![]() |
||
Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-07-2005 om 23:49. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Het ontstaan van de wereld is namelijk geen 'toeval', maar het resultaat van allerlei processen en omstandigheden, de kans op deze wereld mocht klein zijn, als je kijkt naar de omvang van het heelal, dan is het onontkoombaar dat de wereld zou ontstaan. Verder is de bewering dat je zelf moet toetsen of het hiernamaals bestaat een slecht argument, je sturrt de luisteraar werkelijk met een kluitje in het riet, omdat dit onmogelijk uit te voeren is. Verder fouten: "de wetenschap" wil helemaal niks, zij schrijven namelijk niks voor. Ze onderzoeken alleen hoe iets is, en stellen daar een model over op, degene die het dichtst bij de werkelijkheid komt wint. en offtopic: leer quoten wil je? ![]()
|||
Citaat:
Met mijn opmerkingen over de wetenschap doelde ik er enkel op dat 'wetenschap' alleen ook niet alles is. Citaat:
Laatst gewijzigd op 21-07-2005 om 00:17. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wat bedoel je daarmee? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() In plaats van ingaan op de punten die je altijd al graag onderuit haalt kun je ook eens kijken naar de boodschap die iemand over probeert te brengen. ![]() Ze zegt in feite dat je niet klakkeloos dingen aan moet nemen, of je nou gelovig bent of niet. Je moet zelf nadenken.. over alles wat je hoort en ziet. Dus niet dingen doen omdat het toevallig zo in de Bijbel staat, niet een bepaald geloof aanhangen omdat je familie nou eenmaal ook gelovig was. En ook een kritische houding aannemen tegenover de wetenschap, omdat de wetenschappelijke theorieën waarin veel mensen tegenwoordig geloven ook helemaal niet juist hoeven te zijn. Daarom kan geloven volgens mij ook zeker iets met nadenken te maken hebben, alleen niet met feiten en dingen bewijzen. Je gelooft in iets omdat je zelf tot de conclusie bent gekomen dat dat het meest aannemelijke is.. omdat je er zelf over na hebt gedacht. Het kan een zinvolle aanvulling van je leven zijn, die bij je past. Dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden, er zijn ook mensen die blind geloven of juist blind niet-geloven. |
![]() |
||||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 21-07-2005 om 11:04. |
![]() |
||
Citaat:
Je ziet ze niet en kunt ze niet bewijzen dus waarom zou je er dan nog in geloven? |
![]() |
||
Citaat:
Er wordt eigenlijk de zinloosheid van het leven tentoongesteld, door te zeggen dat een wijze man net zoals een domme man doodgewoon zal sterven. Daarmee wordt er absoluut niet gedoeld op het niet nadenken hoor. ![]() Als je de rest van Prediker leest, zul je zien dat hij niet alleen wijsheid, maar ook rijkdom, roem en lichamelijke pleziertjes allen onzinnig zijn. En de achterliggende boodschap is dat het dom en onzinnig is, je leven aan zulke zaken te wijden. Hij bagatelliseert alsware die zaken die de mens ( vandaag de dag nog) zo begerenswaardig gelijken. ( want wie wil er nou niet rijk, beroemd, wijs, etc. zijn?) Je wordt aangemoedigd de voor het lichaam in mindere mate begerenswaardige zaak te dienen, namelijk god. En in te zien dat al het andere onzinnig en leeg is. En om dat te snappen moet je in de eerste plaats al veel denkwerk hebben gepleegd. Dus het gaat er niet om wat je wel of niet doet, maar wat je als prioriteit stelt. |
![]() |
||
Citaat:
Daarnaast: stel je een schilderij voor met alles erop en eraan, waar geen naam op staat. Neem je dan ook aan dat deze door vanzelf tot stand is gekomen, of dat deze ergens ooit is gemaakt? Zo ook de wereld, het heelal, etc. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Bron
||
Citaat:
Van de aarde en het heelal (nog) niet dus kun je daar nog niks over zeggen. (vooral ook omdat dat nog niet te onderzoeken is en dus alle mogelijke antwoorden GEEN waarde hebben. Dus ook een "god" antwoord behalve dat het enorm primitief is heeft daar geen waarde in want ik zou zeggen. Bewijst het maar. Dat kan nog niet. Oordeel: jouw antwoord is waardeloos) PLUS om die atheist site er maar gelijk bij te nemen: Petitio principii Een cirkelredenering of "de vraag ontwijken". Bij deze drogreden keert de conclusie weer terug naar de aanname. De premisse van het argument veronderstelt impliciet wat het argument probeert te bewijzen "Het universum bestaat. Daar moet een plan, ontwerp of iets dergelijks achter zitten, een intelligente Ontwerper dus. Daarom bestaat God" Dat het bestaat is nog geen reden om enige aannames over de maker ervan tot je hebt kunnen onderzoeken wie of wat het geweest had kunnen zijn. (Dus is de aanname dat dit door god gemaakt is of zelfs maar door uberhaupt een intelligent iets gemaakt is niks anders dan puur giswerk en zijn daar geen rechten aan te ontlenen) Een aanname dat de wereld en het heelal zijn ontstaan door de kaboutertjes, roze olifantjes, machines, de kerstman, sinterklaas, mijn fantasie, god, helemaal niks, stom toeval.... allemaal giswerk en dus op dit moment evenveel waarde als de scheet die ik net liet. Laatst gewijzigd op 21-07-2005 om 14:08. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Gestoorde gelovigen, die briljant zijn maar door hun geloof soms totaal de plank misslaan.
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Daarbij begrijp ik wel dat de conclusie dat er een ontwerper achter alles moet zitten niet meteen betekend dat dit god/allah/boeddha/ enz. is, maar het maakt het wel aanneemlijker dat een van die godsdiensten de waarheid bevat, aangezien ze in mekaar sluiten. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Als ik op een proefwerk bij de persoon ga zitten spieken en de persoon naast mij weer van mij zit te spieken sluiten ze ook in mekaar. Maar als de eerste het fout had hebben we het allemaal fout. Dus dat die godsdiensten op elkaar lijken maakt ze nog geen waarheid. Het feit ze uberhaupt bestaan maakt nog niet dat ze de waarheid over het ontstaan van het helaal hebben. Het blijft niks anders dan puur giswerk en daarmee waardeloos.
||
Citaat:
want volgens religies kan iets wél uit niets ontstaan, omdat God daarvoor zorgt.. als je God met je mesje wegsnijdt, zou er dus geen 'iets' zijn.. met deze reactie ga je dus uit van het standpunt dat er niet iets uit niets kan ontstaan, terwijl hij het tegenovergestelde beweerde..
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() en je kan nu niet gaan zeggen dat hij geen argument heeft, want dat zou een simpel 'erisgeengod' 'welles' 'nietes' 'welles' spelletje worden..(zoals de voorgaande pagina's) en puur gebaseerd zijn op eigen meningen/ideeën/ervaringen. eruitkomen of elkaar overtuigen doe je niet, omdat allebei de kanten simpelweg niet te bewijzen zijn.. En dat maakt deze discussie niet erg zinvol mijns inziens.. maar ik sta open voor andere meningen..
||
![]() |
Citaat:
Zie hier voor een uitgebreidere kritiek op het kosmologische argument
||
Citaat:
kvind dat er van beide kanten geen (voor de andere partij)geldige,rationele, argumenten met overtuigingskracht zijn.. want wie heeft r al iemand overtuigd? juist.. ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Als men vervolgens (voorspelde) resultaten (in de praktijk) krijgt die niet overeenkomen zoals deze zouden moeten zijn volgens de theorie dan is de theorie dus niet meer "juist" (toepasbaar) en dient deze gecorrigeerd dan wel vervangen te worden met één die wel de nieuwe en de oude resultaten kan verklaren dan wel voorspellen. (Pseudo-wetenschap daarentegen is wetenschap die gebruikt maakt van dan wel theorieën hanteert waarvan men de (voorspelde) resultaten (in de praktijk) op geen enkele wijze kan toetsen en dus die theorieën niet kan weerleggen dan wel bevestigen.)
||
![]() |
Citaat:
Alleen religie kan (de illusie van) zekerheid geven, ook al komt deze zekerheid niet altijd overeen met de werkelijkheid.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]() maar als jouw geest niet connect met Gods Geest, mja valt r weinig te discussiëren want dan 'zijn je geestelijke ogen niet geopend'. Dus gelovigen geloven wel met hun verstand, maar kunnen het niet uitleggen op rationele manier.. zou 'k zo zeggen..
|
Verwijderd
|
Als je iets niet kunt uitleggen dan doe je het dus op gevoel. Dat is nogal simpel te begrijpen en te verklaren. De ratio redeneert, dus als je iets niet onder woorden kunt brengen ben je op emoties aan het varen. Verder, nogal zwak dat je stelt dat je 'met je verstand gelooft' alleen omdat het adagium luidt dat je met heel je hart, heel je ziel en heel je verstand moet geloven, vind je ook niet?
En ook heel voorspelbaar dat het weer uitkomt op de gebruikelijke dooddoener: ik geloof met mijn verstand, maar ik kan het niet uitleggen, want jouw geestelijke ogen zijn niet geopend. Ja, dáhaag. Dan ben je dus niet rationeel bezig en dat weet je zelf ook wel. Ga vooral verder jezelf dat wijs te maken. |
![]() |
||
Citaat:
nee, ik vind dat niet nogal zwak, ik probeerde et enkel btj uit te leggen vanuit het ggrristendom.. dat dat er staat duidt er toch op dat r ook een stuk verstand bij t geloven van christenen moet zitten..als dr enkel gevoel mee gemoeid was, waren dr al een hele hoop minder gelovigen..maargoed dat is weer n ander verhaal. ik vind t zwakker om iets wat men niet begrijpt of zelf niet ervaart (maar wat kennelijk wel door veel andere mensen ervaren wordt) af te doen als niet-bestaand en dus niet relevant.. t minste wat men kan doen is toch wel respect opbrengen voor overtuigingen van anderen?moslims, gristenen, joden, and so on..
||
Citaat:
Dus geloven is NIET rationeel hoe hard jij dat nu ook gaat roepen.
||
Citaat:
![]() 'geheel uw verstand' enzo.. dus dat je wel met je verstand zou moeten geloven.. kbedoelde dat t rationeel onder woorden te brengen is..het verschijnsel opzich, van de geest enzo, maar het is níet rationeel te verklaren..
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Verklaringen zijn rationeel. Zodra je dingen zegt die geen terugkoppeling op de werkelijkheid hebben, is het niet echt rationeel meer toch?
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
"De mens is egoïstisch" Egoconstructie | 52 | 17-04-2010 13:38 | |
Beleidszaken |
[muziek] naam nieuw subforum. cha0s | 195 | 08-04-2005 14:25 | |
Psychologie |
De onzekerheid van vrouwen over hun uiterlijk Mujahideen | 51 | 11-02-2005 21:53 | |
De Kantine |
om welke situatie lag jij helemaal in een deuk? Goeniegoegoe | 77 | 17-12-2004 08:14 | |
Muziek |
Help help help!!!!!!!!!!!!!!!!! OLD DIRTY BASTERD | 24 | 25-07-2002 18:04 | |
ARTistiek |
[verhaal] Tijd TyZZel | 11 | 15-07-2002 18:44 |