Citaat:
Juice schreef op 25-02-2007 @ 20:56 :
Zoals bekend ben ik ook niet tevreden met al die overvloedige informatie die Rosa geeft, maar ik zie nog steeds niet in wat er mis is met gesuggereerde seks in een Duckverhaal.
|
Ten eerste omdat het niet thuishoort in een Disney-verhaal en ten tweede omdat het zielig is om op die manier lezers te lokken. Rosa heeft van minstens een jaar tevoren op DCML (Disney Comic Mailing List) zijn beroemde sex-scène aan zitten kondigen, als een klein jongetje dat stiekem de Playboy mee naar het schoolplein neemt voor zijn vriendjes. Stel je voor: een vijftiger die tieners benieuwd maakt naar een Disney-verhaal vanwege vrijscènes tussen klassieke stripcharacters. Ik vind dat erg laag.
Citaat:
Volgens mij is de voornaamste reden dat jij Rosa niet ziet zitten hoe hij met de oude verhalen van Barks omgaat (die overigens ook nog wel eens plotgaten bevatten). Wat is er mis mijn zijn Duckverhalen waarin hij het verleden met rust laat.
|
Ik was vroeger een enorme fan van Don Rosa en zijn verhalen. Ik heb alle albums in de kast staan. Maar ik merkte langzamerhand dat hij geen respect heeft voor Barks (zowel in zijn verhalen als in zijn e-mail correspondenties), maar ondertussen wel de lieve lezers zover krijgt dat zij geloven dat hij de volgende Barks is. Ondertussen schrapt Rosa rustig het ene Barks-verhaal na het andere, en zijn fans doen hem na. Zodoende lijkt het alsof Barks de fouten heeft gemaakt ipv Rosa (jij refereert ook al aan 'plotgaten').
Maar dat is niet de enige reden dat ik Rosa al lang niet meer zie zitten. De verhalen waarin hij het verleden met rust laat worden sowieso extreem schaars. Het lijkt wel alsof hij op eigen houtje niks meer kan verzinnen. Maar de verhalen die hij maakt, staan op drijfzand. Zo haalde ik in het 'Duck-topic' (door Hanneke gesloten) een stuk of 30 punten aan die het verhaal om zeep hielpen. Rosa heeft na 20 jaar strips maken nog steeds niet door hoe hij een verhaal op moet bouwen. Rosa heeft vroeger leuke verhalen gemaakt ('Son of the Sun' vond ik zelfs uitstekend) en kon vroeger ook best aardig tekenen, maar de status van tweede Barks of 'de beste Duck-tekenaar van dit moment' heeft hij niet verdiend.
Citaat:
N00dles schreef op 25-02-2007 @ 21:11 :
Het is lange tijd geleden dat ik de verhalen heb gelezen, dus van eventuele plotgaten waar Rosa zich schuldig aan zou maken weet ik niets meer.
|
Voor een voorbeeld daarvan, in 'A letter from home', zie het topic waarnaar ik eerder in antwoord op Juice naar verwees.
Citaat:
Maar de tekenstijl was stukken beter dan in de andere verhalen. Veel meer detail en veel meer sfeer in de omgevingen.
|
Rosa kon vroeger heel aardig tekenen. Helaas is hij na verloop van tijd de pagina's veel te veel gaan dichttimmeren door teveel panels op een pagina te zetten met teveel dialoog, waardoor zijn tekeningen, naar mijn mening, niet meer konden 'ademen'.
Overigens vind ik dat je met je opmerking dat zijn tekenstijl stukken beter was dan de meeste verhalen, veel tekenaars tekort doet. Daan Jippes bijvoorbeeld, of Daniel Branca, Mark de Jonge, Marco Rota etc. Die mannen kunnen echt tekenen, vanuit zichzelf, terwijl Rosa werkt met linealen en sjablonen, wat de personages stijf en stram maakt.
Maar dit is offtopic en ik wil Hanneke niet voor een tweede maal tot een slotje dwingen...