvolger van het jodendom...
ja, dat idee heb ik ook wel eigenlijk..
het grote verschil tussen Joden en Christenen is toch ook dat Joden niet in Jezus geloven, en Christenen dus wel?
Oud 26-03-2005, 15:02
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
vichog schreef op 20-03-2005 @ 16:30 :
Leuk stukje van je!

Kortom: iedere christen heeft de Heilige Geest in zich, maar niet
iedere christen is vervult, vol van de Heilige Geest.
Alleen Christenen hebben de heilige geest (= God) in zich? Volgens een vriendin van mij is God in iedereen...? Kan je dat uitleggen?
Oud 26-03-2005, 15:03
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
vichog schreef op 20-03-2005 @ 16:36 :

God geeft ons door de Heilige Geest gaven en talenten .
• Deze gaven zijn er om jezelf of je broers en zussen in het
geloof te laten groeien, genezen, troosten, vrij te maken etc.
God wil als Vader het beste voor ons, en wil ons heel graag
alles geven, zodat het goed met ons gaat, en we gelukkig zijn.
Wat is vrijmaken?
Oud 26-03-2005, 15:04
Fantôme
Fantôme is offline
sorry, ik bedenk mijn vragen weer lekker laat allemaal, maar bestaat er een soort bijbel-uitleg-boek of een simpele vertaling van de bijbel (lol, kinderbijbel ) nee maar gewoon in makkelijk te lezen taal geschreven...?
Oud 26-03-2005, 19:25
tybs
tybs is offline
Persoonlijk vind ik "Het Boek" een erg prettig leesbare bijbelvertaling, maar dat kan voor jou anders liggen... mijn mening over prettig leesbaar verschilt vaak van andere mensen.

Citaat:
Alleen Christenen hebben de heilige geest (= God) in zich? Volgens een vriendin van mij is God in iedereen...? Kan je dat uitleggen?
Niet iedereen heeft God in zich... alleen de mensen die Hem in hun leven toelaten. Zoals Jezus eigenlijk ook vaak heeft gezegd, "Ik klop aan de deur van je hart, maar kan pas binnengaan als jij opendoet".

Citaat:
Wat is vrijmaken?
Kan verschillende dingen betekenen, in dit opzicht denk ik dat vichog bedoelt "vrijmaken van schuldgevoel e.d., of dat soort dingen dat je van je relatie met God kan afhouden".

Laatst gewijzigd op 26-03-2005 om 19:28.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 12:20
vichog
vichog is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 26-03-2005 @ 16:03 :
Wat is vrijmaken?
Vrij maken van zondes, ziektes etc.

Inderdaad, ik lees ook Het Boek en vind het erg prettig leesbaar. Ik heb dan alleen ervaring met het NT

Over het vervuld raken met de HG sluit ik me aan bij Tybs. De HG wordt vaak onbewust tegengehouden door christenen. Leer Hem te herkennen, geef Hem de ruimte. Ga goed met Hem om, anders wedersta en bedroef je Hem.
Oud 27-03-2005, 12:25
vichog
vichog is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 26-03-2005 @ 16:00 :
het grote verschil tussen Joden en Christenen is toch ook dat Joden niet in Jezus geloven, en Christenen dus wel?
Ik ben niet helemaal vertrouwd met het Joodse geloof, maar volgens mij geloven zij wel in een Messias, maar voor hun moet Hij nog komen. En voor de Christenen is Hij er al geweest én is Hij er nog steeds (Hij is zelfs één dezer dagen wederopgestaan).

Fantome: onder jou tekst staat altijd een regeltje met tekst. Je stelt dan aan de kaak wat je bent als je je kind verliest. Ben je dan niet gewoon kinderloos?
Oud 27-03-2005, 13:55
Verwijderd
Citaat:
vichog schreef op 26-03-2005 @ 14:38 :
Ik negeer het niet, ik heb het gelezen.

Trouwens, als je iets weet wat je gaat doen is daar toch niets op tegen?
Snap het nu echt niet, of wil je het gewoon niet snappen?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 14:12
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Wild Wizard schreef op 16-03-2005 @ 20:11 :
O wee als deze vraag weer verplaatst wordt door een foumbaas, dan word ik gek.

Volgens christenen bestaat er een drie-eenheid van vader, zoon en heilige geest.

Als je een religie aanhangt kan ik het idee van god nog begrijpen. Jezus heeft bestaan, dat ie jullie messiah is, ok dan. Maar wat is dan jullie heilige geest?
Wij zijn geschapen naar het beeld van God. Dat betekent niet dat we er hetzelfde uitzien als hem. God heeft een geest. En met het scheppen naar Zijn beeld wordt denk ik bedoeld: we kunnen met God communiceren omdat wij ook een geest hebben. Ik had altijd het idee dat de Heilige Geest een soort communicatiemiddel was tussen God en ons. Ik bedoel: wij lijken door onze geest op God. We denken en communiceren een beetje op dezelfde manier als hem, in tegenstelling tot dieren. God is natuurlijk nog heel anders dan ons, maar we lijken iig veel meer op God als de dieren.
Oud 27-03-2005, 14:25
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 26-03-2005 @ 16:04 :
sorry, ik bedenk mijn vragen weer lekker laat allemaal, maar bestaat er een soort bijbel-uitleg-boek of een simpele vertaling van de bijbel (lol, kinderbijbel ) nee maar gewoon in makkelijk te lezen taal geschreven...?
Binnenkort komt de jongerenbijbel uit. dat is de NBG (nieuwe bijbel vertaling) met wat (uitleg)dingetjes erbij en hij ziet er ook leuker uit. Je kunt natuurlijk ook gewoon een dagboekje kopen, om bij de bijbel te lezen. 'Kauwgom' is volgens veel mensen wel goed. (evangelische boekhandel) Boek is ook best wel simpel, maar is niet echt letterlijk vertaald.
Oud 27-03-2005, 14:27
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 26-03-2005 @ 16:03 :
Wat is vrijmaken?
Als je bijv. verslaafd bent, zit je gevangen in de drugs. Je kunt niet zelf bepalen of je het neemt of niet, want je moet wel, je bent verslaafd. Zo kan het ook zijn met liegen stelen etc.
Een mens is soort verslaafd aan zonden, en Jezus maakt je vrij van die verslaving.
Oud 27-03-2005, 14:30
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 26-03-2005 @ 16:00 :
Joden en christenen geloven in dat God belooft heeft dat Hij een verlosser zou sturen. (het Oude testament staat in teken van die belofte) Christenen geloven in dat de belofte vervuld is, en dat de verlosser dus al gekomen is (het nieuwe testament staat in het teken van de vervulling van de belofte)
Oud 27-03-2005, 14:38
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
juno schreef op 16-03-2005 @ 23:28 :
Garppig, de enige religieuze ervaring die ik in mijn hele atheistische leven heb gehad was het gevoel dat er IETS, Jezus of God wist ikveel, in mij kwam, en me vreselijk gelukkig en veilig liet voelen en heel erg vol liefde. Gewoon in de auto op weg naar huis, in mijn dooie piere eentje.

Maar ik vond het zo belachelijk dat ik erals rationalist niet aan wilde, hoewel een paar geloivge mensen mij juist een tijdje ervoor hadden verteld dat Jezus bij mij zou komen, en ik heb ze hartelijk uitgelachen, en dat gevoel was na een uurtje weer onderdrukt.
dat is dus de heilige geest.
Oud 27-03-2005, 14:40
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Galaten 4:6 En omdat wij Zijn kinderen zijn, heeft God de Geest van Zijn Zoon in ons hart gegeven, zodat wij God echt kunnen aanspreken met 'Vader'.

Met andere woorden: Het is de Geest van Jezus Zelf, die als Plaatsvervanger van Jezus op aarde is gekomen. Voor de slimmerikken: Dus goed naar Jezus kijken om te weten Wie de Geest is en hoe Hij Zich gedraagt?

2) IS DE HEILIGE GEEST BELANGRIJK?
Als er iemand in je huis komt wonen, of sterker nog; op je eigen kamertje, dat is ingrijpend. Iemand die bij je en zelfs in je komt wonen, in opdracht van God, is uiteraard enorm belangrijk: Johannes 14:17 Dat is de Heilige Geest, Die de wereld niet kan ontvangen, omdat zij Hem niet kan zien en dus ook niet kent. U kent Hem wel omdat Hij bij u blijft en in u zal wonen.

3) WANNEER HEB JE DE HEILIGE GEEST?
Efeze 1:13 (BOEK) En niet alleen wij, maar ook u, die de waarheid hebt gehoord, het goede nieuws dat uw redding is. Toen u in Christus ging geloven, gaf God u de Heilige Geest, Die Hij had beloofd als een bewijs dat u van Christus bent.
In andere vertaling staat er 'borg' of 'verzegeling'. Er staat trouwens ook dat je de Geest niet kunt hebben als je niet bij Christus hoort:
Romeinen 8:9 Met u is het anders. U doet niet meer uw eigen zin, maar laat u leiden door de Geest; tenminste als de Geest van God in u woont. Als u de Geest van Christus niet hebt, hoort u niet bij Hem.

Niet van schrikken of twijfelen, kijk maar eens hoe graag God Zijn Geest geeft:
Lukas 11:10 Want ieder die bidt, ontvangt. Wie zoekt, vindt. En voor wie klopt, gaat de deur open. 11 Velen van jullie hebben kinderen. Als je zoon je om een vis vraagt, geef je hem dan een slang? 12 Of als hij om een ei vraagt, geef je hem dan een schorpioen? Natuurlijk niet! 13 Dus, al ben je slecht, je geeft je kinderen toch wat zij nodig hebben. Hoeveel te meer zal je hemelse Vader de Heilige Geest geven aan wie Hem daarom vragen?"

4) WAAROM IS HIJ ZO ONBEKEND?
Hij vestigt niet de aandacht op Zichzelf, maar verwijst altijd naar Jezus (verheerlijkt Jezus) In Johannes 15:26 Als Ik bij de Vader ben, zal Ik mijn Plaatsvervanger sturen. Dat is de Heilige Geest, de bron van alle waarheid. Hij komt uit de Vader en zal u alles over Mij vertellen. Veel gelovigen verschillen erover van mening en daarom wordt Hij vaak doodgezwegen of vreemd weerspiegelt. Daardoor hebben we weer weinig voorbeelden om ons heen, van mensen die dankzij de Geest net zoals Jezus door het leven wandelen.

5) BETER IN JE HART DAN NAAST JE!
Johannes 16:7 Wat Ik zeg, is de waarheid. Toch is het voor u beter dat Ik wegga, anders kan mijn Plaatsvervanger niet bij u komen. Als Ik wegga, stuur Ik Hem naar u toe.

Hoezo beter!? Het is ook beter voor ons dat Hij in ons hart woont dan dat Jezus naast ons wandelt. Nu kan Jezus door Zijn Geest in en door heel veel Christenen tegelijk werken.

6) WAAR HEB JE HEM VOOR NODIG?
Voor echte vrijheid. Vroeger konden mensen het met God in orde houden door naar de wet te leven. Nu wil de Geest ons zo leiden, dat we niet de hele tijd denken aan wat goed en fout is, maar als het ware automatisch leren om toch geen verkeerde dingen meer doen. Dat is pas genieten en vrijheid! Dankzij Jezus, die moest daar wel voor sterven:
Romeinen 8:3-4 (BOEK) Om ons te bevrijden van de zonde heeft Hij het oordeel van God op Zich genomen. Nu wordt aan de eis van de wet voldaan, want wij doen niet meer onze eigen zin, maar laten ons leiden door de Heilige Geest. ---------------------------------------------

Samengevat: vervuld zijn met de H.G. betekent dat er een Persoon met dezelfde eigenschappen en het karakter als Jezus als Jezus in jou woont. Als je daar -nog- niet zo veel van merkt is dat op zich niet zo gek. Zeker als je wat in deze studie staat allemaal niet wist. Iemand waar je een relatie mee start moet je nu eenmaal ook leren kennen…

Je hebt een relatie met Iemand Die in je woont en Diegene heeft het karakter van Jezus.
Wat weten we van Jezus?
· Jezus (dus de HG) is goed
· Jezus (dus de HG) is zachtmoedig
· Jezus (dus de HG) is betrouwbaar
· Jezus (dus de HG) is rechtvaardig (eerlijk)
· Jezus (dus de HG) houdt enorm veel van de mens
· Jezus (dus de HG) weet wat het beste voor ons is

www.jongenvrij.nl komt dit vandaan ff doorklikken naar 'geestelijke wereld' dan het artikel 'heilige geest in jou leven' staat nog meer
uitleg waar de bijbel ook nog bij wordt gebruikt
totally agree
Oud 27-03-2005, 15:30
Fantôme
Fantôme is offline
thnx voor het antwoord geven op mn vraagjes
Oud 27-03-2005, 19:02
vichog
vichog is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-03-2005 @ 14:55 :
Snap het nu echt niet, of wil je het gewoon niet snappen?
Ik vat 'm. Ik ben alleen nog benieuwd wat jij onder onmenselijke begrippen verstaat.

Zalig Pasen nog trouwens!
Oud 27-03-2005, 21:22
Verwijderd
Citaat:
vichog schreef op 27-03-2005 @ 20:02 :
Ik vat 'm. Ik ben alleen nog benieuwd wat jij onder onmenselijke begrippen verstaat.

Zalig Pasen nog trouwens!
Simpel. Een menselijk begrip is een begrip dat wij hebben ingevoerd. Alle denkbare begrippen zijn dus menselijke begrippen.

...en ik vier geen Pasen.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 22:40
vichog
vichog is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 27-03-2005 @ 22:22 :
Simpel. Een menselijk begrip is een begrip dat wij hebben ingevoerd. Alle denkbare begrippen zijn dus menselijke begrippen.

...en ik vier geen Pasen.
ok, ik snap 'm

en btw, het kan echt geen kwaad om Pasen te vieren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten