Oud 24-08-2002, 23:10
GoodforNothing
GoodforNothing is offline
Ik heb her en der gehoord en dus ook zelf gelezen, dat ik het bijbelboek Jesaja (Jesaja is een profeet) staat dat de twee torens zullen vallen en als die gevallen zijn zal het dichtbij de eindtijd zijn... meer aardbevingen overstromingen en oorlogen zullen heersen over de aarde.

Ik vindt het wel cool dat dat allemaal in de bijbel staat. En het wordt je pas duidelijk wanneer zoiets gebeurd is!

(Ik ben trouwens zelf christen...)
Oud 25-08-2002, 06:34
TMLWKY
TMLWKY is offline
Jaja, profetiën zijn een raar iets...

Maar is het nooit in je opgekomen dat Osama bin Laden misschien zelf ook het bijbelboek Jesaja heeft gelezen, en weet van die profetie... En daarom juist de Twin Towers heeft aangevallen om de mensen (en met name de Christenen) bang te maken? Ik weet het niet hoor...

Wat ik wel weet is dat profetiën altijd zo opgeschreven worden dat het op tientallen verschillende manieren uit te leggen is (net als de rest van de Bijbel trouwens)
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 08:38
Just Johan
Just Johan is offline
inderdaad; als je een beetje een slimme terrorist bent speel je op die dingen in. want wat is er nou leuker en handiger dan paniek in het andere kamp?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 09:51
Tio
Tio is offline
Citaat:
GoodforNothing schreef:
Ik heb her en der gehoord en dus ook zelf gelezen, dat ik het bijbelboek Jesaja (Jesaja is een profeet) staat dat de twee torens zullen vallen en als die gevallen zijn zal het dichtbij de eindtijd zijn... meer aardbevingen overstromingen en oorlogen zullen heersen over de aarde.

Ik vindt het wel cool dat dat allemaal in de bijbel staat. En het wordt je pas duidelijk wanneer zoiets gebeurd is!

(Ik ben trouwens zelf christen...)
Bespeur ik hier "wishful thinking"?

Komop heey, er zijn in de geschiedenis vast wel vaker hier en daar eens twee torens met de grond gelijk gemaakt en toen is de wereld ook niet vergaan.
Oud 25-08-2002, 16:09
krijgdepleuris
krijgdepleuris is offline
nou.....de overstromingen heersen wel op het moment
Oud 25-08-2002, 16:17
HarmenM
HarmenM is offline
nu is het wel boeiend om te weten dat er nogal veel profetieën uit de bijbel zijn uitgekomen....
Oud 25-08-2002, 16:31
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
HarmenM schreef:
nu is het wel boeiend om te weten dat er nogal veel profetieën uit de bijbel zijn uitgekomen....
ja op zich is het wel interessant dat een hoop dingen uit openbaringen zijn te vertalen naar dingen die echt zijn gebeurd (de voorspellingen van dingen die in de bijbel zelf gebeuren reken ik daar niet bij aangezien de betrouwbaarheid van de bijbel nogal ter discussie staat); maar ik denk dat iedere willekeurige zeer uitgebreide en zeker op vele manieren symbolisch op te vatten voorspelling over toekomstbeelden gedomineerd door oorlog uiteindelijk uitgelegd kan worden als een op veel punten goede voorspelling.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 13:35
REIE
REIE is offline
Allemaal wel leuk en aardig, maar als je genoeg vaag lult, zoals Nostradamus, zal vroeg of laat iemand er waarheden uit distileren. Wat is nou de invloed van een paar sterren op 8 miljard lichtjaar? In ieder geval invloedsarmer dan de muis van je computer. Verder heeft men in de tora ook allerlei bewijzen van belangrijke gebeurtenissen gevonden. Helaas is dat niet oozaak--> gevolg, maar voor een gevolg een mogelijke oorzaak zoeken. En dan hoef je niet de Tora te gebruiken maar kan je net zo goed Jip & Janneke pakken en zoeken naar combinaties die de moord op Pim Fortuijn hebben voorspeld.

REIE
Oud 27-08-2002, 17:22
HarmenM
HarmenM is offline
tja....

de profetieën over Jezus zijn toch echt allemaal uitgekomen......
Oud 27-08-2002, 17:43
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
HarmenM schreef:
tja....

hoe kan je dat zeggen?
misschien zijn al die voorspellingen wel nep, later bedacht.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 21:36
HarmenM
HarmenM is offline
tja...

weerwoorden, weerwoorden...

zo komen we er nooit, als alles wat ik zeg nep is, en wat jullie zeggen echt is....
Oud 27-08-2002, 21:43
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
HarmenM schreef:
tja...

zo komen we er nooit, als alles wat ik zeg nep is, en wat jullie zeggen echt is....
Ik zelf ben niet overtuigt van mijn eigen gelijk.
Ik weet in ieder geval dat men skeptisch moet blijven.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 21:52
Verwijderd
Dit soort dingen duiken wel vaker op...voorspellingen die achteraf blijken te 'kloppen'. Het gaat gewoon om teksten die zo ruim uit te leggen zijn dat je er eigenlijk alle kanten wel mee op kunt, en dat wordt dan ook lustig gedaan. Mensen wíllen graag dingen zien, en daardoor lezen ze (Bijbel)teksten op een bepaalde manier, ze zijn vooringenomen.

Dus nee, in dit soort onzin geloof ik niet.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 07:33
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
HarmenM schreef:
tja...

beetje kinderachtig hoor! die voorspellingen over jezus tellen niet mee aangezien de bijbel pas jaren nadat het <als het al waar is, waar ik zwaar aan twijfel> gebeurd is, is samengesteld, dat moet je toch kunnen begrijpen. dan kun je het zo opsplitsen: óf je gelooft in god waardoor het zoiezo geen discussiepunt meer is of toekomstvoorspellingen kunnen aangezien de bijbel klopt; óf je gelooft niet in god waardoor je de bijbel niet als serieuze bron kunt aannemen op het gebied van voorspellingen within. dat betekent dat jouw argument in een discussie met gelovigen zinloos is omdat het triviaal is en dat het in een discussie met niet gelovigen zinloos is omdat het nergens op is gebaseerd.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2002, 09:20
HarmenM
HarmenM is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

beetje kinderachtig hoor! die voorspellingen over jezus tellen niet mee aangezien de bijbel pas jaren nadat het <als het al waar is, waar ik zwaar aan twijfel> gebeurd is, is samengesteld, dat moet je toch kunnen begrijpen. dan kun je het zo opsplitsen: óf je gelooft in god waardoor het zoiezo geen discussiepunt meer is of toekomstvoorspellingen kunnen aangezien de bijbel klopt; óf je gelooft niet in god waardoor je de bijbel niet als serieuze bron kunt aannemen op het gebied van voorspellingen within. dat betekent dat jouw argument in een discussie met gelovigen zinloos is omdat het triviaal is en dat het in een discussie met niet gelovigen zinloos is omdat het nergens op is gebaseerd.

alleen jammer dat ze toen het OT al lang hadden(Tenach). Daarin staan de voorspellingen.
Oud 28-08-2002, 10:34
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
HarmenM schreef:

alleen jammer dat ze toen het OT al lang hadden(Tenach). Daarin staan de voorspellingen.
alleen jammer dat nog steeds ter discussie staat of jezus überhaupt wel bestaan heeft.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 18:34
mystress-darqyr
mystress-darqyr is offline
Citaat:
HarmenM schreef:
tja...

vertel dan eens welke zijn uitgekomen...want je zegt dat 't is uitgekomen...er is geen weerwoord mogelijk...maar je geeft geen voorbeelden of iets...
Oud 31-08-2002, 09:56
Tio
Tio is offline
Citaat:
HarmenM schreef:
Alleen jammer dat het OT al heel vaak overgeschreven, gekopieerd, herschreven, vertaald etc. is. Komop zeg, we gaan toch niet aannemen dat jouw huis-tuin-en-keuken bijbel precies dezelfde is als die ze bijv. 4000 jaar geleden hadden? Dat ding kan zo ontzettend vaak veranderd zijn, die voorspelling kunnen ook in het OT naderhand allemaal zijn ingevuld.
Oud 31-08-2002, 10:50
HarmenM
HarmenM is offline
Citaat:
Tio schreef:

Alleen jammer dat het OT al heel vaak overgeschreven, gekopieerd, herschreven, vertaald etc. is. Komop zeg, we gaan toch niet aannemen dat jouw huis-tuin-en-keuken bijbel precies dezelfde is als die ze bijv. 4000 jaar geleden hadden? Dat ding kan zo ontzettend vaak veranderd zijn, die voorspelling kunnen ook in het OT naderhand allemaal zijn ingevuld.

De bijbel(nbg) is vanaf de grondtekst herschreven..... Vanaf de rollen die ze hebben gevonden, van die tijd.....

Misschien zal niet alles kloppen, maar heel veel wel
Oud 31-08-2002, 13:51
Tio
Tio is offline
Daar ga je van uit ja. Trouwens, ik heb iets gehoord over één of ander stuk perkament wat was gevonden wat misschien door Jezus zelf zou zijn geschreven. Om de één of andere reden wilde de kerk dat nou weer niet geloven. Hebben ze eindelijk iets, nemen ze 't weer niet aan.
Of ben ik nu in de war?
Oud 31-08-2002, 15:17
Joostje
Joostje is offline
als je maar genoeg voorspeld komt er altijd wel iets uit
Oud 31-08-2002, 19:56
REIE
REIE is offline
Citaat:
REIE schreef:
Allemaal wel leuk en aardig, maar als je genoeg vaag lult, zoals Nostradamus, zal vroeg of laat iemand er waarheden uit distileren. Wat is nou de invloed van een paar sterren op 8 miljard lichtjaar? In ieder geval invloedsarmer dan de muis van je computer. Verder heeft men in de Tora ook allerlei bewijzen van belangrijke gebeurtenissen gevonden. Helaas is dat niet oozaak--> gevolg, maar voor een gevolg een mogelijke oorzaak zoeken. En dan hoef je niet de Tora te gebruiken maar kan je net zo goed Jip & Janneke pakken en zoeken naar combinaties die de moord op Pim Fortuijn hebben voorspeld.

REIE
Citaat:
nare man schreef:
Dit soort dingen duiken wel vaker op...voorspellingen die achteraf blijken te 'kloppen'. Het gaat gewoon om teksten die zo ruim uit te leggen zijn dat je er eigenlijk alle kanten wel mee op kunt, en dat wordt dan ook lustig gedaan. Mensen wíllen graag dingen zien, en daardoor lezen ze (Bijbel)teksten op een bepaalde manier, ze zijn vooringenomen.

Dus nee, in dit soort onzin geloof ik niet.
Citaat:
Joostje schreef:
als je maar genoeg voorspeld komt er altijd wel iets uit
Hier staat toch alles wat je moet weten?

REIE
Oud 01-09-2002, 13:29
Hippielove
Hippielove is offline
Tja, het WTC is gevallen, op het moment vinden er overal ter wereld overstromingen plaats (Europa, China etc.). Ik hoop maar dat die Jesaja een beetje getikt was en geen geniaal toekomstvoorspeller.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 16:34
kai85
kai85 is offline
Citaat:
Tja, het WTC is gevallen, op het moment vinden er overal ter wereld overstromingen plaats (Europa, China etc.). Ik hoop maar dat die Jesaja een beetje getikt was en geen geniaal toekomstvoorspeller.

sorry maar ik zal je 1 tip geven: de profeet Jesaja is niet getikt..........
Met citaat reageren
Oud 10-09-2002, 20:36
REIE
REIE is offline
Citaat:
kai85 schreef:

Ken je hem persoonlijk?

REIE
Oud 10-09-2002, 21:25
Infaustus
Infaustus is offline
Citaat:
kai85 schreef:

nee dat staat vast...
Oud 12-09-2002, 13:42
Verwijderd
Citaat:
HarmenM schreef:
tja....

Die kan hij ook expres hebben ingevuld... Er zou nu ook een man kunnen komen die precies volgens de voorspellingen in de profeten leeft, zodat de joden die als hun nieuwe messias kunnen opvatten...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 14:00
Verwijderd
Citaat:
HarmenM schreef:

Was die toen al geschreven dan?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 14:45
HarmenM
HarmenM is offline
Tenach hadden ze al lang in het jaar 0.

is geschreven in de joodse ballingschap(meeste boeken) en die was afgelopen rond 538 voor christus
Oud 12-09-2002, 18:42
kai85
kai85 is offline
Citaat:
Die kan hij ook expres hebben ingevuld... Er zou nu ook een man kunnen komen die precies volgens de voorspellingen in de profeten leeft, zodat de joden die als hun nieuwe messias kunnen opvatten...

ook al heeft de profeet jesaja express ingevuld, zijn voospelling is wel uitgekomen. en dat zoveel jaar geleden. voor 11 september 2001 waren er al bijbels. eenderde van de voorspellingen zijn al uitgekomen. de rest moet nog komen.

p.s. er komt geen nieuwe messias meer, staat zelf in de bijbel.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 20:34
REIE
REIE is offline
Citaat:
kai85 schreef:
Het staat in de bijbel dus is het waar, want er staat in de bijbel dat het waar is. Iedereen voorspeld wat, en mensen willen maar al te graag sterk gelijkende bewijzen vinden. Zo hebben we al een paar keer een Apocalyps overleefd door al die grapjassen met hun voorspellingen... Wie zegt nou dat dit Jesaja-verhaal en de WTV een verband hebben?

REIE
Oud 12-09-2002, 22:00
Verwijderd
Citaat:
kai85 schreef:

ook al heeft de profeet jesaja express ingevuld, zijn voospelling is wel uitgekomen. en dat zoveel jaar geleden. voor 11 september 2001 waren er al bijbels. eenderde van de voorspellingen zijn al uitgekomen. de rest moet nog komen.

Ik bedoel Jezus. Het is vrij gemakkelijk een voorspelling in te vullen.

En ja, het staat in de bijbel. Maar dat wil niet zeggen dat de joden niet geloven dat Jezus de messias niet was en dat de echte nog moet komen...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2002, 22:02
Verwijderd
Ze dachten in 1500 al dat het einde der tijden nabij was... ook voorspeld. Mjah, dat viel flink tegen.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 07:32
de doornvogel
de doornvogel is offline
waar staat het dan in jesaja? of zou je het even kunnen overtypen?
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 12:57
Joël
Joël is offline
Citaat:
Morgan schreef:
Ze dachten in 1500 al dat het einde der tijden nabij was... ook voorspeld. Mjah, dat viel flink tegen.
Om maar niet te spreken van hoevaak de jehova's getuigen het einde van de wereld voorspelt hebben LoL .
Oud 13-09-2002, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Joël schreef:

Om maar niet te spreken van hoevaak de jehova's getuigen het einde van de wereld voorspelt hebben LoL .
Hehehe ja, maar dat zijn de Jehova's getuigen...
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 16:29
de doornvogel
de doornvogel is offline
zeg dan ff waar het staat, waar zitten we anders over te praten? is er nou niemand die eerst zlf even gaat controleren op het waar is dat het erin staat. Jij zegt dat je hebt gelezen, dan kun je ook wel zeggen waar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten