![]() |
|
![]() |
Net zoals empiristen geloof ik dat al onze kennis uiteindelijk aan een zintuiglijke ervaring is ontleend...Veel empiristen denken dat deze empiristische kennis aanspraak kan maken op absolute zekerheid...Maar onder welke voorwaarden is het mogelijk dat onze kennis absoluut zeker is? Traditionele antwoord van het empirisme is: zeker is die kennis, die op methodisch correcte wijze is ontleend aan een volkomen zeker empirisch uitgangspunt... Maar het is niet genoeg wanneer men zegt dat het uitgangspunt in de ervaring ligt...Wanneer ik zeg dat ik een glas melk zie, dan kan ik me nog vergissen...Er blijft nog iets te twijfelen over...Zekerheid van kennis kun je niet hebben, behalve wanneer deze over zintuiglijke indrukken gaan...Wanneer ik zeg dat ik een zintuiglijke indruk van iets blauws heb, dan is geen vergissing en geen twijfel meer mogelijk...
Mijn vraag aan jullie: wanneer heb je zekerheid van kennis??? (dit topic overigens naar aanleiding van dit topic)
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Abdul-Jabbar van de Ven wenst Wilders dood Verwijderd | 483 | 02-12-2004 20:18 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Bericht van Ben Laden, jaa echt deen | 41 | 08-08-2004 01:56 | |
De hemel als 'eindstation'? wondersbestaan | 151 | 23-03-2004 09:35 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Marokkanen moeten integreren? Hou op! Vervreemd | 500 | 26-06-2003 16:15 | |
Dag des Oordeels Mujahidien | 82 | 24-02-2002 21:59 | |
Bewijzen tegen de kruisiging (doden) van Jezus. Mujahideen | 56 | 29-01-2002 14:34 |