Oud 14-08-2006, 11:25
Konijn
Konijn is offline
Even een vraagje over geld terug na aanschaf:

Mijn vriend en ik hadden een douchewand gekocht, maar bij het uitpakken ervan bleek dat alle schroefjes, pluggen etc. misten.
Alles weer in de doos gedaan, wat tape eromheen, en mijn vriend terug naar de winkel.
Daar aangekomen krijgt hij te horen dat we het geldbedrag terugkrijgen, min tien procent omdat we het niet 'mooi' verpakt hebben (letterlijk: 'Je had ook wel doorzichtig tape kunnen gebruiken, dat had er beter uit gezien,').
Lijkt mij nogal onredelijk, aangezien het produkt gewoon totaal niet compleet is, en dus onbruikbaar. Ze hadden het toch niet gewoon weer kunnen verkopen als we het mooier verpakt hadden, want het is gewoon niet goed.
Vraag is dus, mag dit zo?

(Er zat trouwens twee weken tussen aanschaf en terugbrengen, en er staan 30 dagen voor ruilen/terugbrengen).
Oud 14-08-2006, 11:47
Estar
Estar is offline
Nee mag niet.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 11:48
Konijn
Konijn is offline
Tweede vraag als het inderdaad niet mag; kunnen we daar nu nog iets aan doen?
Oud 14-08-2006, 11:50
ganralph
ganralph is offline
waarom vraag je je geld terug en vraag je niet voor de missende onderdelen?

bij een grote keten (Praxis, Ikea ed) zou ik gewoon een nette brief sturen (geen email uiteraard) waarin je een klacht indient over de gebrekkigheid van het geleverde product. grote winkels doen er vaak niet moeilijk over om je een doosje schroeven en pluggen na te sturen.

en vraag anders ook even de verkoopvoorwaarden op. staat wellicht in dat je de zooi netjes verpakt moet retourneren. vooral bij de Praxis staat er ook op de doosjes hoe je ze netjes moet openmaken; scheur je de doos open, dan doen ze met retourneren vaak moeilijk ja.
Oud 14-08-2006, 11:52
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Konijn schreef op 14-08-2006 @ 12:48 :
Tweede vraag als het inderdaad niet mag; kunnen we daar nu nog iets aan doen?
heb je die 90% geaccepteerd? (en dus geen douchewand meer?)

ik zou contact opnemen met manager/hoofdkantoor en de situatie uitleggen.
Oud 14-08-2006, 11:55
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
ganralph schreef op 14-08-2006 @ 12:52 :
heb je die 90% geaccepteerd? (en dus geen douchewand meer?)

ik zou contact opnemen met manager/hoofdkantoor en de situatie uitleggen.
Inderdaad heeft mijn vriend die geaccepteerd en dus geen douchewand meer. Het was ook nog zo dat de douchewand in de reclame was toen we hem kochten, en nu dus niet meer leverbaar (een nieuwe dan).
Het was trouwens een zaterdag-medewerker die eerst zijn baas heeft gebeld wat ie moest doen voor hij antwoord kon geven aan mijn vriend.
Ik ga eens kijken of we nog contact op kunnen nemen met iemand etc.
Oud 14-08-2006, 12:15
Balance
Balance is offline
Staat het ergens genoteerd dat je 90% terug hebt gehad ipv 100? Een retourbon oid?

Zo niet, dan kan je dat natuurlijk nooit meer bewijzen.
Oud 14-08-2006, 12:22
ganralph
ganralph is offline
Uit de Algemene voorwaarden voor de Doe-het-zelf-branche (te vinden op de site van Praxis in pdf maar niet uitsluitend aan deze winkel verbonden):

Citaat:
Het aanbod houdt tevens een recht van retournering
van goederen gedurende ten minste tien dagen in,
ingaande de dag na de verkoop, tenzij anders overeengekomen
is conform lid 2 en met inachtname van hetgeen
bepaald is in lid 3 van dit artikel. Onbeschadigde
en ongebruikte goederen met de originele verpakking
en originele kassabon kunnen zonder meer worden
geretourneerd.
voor beschadigde verpakkingen ben je dus afhankelijk van de regels van de winkel.
persoonlijk zou ik het er op gooien dat het gekochte product niet in orde was; er miste immers iets en daar is de verkoper (ondernemer) verontwoordelijk voor:

Citaat:
De ondernemer staat er voor in dat de goederen
en/of diensten voldoen aan de in het aanbod vermelde
specificaties en niet in strijd zijn met op de datum van
de totstandkoming van de overeenkomst bestaande
wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften.
De ondernemer staat er bovendien voor in dat de
goederen en/of diensten die eigenschappen bezitten
die, alle omstandigheden in aanmerking genomen, voor
een normaal gebruik nodig zijn (deugdelijk en bruikbaar
zijn) alsmede voor een bijzonder gebruik voorzover
dat is overeengekomen.
volgens mij heb je dus recht op schroefjes, pluggen/een nieuwe douchewand als je je geld niet (100%) terug krijgt.
Oud 14-08-2006, 13:35
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
waarom vraag je je geld terug ? daarmee heb je toch nog geen douchewand ? vraag je toch gewoon om de ontbrekende plugjes en schroeven, het is een doe-het-zelf zaak, die hebben dat gewoon op voorraad.
Oud 14-08-2006, 13:58
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 14-08-2006 @ 14:35 :
waarom vraag je je geld terug ? daarmee heb je toch nog geen douchewand ? vraag je toch gewoon om de ontbrekende plugjes en schroeven, het is een doe-het-zelf zaak, die hebben dat gewoon op voorraad.
Dat is ons niet aangeboden, en wij hebben er zelf niet om gevraagd, omdat de douchewand ook hoger bleek dan op de verpakking vermeld en hij dus sowieso niet zou passen.
Oud 14-08-2006, 15:15
T_ID
T_ID is offline
Dan hebben ze dus niet het product geleverd dat was afgesproken. Net als niet betalen is dat een reden om de koop te ontbinden, en dan kan de winkel die voorwaarden steken op een plek waar de zon niet schijnt; dan heb je recht op je geld terug.
Oud 14-08-2006, 15:18
Balance
Balance is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-08-2006 @ 16:15 :
Dan hebben ze dus niet het product geleverd dat was afgesproken. Net als niet betalen is dat een reden om de koop te ontbinden, en dan kan de winkel die voorwaarden steken op een plek waar de zon niet schijnt; dan heb je recht op je geld terug.
Idd.

Maar heb je eigenlijk gewoon gezegd: ik wil dit retourneren en wil m'n geld terug.
Of heb je ook gezegd dat het product kapot was en niet voldeed?
Oud 14-08-2006, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Allemaal leuk en aardig, maar hoe wou je dat ooit afdwingen? In dit soort zaken kun je hoog of laag springen, maar het heeft echt geen enkele zin, niemand gaat daar veel tijd insteken voor die paar euro.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 18:58
Verwijderd
Citaat:
Als ik me niet vergis moet je de winkel eerst de gelegenheid geven het product alsnog af te leveren. Pas daarna mag je ze in gebreke stellen en de koop ontbinden.
Op het moment dat jij terug gaat naar de winkel en het product terugbrengt, mag de winkelier dit weigeren of hier kosten voor berekenen.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 19:10
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-08-2006 @ 19:50 :
Allemaal leuk en aardig, maar hoe wou je dat ooit afdwingen? In dit soort zaken kun je hoog of laag springen, maar het heeft echt geen enkele zin, niemand gaat daar veel tijd insteken voor die paar euro.
Dat is het probleem ermee. Als een winkelier niet wil krijg je het niet, ondanks dat je er recht op hebt.

(overigens gaat het alsnog in orde maken van het product vrij lastig als het uitverkocht is zoals de TS suggereerde, vandaar)
Oud 15-08-2006, 06:40
Verwijderd
Nouja, er had gewoon gevraagd moeten worden om hetzij de ontbrekende onderdelen (daar heb je ook recht op als het gaat om een produkt in de uitverkoop) hetzij om een volledige refund (daar heb je strikt genomen geen recht op, maar als je dat ding nog onder je had gehad had je wel een sterkere onderhandelingspositie gehad).

Nu lijkt het er een beetje op alsof je die tien procent korting (bovenop de uitverkoopkorting) hebt geaccepteerd in ruil voor een incompleet produkt. Dat is natuurlijk niet zo, maar het maakt je positie wel veel zwakker. Ik geef je weinig kans.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 10:11
remy476
remy476 is offline
je bent genaaid. Je had moeten zeggen dat hij niet comleet is en dat je een ander exemplaar wilde. Of dat je alsnog de schroeven en pluggen wilde hebben
Oud 15-08-2006, 10:16
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-08-2006 @ 19:50 :
mijn ervaring met grote winkelketens/bedrijven is dat ze vaak erg toeschietelijk zijn in het oplossen van klein leed (zoals een aantal missende plugjes en schroeven). gewoon een nette brief sturen, niet te professioneel
veel (grote) bedrijven besteden liever die 3 dubbeltjes voor een extra schroefje aan een beleefde klant, dan dat je dingen gaan afdwingen en hun personeel gaat lastig vallen.
(en laatste exemplaar of niet, een bouwmarkt heeft altijd schroefjes liggen)

heb zelfs wel eens een "vergoeding ter waarde van een aantal van onze produkten" overgemaakt gekregen, omdat 1 product niet voldeed.

nee heb je, ja kun je krijgen.
Oud 15-08-2006, 11:41
Konijn
Konijn is offline
Uiteraard hebben we gezegd dat de schroefjes etc. mmisten en dat we er daarom mee terugkwamen. Ik dacht zelf ook al dat we er niet zoveel meer aan kunnen doen, omdat mijn vriend de 90% al geaccepteerd heeft. (Ik ga nog wel even vragen of hij daar een bewijs van heeft gehad ofzo). Extra schroefjes etc. hebben we dus niet zoveel aan, omdat we ten eerste de douchewand niet meer hebben, en ten tweede, deze toch niet zou passen.
Maar bedankt in ieder geval voor de antwoorden, weer een leer voor de volgende keer.
Oud 15-08-2006, 11:58
Verwijderd
Ik werk zelf in een doe het zelf zaak, maar 10% korting op het aankoopbedrag heb ik nog nooit gehoord.

Het zal weleens voorkomen, omdat wanneer men zo'n verpakking terugkrijgt het onverkoopbaar wordt.
Daarom doen ze dat, jij koopt toch ook geen kapot gescheurde verpakkingen.

De bouwmarkten zijn vaak al heel coulant daar over, maar als je een nogal vreemde tape gebruikt vraag je er wel een beetje om.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 12:15
Balance
Balance is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 15-08-2006 @ 12:58 :
Ik werk zelf in een doe het zelf zaak, maar 10% korting op het aankoopbedrag heb ik nog nooit gehoord.

Het zal weleens voorkomen, omdat wanneer men zo'n verpakking terugkrijgt het onverkoopbaar wordt.

De bouwmarkten zijn vaak al heel coulant daar over, maar als je een nogal vreemde tape gebruikt vraag je er wel een beetje om.
Dat is alleen in het geval dat je het terug wil brengen en het artikel is gewoon goed. Dat je je dus achteraf bedenkt oid.
Dit artikel was al kapot en dus sowieso onverkoopbaar.

En een beschadigd artikel (door de koper) mogen ze gewoon weigeren terug te nemen, dus heel raar dat ze het alsnog terugnemen als het hen echt om die verpakking te doen is.
Oud 15-08-2006, 12:26
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 15-08-2006 @ 13:15 :
Dat is alleen in het geval dat je het terug wil brengen en het artikel is gewoon goed. Dat je je dus achteraf bedenkt oid.
Dit artikel was al kapot en dus sowieso onverkoopbaar.

En een beschadigd artikel (door de koper) mogen ze gewoon weigeren terug te nemen, dus heel raar dat ze het alsnog terugnemen als het hen echt om die verpakking te doen is.
Dit artikel was niet kapot maar onvolledig. Kapot is het wanneer er iets gebroken is.

Klantvriendelijkheid heet dat, het moge dan niet beschadigd zijn, maar in principe is het artikel onverkoopbaar of met grote korting, want het was een krantaanbieding.
Men is dat soort dingen liever kwijt dan rijk.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 12:53
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 15-08-2006 @ 12:58 :

Ten eerste, wat is 'nogal vreemde tape'?
We hebben de verpakking gewoon langs de gescheurde rand weer dichtgeplakt met ductape. Niet iedereen heeft dertig kleuren tape in huis, toch?
Ten tweede, het product was al onverkoopbaar, aangezien het incompleet was (én bovendien niet de maten had zoals die op de verpakking stonden). En ook al doen ze de schroefjes er weer los bij, als ze het dan opnieuw verkopen, blijft het een kapot gescheurde verpakking, of het nou met doorzichtige tape is dichtgeplakt of niet.
Oud 15-08-2006, 13:15
Balance
Balance is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 15-08-2006 @ 13:26 :
Dit artikel was niet kapot maar onvolledig. Kapot is het wanneer er iets gebroken is.

Klantvriendelijkheid heet dat, het moge dan niet beschadigd zijn, maar in principe is het artikel onverkoopbaar of met grote korting, want het was een krantaanbieding.
Men is dat soort dingen liever kwijt dan rijk.
Oke dan, onvolledig. Maar daarvoor geldt verder wel hetzelfde verhaal op: je hebt het niet over een gewone retour, je hebt het over iets waarin je als winkel de schuld bij hebt, niet de klant. Hoe de verpakking terugkeert maakt dan niet uit.

En dat is idd klantvriendelijkheid dan, dat ze het alsnog terugnemen als de verpakking beschadigd is, maar zoals ik al zei: dat gaat alleen op bij een gewone retour. Niet bij een incompleet of beschadigd product.
Oud 15-08-2006, 13:18
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 15-08-2006 @ 14:15 :
Oke dan, onvolledig. Maar daarvoor geldt verder wel hetzelfde verhaal op: je hebt het niet over een gewone retour, je hebt het over iets waarin je als winkel de schuld bij hebt, niet de klant. Hoe de verpakking terugkeert maakt dan niet uit.

En dat is idd klantvriendelijkheid dan, dat ze het alsnog terugnemen als de verpakking beschadigd is, maar zoals ik al zei: dat gaat alleen op bij een gewone retour. Niet bij een incompleet of beschadigd product.
Nee, niet normaal gesproken vraag je in eerste instantie om schroeven, vaak reageren mensen agressief en schelden bouwmarkt personeel uit of de de gehele keten als er iets ontbreekt. Ja dan vraag je er zelf om.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2006, 13:35
Balance
Balance is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 15-08-2006 @ 14:18 :
Nee, niet normaal gesproken vraag je in eerste instantie om schroeven, vaak reageren mensen agressief en schelden bouwmarkt personeel uit of de de gehele keten als er iets ontbreekt. Ja dan vraag je er zelf om.
Ik werk zelf ook in een winkel, dus ik ken het.
Maar dan leg ik wel altijd uit dat ze hun geld niet terug krijgen en dat ze de missende onderdelen alsnog krijgen of dat ze een vervangend exemplaar krijgen. Lijkt me nogal raar als zo'n personeelslid in dit geval dat niet gezegd heeft en gelijk begonnen is met: oké, maar je krijgt maar 90% want je hebt verkeerd plakband gebruikt. Zélfs als ze zouden hebben gescholden.
Oud 15-08-2006, 13:37
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 15-08-2006 @ 14:35 :
Ik werk zelf ook in een winkel, dus ik ken het.
Maar dan leg ik wel altijd uit dat ze hun geld niet terug krijgen en dat ze de missende onderdelen alsnog krijgen of dat ze een vervangend exemplaar krijgen. Lijkt me nogal raar als zo'n personeelslid in dit geval dat niet gezegd heeft en gelijk begonnen is met: oké, maar je krijgt maar 90% want je hebt verkeerd plakband gebruikt. Zélfs als ze zouden hebben gescholden.
Het gaat hier om een artikel, wat moeilijk verkoopbaar is in geopende verpakking, ik denk dat het daarom dus gebeurd is. Iedereen een beetje tevreden.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 14:18
Balance
Balance is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 15-08-2006 @ 14:37 :
Het gaat hier om een artikel, wat moeilijk verkoopbaar is in geopende verpakking, ik denk dat het daarom dus gebeurd is. Iedereen een beetje tevreden.
Maar het gaat hier om een artikel dat sowieso al niet te verkopen was, omdat het niet compleet was. Je doet nog steeds alsof het artikel na het terugkrijgen ervan weer de winkel in moet. Maar dat is niet zo, dat ding gaat terug naar de importeur en de winkel wordt daar gewoon voor vergoed. Ik vind het eerder een slechte service dat je dan met 90% wordt afgezet, terwijl de winkel er straks gewoon de 100% voor terug gaat krijgen.
Oud 15-08-2006, 16:35
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Balance schreef op 15-08-2006 @ 14:35 :
Zélfs als ze zouden hebben gescholden.
Wat uiteraard niet gebeurd is.
Ik werk zelf ook in een winkel en ken het ook.
Zoals jij ook al blijft herhalen gaat het niet om een artikel wat gewoon weer verkoopbaar is. Maar voor mij is de zaak toch al afgedaan, dus wat mij betreft mag Pibbo nu zijn mond houden.
Oud 15-08-2006, 17:28
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 15-08-2006 @ 15:18 :
Maar het gaat hier om een artikel dat sowieso al niet te verkopen was, omdat het niet compleet was. Je doet nog steeds alsof het artikel na het terugkrijgen ervan weer de winkel in moet. Maar dat is niet zo, dat ding gaat terug naar de importeur en de winkel wordt daar gewoon voor vergoed. Ik vind het eerder een slechte service dat je dan met 90% wordt afgezet, terwijl de winkel er straks gewoon de 100% voor terug gaat krijgen.
Dan ken jij waarschijnlijk de retour regels niet.

Bij een pakje schroeven, wordt dat gewoon door de leverancier opgestuurd dan dat het wordt terug gestuurd. De kosten daarvan zijn vele malen hoger.
En vaak zijn er afspraken dat het met douchwanden die aktiematig zijn niet eens kan.
Dus het product moet verkochten worden of weggegooid. De leverancier zal alleen de schroeven opsturen.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 17:44
Balance
Balance is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 15-08-2006 @ 18:28 :
Dan ken jij waarschijnlijk de retour regels niet.

Bij een pakje schroeven, wordt dat gewoon door de leverancier opgestuurd dan dat het wordt terug gestuurd. De kosten daarvan zijn vele malen hoger.
En vaak zijn er afspraken dat het met douchwanden die aktiematig zijn niet eens kan.
Dus het product moet verkochten worden of weggegooid. De leverancier zal alleen de schroeven opsturen.
Dan had de verkoper dat moeten zeggen en dus niet akkoord moeten gaan met het terugnemen van het product (ook niet voor 90% dan dus).
Vervolgens had Konijn d'r vriend kunnen zeggen dat het product niet was zoals op de verpakking stond en dat ze dus misleid waren. En dan hadden ze alsnog moeten zorgen voor een product dat wel voldeed of een regeling moeten treffen (waarbij een tegoedbon / 100% geld terug het meest voor de hand ligt).
Oud 15-08-2006, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 15-08-2006 @ 18:44 :
Dan had de verkoper dat moeten zeggen en dus niet akkoord moeten gaan met het terugnemen van het product (ook niet voor 90% dan dus).
Vervolgens had Konijn d'r vriend kunnen zeggen dat het product niet was zoals op de verpakking stond en dat ze dus misleid waren. En dan hadden ze alsnog moeten zorgen voor een product dat wel voldeed of een regeling moeten treffen (waarbij een tegoedbon / 100% geld terug het meest voor de hand ligt).
Nee, de eerlijkheid gebied, dat een product verkoopbaar terug moet komen om in aanmerking te komen voor retournering.
Hier is niet aanvoldaan, maar de bouwmarkt heeft coulant gehandeld en daarmee zijn beste beentje voorgezet.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 18:37
Verwijderd
Er zijn 2 mogelijkheden:

- Of je vraagt aan de bouwmarkt de ontbrekende schroeven, kunnen/willen zij hier niet aan voldoen, dan kan je de koop ontbinden. In dat geval krijg je 100% van je aankoopsbedrag terug

- Je brengt het product terug. Aangezien het terugbrengen van een product een service is van de winkel, mag zij hieraan ook voorwaarden verbinden. Aangezien het product is teruggebracht heeft de bouwmarkt het recht om 10% in te houden op de verkoopprijs.
Met citaat reageren
Oud 15-08-2006, 19:04
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 15-08-2006 @ 19:37 :
- Je brengt het product terug. Aangezien het terugbrengen van een product een service is van de winkel, mag zij hieraan ook voorwaarden verbinden. Aangezien het product is teruggebracht heeft de bouwmarkt het recht om 10% in te houden op de verkoopprijs.
Is het terugbrengen van een produkt ook service van de winkel als ze niet kunnen/willen voldoen aan je eerste mogelijkheid en het dus een incompleet produkt betreft? Dat lijkt mij namelijk niet.
Zo werkt dat dus in de winkels waar ik zelf werk totaal niet, terugnemen is service als iemand zich bedenkt. Zodra er iets mis is met een produkt, is het geen service meer, maar jouw fout als winkel zijnde.
Oud 15-08-2006, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 15-08-2006 @ 20:04 :
Is het terugbrengen van een produkt ook service van de winkel als ze niet kunnen/willen voldoen aan je eerste mogelijkheid en het dus een incompleet produkt betreft? Dat lijkt mij namelijk niet.
Zo werkt dat dus in de winkels waar ik zelf werk totaal niet, terugnemen is service als iemand zich bedenkt. Zodra er iets mis is met een produkt, is het geen service meer, maar jouw fout als winkel zijnde.
Lees de eerste alinea, daar staat toch duidelijk dat je het aankoopbedrag terugkrijgt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten