Oud 25-07-2005, 11:20
Jane21
Jane21 is offline
Na een tijd eruit te zijn geweest door ziekte kan ik dit jaar beginnen met psychologie in Nijmegen....

Eerder heb ik in Utrecht gestudeerd. Ik had begrepen dat Psychologie in Utrecht niet zo goed bekend stond, maar inmiddels heb ik er toch een beetje spijt van dat ik me in Nijmegen heb ingeschreven.

Helaas...dit jaar nog naar Utrecht is geen optie meer. (lotingsstudie en er zijn onvoldoende plaatsen over)

Mijn dillemma; gewoon dit jaar naar Nijmegen of ga ik een jaar werken en volgend jaar naar Utrecht? (en ben ik dan geen halve bejaarde.....?)

Hoop dat iemand uit Utrecht/Nijmegen hier eens op wil reageren

Groetjes,
Jane
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-07-2005, 11:33
Verwijderd
Dat hangt er natuurlijk vanaf wat je wilt. Echt met alle respect denk ik niet dat het veel uitmaakt of je een 'mindere' of een 'betere' psychologische opleiding doet. Er stromen jaarlijks honderden academisch geschoolde psychologen de arbeidsmarkt op zodat de kans dat je meteen aan het werk kunt klein is. Er is nu eenmaal niet veel vraag naar. De invloed die de keuze tussen de opleiding in Utrecht of Nijmegen heeft is gewoon te verwaarlozen.

Dat in het achterhoofd houdende zou ik gewoon kiezen voor de stad die je het leukst vindt. Als je eerst een jaar wilt werken is dat misschien niet eens een slecht idee, want je zult waarschijnlijk wel een kapitaaltje nodig hebben om een evt. periode van werkloosheid tussen afstuderen en werk te overbruggen (heeft overigens elke academicus). Dan is het wel handig als je een spaarrekening hebt met wat geld erop

Overigens is Utrecht wel leuker dan Nijmegen, maar niet zó extreem veel leuker. Ik zou zelf voor Utrecht kiezen, maar als dat echt heel problematisch wordt dan zou ik gewoon in Nijmegen blijven. Je studentenleven is de eerste anderhalf à twee jaar toch het intensiefst, daarna moet je harder werken, heb je minder tijd voor stappen en lang uitslapen en bovendien ken je de stad dan toch wel.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 22:35
Jane21
Jane21 is offline
Thx voor het snelle antwoord!

Donderdag gaat de boel op de post en ga ik naar Nijmegen.... of niet en wacht ik dus nog een jaar en ga ik naar Utrecht.

Gatverdamme wat heb ik een hekel aan keuzes maken. Wéét je wat je wilt studeren, kun je niet kiezen tussen de steden. Of ja, eigenlijk wel... maar heb je je al voor de 'verkeerde' stad ingeschreven.

Waar ik uitkom bij mijn andere vraag; ik ben 22, bijna 23 als ik volgend jaar *begin*.
Ik kan me herinneren dat er wel twee meisjes in mijn werkgroep waren die 22 en 24 waren destijds in Utrecht...maar verder allemaal 18 en 19 enzo...
Zijn er veel die op hun 22e nog beginnen met een universitaire opleiding, of moet ik dat écht serieus laten meewegen....? (ik ben nu al niet de jongste eerstejaars, so to speak...)
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 22:57
Verwijderd
In jouw situatie zou ik gewoon in Nijmegen met het eerste jaar beginnen. Ik weet niet in welke lotingscategorie je zit, maar het kan zo zijn dat je volgend jaar weer niet in Utrecht kunt gaan studeren. Dan heb je dus dat hele jaar voor niets gewacht. Bovendien, misschien krijg je het wel heel erg naar je zin in Nijmegen, dat is ook best een leuke studentenstad. Na je eerstejaar kun je altijd nog besluiten om naar Utrecht te gaan, en misschien krijg je dan wel vrijstelling. Je bent trouwens echt niet oud voor een eerstejaars. Er zijn zat mensen die tegenwoordig aan een tweede studie beginnen en die zijn nog veel ouder. In mijn jaar zitten zelfs een aantal mensen van 65 jaar, die voltijd studeren. Daarnaast kom je op de uni niet in een vaste klas terecht. Er zijn wel 500 mensen die zich als eerstejaars psychologie aanmelden, en de werkgroepen zijn per vak meestal verschillend. Het gaat om de studie, niet of jij qua leeftijd bij de mensen past. Binnen je jaar zul je ongetwijfeld de meest uiteenlopende mensen tegenkomen. Ik zou trouwens ook niet een jaar wachten alleen om van stad te wisselen, want je weet ook niet echt hoe het er in Nijmegen aan toe gaat. En het verschil tussen Nijmegen en Utrecht is nu ook weer niet zo groot als bijvoorbeeld Rotterdam en Utrecht.

Laatst gewijzigd op 25-07-2005 om 23:00.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2005, 23:23
Balance
Balance is offline
Gewoon beginnen en kijken of de stad en uni je bevalt. Zo niet, dan probeer je in het 2e jaar over te stappen naar Utrecht?
Oud 26-07-2005, 12:51
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-07-2005 @ 12:33 :
Dat in het achterhoofd houdende zou ik gewoon kiezen voor de stad die je het leukst vindt. Als je eerst een jaar wilt werken is dat misschien niet eens een slecht idee, want je zult waarschijnlijk wel een kapitaaltje nodig hebben om een evt. periode van werkloosheid tussen afstuderen en werk te overbruggen (heeft overigens elke academicus). Dan is het wel handig als je een spaarrekening hebt met wat geld erop
Is het niet voordeliger om de staat te plukken ipv je eigen geld op te eten?
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 26-07-2005 @ 13:51 :
Is het niet voordeliger om de staat te plukken ipv je eigen geld op te eten?
Kan ook. Er wordt op de site van de KUN ook aangeraden een paar maanden voor je afstuderen alvast een bijstandsuitkering aan te vragen, ongeacht de studie

Citaat:
Jane21 schreef:
Ik kan me herinneren dat er wel twee meisjes in mijn werkgroep waren die 22 en 24 waren destijds in Utrecht...maar verder allemaal 18 en 19 enzo...
Zijn er veel die op hun 22e nog beginnen met een universitaire opleiding, of moet ik dat écht serieus laten meewegen....? (ik ben nu al niet de jongste eerstejaars, so to speak...)
Dat maakt echt niet uit en bovendien ben je zeker niet de enige. Je moet niet vergeten dat niet alleen VWO'ers naar een universiteit gaan, maar ook HBO-doorstromers, die vaak ook al in de twintig zijn, als ze van een volledige vierjarige HBO komen soms ook al 22 of 23). Ook zitten er veel mensen die bijv. uitgeloot op gestopt zijn, van een andere universiteit komen, noem de hele reut maar op.

Met 23 ben je echt niet heel oud als eerstejaars. Als je dan maar wel gewoon in vijf jaar afstudeert, want anders heb je wel een achterstand ten opzichte van jongeren (een net afgestudeerde academicus van 30 is nogal impopulair als je ook een net afgestudeerde academicus van 24 kunt krijgen).

Laatst gewijzigd op 26-07-2005 om 12:55.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 13:00
Verwijderd
Persoonlijk vind ik oudere medestudenten ook veel aangenamer dan van die mensen die net van school komen. Ze zijn wat meer op studeren gericht ipv zuipen, de vereniging en rondsletten.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 14:36
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-07-2005 @ 13:53 :
(een net afgestudeerde academicus van 30 is nogal impopulair als je ook een net afgestudeerde academicus van 24 kunt krijgen).
Dankjewel.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Sovereign schreef op 26-07-2005 @ 15:36 :
Dankjewel.
Ik gaf voor zover ik weet geen waardeoordeel
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 17:29
Jane21
Jane21 is offline
Bedankt voor alle goede en behulpzame reacties!! Geweldig!

Citaat:
Gewoon beginnen en kijken of de stad en uni je bevalt. Zo niet, dan probeer je in het 2e jaar over te stappen naar Utrecht?
Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk/handig is. De vakinhoud ziet er in Utrecht wel weer heel anders uit dan in Nijmegen. In Nijmegen krijg je de statistiek bijv. meer gespreid, in Utrecht veel in het eerste jaar.
Nu heb ik wel het voordeel dat ik al vrij veel statistiek heb gehad bij Pedagogiek, in Utrecht, zelfde boek als bij Psychologie - dus misschien is dat nog niet eens zo erg.
Al zou ik er ook geen vrijstelling voor vragen, want het is alweer een jaar geleden en niet mijn allersterkste kant - dus het kan absolúút geen kwaad om die stof nog eens door te nemen.

Fijn om te lezen dat ik waarschijnlijk echt niet de enige ben die geen 17/18 is.... want daar maakte ik me toch wel een beetje zorgen over...

Citaat:
Met 23 ben je echt niet heel oud als eerstejaars. Als je dan maar wel gewoon in vijf jaar afstudeert, want anders heb je wel een achterstand ten opzichte van jongeren (een net afgestudeerde academicus van 30 is nogal impopulair als je ook een net afgestudeerde academicus van 24 kunt krijgen).
Op zich schijnt het bij Psychologie zo te zijn dat werkgevers net afgestudeerde psychologen vaak nog te jong en onervaren vinden...dus in dat opzicht is het misschien wel een pluspuntje dat ik iets ouder ben...

Als ik nu zou mogen kiezen, zou ik véél liever naar Utrecht gaan. Maar ik weet idd niet of ik daar nog een heel jaar op wil wachten...kan best lang duren

Dus ws ga ik wel gewoon naar Nijmegen.
Vrijdag gaat de boel dan maar op de post, denk ik. Heb ik nog twee dagen om mijn besluit te verstevigen...

Héél erg bedankt!

Groetjes,
Jane
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 20:19
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
Jane21 schreef op 26-07-2005 @ 18:29 :
net afgestudeerde psychologen vaak ... onervaren vinden...
ja d'oh! Leuke werkgevers.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2005, 23:48
Verwijderd
Nijmegen is ook echt leuk hoor. De man/vrouw-verhouding is er ongeveer gelijk aan Utrecht (misschien in Utrecht íets meer vrouwen, maar als je als meisje in Nijmegen zit betekent dat dus meer kerels) en het karakter van de stad is ongeveer hetzelfde: een grote student/burger-verhouding, dus veel jonge mensen op straat, veel leuke kroegen en veel terrassen. De universiteit en de studenten nemen in beide steden een duidelijk kenbare, centrale plaats in.

Dus tenzij je écht moet kotsen van Nijmegen en gruwelijk graag in Utrecht wilt zitten zou ik gewoon niet switchen. Kost moeite, kost je een jaar tijd, en zo enorm veel levert het ook weer niet op.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2005, 15:36
pyres
pyres is offline
Citaat:
Jane21 schreef op 25-07-2005 @ 23:35 :

ik ben 20 en ik begin in sept met psychologie in leiden
Oud 01-08-2005, 16:06
Balance
Balance is offline
pff, bij mij in de collegezaal lijk ik wel jong met m'n 19 jaar. D'r zijn zat anderen van 19, maar er zijn er ook genoeg van midden 20 (vaak al een studie achter de rug / gestopt) en de leeftijd loopt op tot een jaar of 50.
Oud 01-08-2005, 18:33
Jane21
Jane21 is offline
Heyyyy waar ga jij naar college??
Met citaat reageren
Oud 03-08-2005, 21:06
pyres
pyres is offline
Citaat:
Balance schreef op 01-08-2005 @ 17:06 :
pff, bij mij in de collegezaal lijk ik wel jong met m'n 19 jaar. D'r zijn zat anderen van 19, maar er zijn er ook genoeg van midden 20 (vaak al een studie achter de rug / gestopt) en de leeftijd loopt op tot een jaar of 50.
mja ik heb nu ook best het gevoel dat ik misschien een van de ouderen ben
maarja je weet het idd niet totdat je je klas tegenkomt
in mijn geval heb ik een mentorgroep dus ik ben benieuwd wat de gemiddelde leeftijd daarvan is.

tot nu toe hou ik mezelf er maar mee bezig dat er een kans is dat ik 1 van de "oudere" ben
Oud 06-08-2005, 13:06
The0
The0 is offline
Citaat:
Balance schreef op 01-08-2005 @ 17:06 :
Bekend dit, zelf ook 19 en studeer in utrecht. We hebben er eentje van 60+ en een aantal van in de 30/40, maar een aanzienlijk deel is toch echt wel 19+ hoor
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten