![]() |
|
![]() |
Migraine
In 't kort Migraine is gekenmerkt door kloppende, bonzende hoofdpijn. Deze hoofdpijn kan gepaard gaan met andere symptomen zoals misselijkheid, braken en overgevoeligheid voor licht en geluid. Migraine is vaak zeer invaliderend en kan de sociale, familiale en beroepsactiviteiten danig verstoren. Wat gebeurt er tijdens een migraineaanval ? Theoretisch verloopt een migraineaanval in vier fasen. De eerste fase is gekenmerkt door voortekens zoals vermoeidheid, verandering van humeur, overgevoeligheid voor licht, lawaai of geuren… Deze eerste fase duurt enkele uren tot enkele dagen. Soms treedt ze niet op. De tweede fase, de zogenaamde 'aura', treedt ongeveer 20 minuten tot 1 uur vóór de hoofdpijn op. Ze komt slechts bij een minderheid van de migrainepatiënten voor. De symptomen van de aura zijn meestal visueel. De patiënt heeft het over fonkelende of flikkerende vlekken, vergelijkbaar met een flitslicht of een bliksemschicht. Deze visuele symptomen kunnen gepaard gaan met gehoor- of spraakstoornissen, met verwardheid of desoriëntatie, met prikkelingen in de ledematen… De cephalea, die men doorgaans "hoofdpijn" noemt, vormt de meest pijnlijke fase van de aanval. Het gaat om bonzende hoofdpijn (aangevoeld als kloppingen), vaak aan één zijde van het hoofd. De aangetaste zijde verschilt weliswaar van de ene tot de andere aanval. Soms treedt de aanval gelijktijdig op aan beide zijden. De hoofdpijn vertoont de neiging te verergeren bij inspanning. De hoofdpijn gaat vaak gepaard met misselijkheid en braken. Doordat de patiënt overgevoelig is voor licht en lawaai, wat ook vaak voorkomt, gaat hij of zij zich afzonderen in een donkere en rustige kamer. Wanneer er geen gepaste behandeling ingesteld wordt, houdt de migraine, naargelang het geval, 4 uur tot 3 dagen lang aan. De aanval eindigt met een zogenaamde resolutiefase tijdens dewelke er nog enkele symptomen kunnen aanwezig zijn: de situatie is alsnog niet volledig normaal. De frequentie van migraineaanvallen is wisselend: soms treden ze dagelijks op, soms gaan er meerdere maanden voorbij zonder migraineaanvallen. Hoe wordt de diagnose met zekerheid gesteld ? De diagnose berust hoofdzakelijk op een nauwkeurige beschrijving van de symptomen. Er bestaat geen test of onderzoek om de diagnose te bevestigen. Hoofdpijn wijst lang niet altijd op 'migraine' in de werkelijke betekenis van het woord. Daarom is het belangrijk een arts te raadplegen om een onderscheid te maken tussen de verschillende soorten hoofdpijn, om een correcte diagnose te stellen en om een adequate behandeling in te stellen. Bevorderende factoren Wie heeft last van migraine ? Migraine komt zeer vaak voor, met name bij ongeveer 1 op 10 personen. De aanvallen kunnen tijdens de kinderjaren of de adolescentie beginnen. De frequentie van de ziekte bereikt haar hoogtepunt tussen de leeftijd van 25 en 55 jaar. Migraine komt driemaal vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Zijn er uitlokkende factoren ? Een aanval kan op elk ogenblik optreden. Bepaalde factoren kunnen een aanval uitlokken: stress of de ontspanningsperiode die volgt op de stress, te veel of te weinig slaap, sterk licht en bepaalde voedingsmiddelen zoals chocolade, kaas, rode wijn, koffie of thee. Bij vrouwen kunnen hormonale schommelingen, met name bij het begin van de menstruatie, ook aanleiding geven tot een aanval. Waaraan is migraine te wijten ? De oorzaak van migraine is alsnog niet volledig opgehelderd. Er is gewag gemaakt van bloedsomloopstoornissen in de hersenen, maar deze hypothese wordt momenteel verlaten. Volgens een recent concept zou migraine veeleer voortspruiten uit een ontsteking van de hersenvaten. Overigens bestaat er een familiale invloed: veel migrainepatiënten hebben een dicht familielid dat dezelfde aandoening vertoont. www.astrazeneca.be/nl/sante/sner_1.htm |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
RARA wat heb ik? bagel | 16 | 07-12-2008 02:20 | |
Liefde & Relatie |
Wat ben ik toch een stomme doos Yab-Yum | 22 | 25-11-2003 21:24 | |
Psychologie |
Onverwerkte gevoelens, wat kan ik hieraan doen.. Missy_X | 2 | 14-11-2003 13:54 | |
Psychologie |
ALWEER een uitbarsting.........wat kan ik toch doen! HelpMePlease | 12 | 23-09-2002 13:11 | |
Verhalen & Gedichten |
Wat heb ik fout gedaan? Mond_1 | 1 | 30-12-2001 20:27 | |
ARTistiek |
Oke nu heb ik echt me best gedaan: VERVOLGVERHAAAL JOHN deel 1 An | 9 | 26-08-2001 10:20 |