Oud 14-01-2006, 11:44
PGWR
PGWR is offline
Ik heb een probleem met het opstarten van Windows XP. Het systeem wilt niet opstarten, ook niet in veilige modus. M'n pc gaf éen keer "Disk boot failure" aan, dus ik denk dat m'n HD stuk is. M'n HD is een Maxtor 6E040L0.

Kan iemand dat voor me bevestigen, of zo niet, aangeven wat het probleem anders kan zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-01-2006, 11:55
Verwijderd
Maakt die schijf ook rare geluiden? Zoja, dan kun je er van uitgaan dat hij aan het overlijden is. Dat wil niet zeggen dat je meteen al je data kwijt bent. Je moet even naar de site van Maxtor gaan, ik neem aan dat je nog wel bij een andere PC kunt, en dan even het controle-programma van Maxtor downloaden (software downloads > diamondmax family > PowerMax). Daarvan kun je een diskette of CD-ROM maken waarmee je je PC kunt opstarten, waarna je harde schijf vanzelf gecontroleerd wordt. Als er dan fouten zijn gevonden probeert hij die te repareren.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 11:57
PGWR
PGWR is offline
M'n HD maakt geen vreemde geluiden. Het vreemde is wel dat het opstartscherm van Windows verschijnt, maar dat daarna alles vast loopt.

NIW, ik zal even dat programma van Maxtor proberen. Bedankt.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 12:01
Verwijderd
Geluiden zijn in elk geval een aanwijzing dat er iets fout zit, maar een schijf kan ook op andere manieren kuren hebben zonder dat er geluiden aan te pas komen. Er kunnen bijv. zgn. slechte sectoren (bad sectors) ontstaan. Dat gaat niet altijd met geluid gepaard. Als zo'n slechte sector ontstaat op de plek van een bestand dat belangrijk is voor Windows, dan zal je PC dus niet meer starten.

Powermax kun je zowel in floppy-versie als in bootable CD-versie downloaden, het is maar wat je handiger vindt. De bootable-CD versie kun je dan het beste even op een CD-RW branden.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 13:04
PGWR
PGWR is offline
Ik heb nu dus het programma gedownload. In de gebruiksaanwijzing staat dat het programma eenvoudig te bedienen is d.m.v. de pijltjestoetsen, maar ik kom niet verder dan een overzicht waarna ik in een soort MS-DOS prompt kom. De vermelde programma's opstarten, lukt me niet.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 13:15
Verwijderd
Ik weet niet hoe de floppy-versie werkt, maar bij de CD-ROM versie wordt automatisch een DOS-variant gestart, waarna je inderdaad een aantal opties hebt (quick check, full check, et cetera). Je komt nu dus gewoon in een DOS-prompt? Kun je ook DOS-achtige commando's zoals 'dir' invoeren?
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 13:17
PGWR
PGWR is offline
Vreemd, opeens doet m'n pc het weer. Ik kom gewoon windows weer in.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 13:21
Verwijderd
Wel, dat is mooi. Het kan een eenmalige misser zijn maar die kans is klein. Ik denk dat er wel iets zit. Je kunt natuurlijk nu wel veel makkelijker vanuit Windows schijfcontrole doen, dan hoef je niet te werken met opstartfloppies.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2006, 13:32
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-01-2006 @ 14:21 :
Wel, dat is mooi. Het kan een eenmalige misser zijn maar die kans is klein. Ik denk dat er wel iets zit. Je kunt natuurlijk nu wel veel makkelijker vanuit Windows schijfcontrole doen, dan hoef je niet te werken met opstartfloppies.
Windows startte de schijfcontrole automatisch op, toen ik mijn HD weer inschakelde.

Ik ben nu bezig met het maken van een partitie op mijn andere HD, zodat ik tenminste m'n bestanden kan beveiligen tegen eventuele problemen tijdens de komende dagen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2006, 09:52
Kingofthemall
Kingofthemall is offline
Citaat:
PGWR schreef op 14-01-2006 @ 14:17 :
Vreemd, opeens doet m'n pc het weer. Ik kom gewoon windows weer in.
Ik had precies hetzelfde probleem! En dan ineens doet ie 't weer, zo vaag Heb wel gelijk alles gebackupt (en ikheb een Samsung HD)
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten