![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
God weet wat er over 20 jaar gebeurtenis A plaats vind, maar dat betekend niet dat Hij het zou kunnen veranderen. Het probleem is ook dat jullie het met jullie menselijke brein proberen te beredeneren en dat kan niet. God is zoveel groter en machtiger dan de mens, Hij gaat je verstand te boven. Het is net zoiets als beredeneren hoe groot het universum is en hoeveel planeten er zijn.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Astronomen hebben dat onlangs beredeneerd en uitgerekend hoor, dankzij bevindigen uit de radioastronomie en het meten van de achtergrond straling. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
1. Hij woont in de gelovige Rom.8:9 2. Hij geeft overtuiging van redding Rom.8:16 3. Hij vult de gelovige met zichzelf, wordt vervult! Efeze 5:18 4. Hij maakt de gelovige bekwaam om te spreken in tongentaal Hand 2:4/10:44/19:6, 1 Cor.14:2 5. De HG spreekt tot de gelovige Hand.8:29, 1 Cor 14:2 Je moet de HG leren kennen, om Hem te verstaan. 6. Hij leert ons naar de volle waarheid en laat ons God kennen 1 Cor.4:12, Joh.16:13 7. Hij geeft kracht, sterkt de innerlijke mens Efeze 3:16 8. Hij leert ons bidden Rom.8:26/27 9. Hij helpt ons te lofprijzen en te aanbidden 1 Cor.14:15 10. Hij leidt ons Rom.8:14 11. Hij helpt ons om op Jezus te lijken Gal.5:22 12. Hij roept ons in de bediening Hand.13:2 13. Hij geeft ons kracht om te getuigen Hand.1:18 14. Hij geeft ons geestelijke gaven 1 Cor.12:11
||
Citaat:
Tijdens het verblijf van Jezus op aarde kon hij toch ook niet overal zijn? En Jezus beloofde ons toch de Trooster toen hij naar de Hemel ging? Dat is dus toch de HG (die dan bij iedere gelovige zou zijn)? En dan God de Vader: Is Hij op één plek (zoals Jezus was, neem ik aan) of is Hij netzoals de HG overal (althans bij iedere christen)? Of beide? ![]() Dit las ik laatst: Symbolen van de Heilige Geest in de Bijbel. 1. Water Joh.7:38 (stromen van levend water uit je binnenste) 2. Vuur - Math.3:11 3. Wind - Hand.2:2 4. Olie, In het OT gebeurde zalven altijd met olie. Lucas 4:18 5. Duif - Math.3:16 6. Vinger van God - Lucas 11:20 Dit zijn toch ook de zaken waaraan je de HG kunt herkennen?
||
Verwijderd
|
Citaat:
(1) Look, there's really no point in me trying to explain the whole thing to you stupid Atheists -- it's too complicated for you to understand. God exists whether you like it or not. (2) Therefore, God exists. Als je menselijke begrippen invoert om een hypothetische god te beschrijven, dan moeten die begrippen ook aan menselijke logica voldoen. Als je dus iets definieert als alwetendheid en almacht, dan kan een hypothetische god niet aan beiden voldoen omdat dan de definities strijdig zijn met elkaar. God kan dus ook niet almachtig zijn, omdat voor almacht alwetendheid vereist is. Je kunt immers niet alles doen als je niet alles weet. De hypothetische god is dus ten hoogste alwetend. Misschien is de hypothetische god nog wel veel meer wat niet te beschrijven is met woorden, maar daar gaat het helemaal niet om. |
![]() |
||
Citaat:
God de vader is de verschijningsvorm van God in het oude testament. (adam, mozes, elia) De HG is de vorm die God aanneemt om zich kenbaar te maken aan de mens. Over alwetendheid en almacht. visie 1: Hij weet alles dat zal gebeuren, en hij is de enige die er wezenlijk iets aan kan veranderen. Dat doet niets af aan zijn alwetendheid daar hij na zijn verandering ook weer weet wat zal gebeuren. Op elk moment is hij dus alwetend en op elk moment almachtig. Het enige dat dan nog overblijft is: Hij weet niet van tevoren wat Hij zelf gaat doen dus is Hij in dat opzicht niet alwetend. Daarvoor is visie 2: Hij staat boven de tijd. Schrap tijd en de hele redenatie valt in duigen omdat er dan geen opeenvolging van moment is waaraan God gebonden zou zijn in kennis of almacht. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Volgens mij worden hier allemaal kunstgrepen uitgehaald om het hele concept, als daar al sprake van is, van de heilige geest ergens op te laten slaan. Er is nog niemand geweest die heeft kunnen uitleggen waarom de heilige geest nodig is als het hetzelfde is als god, maar dan in een andere vorm. Dan zou het nog steeds god zijn, dus waarom zou je het dan heilige geest noemen? Als het niet god is, waarom is het dan een drie-eenheid? Dat is tegenstrijdig. |
![]() |
|
![]() |
1) WIE IS DE HEILIGE GEEST
Johannes 15:26 Als Ik bij de Vader ben, zal Ik mijn Plaatsvervanger sturen. Dat is de Heilige Geest, de bron van alle waarheid. Hij komt uit de Vader en zal u alles over Mij vertellen. Romeinen 8:9 De Geest van Christus Handelingen 16:7 Toen ze in Mysië kwamen, wilden zij doorreizen naar Bithynië, maar de Geest van Jezus hield hen tegen. Galaten 4:6 En omdat wij Zijn kinderen zijn, heeft God de Geest van Zijn Zoon in ons hart gegeven, zodat wij God echt kunnen aanspreken met 'Vader'. Met andere woorden: Het is de Geest van Jezus Zelf, die als Plaatsvervanger van Jezus op aarde is gekomen. Voor de slimmerikken: Dus goed naar Jezus kijken om te weten Wie de Geest is en hoe Hij Zich gedraagt? 2) IS DE HEILIGE GEEST BELANGRIJK? Als er iemand in je huis komt wonen, of sterker nog; op je eigen kamertje, dat is ingrijpend. Iemand die bij je en zelfs in je komt wonen, in opdracht van God, is uiteraard enorm belangrijk: Johannes 14:17 Dat is de Heilige Geest, Die de wereld niet kan ontvangen, omdat zij Hem niet kan zien en dus ook niet kent. U kent Hem wel omdat Hij bij u blijft en in u zal wonen. 3) WANNEER HEB JE DE HEILIGE GEEST? Efeze 1:13 (BOEK) En niet alleen wij, maar ook u, die de waarheid hebt gehoord, het goede nieuws dat uw redding is. Toen u in Christus ging geloven, gaf God u de Heilige Geest, Die Hij had beloofd als een bewijs dat u van Christus bent. In andere vertaling staat er 'borg' of 'verzegeling'. Er staat trouwens ook dat je de Geest niet kunt hebben als je niet bij Christus hoort: Romeinen 8:9 Met u is het anders. U doet niet meer uw eigen zin, maar laat u leiden door de Geest; tenminste als de Geest van God in u woont. Als u de Geest van Christus niet hebt, hoort u niet bij Hem. Niet van schrikken of twijfelen, kijk maar eens hoe graag God Zijn Geest geeft: Lukas 11:10 Want ieder die bidt, ontvangt. Wie zoekt, vindt. En voor wie klopt, gaat de deur open. 11 Velen van jullie hebben kinderen. Als je zoon je om een vis vraagt, geef je hem dan een slang? 12 Of als hij om een ei vraagt, geef je hem dan een schorpioen? Natuurlijk niet! 13 Dus, al ben je slecht, je geeft je kinderen toch wat zij nodig hebben. Hoeveel te meer zal je hemelse Vader de Heilige Geest geven aan wie Hem daarom vragen?" 4) WAAROM IS HIJ ZO ONBEKEND? Hij vestigt niet de aandacht op Zichzelf, maar verwijst altijd naar Jezus (verheerlijkt Jezus) In Johannes 15:26 Als Ik bij de Vader ben, zal Ik mijn Plaatsvervanger sturen. Dat is de Heilige Geest, de bron van alle waarheid. Hij komt uit de Vader en zal u alles over Mij vertellen. Veel gelovigen verschillen erover van mening en daarom wordt Hij vaak doodgezwegen of vreemd weerspiegelt. Daardoor hebben we weer weinig voorbeelden om ons heen, van mensen die dankzij de Geest net zoals Jezus door het leven wandelen. 5) BETER IN JE HART DAN NAAST JE! Johannes 16:7 Wat Ik zeg, is de waarheid. Toch is het voor u beter dat Ik wegga, anders kan mijn Plaatsvervanger niet bij u komen. Als Ik wegga, stuur Ik Hem naar u toe. Hoezo beter!? Het is ook beter voor ons dat Hij in ons hart woont dan dat Jezus naast ons wandelt. Nu kan Jezus door Zijn Geest in en door heel veel Christenen tegelijk werken. 6) WAAR HEB JE HEM VOOR NODIG? Voor echte vrijheid. Vroeger konden mensen het met God in orde houden door naar de wet te leven. Nu wil de Geest ons zo leiden, dat we niet de hele tijd denken aan wat goed en fout is, maar als het ware automatisch leren om toch geen verkeerde dingen meer doen. Dat is pas genieten en vrijheid! Dankzij Jezus, die moest daar wel voor sterven: Romeinen 8:3-4 (BOEK) Om ons te bevrijden van de zonde heeft Hij het oordeel van God op Zich genomen. Nu wordt aan de eis van de wet voldaan, want wij doen niet meer onze eigen zin, maar laten ons leiden door de Heilige Geest. --------------------------------------------- Samengevat: vervuld zijn met de H.G. betekent dat er een Persoon met dezelfde eigenschappen en het karakter als Jezus als Jezus in jou woont. Als je daar -nog- niet zo veel van merkt is dat op zich niet zo gek. Zeker als je wat in deze studie staat allemaal niet wist. Iemand waar je een relatie mee start moet je nu eenmaal ook leren kennen… Je hebt een relatie met Iemand Die in je woont en Diegene heeft het karakter van Jezus. Wat weten we van Jezus? · Jezus (dus de HG) is goed · Jezus (dus de HG) is zachtmoedig · Jezus (dus de HG) is betrouwbaar · Jezus (dus de HG) is rechtvaardig (eerlijk) · Jezus (dus de HG) houdt enorm veel van de mens · Jezus (dus de HG) weet wat het beste voor ons is · Jezus (dus de HG) is almachtig www.jongenvrij.nl komt dit vandaan ff doorklikken naar 'geestelijke wereld' dan het artikel 'heilige geest in jou leven' staat nog meer
||
Citaat:
Kortom: iedere christen heeft de Heilige Geest in zich, maar niet iedere christen is vervult, vol van de Heilige Geest.
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
• Deze gaven zijn er om jezelf of je broers en zussen in het geloof te laten groeien, genezen, troosten, vrij te maken etc. God wil als Vader het beste voor ons, en wil ons heel graag alles geven, zodat het goed met ons gaat, en we gelukkig zijn. • Gaven: 1. Openbaringsgaven: woord van wijsheid woord van kennis onderscheiding van geesten 2. Krachtgaven: geloof werking van krachten/wonderen genezingen 3. Uitingsgaven: profetie allerlei tongen vertolking van tongen snappie?
||
Citaat:
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Trouwens, als je iets weet wat je gaat doen is daar toch niets op tegen?
||
Citaat:
het grote verschil tussen Joden en Christenen is toch ook dat Joden niet in Jezus geloven, en Christenen dus wel?
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Inderdaad, ik lees ook Het Boek en vind het erg prettig leesbaar. Ik heb dan alleen ervaring met het NT ![]() Over het vervuld raken met de HG sluit ik me aan bij Tybs. De HG wordt vaak onbewust tegengehouden door christenen. Leer Hem te herkennen, geef Hem de ruimte. Ga goed met Hem om, anders wedersta en bedroef je Hem.
||
Citaat:
Fantome: onder jou tekst staat altijd een regeltje met tekst. Je stelt dan aan de kaak wat je bent als je je kind verliest. Ben je dan niet gewoon kinderloos?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Een mens is soort verslaafd aan zonden, en Jezus maakt je vrij van die verslaving.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() totally agree
||
Citaat:
Zalig Pasen nog trouwens!
||
Verwijderd
|
Citaat:
...en ik vier geen Pasen. |
![]() |
||
Citaat:
en btw, het kan echt geen kwaad om Pasen te vieren ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Jehova's getuigen indie-gurl | 348 | 10-04-2007 14:28 | |
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie |
heilige geest? 0o-meijsje-o0 | 8 | 30-05-2004 02:07 | |
Zonde tegen de heilige geest? Watisdit | 20 | 14-05-2004 12:13 | |
Christelijke Leugens [Deel I] Sweet_Hadar | 1 | 14-03-2004 21:29 | |
Moet je in Jezus geloven om in de hemel te komen?? JJzD | 179 | 02-07-2003 11:35 | |
In de naam van de Vader,de Zonn en de Heilige Geest. Wie is de heilige geest? Isa | 50 | 27-02-2002 18:10 |