![]() |
||
Citaat:
Mijn ervaring: artsen gebruiken CVS omdat ze het medische gedeelte van ME niet kunnen bewijzen, patienten gebruiken ME omdat dat nu eenmaal de bekende naam is waarvan mensen weten wat het is (soms). Let trouwens wel op dat CV er niks mee te maken heeft. Dat staat voor Chronsiche Vermoeidheid, en dat is bv bij kankerpatienten een vaak gebruikte term. Zij zijn ook altijd moe door de gevechten tegen de ziekte, medicijnen en dergelijke, en dat heet dan CV (en geen CVS omdat daar juist een van de criteria is dat de vermoeidheid niet een aanwijsbare oorzaak mag hebben).
||
Citaat:
Het blijft gewoon vaag zolang er niet duidelijk wat vaststaat.
||
Citaat:
Als er daadwerkelijk verschil is zou de ME-stichting dat toch aangeven? En het toch niet over één kam scheren? Als je opzoek gaat naar de klachten van CVS krijg je toch dezelfde klachtenbeschrijving als die jij geeft bij ME.
||
Citaat:
|
Dat zou ik niet weten want van cytomegalie heb ik nog nooit gehoord
![]() Het scheelt natuurlijk ook al dat dat medisch gewoon aantoonbaar is. Wat helaas bij ME/CVS (nog) niet het geval is. Maar als je opzoek gaat naar de klachten bij CVS zijn die toch wel hetzelfde als ME (naar mijn mening dan). Zie bijvoorbeeld: http://www.me-platform.vuurwerk.nl/m...symptomen.html Even ergens een stukje gecopieerd: 'ME staat voor Myalgische Encephalomyelitis. De term dateert van 1956 en duidt op een aandoening van hersenen en ruggemerg.' Maar het is nooit aangetoond dat ME een aandoening is van hersenen en ruggemerg. Daardoor heeft men de benaming CVS in het leven geroepen omdat dat wel duidelijk omschrijft wat er aan de hand is maar geen oorzaak aangeeft omdat dat nooit aangetoond is. Wat is dan precies de reden waarom je het niet als dezelfde ziekte ziet?
||
Citaat:
Maar dat is dus volgens mij niet officieel. De term CVS is inderdaad bedacht omdat men niet kan aantonen dat ME ook echt in verband staat met de hersenen en het ruggemerg. Dit wil dus niet zeggen dat die klachten er niet zijn, ze zijn er wel, maar staan alleen niet meer in de term omdat er niks aangetoond kan worden. Het enige wat vaststaat is dat mensen met ME/CVS erg moe zijn. De andere klachten zijn er wel, maar verschillen per individu. Volgens de lijn die grl hanteert, zou ik dus ME hebben, maar ik vraag me af wie er dan nog wel CVS heeft, en geen ME. Want in de kenmerken die moeten bestaan om de diagnose te krijgen, staan ook wel wat van die klachten benoemt.
||
Citaat:
![]() Anders krijg je van die mensen die een topic openen omdat ze het niet meer snappen ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Wel chronische vermoeidheid, maar zonder het woordje syndroom erachter. Maar blijkbaar wordt die term dus niet echt gehanteerd.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
De betekenis volgens de Van Dale is: syn·droom (het ~, -dromen) 1 complex van verschijnselen die kenmerkend zijn voor een bepaalde ziektetoestand |
![]() |
||
Citaat:
|
kijk eens op :
http://utopia.knoware.nl/~wwitsel/ma...ndroom.1a.html erg interessante site met wetenschappelijke artikelen over allerlei ziektebeelden en het gebruik van supplementen die een hele posititieve invloed kunnen hebbeñ! |
![]() |
||
Citaat:
6 maanden of langer vermoeidheid. (geen andere oorzaak als stress, depressiviteit of lichamelijke aandoeningen/ziektes) Vaak hoofdpijn maar in een ander patroon dan voor je ziek werd. Verslechterd concentratievermogen. Duizeligheid. En nog een paar. Als je er maar genoeg hebt en niet iets anders hebt, heb je CVS. Maar al deze klachten hebben met vermoeidheid te maken. En dat is het verschil, nogmaals: voor mij, tussen CVS en ME. Bij ME horen meer klachten die met vermoeidheid eigenlijk niets te maken hebben.
||
Citaat:
Heb jij al een derde van je leven 'iets' (niets dus) wat tussen je oren zit?
||
Citaat:
Echt heel aardig. Dankjewel. Jammer alleen dat het nergens op gebaseerd is. Je kent mij niet, je kent m'n situatie niet, en je weet niet hoe ík kies om met dingen om te gaan. Dus maak alsjeblieft niet van die kortzichtige opmerkingen met nergens op gebaseerde meningen. Het enige wat ik net probeerde te zeggen is dat ik liever de term ME niet gebruik als niet is bewezen dat het een afwijking in de hersenen is. Het is toch onzinnig om een term te gebruiken als ziektenaam terwijl die hele ziekte er waarschijnlijk niets mee te maken heeft? Net zoals artsen dat overigens om die reden dus liever niet meer doen. Dat wil toch niet zeggen dat ik denk dat het psychisch is? Je hoort het mij nergens zeggen, en dat zál je mij nooit horen doen ook. Want aangezien ik dus al zo lang WEL ziek ben (zal het nog maar een keertje benadrukken, valt niet mee he: Mensen die het niet begrijpen) weet ik inmiddels helaas wel beter. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Rustig aan. Ik begreep je zin denk ik verkeerd. Mijn excuses daarvoor. En dat je echt ziek bent, geloof ik meteen. Daar ging het ook helemaal niet om. ![]()
||
Citaat:
Komt opzich aardig over alsof je het niet gelooft he ![]() Maar goed never mind, iig begrijpen we elkaar nu weer geloof ik ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar we begrijpen elkaar. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Enige vervelende is dat mensen vaak niet weten wat ze dan moeten doen of zeggen als ik moe ben, met gevolg dat je de opmerkingen krijgt van ach morgen voel je je weer beter. Dat kan zo zijn, maar dan kan ik me binnen 5 minuten weer helemaal op voelen. Heb in twee jaar tijd drie keer in de klas geslapen. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Maar het is iig nog op internet te zien bij 'uitzending gemist'.
||
Citaat:
Ik kon mezelf absoluut niet in deze meiden vinden. Maar ik vind het wel fijn dat er weer eens een arts op tv is geweest die heeft gezegd dat we ME/CVS serieus moeten nemen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() En plannen wat je doet.. daar ben ik het deels mee eens. Ik ben het helemaal eens met regelmaat. Je moet niet 3 dagen in je bed gaan liggen, dan 2 avonden uit, dan 2 dagen bijkomen en dan een keer te laat naar bed om vervolgens weer 3 dagen in bed te liggen. Maar plannen is, voor mij in ieder geval, te lastig. Mede omdat ik ook slaapproblemen heb... ik kan wel gaan plannen dat ik een uur aan m'n schoolwerk ga zitten maar als ik een nacht niet geslapen heb kan ik me echt niet langer van 5 minuten concentreren. Voor hen werkte dat blijkbaar wel dus dat moeten ze vooral zo blijven doen, maar ik heb het vaak genoeg geprobeerd om te weten dat het voor mij niet werkt. Ik vond overigens ook dat ze nog behoorlijk veel deden. ![]()
||
Citaat:
Plannen doe ik ook niet van, vandaag ga ik een uur dat doen en dat en dat. Ik ben een lijstjes schrijver en plan dingen per week. Zo van, deze week moet ik dat voor school lezen, en dat doen en dat doen. Met een uitroepteken wat vooral heel erg nodig is. Dat lukt aardig goed. |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
CVS? TOMMYHILFIGERRR | 5 | 08-08-2013 19:57 | |
Lichaam & Gezondheid |
Wat houdt het chronisch ziek zijn voor jou in? Dreamerfly | 5 | 26-01-2004 15:50 | |
Lichaam & Gezondheid |
Moe kleinedraak | 71 | 02-12-2003 13:51 | |
Lichaam & Gezondheid |
Me & ms Ninnoc | 53 | 07-09-2003 13:33 | |
Lichaam & Gezondheid |
Onverklaarbare vermoeidheid GeritoDM | 10 | 22-05-2003 13:51 |