Oud 23-12-2006, 13:29
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 23-12-2006 @ 14:27 :
Oke dat is waar.

Alle polytheïstische religies (mythologie, hindoeïsme, boeddhisme).
Mythologie is geen religie, het hindoeisme kent 1 god maar in verschillende gedaantes en het boeddhisme kent alleen boedha en die wordt niet vereerd als een godheid.
Oud 23-12-2006, 13:43
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 23-12-2006 @ 14:29 :
Mythologie is geen religie, het hindoeisme kent 1 god maar in verschillende gedaantes en het boeddhisme kent alleen boedha en die wordt niet vereerd als een godheid.
http://nl.wikipedia.org/wiki/God
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 15:00
Hourglass
Hourglass is offline
Uiteindelijk bid je eigenlijk tot je zelf..denk ik .
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 16:02
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-12-2006 @ 12:50 :
Exodus 22:19
Wie aan andere goden offers brengt, en niet uitsluitend aan de HEER, moet onder de ban worden geplaatst en gedood worden.
ff offtopic, speciaal voor Meph;

Joh 8:3 Toen brachten de schriftgeleerden en de Farizeeën een vrouw bij hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en 4 zeiden tegen Jezus: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. 5 Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt u daarvan?’ 6 Dit zeiden ze om hem op de proef te stellen, om te zien of ze hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met zijn vinger op de grond. 7 Toen ze bleven aandringen, richtte hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’ 8 Hij bukte zich weer en schreef op de grond.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 18:44
juno
juno is offline
Ach, het houdt ze van de straat he. Het is een even onschuldige hobby als postzegels verzamelen en net zo nutteloos, maar het kan geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 21:02
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Marzs schreef op 23-12-2006 @ 00:59 :
Bidden is wel even heel wat anders als hekserij .......
Het principe is hetzelfde, namelijk het uitvoeren van een bepaald ritueel of gebruik naar een God of Goden.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2006, 22:45
Samaris
Samaris is offline
Citaat:
~> Eilidh <~ schreef op 23-12-2006 @ 14:43 :
http://nl.wikipedia.org/wiki/God

Ik denk dat je het niet helemaal begrijpt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mythologie
Oud 24-12-2006, 00:17
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Hourglass schreef op 23-12-2006 @ 16:00 :
Uiteindelijk bid je eigenlijk tot je zelf..denk ik .
Volgens paganisten zit er een stukje god in jezelf, dus ja.
Oud 24-12-2006, 00:19
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
juno schreef op 23-12-2006 @ 19:44 :
Ach, het houdt ze van de straat he. Het is een even onschuldige hobby als postzegels verzamelen en net zo nutteloos, maar het kan geen kwaad.
Misschien wat vaker "ik vind" zeggen in plaats van "het is"? Want wie ben jij om te zeggen dat iets nutteloos is, als je er geen zak vanaf weet?
Oud 24-12-2006, 13:53
deleugen
deleugen is offline
Citaat:
juno schreef op 23-12-2006 @ 19:44 :
Als je het allemaal niet serieus neemt, waarom geef je dan zo´n mening? Mijn beeld van jou is nu: Het paganisme is een hobby, en het Christendom dan bijvoorbeeld? Dat is zeker wel een geloof? Of leg het mij eens uit.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2006, 17:52
Verwijderd
Citaat:
wolvin_26 schreef op 24-12-2006 @ 01:17 :
Volgens paganisten zit er een stukje god in jezelf, dus ja.
Op welk manier moet ik me dat voorstellen? Een god in jezelf.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2006, 20:47
Escapism
Escapism is offline
rape!
Oud 24-12-2006, 22:07
Hourglass
Hourglass is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 24-12-2006 @ 18:52 :
Op welk manier moet ik me dat voorstellen? Een god in jezelf.
Dat jij zelf gewoon goddelijk bent net zoals elk levend organisme op dit levend organisme in deze gigantische cosmos...everything connects..alles is goddelijk
Met citaat reageren
Oud 24-12-2006, 23:36
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Hourglass schreef op 24-12-2006 @ 23:07 :
Dat jij zelf gewoon goddelijk bent net zoals elk levend organisme op dit levend organisme in deze gigantische cosmos...everything connects..alles is goddelijk
Als alles toch goddelijk is, is alles dus van gelijke waarde of status. Waarom zou dan niet alles puur aards zijn? Waar haal je de goddelijkheid vandaan?
Oud 25-12-2006, 00:25
Verwijderd
Net als je zelf goddelijk bent.

Wat zou je dan nog te streven hebben.
(In opzicht van, we streven naar iets beters na dit leven, voorzover daar sprake van is.)

Moderne Hekserij hou ik me niet mee bezig. Een vriendin van me is wel met kruiden en rituelen bezig, ook rondom bepaalde feesten in de trand van midwinter. Vind het maar vreemd.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 01:57
Hourglass
Hourglass is offline
Citaat:
Il organista schreef op 25-12-2006 @ 00:36 :
Als alles toch goddelijk is, is alles dus van gelijke waarde of status. Waarom zou dan niet alles puur aards zijn? Waar haal je de goddelijkheid vandaan?
Omdat de aarde zelf een goddelijk organisme is zoals jij en ik of een plant of een stuk steen, waarom is niet alles "steen's" omdat alles uit een groter plaatje bestaat, van meerdere dimensies die elkaar sowieso altijd overlappen, denk ik..waaronder onze waarneming, onze eigen wereld, eigen visie, onze dromen, onze visioenen, onze reizen door onszelf / de collectieve waarneming van deze realiteit / en "across the border" wat beperkt blijft tot shamanen / mensen die m hard hebben getript op bijv lsd, psylocybine, mescaline en NN-DMT( dat zijn toch de voornaamste)
En mensen die bijna dood ervaringen hebben gehad, die vergelijkbaar zijn met nn-dmt. Dat maakt dingen niet bepaald aards vind je niet? Trouwens wel een interesante gedachte.. hoe stel jij dat voor als alles aards zou zijn? Als alles goddelijk is hoeft niets van gelijke status te zijn, niemand is gelijk maar toch goddelijk. Mensen lijken op elkaar, maar gelijkheid valt volgensmij toch ver te zoeken. N beetje raar van hak op de tak geschreven dit, mijn excuses ervoor het is al laat.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 02:00
Hourglass
Hourglass is offline
Citaat:
Christian schreef op 25-12-2006 @ 01:25 :
Net als je zelf goddelijk bent.

Wat zou je dan nog te streven hebben.
(In opzicht van, we streven naar iets beters na dit leven, voorzover daar sprake van is.)

Moderne Hekserij hou ik me niet mee bezig. Een vriendin van me is wel met kruiden en rituelen bezig, ook rondom bepaalde feesten in de trand van midwinter. Vind het maar vreemd.
Ik vraag me af of daar sprake van is en ik denk ja, maar echter niet na je leven, want waar ben je anders je hele leven mee bezig ? sleeping shitting breathing air working and eating? sorry voor mij is het leven toch echt wat meer, waar onder inderdaad het continu streven naar meer kennis, ervaringen en wat ik heel belangerijk acht, onze transformaties! Trouwens ik vind het wijnig vreemds aan om een bepaald seizoen te vieren, we vieren immers ook oud en nieuw, vind je dat dan ook vreemd?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 11:18
Verwijderd
Nee man, ik vind het vieren van een bepaald seizoen wel gaaf. Herfst met bokbier ; Midwinterfeest met vuurkorfen; Oud en nieuw met vuurwerk.

Maar wat zij doet met zomaar een dag in de lente, en een bepaalde maanstand en dan op een bepaalde manier iets opzeggen (ik dacht bepaalde spreuken). Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden.

Als ik moderne hekserij naast occultisme en het katholicisme ga leggen. Dan vind ik het gebruik van wierook, of het gebruik van bepaalde gebeden tijdens een speciale mis ook wel intrigerend. Ben zelf acoliet in een RK-kerk, en ik merk wel een soort sfeer, gedachtewisseling of een staat van contact met iets. Kan het niet typeren als God. Het zelfde geldt voor geesten. Tot hoever is het gedenken of het bidden voor een overledenen magisch. Of in wat voor een soort verbinding, contact, sta je dan. Ik dwaal af denk ik.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 12:03
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
Christian schreef op 25-12-2006 @ 12:18 :
(...)

Maar wat zij doet met zomaar een dag in de lente, en een bepaalde maanstand en dan op een bepaalde manier iets opzeggen (ik dacht bepaalde spreuken). Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden.

(...)
Ook binnen het christendom gebruikt met spreuken, het is maar net hoe je het bekijkt. Als gelovigen bijvoorbeeld in een levensgevaarlijke situatie zitten bidden ze ook bepaalde versen.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 12:42
deleugen
deleugen is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 25-12-2006 @ 13:03 :
Ook binnen het christendom gebruikt met spreuken, het is maar net hoe je het bekijkt. Als gelovigen bijvoorbeeld in een levensgevaarlijke situatie zitten bidden ze ook bepaalde versen.
Dat vind ik ook belachelijk

Citaat:
Hourglass schreef op 25-12-2006 @ 03:00 :
Ik vraag me af ...bla...bla...bla...bla... Trouwens ik vind het wijnig vreemds aan om een bepaald seizoen te vieren, we vieren immers ook oud en nieuw, vind je dat dan ook vreemd?
Ja, het was al laat, maar met 19 jaar "wijnig' schrijven vind ik toch wel opvallend. En je zin klopt grammaticaal ook niet helemaal... Niet dat ik daar een ster in ben, maargoed.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 15:34
Hourglass
Hourglass is offline
Ik schaam me er dood voor maar ik ben eigenlijk in jaren niet meer naar "school" geweest dus vergeef me mijn gramatica, ik doe mijn best om met weinig foutjes te schrijven, en zelf eventjes te verbeteren.. Enne op n bepaalde tijdstip n bepaalde handeling uitvoeren blijft toch echt het zelfde als bijv vuurwerk op oud en nieuw afsteken. Dat is immers ook n ritueel, hoewel onbewust.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 20:29
deleugen
deleugen is offline
Citaat:
Hourglass schreef op 25-12-2006 @ 16:34 :
Ik schaam me er dood voor maar ik ben eigenlijk in jaren niet meer naar "school" geweest dus vergeef me mijn gramatica, ik doe mijn best om met weinig foutjes te schrijven, en zelf eventjes te verbeteren.. Enne op n bepaalde tijdstip n bepaalde handeling uitvoeren blijft toch echt het zelfde als bijv vuurwerk op oud en nieuw afsteken. Dat is immers ook n ritueel, hoewel onbewust.
Mee eens dat het ritueel is.

Spijbelaar!?
Nee sorry maar ik zeg dat meestal gewoon als ik het zie, en zo onthou je mss dat het weinig is (a) of ben je dyslectisch (of hoe je dat schrijft )
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 01:09
Hourglass
Hourglass is offline
Nou hartstikke band meis, dankzij jou let ik er nu altijd op dat ik wijnig met EI schrijf, tot nu toe niet eerder op gevallen dus ik ben je dankbaar
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 12:01
CaptainCaveman
CaptainCaveman is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 25-12-2006 @ 13:03 :
Wat een onzin!
Oud 26-12-2006, 12:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 26-12-2006 @ 13:01 :
Wat een onzin!
Want?
Oud 26-12-2006, 12:50
deleugen
deleugen is offline
Citaat:
CaptainCaveman schreef op 26-12-2006 @ 13:01 :
Wat een onzin!
Citaat:
T_ID schreef op 26-12-2006 @ 13:24 :
Want?
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 12:54
deleugen
deleugen is offline
Citaat:
Hourglass schreef op 26-12-2006 @ 02:09 :
Nou hartstikke band meis, dankzij jou let ik er nu altijd op dat ik wijnig met EI schrijf, tot nu toe niet eerder op gevallen dus ik ben je dankbaar
Ok mooi zo als het niet sarcastisch was...
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 13:23
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
T_ID schreef op 26-12-2006 @ 13:24 :
Want?
wat verstaan jullie onder spreuken?

Ik zeg naar ik weet nooit bepaalde spreuken op.

Dit gebeurd geloof ik wel bij Rooms Katholieken.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2006, 15:46
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 26-12-2006 @ 14:23 :
wat verstaan jullie onder spreuken?

Dit gebeurd geloof ik wel bij Rooms Katholieken.
een spreuk is een woord of een aantal woorden waarmee geprobeerd word de werkelijkheid te veranderen/beinvloeden.
Oud 26-12-2006, 23:08
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 26-12-2006 @ 16:46 :
een spreuk is een woord of een aantal woorden waarmee geprobeerd word de werkelijkheid te veranderen/beinvloeden.
In deze context, neem ik aan? Ik bedoel: de spreuken uit het bijbelboek Spreuken zijn bijvoorbeeld ook spreuken, terwijl ze niet het doel hebben om de werkelijkheid te beinvloeden.

Al met al zal ik niet ontkennen dat het christendom ook met spreuken werkt en dat bidden een dergelijke functie heeft. Ik denk alleen -als christen- dat dit niet de enige functie van bidden is.
Oud 26-12-2006, 23:39
deleugen
deleugen is offline
Citaat:
Il organista schreef op 27-12-2006 @ 00:08 :
In deze context, neem ik aan? Ik bedoel: de spreuken uit het bijbelboek Spreuken zijn bijvoorbeeld ook spreuken, terwijl ze niet het doel hebben om de werkelijkheid te beinvloeden.

Al met al zal ik niet ontkennen dat het christendom ook met spreuken werkt en dat bidden een dergelijke functie heeft. Ik denk alleen -als christen- dat dit niet de enige functie van bidden is.
Ik denk dat die andere functie(s) elk geloof uniek maakt.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 00:02
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik blijf het religie-forum uiterst amusant vinden. Elk willekeurig topic ontaard namelijk in een 'welles-nietes' tussen aanhangers van een geloof of om het even welke stelling en andere mensen. (daar wou ik 'mesthopholis' neerzetten, maar dat is natuurlijk niet altijd het geval.)

OT : ik vind het tamelijk onschuldig maar redelijk zinloos tijdverdrijf. Dat is ook weleens gezegd over mijn hobbies hoor. (en, over een circuit rijden en 100 liter brandstof in een half uur opstoken heeft ook daadwerkelijk ethische bezwaren, hekserij minder, dunkt me.)

ik moest alleen wel lachen om een of andere 'heks' die het nodig vond om het wereldkundig te maken dat Harry Potter zn bezem verkeerd om beet heeft.
Oud 27-12-2006, 00:04
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 24-12-2006 @ 01:19 :
Misschien wat vaker "ik vind" zeggen in plaats van "het is"? Want wie ben jij om te zeggen dat iets nutteloos is, als je er geen zak vanaf weet?
ow, over sommige dingen kun je wel degelijk zeggen dat 't nutteloos is. Zoals gewoonlijk heeft Juno het bij het rechte eind maar trapt ze mensen op de teentjes. Of dat nou aan haar of aan de teentjes ligt...
Oud 27-12-2006, 11:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 26-12-2006 @ 14:23 :
Jij bid dus nooit? Op zich een goede zaak als dat zo is, maar bidden is net zo goed een bezwering als de gemiddelde spreuk van een sjamaan dat is.

Er is zelfs een bijbelboek dat spreuken heet. I rest my case.
Oud 27-12-2006, 12:19
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
T_ID schreef op 27-12-2006 @ 12:16 :
Er is zelfs een bijbelboek dat spreuken heet. I rest my case.
Het probleem is dat de spreuken uit het boek niet onder de definitie vallen waar we hier mee werken, zie mijn vorige post.

@deleugen: ja, misschien in zeker mate, hoewel de verschillen tussen gelovigen m.i. toch meer met dogmatische zaken samenhangen dan met de functies van het bidden (meer ook met de manier waarop gebeden wordt, niet zozeer met de vraag wat je ermee wilt bereiken).
Oud 27-12-2006, 13:15
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
T_ID schreef op 27-12-2006 @ 12:16 :
Jij bid dus nooit? Op zich een goede zaak als dat zo is, maar bidden is net zo goed een bezwering als de gemiddelde spreuk van een sjamaan dat is.
Bij spreuken denk ik aan het opzeggen van vastgelegde zinnen.(soms zelfs in een vreemde taal), dat is bij bidden niet het geval. Bidden is eigenlijk gewoon praten met God en de zinnen verzin je meestal gewoon ter plekke.

Bij hekserij, waar dit topic over gaat, gaat het toch meer over het opzeggen van bepaalde spreuken die dan een bepaalde invloed kunnen uit oefenen. Volgens mij is het gebed bij christenen heel anders, je praat gewoon in normale zinnen en legt je problemen voor enzo.

Misschien kan ter verduidelijking even uitgelegd worden wat er in dit topic precies bedoelt word met spreuken? Want dat is mij niet helemaal helder.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 13:26
juno
juno is offline
Citaat:
deleugen schreef op 24-12-2006 @ 14:53 :
Als je het allemaal niet serieus neemt, waarom geef je dan zo´n mening? Mijn beeld van jou is nu: Het paganisme is een hobby, en het Christendom dan bijvoorbeeld? Dat is zeker wel een geloof? Of leg het mij eens uit.
Ik geloof niet in het bestaan van welke godheid dan ook. Ook niet in kaboutertjes, elfjes of sinterklaas. Heerlijk rustig, ik kan het echt aanraden.

Wat mensen met hun eigen overtuiging doen, bepaalt of het een onschuldige hobby is of een levensgevaarlijke doctrine.

Paganisten op blote voeten in het bos zijn onschuldig, radicale moslims met bomgordel levensgevaarlijk.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 14:03
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 27-12-2006 @ 14:15 :
Bij spreuken denk ik aan het opzeggen van vastgelegde zinnen.(soms zelfs in een vreemde taal), dat is bij bidden niet het geval. Bidden is eigenlijk gewoon praten met God en de zinnen verzin je meestal gewoon ter plekke.
Het onze Vader?
Oud 27-12-2006, 14:04
deleugen
deleugen is offline
Citaat:
juno schreef op 27-12-2006 @ 14:26 :
Ik geloof niet in het bestaan van welke godheid dan ook. Ook niet in kaboutertjes, elfjes of sinterklaas. Heerlijk rustig, ik kan het echt aanraden.

Wat mensen met hun eigen overtuiging doen, bepaalt of het een onschuldige hobby is of een levensgevaarlijke doctrine.

Paganisten op blote voeten in het bos zijn onschuldig, radicale moslims met bomgordel levensgevaarlijk.
Oke. Maar wat jij zei kwam een beetje over van, dat je het eigenlijk belachelijk vond, al dat 'heksengedoe'. Je bekeek het vanuit een ander standpunt en dat maakte dat jij het als een soort spelletje uitlegde.
Maar wat geloof jij dan wel als ik vragen mag?
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 15:37
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Il organista schreef op 27-12-2006 @ 15:03 :
Het onze Vader?
Ja okej, maar is dat een spreuk dan?
Volgens mij is het heel anders als spreuken bij hekserij enzo.

Ik kan het verkeerd hebben hoor.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 15:44
deleugen
deleugen is offline
@pc nerd: Sorry, ik moet even irritant doen...

Misschien kan ter verduidelijking even uitgelegd worden wat er in dit topic precies bedoeld wordt met spreuken?

Volgens mij is het heel anders dan spreuken bij hekserij enzo.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 15:46
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
deleugen schreef op 27-12-2006 @ 16:44 :
@pc nerd: Sorry, ik moet even irritant doen...

Misschien kan ter verduidelijking even uitgelegd worden wat er in dit topic precies bedoeld wordt met spreuken?

Volgens mij is het heel anders dan spreuken bij hekserij enzo.
pfff, boeiend je begrijpt het toch
taal is om te communiceren, en als je begrijpt wat ik wil zeggen dan is dat voldoende toch
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 16:06
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 27-12-2006 @ 16:46 :
taal is om te communiceren, en als je begrijpt wat ik wil zeggen dan is dat voldoende toch
Hoezo, dooddoener? Je woont in Nederland, dus je leert de taal maar .
Oud 27-12-2006, 16:36
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Il organista schreef op 27-12-2006 @ 17:06 :
Hoezo, dooddoener? Je woont in Nederland, dus je leert de taal maar .
haha, ik zal me best doen
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 19:38
juno
juno is offline
Citaat:
deleugen schreef op 27-12-2006 @ 15:04 :
Oke. Maar wat jij zei kwam een beetje over van, dat je het eigenlijk belachelijk vond, al dat 'heksengedoe'. Je bekeek het vanuit een ander standpunt en dat maakte dat jij het als een soort spelletje uitlegde.
Maar wat geloof jij dan wel als ik vragen mag?

Niets. Dat bestaat, mensen die niets geloven en daar ook geen behoefte aan hebben.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 19:39
juno
juno is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 27-12-2006 @ 16:46 :
pfff, boeiend je begrijpt het toch
Ik ben bang dat een dergelijke attitude je in een sollicitatieprocedure niet ver zal brengen...
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 21:13
Hourglass
Hourglass is offline
Citaat:
juno schreef op 27-12-2006 @ 20:39 :
Ik ben bang dat een dergelijke attitude je in een sollicitatieprocedure niet ver zal brengen...
Maar gelukkig is dit geen sollicitatie gesprek, maar brengt hij wel simpelweg de waarheid. Spraak is immers voor communicatie, zolang je elkaar begrijpt zit het goed.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Hourglass schreef op 27-12-2006 @ 22:13 :
Maar gelukkig is dit geen sollicitatie gesprek, maar brengt hij wel simpelweg de waarheid. Spraak is immers voor communicatie, zolang je elkaar begrijpt zit het goed.
Het punt is dat communicatie meer is dan een reeks woorden en hun betekenissen.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 21:38
Boebsie
Boebsie is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 27-12-2006 @ 14:15 :

Bij hekserij, waar dit topic over gaat, gaat het toch meer over het opzeggen van bepaalde spreuken die dan een bepaalde invloed kunnen uit oefenen. Volgens mij is het gebed bij christenen heel anders, je praat gewoon in normale zinnen en legt je problemen voor enzo.

Misschien kan ter verduidelijking even uitgelegd worden wat er in dit topic precies bedoelt word met spreuken? Want dat is mij niet helemaal helder.
Oke het is idd zo dat je niet altijd vaststaande zinnen gebruikt bij het bidden, maar het principe blijft hetzelfde. Als je bid kan dat een bedankje zijn of het voorleggen van bepaalde problemen, met als doel dat God je bijvoorbeeld helpt.
Waar het uiteindelijk op neer komt dat je een bepaald ritueel of gebruik uitoefent naar een kracht.
Zoiezo komen spreuken in het christendom voor zoals T_ID aangaf, dat pleit al genoeg voor het feit dat het christendom overeenkomt met moderne hekserij in dit opzicht.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2006, 22:12
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Boebsie schreef op 27-12-2006 @ 22:38 :
Als je bid kan dat een bedankje zijn of het voorleggen van bepaalde problemen, met als doel dat God je bijvoorbeeld helpt.
Maar dat is dan toch geen spreuk? Praten tegen een hogere macht of iets is niet de definitie van het woord 'spreuk'.

Laatst gewijzigd op 27-12-2006 om 22:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten