Oud 23-05-2007, 22:34
LisaRowe
LisaRowe is offline
Waarschijnlijk zijn jullie allemaal wel eens in een Franstalig, Engelstalig en/of Duitstalig land op vakantie geweest.

Verwoed probeer je dan je kennis van die taal uit het diepste van je hersenpan op te diepen, terwijl je for christ's sake op vakantie bent! In plaats van je te ontspannen blijft je brein kraken...

Nu werk ik in de horeca en heb nog nooit een buitenlandse toerist één woord Nederlands horen spreken.
Willen Nederlanders in het buitenland bij de lokale bevolking slijmen door hun taal te spreken?
Hebben we een niet te stillen honger naar kennis van talen? Of zijn buitenlanders gewoon te gemakzuchtig en zien ze die naieve Nederlanders graag zwoegen.

Wat denk jij?
Oud 23-05-2007, 22:44
vosje16
vosje16 is offline
Je kunt toch niet iedereen alle talen van de wereld laten kennen...?

Feit is dat het gemakkelijker is voor een nederlander om frans te leren dan voor een fransman nederlands te leren. Frans wordt ook meer gesproken dan nederlands. Ik vind dus dat de "minderheid" de taal van de "meerderheid" moet spreken...

Maar eigenlijk zouden die fransen gewoon eens engels moeten leren...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2007, 23:32
Verwijderd
Nou, naast Nederland spreekt vrijwel niemand Nederlands, dus dan heeft het ook weinig zin om Nederlands te gaan praten.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 00:28
T_ID
T_ID is offline
Nederlanders passen zich snel aan en veel buitenlandse volkjes zijn nu eenmaal vaak onaangepaste boeren. Maar geloof me hoor, buitenlanders spreken Nederlands als het echt nodig is. Toen ik stage liep bij Smits en de toilletjuffrouw annex uitsmijter een blowende Engelsman vriendelijk doch dringend verzocht op te rotten begreep hij het perfect. Ook die illegale straatverkopers in steden als Parijs spreken Nederlands, maar je moet ze natuurlijk wel hard genoeg in hun smoelwerk brullen dat je die ansichtkaarten niet wilt kopen.
Oud 24-05-2007, 06:18
Verwijderd
In Duitsland, Engeland of Frankrijk zie ik Nederlanders dat wel doen, maar in de rest van de wereld praten ze alsnog gewoon Duits, Engels of Frans tegen de plaatselijke bevolking (geen Nederlands nee, maar dat zou ook wat dom zijn, want dat verstaat niemand). Als Fransen in Nederland zijn gaan ze geen Nederlands praten want dat kunnen ze niet, maar als ze in Spanje zijn spreken ze wel Spaans, want dat kunnen ze wel. Alleen Engelssprekenden passen zich nergens aan, maar dat hoeft ook niet, want iedereen verstaat ze toch wel.
Dus om je vraag te beantwoorden: Nederlanders passen zich aan wat betreft de taal omdat ze anders niet begrepen worden.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 08:16
LisaRowe
LisaRowe is offline
Citaat:
Sarah schreef op 24-05-2007 @ 07:18 :
Dus om je vraag te beantwoorden: Nederlanders passen zich aan wat betreft de taal omdat ze anders niet begrepen worden. [/B]
Ok, ik vind het inderdaad vrij vanzelfsprekend wanneer we, als we in het buitenland op vakantie zijn, ons aanpassen aan het land.
Maar ik irriteer me aan de attitude van Engelsen, die er maar vanuit gaan dat iedereen Engels spreekt. Ze doen niet eens moeite...
Oud 24-05-2007, 09:56
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
LisaRowe schreef op 24-05-2007 @ 09:16 :
Ok, ik vind het inderdaad vrij vanzelfsprekend wanneer we, als we in het buitenland op vakantie zijn, ons aanpassen aan het land.
Maar ik irriteer me aan de attitude van Engelsen, die er maar vanuit gaan dat iedereen Engels spreekt. Ze doen niet eens moeite...
Idem voor de fransen...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 10:22
Verwijderd
Nederlanders passen zich altijd vrij makkelijk aan; Nederlanders die in het buitenland gaan wonen verliezen als eerste hun eigen taal (dus eerder dan bv. Fransen, Duitsers etc.). De eerste generatie spreekt zelfs vaak de taal van het land met hun kinderen, of probeert dat. Kijk naar mensen die in Australie en Nieuw-Zeeland zijn gaan wonen; hun kinderen spreken vaak echt nog maar heel matig Nederlands. Engels is écht hun moedertaal.
Zo ook wat betreft vakanties; wij zijn volgens mij altijd bereid geweest ons aan te passen om begrepen te worden, dat zit een beetje in onze aard (handelslandje).

Overigens merk ik in Enschede heel vaak dat Duitsers dolgraag Nederlands willen praten, het ook dóen, maar dat de marktlui altijd Duits beginnen te praten Hier in Maastricht is het een mengeling; Duitsers praten Duits, de Nederlands praten Nederlands terug (soms Limburgs). En dat gaat uitstekend.
In Frankrijk geen Frans kunnen is vreselijk. Hetzelfde geldt voor delen van België. Zelfs in Brussel - officieel twee-talig! - weigeren sommige mensen Nederlands te spreken, ook al kunnen ze 't wel (maar niet vloeiend).

Heel interessant onderwerp, vind ik
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 11:37
Ja echt
Citaat:
LisaRowe schreef op 24-05-2007 @ 09:16 :

wat wil je als je zelf niet fatsoenlijk Nederlands kan spreken

"irriteer me"
"attitude"
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 12:01
Verwijderd
Citaat:
Ja echt schreef op 24-05-2007 @ 12:37 :
wat wil je als je zelf niet fatsoenlijk Nederlands kan spreken

"irriteer me"
"attitude"
Dat staat natuurlijk compleet los van het feit dat Engelsen altijd verwachten dat je Engels spreekt.. Maar goed, iemand aanspreken op z'n Nederlands en het dat fóut verbeteren is wel droef. 'Attitude' is gewoon een Nederlands woord en je spreekt het gewoon op z'n Nederlands uit.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 12:23
Verwijderd
idd, faalhaas
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 17:09
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 24-05-2007 @ 13:01 :
Dat staat natuurlijk compleet los van het feit dat Engelsen altijd verwachten dat je Engels spreekt.. Maar goed, iemand aanspreken op z'n Nederlands en het dat fóut verbeteren is wel droef. 'Attitude' is gewoon een Nederlands woord en je spreekt het gewoon op z'n Nederlands uit.
Anglicisme, dat wel.
Oud 24-05-2007, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 24-05-2007 @ 18:09 :
Anglicisme, dat wel.
Nee, het woord is afkomstig uit het Latijn.

attitude
1668, via Fr., from It. attitudine "disposition, posture," also "aptness, promptitude," from L.L. aptitudinem (nom. aptitudo), noun of quality from L. aptus "fit" (see apt). Originally 17c. a technical term in art for the posture of a figure in a statue or painting; later generalized to "a posture of the body supposed to imply some mental state" (1725). Sense of "settled behavior reflecting feeling or opinion" is first recorded 1837. Connotations of "antagonistic and uncooperative" developed 1962 in slang.

Bron: dictionary.com
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 17:21
Verwijderd
Exact
Met citaat reageren
Oud 24-05-2007, 20:37
Sanctus
Sanctus is offline
Geownd door de moeder aller talen ^^
Oud 24-05-2007, 21:49
wup
wup is offline
Ik ben het hier dus echt totaal niet mee eens. Nederlanders willen zich vaak juist niet aanpassen.
Ik heb een poosje in Spanje gewerkt, waar een nederlander mijn spaanse collega wel eens een inburgeringscursus wilde geven, omdat ze niet begreep dat hij zijn mayonaise óp de friet wilde... en niet ernaast. Of een jongetje wat niet naar een internetcafe wilde, omdat daar spanjaarden werkten. Wtf, blijf lekker in Nederland als je Nederlands wilt praten en patat met mayo wilt eten.
Op Aruba hetzelfde.. Nederlanders proberen niet eens eerst uit of het personeel Nederlands kan. Ze beginnen meteen in Nederlands hun bestelling op te ratelen.
En wat is het toch met Nederlanders die allemaal op een kluitje gaan zitten. Waarom ga je naar de andere kant van de wereld, om vervolgens mee te zingen met Hazes in een hollandse kroeg?
Op vakantie gaan naar het buitenland doe je toch ook voor de cultuur ( en daar hoort de taal bij)?
En hoe moeten Engelsen hier Nederlands spreken? Dat leren ze niet echt op school daar ( correct me if i'm wrong). Wij leren wel Engels en Frans én Duits. En een beetje horeca personeel moet zijn talen beheersen.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2007, 11:37
Verwijderd
Citaat:
wup schreef op 24-05-2007 @ 22:49 :

Op vakantie gaan naar het buitenland doe je toch ook voor de cultuur ( en daar hoort de taal bij)?
Jij misschien (en ik ook trouwens), maar lang niet iedereen gaat daarom op vakantie, veel mensen gaan voor het lekkere weer op vakantie en de rest houden ze het liefst zo als thuis.

Als je in het buitenland gaat wonen is het trouwens zo dat van alle culturen mensen elkaar opzoeken en krampachtig proberen van hun eigen cultuur dingen te behouden...daar is volgens mij geen enkele cultuur een uitzondering op.

Uit alle landen komen mensen die totaal niet bereid zijn zich aan te passen en uit alle landen komen mensen die hun uiterste best doen zich zo goed mogelijk aan te passen.

Nederlanders leren op school idd Engels (en vaak ook Duits en Frans, maar ik vraag me af of de gemiddelde Nederlander zich in die talen kan redden...voor sommigen is Engels trouwens ook al erg lastig) en in veel andere landen leren ze ook oa Engels op school...Engels lijkt me daarom een mooie taal om mee te communiceren...mijn ervaring met mensen uit andere landen (behalve met Fransen...maar misschien ben ik de verkeerde mensen tegen gekomen daar oid ) is tot nog toe dat ze dat ook proberen. Ik ben een enorme ramp wat betreft talen leren, maar ik probeer kleine dingentjes als 'ja', 'nee', 'goedendag', 'sorry', 'alstublieft' en 'dank u wel' trouwens wel vaak ik de taal van het land waar ik op dat moment ben te leren en te gebruiken...veel mensen stellen dat op prijs.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2007, 17:53
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
wup schreef op 24-05-2007 @ 22:49 :
Ik ben het hier dus echt totaal niet mee eens. Nederlanders willen zich vaak juist niet aanpassen.
Ik heb een poosje in Spanje gewerkt, waar een nederlander mijn spaanse collega wel eens een inburgeringscursus wilde geven, omdat ze niet begreep dat hij zijn mayonaise óp de friet wilde... en niet ernaast. Of een jongetje wat niet naar een internetcafe wilde, omdat daar spanjaarden werkten. Wtf, blijf lekker in Nederland als je Nederlands wilt praten en patat met mayo wilt eten.
Op Aruba hetzelfde.. Nederlanders proberen niet eens eerst uit of het personeel Nederlands kan. Ze beginnen meteen in Nederlands hun bestelling op te ratelen.
En wat is het toch met Nederlanders die allemaal op een kluitje gaan zitten. Waarom ga je naar de andere kant van de wereld, om vervolgens mee te zingen met Hazes in een hollandse kroeg?
En hoe moeten Engelsen hier Nederlands spreken? Dat leren ze niet echt op school daar ( correct me if i'm wrong). Wij leren wel Engels en Frans én Duits. En een beetje horeca personeel moet zijn talen beheersen.
Een avondje de kroeg in om André Hazes te luisteren aan de andere kant lijkt mij niet bezwaarlijk, er is geen enkele bevolkingsgroep die dergelijke dingen niet meer doen ( ervan uitgaande dat ze in er meerdere van dezelfde afkomst daar aanwezig zijn ).
Maar dat Nederlanders goed kunnen intergreren is waar. Hier hebben we enigzins geluk mee gehad omdat de bestemmingen met de meeste Nederlandse immigranten ( Canada, VS, Australië, Duitsland ) een voertaal hebben die dichtbij het Nederlands ligt.

Maar als antwoord op de vraag van de TS:

We doen wat nodig is denk ik. Nu er minder nood is om Duits en Frans te leren zie je dit ook minder. En ik denk dat dit voor iedereen hetzelfde is, Duitsers bijv. hebben minder nood om Nederlands te leren en daarom zie je dat ook niet.
Oud 25-05-2007, 19:49
Jarabe de Palo
Jarabe de Palo is offline
Nederlanders hebben het in zich om snel andere talen te leren. Is juist een voordeel, bovendien is het gewoon leuk om andere talen te leren en te spreken.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2007, 22:05
Southtown
Southtown is offline
Nederlandstaligen (niet enkel Nederlanders, maar ook Vlamingen en enkele andere bevolkingsgroepen) moeten zich aanpassen, of het nu elders is of in hun eigen land, gewoonweg omdat het Nederlands een minderheidstaal is.
Fransen en Engelsen worden vanaf ze klein zijn "aangeleerd" dat iedereen hun taal spreekt en verwachten dus dat ze dat ook doen. Groot is de schok voor de naïve Amerikaan/Engelsman/Fransman als hij ontdekt dat niet iedereen Engels/frans spreekt. Absoluut gezien spreken weinig mensen Frans en Engels (Engels met een slordig half miljard van de 6-7 miljard die er zijn).
Ik wil niemand verwijten, maar zo is het nu eenmaal. De zwakkere moet buigen voor de sterkere. Het Nederlands had een wereldtaal kunnen worden, maar is het uiteindelijk niet geworden.
Het is wel waar dat het aangenamer zou zijn dat anderstaligen die op bezoek gaan in een land niet verwachten dat iedereen het hen gemakkelijk maakt door HUN taal te spreken, maar dat ze zelf de moeite nemen om wat van de plaatselijke taal te leren. Of ze blijven gewoon in hun Engelstalige hotel in een tropisch land waar niemand buiten handelaren Engels spreekt.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2007, 10:22
T_ID
T_ID is offline
Mwo, dat valt ook wel weer mee. Ga in het westen van Canada Nederlands lullen tegen iedereen en een op de vijf mensen antwoord gewoon in Nederlands.
Oud 29-05-2007, 11:32
LisaRowe
LisaRowe is offline
Citaat:
T_ID schreef op 27-05-2007 @ 11:22 :
Mwo, dat valt ook wel weer mee. Ga in het westen van Canada Nederlands lullen tegen iedereen en een op de vijf mensen antwoord gewoon in Nederlands.
Komt waarschijnlijk doordat ze Nederlandse roots hebben, niet omdat ze zo graag Nederlands willen leren
Oud 29-05-2007, 17:19
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Charlesworth999 schreef op 25-05-2007 @ 23:05 :
Groot is de schok voor de naïve Amerikaan/Engelsman/Fransman als hij ontdekt dat niet iedereen Engels/frans spreekt. Absoluut gezien spreken weinig mensen Frans en Engels (
Amerikanen leren Spaans, wij leren Frans en Duits. Wat is het verschil?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2007, 18:22
Southtown
Southtown is offline
Citaat:
Crimson schreef op 29-05-2007 @ 18:19 :
Amerikanen leren Spaans, wij leren Frans en Duits. Wat is het verschil?
Goed, dat was een serieuze discriminerende veralgemening, maar niet alle mensen uit de VS leren Spaans. Voornamelijk de zuiderlijke staten leren dat. Of dat heb ik toch vernomen.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2007, 09:36
Verwijderd
Ik moet nu denken aan platinablonde Anita's die niet snappen waarom ze in het buitenland alleen maar buitenlands kènne lullen in plaats van hollans.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-05-2007, 21:20
TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:
LisaRowe schreef op 23-05-2007 @ 23:34 :
Waarschijnlijk zijn jullie allemaal wel eens in een Franstalig, Engelstalig en/of Duitstalig land op vakantie geweest.

Verwoed probeer je dan je kennis van die taal uit het diepste van je hersenpan op te diepen, terwijl je for christ's sake op vakantie bent! In plaats van je te ontspannen blijft je brein kraken...

Nu werk ik in de horeca en heb nog nooit een buitenlandse toerist één woord Nederlands horen spreken.
Willen Nederlanders in het buitenland bij de lokale bevolking slijmen door hun taal te spreken?
Hebben we een niet te stillen honger naar kennis van talen? Of zijn buitenlanders gewoon te gemakzuchtig en zien ze die naieve Nederlanders graag zwoegen.

Wat denk jij?
Mischien is de Nederlandse taal, internationaal gezien, niet echt de moeite waard.
Het is veel makkelijker om in het Engels te converseren denk ik,
als je als toerist hier in Nederland bent. Engels praat je vlugger.

Coca cola, Hamburger, coffee, zelfs "Ke-Bap" zijn allemaal internationaal ingeburgerd. Noem eens een internationaal bekende snelle hap van hollandse bodem..

Ik had trouwens eens een "welshman" aan de bar en die probeerde de menukaart te leren. "Tosti", "Menu van de dag", "broodje kaas".
Lache was dat.. Dus sommigen proberen het wel

Laatst gewijzigd op 31-05-2007 om 21:23.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2007, 21:24
Verwijderd
ik erger me meer aan mensen die geen engels kunnen dan aan mensen die falen in nederlands praten als toerist zijnde...

en vandaag had ik nog een duitser die een vaasje bier wilde, het klonk zo leuk en engelsen die kaas zeggen, hilarisch, of uitsmijter
Met citaat reageren
Oud 02-06-2007, 20:54
TheCreator
TheCreator is offline
Citaat:
Charlesworth999 schreef op 29-05-2007 @ 19:22 :
Goed, dat was een serieuze discriminerende veralgemening, maar niet alle mensen uit de VS leren Spaans. Voornamelijk de zuiderlijke staten leren dat. Of dat heb ik toch vernomen.
En hoeveel mensen praten chinees buiten China om?
Dat die cijfers er toe doen zeg. Voor mijn gevoel zijn over het algemeen Engels en Spaans (?) het belangrijkst.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2007, 22:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
TheCreator schreef op 02-06-2007 @ 21:54 :
En hoeveel mensen praten chinees buiten China om?
Miljoenen en miljoenen mensen.
Oud 03-06-2007, 10:59
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 31-05-2007 @ 22:24 :
ik erger me meer aan mensen die geen engels kunnen dan aan mensen die falen in nederlands praten als toerist zijnde...

en vandaag had ik nog een duitser die een vaasje bier wilde, het klonk zo leuk en engelsen die kaas zeggen, hilarisch, of uitsmijter
Maar dat soort dingen doe je ook vanzelf als je de woorden op de menukaart niet kent
Als ik ergens in een willekeurig land ben waar ik de taal niet spreek, en op de menukaart staat het gerecht 'keharufotirf' en daaronder staat een regel onbegrijpelijke tekst en dáár onder staat 'a delicious fresh bun with local cheese' (of iets vergelijkbaars) en de ober komt naar me toe en ik wil dat, dan zeg ik 'I would like the keharufotirf' tegen hem, en dat zie ik andere mensen ook op die manier doen.
Met citaat reageren
Oud 03-06-2007, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 03-06-2007 @ 11:59 :
Maar dat soort dingen doe je ook vanzelf als je de woorden op de menukaart niet kent
Als ik ergens in een willekeurig land ben waar ik de taal niet spreek, en op de menukaart staat het gerecht 'keharufotirf' en daaronder staat een regel onbegrijpelijke tekst en dáár onder staat 'a delicious fresh bun with local cheese' (of iets vergelijkbaars) en de ober komt naar me toe en ik wil dat, dan zeg ik 'I would like the keharufotirf' tegen hem, en dat zie ik andere mensen ook op die manier doen.
nou er zijn hier genoeg mensen die wijzen en zeggen "i'd like that"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten