Advertentie | |
|
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Het is waar dat die mensen niet de overvloedige kennis hadden van wetenschappelijke dingen, zoals we dat nu hebben. Citaat:
Uitwerpselen moesten buiten het kamp begraven worden. (Deut. 23:13). Mensen met een besmettelijke ziekte moest in quarantaine. (Lev. 13:1-5). Kleding die in aanraking was gekomen met dode dieren moest gewassen/vernietigd worden. (Lev. 11:27, 28, 32,33). Iemand die een dood lichaam had aangeraakt had een reinigingsprocedure moeten ondergaan, en mocht anderen 7 dagen lang niet aanraken. (Num. 19:1-13). Citaat:
Jesaja verklaarde: Er is er Een die woont boven het rond der aarde. (Jes. 40:22). Citaat:
De waterkringloop werd in eenvoudige woorden verklaard: Want hij trekt de waterdruppels omhoog; Ze sijpelen door als regen voor zijn nevel, Zodat de wolken druppelen, Ze druipen overvloedig op de mensen. (Job 36:27, 28). Waar gaat het water naartoe? Weer verklaard de Bijbel dat. Alle winterstromen gaan uit naar de zee; toch is de zee zelf niet vol. Naar de plaats waar de winterstromen uitgaan, daarheen keren ze terug om uit te gaan. (Pred. 1:7). |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar staan er in de Bijbel dat soort "ontdekte" fouten? Staan er tegenstrijdigheden in? (Terwijl het door zo'n 40 verschillende mannen over een tijdsbestek van zo'n 1600 jaar geschreven is). De gehele schrift is geïnspireerd, verklaard de Bijbel. Geschreven door mensen, geïnspireerd door God. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
![]() |
Citaat:
Een encyclopedie zegt het volgende: Citaat:
Evolutie, nou ja.. Dat is een andere discussie, maar dat is voor mij geen reden om het verslag over Noach niet te geloven... Wanneer je deze woorden van Jezus symbolisch opvat, dan WIL je het symbolisch opvatten. Jezus woorden hadden helemaal geen betekenis wanneer hij dit symbolisch bedoelde want hij zei dat hoe het in de dagen van Noach was, het ook zo zou zijn in de Dagen van de Zoon des mensen... Weet je wat ik vervelend vind van al die wetenschappers.. Ze gaan al van het gegeven uit dat God niet bestaat enz. totdat het tegendeel bewezen is. Dat is niet objectief.. (Ow, dat vind ik dit toch een mooie tekst, 1 Timotheüs 6:20: ) Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-06-2011 om 10:07. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Ik snap niet dat iemand bereidwillig zijn kennis niet wit uitbreiden omdat hij zijn leven wijd aan God. Gaan die elkaar dan zo tegenwerken dat je moet kiezen?
Vroeger waren de mensen anders dat merk je nu al als je nog maar 100-200 jaar terugkijkt dus dat kan niet anders.
||
![]() |
Citaat:
Mensen hun gebruiken waren misschien wel anders, maar hun gevoelens, en de manier van denken waren hetzelfde als dat van ons. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Morele waarden kunnen ook veranderen kijk gewoon al is naar het verschil tussen Amerika en Nederland. Dus 2000 jaar verschil in een totaal andere maatschappij zal zeker wel zijn invloed hebben gehad.
Ik zou zeggen dat het enige wat we gemeen hebben is de lust, overlevingsdrang en misschien liefde (maar daar twijfel ik over).
||
Citaat:
In het jaar 2011 heeft hij een mens dit allemaal verteld, zonder deze persoon enig bewijs te geven, en vraagt hij aan deze profeet dat hij de wereldbevolking bekeerd tot het appelsapdom. Over 5.000.000 jaar keer hij weer terug in de vorm van een perenboom; maar alleen als 100% van de bevolking in hem geloofd. Nu mag jij mij uitleggen waarom het bovenstaande niet waar is, zonder de bijbel aan te halen of te zeggen dat er geen bewijs is; want er is natuurlijk ook geen bewijs voor god dus dat is geen argument.
|||
Citaat:
De bijbel staat vol met oorlogvoering en conflicten waarbij vrouwen worden beschouwt als niets meer dan bezit. Voorbeelden: richteren 21:10-24, numeri 31:7-18, deuteronomium 31:7-18 en 21:10-14. Met name deuteronomium 22:23-24 is schokkend, omdat een slachtoffer van verkrachting bruut vermoord moet worden, terwijl de verkrachter slechts een milde boete krijgt, ditto, 22:28-29. Het wijst op het achterlijke idee dat maagdelijkheid heilig is, en vrouwen slechts nuttig zijn zolang ze maagd of getrouwd zijn. Nog meer brutaliteit: vrouwen zijn zo waardeloos, dat je gerust je eigen dochter als seksslavin mag verkopen, aldus de bijbel. Exodus 21:7-11. Als ze niet goed genoeg is in bed, moet je echter je eigen dochter terugkopen nadat ze tientallen keren is verkracht door haar eigenaar, Yahweh hecht duidelijk aan klantvriendelijkheid en service. ![]() De bijbel vrouwvriendelijk noemen is ronduit een achterhoedegevecht dat weinigen die de bijbel lezen nog aan willen gaan. Citaat:
En de vraag of yahweh uit de bijbel bestaat kun je dan ook prima als een feitelijke vraag benaderen. Daarbij hoort steevast een standpunt van niet waar tenzij het tegendeel minimaal aannemelijk is. Jij zelf past datzelfde standpunt overal in je leven toe, met één uitzondering (religie), dus hoe kun je anderen verwijten dat ze één puntje consequenter zijn in precies hetzelfde standpunt?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
![]() Verder negeer je het feit dat je met die paar vertegenwoordigers nooit meer een gezonde populatie kunt opbouwen. Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Er zijn trouwens ook veel boeken geschreven over dwergen, maar dat betekent nog niet dat ze bestaan. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Laat ik beginnen met een voorbeeld van relevantie: Ik heb onderzoek gedaan naar de invasie van Harmonia axyridis (Aziatisch veelkleurig lieveheersbeestje). Hierbij heb ik gekeken naar de levenscyclus van de dieren die in Nederland invasief aanwezig zijn. Ik heb gekeken naar de maand waarin ze voorkomen, wanneer ze de eieren leggen, hoe snel hun larven ontwikkelen etc. Voor mij waren daarbij een aantal literaire inzichten van belang: ecologische verspreiding, gedragingen van invasieve soorten, levenscyclus van het lieveheersbeestje in China, etc, etc. Voor mij was het niet relevant dat de maagwand van het menselijk lichaam grote hoeveelheden water resorbeert uit mijn voedsel. Of dat horizontal gene transfer een belangrijk probleem is in taxonomische identificatie van bacterien. In veel wetenschappelijk onderzoek komt dit ook naar voren. Sterker nog: je merkt dat als je langer bezig bent met wetenschap dat je maar een klein stukje van de wetenschap echt begrijpt. De rest heb je simpelweg niet nodig. Wat heeft dit met een god te maken? Niets. Dat is juist het interessante. Als er relevantie zou zijn voor een god, dan zou deze discussie snel genoeg ontstaan. Echter in wetenschap is een godheid nooit nodig geweest, nooit relevant voor het verklaren van resultaten. Je kan dit een verkeerde aanname vinden, maar het is geen proces van het actief verwijderen van een god uit wetenschap. Dit heeft dus ook te maken met de wetenschappelijke methode die beschreven staat. Een van de eigenschappen is dat je hierbij puur en alleen kan steunen op wetenschappelijke conclusies en literatuur. Je zal het hier misschien niet mee eens zijn, maar de bijbel is geen wetenschappelijke literatuur. Dit komt omdat het geen boek is met een duidelijke schrijver, het heeft geen duidelijke verantwoording voor de methodes die zijn gebruikt bij het beschrijven van de gebeurtenissen etc. Neem het verhaal van Noah. Als de bijbel zou willen voldoen aan wetenschappelijke eisen voor dit verhaal, zou de bijbel niet alleen een methode van tijdsidentificatie (bijv. sterren) bijvoegen, maar ook een aantal redenaties waarom het verhaal zo zou verlopen als het kon. Uiteindelijk moet dit een situatie opleveren die kan worden nagebootst door wetenschappers. En dit is ook gebeurd. Er zijn wetenschappers die hebben gezocht in de buurt van de Nijl en Eufraat naar redenen waarom de grote overstroming zou kunnen hebben plaatsgevonden. Het probleem was echter dat alleen om de overstroming te verklaren aan de hand van de bijbel, ze niet alleen moesten aannemen dat dit door een god was gebeurd. Belangrijker was dat ze een hele boel wetenschappelijke theoriën en gegevens moesten tegenspreken. Bijv.: een glas water kan niet zonder toevoeging van water moleculen voller raken. Als je te kleine populaties dieren hebt, krijg je door incest een afnemende genetische diversiteit. Een groot aantal dieren kan niet overleven zonder de dood van andere dieren. Etc etc etc. Je kan dan zeggen: Dit heeft god allemaal geregeld. En dat mag je geloven. Het probleem hiermee is wel: we hebben er niets aan. Ook in het dagelijks leven ga je dagelijks naturalistisch te werk om te zorgen dat je de dag door komt. We kunnen simpelweg niet zonder. Bijv.: Je wordt 's ochtens wakker en je hebt je verslapen. Waarom heb je dat gedaan? Heeft god het zo gewild? Okey. Dan kan je verder niets doen om te voorkomen dat je de dag daarna je ook verslaapt. Natuurlijk doe je dat niet. Je kijkt op je wekker. Na het weekend ben je gewoon vergeten om de wekker weer aan te doen. Je zet je wekker aan en de dag daarop wordt je op tijd wakker. Had een god hier een rol in kunnen spelen? Ik vind het zelf onzin, maar jij kan dat best vinden. Zou dat betekenen dat je je wekker niet meer aan zet? Omdat het god's wil is? Doe je dat dan ook als je vergeten bent brood te kopen? Of al die andere dingen die je dagelijks doet waarbij de waarneming van een fenomeen en de achterliggende oorzaak jou tot conclusies doet komen. Waarom zou dit wat ik hier beschrijf niet objectief werken? En ik denk dat ik hiermee ook weer mooi aanschuif bij mijn visie wat de bijbel lastig te verklaren maakt. Offtopic: Sorry voor al de d/t fouten ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
wordt er een meisje wat nog niet uitgehuwelijkt is verkracht dan moet de man met haar trouwen en de vader van het meisje de boete betalen waar jij het over hebt, dus gewoon de bruidschat! en dat staat in vers 28 en 29 |
![]() |
|
Inderdaad, ik was nog vergeten dat naast die milde boete, het slachtoffer gedwongen is te trouwen met haar verkrachter, en daarna nog honderden keren door hem verkracht zal worden in de rest van haar leven. Bedankt dat je dat stukje er ook nog even uit haalde. De bijbel beschouwt verkrachting inderdaad als iets dat in principe legaal en goed is, en slechts nadelig is als daardoor eigen mannen minder kans maken op een maagd.
||
Verwijderd
|
Citaat:
trouwens de cultuur was toen ook heel anders als de cultuur nu, en als je verkracht was had je eigenlijk geen kans meer om nog te trouwen en was deze regel ook puur voor de bescherming van een meisje |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
en verder kan ik me ook niet zo voorstellen dat ik in de cultuur van het O.T. zou leven. |
![]() |
||
Citaat:
Ik wl echter dat de discussie hier niet te veel op in gaat. Dus sluit het even af.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Het ironische van alles is dat het christendom bepaalde concepten heeft aangenomen die helemaal niet worden teruggevonden in de Bijbel. Je vindt bijvoorbeeld geen enkele uitspraak van Jezus (waarvan bewezen is dat hij deze heeft geuit) terug waarin hii beweert God te zijn. Of neem de drie-eenheid, passages die daarnaar verwijzen zijn zeer zeer vaag. Voor degenen die willen weten wat ik bedoel, zie: http://www.verkenislam.nl/2011/05/278/ en http://www.verkenislam.nl/2011/05/wi...-drie-eenheid/
|
![]() |
||
Citaat:
In Jesaja staat bijvoorbeeld: "Van de aanvang af heb Ik niet in het verborgene gesproken; ten tijde dat het geschiedt ben Ik daar; En nu heeft de Here Here mij met zijn Geest gezonden" Dat is geschreven vanuit hun god, en spreekt als tweede persoon over zichzelf, en spreekt over een geest. Dat paste dus naadloos in de drie-eenheid doctrine. Verder is je bron nogal pathetisch, en een vrij doorzichtige poging om mensen te bekeren. Daar bashen ze het Christendom dat die niet weten wie hun god is, dat de o zo superieure islam dat wel zou weten, en daarna noemen ze een citaat dat zichzelf tegenspreekt door te zeggen dat allah drie én één god is. Als je een godsdienst wilt bashen, doe het dan goed.
||
![]() |
Citaat:
Allah is drie en één god??? Hoe bent u daaraan gekomen? Verder schreef u: "In Jesaja staat bijvoorbeeld: "Van de aanvang af heb Ik niet in het verborgene gesproken; ten tijde dat het geschiedt ben Ik daar; En nu heeft de Here Here mij met zijn Geest gezonden" Dit is dus precies wat ik bedoel! Passages die naar drie-eenheid verwijzen zijn (zoals u citaat uit Jesaja) zeer zeer VAAG. Hoe komt dat vraag ik me af? Zo'n fundamenteel dogma van het christendom en zulke vage referenties ernaar in de Bijbel?? Dit geeft allemaal aan dat het een verzonnen concept is en dat Jezus het nooit heeft gepredikt! |
![]() |
||
Citaat:
|
Johannes verteldt in het boek Openbaringen de dingen die hij ziet wat nog gebeuren gaat (visioenen)
Bekijk dit eens: http://www.sporenvdwederkomst.nl/hoofdstuk21.htm
||
Citaat:
|
![]() |
Dit is ook een leuke site: http://www.godhatesgoths.com/
|
![]() |
||
These: De bijbel is niet waar door het feit dat god niet bestaat.
Daaraantoevoegende van een site van een gristenfundi: Citaat:
|||
Ok, en dan nu fouten uit de bijbel;
God houdt van iedereen! <-> En de man die ledig ligt met een andere man zal tot zijn dood geslagen moeten worden (homo's moeten dood), Als god van iedereen evenveel houdt, is slaan dan liefde? De vrouw van Jozef krijgt een zoon van een ander, jozef is blij! Satan is slecht, God is goed, God heeft ruim 2 miljoen mensen gedood, satan 10. Citaat:
God bestaat niet, bijbel zegt dat god bestaat, bijbel is niet waar. We zijn allemaal Gods kinderen, Jezus is toch speciaal. Jezus is de zoon van God, Hij is ook God, naast de vader en de heilige geest, een perfect wezen zal toch slechts een persoonlijkheid nodig hebben. Verder is Jezus gestorven aan het kruis, Jezus=Jehova, God is dus dood. Dat Jezus god zou zijn is te bewijzen met een oneindigheidstheorie die ik jullie liever bespaar. Citaat:
|||
nouja wat is 'de bijbel', je kan refereren naar de tenach en het nieuwe testament waarbij het eerste een verhaal over ontstaan en destructie is en het tweede een bloemlezing van prozaboeken rond de persoon jezus, die noch compleet noch bedoeld is als eenzijdige wetmatigheid.
Je kan het hebben over de complete menselijke overlevering vanaf het ons eerst bekende schrift (epos van gilgamesh en ervoor) tot nu wat in enig vorm of zin te maken heeft met de hoofdvraag; waar komen wij vandaan. Citaat:
maar dat heeft weer te maken met een zeker balans. God in elke mythologie maar zeker in de christelijke vertegenwoordigd alles, en daarmee dus ook interne tegenstelling in de natuur, leven/dood, goed/kwaad, opgroeien/aftakelen. De hele mytholgogische reeks is een mooi prozowerk over het onderwerp 'it takes two to tango' Citaat:
Hetgeen de gemeenschappelijke oorsprong is is voor mij god en niet jezus of thor, ik mag immers niet verafgoden ![]() en George Carlin was een visionair maar lees dan wel heel zijn boek napalm and silly putty.
Laatst gewijzigd op 09-07-2011 om 00:14. |
![]() |
|
Verwijderd
|
God kán niet bestaan. Het onmogelijk dat wij bestuurd worden door een ander iemand. Dat ons lot bepaald is, dat bepaald is wanneer we sterven en wanneer we geboren worden is onmogelijk en dom. Als je in een god (Allah, God, Boeddha, etc) gelooft, ben je een dwaas. Religie is voor dwazen die niet voor zichzelf kunnen en willen denken. Als een ongelovige het bijvoorbeeld tot president schopt, denken ze: ''Fuck yeah I am awesome''. Als een gelovige dit voor elkaar krijgt denken ze: ''Fuck yeah, GOD is awesome'' Dit is dan wel een groot, extreem voorbeeld, maar het is wel zo. Dit geldt voor alles wat er gebeurt. Dit bewijst maar dat gelovige mensen niet voor zichzelf kunnen denken.
Hun denken dat God alles voor hun doet, dat alles wat ze doen, wat voor baan ze krijgen, hoeveel geld ze verdienen door God komt. Ongelovigen hebben tenminste door dat als ze bijvoorbeeld een slecht betaalde baan krijgen, dat dat ligt aan het feit dat ze niet goed hun best hebben gedaan op school, of dat ze zich slecht gedragen in de maatschappij bijvoorbeeld. TL;DR: Ongelovige mensen zijn slimme mensen die voor zichzelf kunnen denken. Gelovige mensen zijn domme dwazen, die niet voor zichzelf kunnen denken, en alles wat ze bereiken in het leven maar op God afschuiven, omdat ze bang zijn voor de werkelijkheid. Als God écht zou bestaan, krijg ik na het posten van dit bericht waarschijnlijk een grote bliksemschicht door mijn kop heen. Ik post zometeen het resultaat wel. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is ook niet onmogelijk voor ons om bestuurd te worden door "iets" of "iemand anders". Maar de vraag of die dingen mogelijk zijn, is helemaal niet relevant. Er is namelijk geen bewijs (proof of evidence) om het aan te nemen en dan kijk je naar de waarschijnlijkheid. Die waarschijnlijkheid is bijna 0. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||