![]() |
|||
Citaat:
Daarbij komt dat de Industriële Revolutie een aantal ontwikkelingen binnen de geneeskunde mogelijk maakte (denk aan aspirine e.d.). Als mijn broertje terug thuis is, smijt ik er even de bron bij, want hij heeft zijn geschiedenisboek mee naar school. Citaat:
![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
PWGR heeft dan nog steeds gelijk dat hij vind dat jouw verwijt naar bedrijven toe niet klopt. Tot nu toe is dat verwijt overigens alles waaruit je standpunt bestaat. Zelfs een 'middelbare school economie tekstboek' wint daarvan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder kan de overheid geen minimumloon-eisen stellen, omdat het dan kan worden aangekaart bij de WTO als 'Handelsbariere' (of iets in die geest) welke dan een boete uitdeelt aan dat land. Mooi zeg, dat WTO... |
![]() |
||
Citaat:
Verder is minimumloon en WTO gewoon nonsens. Handelsbarrières zijn onterechte belastingheffingen op import en export om buitenlandse producten te benadelen. Minumumlonen vallen daar overduidelijk niet onder, die zijn een productiefactor. Laat staan dat de WTO ertegen op zou treden.
|||||||||
Citaat:
Dat de vrije markt leidt tot meer armoede is onjuist. De statistieken spreken je tegen. En daarnaast, wat heeft het Westen de welvaart gegeven? De markt of de overheid? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het wettelijk minimumloon zorgt er louter voor dat ongeschoolden en mensen met een beperking eerder hun baan verliezen. Hun werkzaamheden zijn namelijk minder of zelfs niet rendabel meer. Dat de arbeiders behoefte hebben aan een bepaalde vorm van zekerheid is begrijpelijk. Maar waarom dient de overheid wettelijke maatregelen te nemen die alle flexibiliteit uit het systeem haalt? Wanneer de werknemers zo graag hun belangen willen waarborgen, laten zij zich dan weer verenigen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() De rest heb ik ook weggelaten, met je welneming, want ik ben niet in de stemming voor flauwe spelletjes. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
En wanneer de rijkdom slechts komt voor een kleine elite, wat doen Westerse bedrijven voor make-up, parfum, motorvoertuigen en restaurants in landen als Vietnam, India en China? Zelfs McDonalds - bepaald niet bedoeld voor elitaire mensen- heeft in deze landen vestigingen. Citaat:
Daarnaast kan je veel aanhalen, maar bronnen die dat onderbouwen heb je niet. Kennelijk bestaat daar een gebrek aan. Citaat:
Citaat:
Dat het minimumloon leidt tot werkloosheid onder laagopgeleiden wordt ondersteunt door o.a. de Amerikaanse Bureau of Labor Statistics. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
De vraag is nu juist wat te doen. Domweg een zondebok aanwijzen en die botcotten heeft tot gevolg dat mensen in ontwikkelingslanden zelfs dat schamele inkomen nog eens kunnen verliezen. Los daarvan breid het zich toch wel weer uit, en kun je met de huidige trend in sub-contracting onmogelijk hopen effectief actie te ondernemen.
|||
Verwijderd
|
Verder:
Citaat:
GATS (General Agreement on Trade in Services) GATS en ontwikkelingslanden: Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Over FDI: Citaat:
Nee, dat is lekker positief! ![]() |
![]() |
|
In het kader van ontwikkelingssamenwerking wil ik overigens wijzen op het initiatief van de Grameen Bank.
Oprichter Muhammad Yunus ontving de Nobelprijs voor de vrede in 2006 voor zijn inspanning voor ontwikkeling en is gevraagd president van Bangladesh te worden. De bank begon zeer klein, maar leent ondertussen op grote schaal geld aan armen waarmee ze een bestaan kunnen opbouwen. In Mei 2006 bedroeg het aantal leningen volgens hun eigen cijfers 6,83 miljoen. Het idee hierachter is dat armen geen onderpand en geen vooruitzichten bieden, en normale investeerders hen dus geen krediet gunnen. De Grameen bank leent geld aan groepen, vaak vrouwen, die daarmee investeringen kunnen doen door hun eigen kleine bedrijfje op te zetten. De groep is als collectief verantwoordelijk voor terugbetaling. 97% van de leningen wordt terugbetaald. Filialen van de Grameen Bank worden platgebrand door moslimfundamentalisten die willen voorkomen dat vrouwen enige economische activiteit verrichten, maar desondanks lijkt de opmars van het microkrediet niet te stuiten. Uit dezelfde hoek klinken enkele protesten. Zo zou de bank te hoge rentepercentages rekenen en de armen in schulden steken. Uiteraard klopt dit niet, want de rente dient om te compenseren voor het feit dat de kosten voor de bank per verstrekt krediet relatief zeer hoog liggen door de kleine bedragen. De terugbetalingspercentages en verhalen over succes spreken voor zich over de effecten. Dat vind ik nu nog eens een goed initiatief. Het leukste is dat het volledig buiten bestaande machtsstructuren als overheden etc om gaat en niet verzand in nutteloze eenmalige projecten zoals sommige andere hulporganisaties.
||
Citaat:
Ik zou je in plaats van Wikipedia Daniels&Bradshaw aan kunnen raden, ze hadden een zeer leerzaam hoofdstuk over de werking van globalisatie en FDI, waar een goed verstaander genoeg aan heeft om de potentie erachter te zien.
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En nogmaals, wanneer de meerderheid van het volk uitgebuit zou worden, zouden veel Westerse bedrijven geen bestaansrecht hebben in landen als Vietnam, China en India. Er bestaat inderdaad een ongelijke verdeling van rijkdom. Maar dat is de prijs voor de vooruitgang en dat is tevens beter dan de gelijke verdeling van armoede, niet waar? Citaat:
Citaat:
Heb je ooit de Industriële Revolutie wel bestudeerd? Voor deze verandering bestonden de samenlevingen grofweg uit twee lagen: de bovenlaag die landbouwgrond bezitte en de onderlaag die op het land werkte en een groot deel moest afstaan aan de bovenlaag. Tijdens de Industriële Revolutie ontstond er een samenleving die drie lagen kende. Wanneer slechts de elite zou hebben geprofiteerd, zou er geen middenklasse zijn ontstaan. Citaat:
Maar goed, ik heb een aantal bronnen. De meest bekende bron is Wikipedia. Daar zie je tevens twee grafieken over de gevolgen van het minimumloon. Citaat:
![]() De Bureau of Labor Statistics (BLS) een onafhankelijk bureau, gelieerd aan de Amerikaanse ministerie van Arbeid. PS: Ik wacht nog steeds op onderbouwing in het algemeen en cijfers van Westerse bedrijven, zoals Nike, in het bijzonder. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
http://www.pearsoned.co.uk/HigherEdu...y/danielsetal/ Citaat:
PWGR zou dat door moeten linken. Als het daadwerkelijk niet klopt (want een loonsverhoging kan wel degelijk leiden tot werkeloosheid) zou het vrij simpel onderuit te halen moeten zijn.
||
Citaat:
|||
Verwijderd
|
Citaat:
En dan heb je ook nog de niet bepaald demoratische besluitvorming van het WTO, veel zaken worden achter de schermen bedisseld, de verborgen agenda van de grote machten. Dat de belangen van de ontwikkelingslanden onvoldoende aan bod komen wordt wel bewezen door het verzet dat ze bieden tegen/binnen de WTO: de G110, een incidentje zoals dit: Citaat:
En het zou nuttig zijn als je op een hele post reageert in plaats van 1 zinnetje eruit te pikken en dan de rest te laten voor wat het is.. Tenzij je dit nog van plan bent natuurlijk, dan zeg ik niks. Maar het zou de discussie wel ten goede komen als mensen ook zeiden waar ze het mee eens waren ipv enkel tegen standpunten in te gaan.. Laatst gewijzigd op 17-01-2007 om 12:55. |
![]() |
|||
Citaat:
Ik ga toch echt voor het laatste. Citaat:
Waarom zou ik overigens op je hele post moeten reageren? Moet ik dan zesmaal zeggen 'ja dat is wel zo' of 'daar heb ik geen kritiek op' alvorens ik iets mag posten? ![]()
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Voorwaarde daarvoor is wel de opkomst van machtsblokken die onderdrukking goedkeuren en daarmee ontwikkeling hinderen tegengegaan wordt. De Chinezen en hun hegemonie zijn daar een voorbeeld van, de pogingen van Chavez om samen met Cuba een anti-Amerikacoalitie te vormen ook. Hun streven is namelijk politiek, en om dat politiek streven te bereiken zijn ze bereid (economische) ontwikkeling aan de kant te schuiven. Wat dat betreft ben ik aanhanger van de modernization school. Het trickle-down systeem bestaat, maar er zijn haken en ogen die tijdens het formuleren van het systeem nog niet bekend waren of niet bekend mochten zijn (koude oorlog). Mits men realistisch omgaat met die haken en ogen is het prima mogelijk dat instituties als het WTO of de wereldbank landen helpen te ontwikkelen. Sluiten ze zich namelijk aan bij de geglobaliseerde markt met een open betrouwbare overheid dan kunnen ze ten opzichte van andere landen grote voordelen behalen. China is er groot mee geworden en India is bezig dat achterna te gaan. Voor Afrika liggen er ook dergelijke kansen. Waar je overigens naar zoekt in dat boek voor dit onderwerp zijn slechts de laatste vier hoofdstukken. De rest gaat over de basisvorming van sociale geografie zoals demografische transities, resource base, geografie steden, etc. Het is niet zozeer baanbrekend, maar het is een goede introductie naar het onderwerp van globalisering en de effecten ervan en daarom nuttig als achtergrondkennis om een debat als dit in perspectief te kunnen zetten. Ook modernization vs dependencia komt aan bod. Verplichte stof op de UU en daarmee bij ex-sjaars zonder twijfel goedkoper dan wat Amazon ervoor rekent. ![]()
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Nee. |
![]() |
|||||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dat de arbeiders niet direct konden meeprofiteren van de welvaart, is logisch. Je doet net alsof er geen armoede bestond voor de Industriële Revolutie. Dat tijdens de Industriële Revolutie de armoede afnam (in een voorgaande post gaf ik concrete cijfers en bronvermelding), negeer je. Citaat:
PS: Ik wacht nog steeds op onderbouwing in het algemeen en cijfers van Westerse bedrijven, zoals Nike, in het bijzonder.(2) |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Dergelijke verwerpelijke werkwijzes ondersteun ik in iedergeval niet; daarom probeer ik te letten op wat ik hier koop. Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Vast wel dat er antiglobalisten rondhobbelen die sites opzetten waar dat allemaal op staat, maar als dat daadwerkelijk lijnrecht van de WTO komt dan zou ik daar graag een bron van zien. Enig nakijken leerde me dat de besluiten alle full-text beschikbaar zijn, dus die regel terugvinden is geen grote opgave. Citaat:
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||||||||
Citaat:
Citaat:
afnemen (Chen en Ravallion 2004, World Bank 2004a, 2004b). Maar volgens sommige critici is de armoedemaatstaf van de Wereldbank conceptueel problematisch en is het reële beeld van de extreme armoede waarschijnlijk veel dramatischer, terwijl andere critici beargumenteren dat we helemaal niet zeker weten dat hetaantal extreem armen in de wereld ook effectief aan het afnemen is (Pogge en Reddy 2003; Reddy en Pogge te verschijnen; Wade 2003; Robeyns 2005). http://www.ingridrobeyns.nl/Downloads/FP.pdf (UvA) In Zuid Azië leefden in 1987 474 miljoen mensen onder de grens van 1 US$ per dag en was dat 45% van de bevolking. In 1998 waren het 522 miljoen mensen; 40% van de bevolking. (Wereldbank 2000/2001 WDR). Dus er is nog steeds een toename in absolute aantallen, maar een afname in percentages. http://www.kerkinactie.nl/campagne20...ie/faq.html#a3 Citaat:
"Wat bewijst dit? McDonald's bestaat in dergelijke landen alleen in de grote steden, en is voor de middenklasse, voor zover deze bestaat. Bovendien is niet McDonald's maar de GINI-index en het mediaan-inkomen van belang." Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Overigens laat je welgevallig onvermeld dat ik de Wereldbank in twijfel trok door een publicatie van de Universiteit van Amsterdam. Maar andere bronnen zijn: Circa 260 miljoen van de ruim 1 miljard Indiërs leven onder de armoedegrens en circa twee derde van de Indiërs woont op het platteland. Het gevoel van deze grote groep armen dat zij de afgelopen jaren te weinig profiteerden van de sterke economische groei, leidde vorig jaar tot een verrassende stembusoverwinning van de Congrespartij. Chidambaram en premier Manmohan Singh moeten daarom nu gemaakte beloftes inlossen. http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.as...tikelId=501311 Although recent positive economic developments have helped the Indian middle-class a great deal, India still suffers from substantial poverty. The National sample survey organisation (NSSO) estimated that 22.15% of the population was living below the poverty line in 2004–2005, down from 51.3% in 1977–1978, and 26% in 2000[1]. http://en.wikipedia.org/wiki/Poverty_in_India En Google zo maar verder. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Ontwikkelingssamenwerking en bezuinigingen. fkuipers | 17 | 27-04-2012 19:32 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Over kledingarbeiders lianneboon | 68 | 12-01-2010 21:32 | |
Verhalen & Gedichten |
Dichtwedstrijden deel 2 Verwijderd | 500 | 08-05-2007 15:49 | |
Verhalen & Gedichten |
Schrijfwedstrijd tm 30 november! Interest | 10 | 15-11-2006 22:44 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Woorden schrappen uit een tekst Verwijderd | 2 | 16-09-2002 20:19 |