Oud 13-08-2012, 20:38
Verwijderd
Sowieso Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft, Sarah. Leerzaam en keileuk boek
Advertentie
Oud 13-08-2012, 20:39
Verwijderd
Ben je een snel lezer, Sarah? Want ik lees erg snel en mijn taalkundedocente vertelde dat dat komt doordat ik als kind ook veel las. Dan is het leesproces (dus puur mechanisch tekens herkennen als letters, ze groeperen tot woorden, die woorden onthouden zodat ze zinnen maken, etc) veel meer geautomatiseerd. Ze zat ook altijd te verzuchten dat de kinderen in Nederland allemaal veel te weinig lezen en dat het daardoor komt dat de meerderheid (op latere leeftijd dus) zo langzaam leest.
Oud 13-08-2012, 20:39
Verwijderd

Dit las m'n moeder heel vaak met me toen ik 2 ofzo was. En dat ik dan de zinnen af mocht maken enzo.

Oh ik word er bijna emotioneel van als ik dat boekje zie
Oud 13-08-2012, 20:40
Carn
Carn is offline
ik heb trouwens ook altijd veel geleend bij de bieb; maar ik kan me echt niets herinneren qua boeken, behalve dingen als Rad des Tijds enzo. Ohja, en It en The Stand van Stephen King <3
Verwijderd
Citaat:
Ik voel me trouwens erg gedreven om de literaire opvoeding van mijn nichtje op me te nemen mijn ouders zijn al van plan haar te bestoken met alle Gouden Boekjes. Ik zat zelf te denken om eens te beginnen met Rupsje nooitgenoeg, Raad eens hoe veel ik van je hou en Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft. Oh en Kikker, maar daar is zo veel van, ik weet niet goed waar te beginnen!
Iemand verder nog tips voor de eerste paar jaar? Voorleesboekjes die geen enkel kind zou mogen missen?
Wij hadden een heel leuk boekje over alle dieren die niet beten, die kon je voelen. En op het einde zag je alleen een staart, en daar stond dat de grote krokodil HEEL VEEL HONGER had, en dan kwam op de volgende pagina een bek uitgeklapt van een krokodil. Dat was mijn lievelingsboek.
Verwijderd
Ik lees nog steeds een boek per week en ik kan net zo snel lezen als denken, geloof ik.
Oud 13-08-2012, 20:41
Verwijderd
Ik lees heul snel. Maar misschien wel een beetje te snel, want soms heb ik een hele pagina gelezen, terwijl ik met m'n gedachten ergens anders was. En heb ik alsnog niks opgenomen :') Herkennen jullie dat?
Oud 13-08-2012, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Ben je een snel lezer, Sarah? Want ik lees erg snel en mijn taalkundedocente vertelde dat dat komt doordat ik als kind ook veel las. Dan is het leesproces (dus puur mechanisch tekens herkennen als letters, ze groeperen tot woorden, die woorden onthouden zodat ze zinnen maken, etc) veel meer geautomatiseerd. Ze zat ook altijd te verzuchten dat de kinderen in Nederland allemaal veel te weinig lezen en dat het daardoor komt dat de meerderheid (op latere leeftijd dus) zo langzaam leest.
Ik lees wel snel, ja, maar niet zo snel als snelleescursussen beweren dat je van hun cursus gaat lezen. Ik kan ook goed op een pagina vol tekst direct het juiste woord vinden (handig met internetten).
Ik ben ook vroeg begonnen met lezen en heb nooit aan hakken-en-plakken gedaan, volgens mijn ouders las ik meteen al per woord ipv per letter.
Verwijderd
Ik vond van die historische verhalen altijd kut. Maar ieder jaar opnieuw probeerden mijn ouders me Thea Beckmann aan te smeren met Sinterklaas, maar ik heb ze nooit gelezen.
Verwijderd
Citaat:
Ik lees heul snel. Maar misschien wel een beetje te snel, want soms heb ik een hele pagina gelezen, terwijl ik met m'n gedachten ergens anders was. En heb ik alsnog niks opgenomen :') Herkennen jullie dat?
Ja. Dat je even een versnelling terug moet en je focushat even opzetten Dat heb ik voornamelijk als ik vermoeid ben, trouwens. Dat je na een pagina inderdaad denkt "Aight, wacht even, wát?"
Verwijderd
Citaat:
jjjjjjjjep!
Oud 13-08-2012, 20:44
Carn
Carn is offline
Citaat:
Ja. Dat je even een versnelling terug moet en je focushat even opzetten Dat heb ik voornamelijk als ik vermoeid ben, trouwens. Dat je na een pagina inderdaad denkt "Aight, wacht even, wát?"
hehe ja, herkenbaar. En dat je dan nog een keer leest en denkt: "Ok, volgens mij moet ik maar gewoon gaan slapen"
Oud 13-08-2012, 20:44
Verwijderd
Ja!

Van mij zeiden ze op de basisschool dat ik amper kon lezen en alleen plaatjes keek, want 'zo snel kan je niet lezen'. Nu zat ik ook wel op een debielenschool, maar dat was toch wel beledigd. Toen moest ik allemaal tests doen om te bewijzen dat ik echt kon lezen. En ze bleven maar zeggen dat ik mijn toetsen afkeek, geen boeken las maar plaatjes keek, niet goed in mijn hoofd was (medeleerlingen, dat laatste zeiden juffen enzo niet. ) en weet ik wat.

Dat was wel beledigend.
Oud 13-08-2012, 20:45
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Ik vond van die historische verhalen altijd kut. Maar ieder jaar opnieuw probeerden mijn ouders me Thea Beckmann aan te smeren met Sinterklaas, maar ik heb ze nooit gelezen.
Thea Beckman <3 Maar ik hou dan sowieso juist heel erg van historische verhalen, ik las weinig anders vroeger.

Citaat:
Dit ja, story of my life Vooral als ik van die lappen studietekst moet lezen, dodelijk
Oud 13-08-2012, 20:46
Verwijderd
Ik vond het altijd stom dat Paul van Loon en Carry Slee altijd wonnen bij de Kinderjury. En Jacques Vriens, maar dat vond ik iets minder erg.

Mijn alltime favoriet blijft toch Toon Tellegen <3
Oud 13-08-2012, 20:46
Verwijderd
Citaat:
Thea Beckman <3 Maar ik hou dan sowieso juist heel erg van historische verhalen, ik las weinig anders vroeger.
Mja, ik dus echt niet. Had er nooit wat mee.
Oud 13-08-2012, 20:47
Verwijderd
Oh, ik was dol op Thea Beckman ik denk deels doordat het de eerste boeken waren die ik las die echt voor tieners geschreven waren in plaats van voor kinderen, en ook deels doordat de inhoud goed paste bij mijn jeugdig idealisme.
Oud 13-08-2012, 20:48
Chick Rock
Chick Rock is offline
Ik hield ook erg veel van Tonke Dragt, Astrid Lindgren, Per Nilsson en Cynthia Voigt
Verwijderd
Iedereen in mijn omgeving was dol op Thea Beckman, en ik was altijd zo boos dat mijn ouders dáár dan al hun Sinterklaasgeld aan uitgaven, terwijl ik toch behoorlijk duidelijk was. En een paar jaar later vraten m'n zusjes ervan, DUS DIE HADDEN DUBBEL SINTERKLAASCADEAUS
Verwijderd
Astrid Lindgren wel, héél erg <3
Oud 13-08-2012, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Iedereen in mijn omgeving was dol op Thea Beckman, en ik was altijd zo boos dat mijn ouders dáár dan al hun Sinterklaasgeld aan uitgaven, terwijl ik toch behoorlijk duidelijk was. En een paar jaar later vraten m'n zusjes ervan, DUS DIE HADDEN DUBBEL SINTERKLAASCADEAUS
Oud 13-08-2012, 20:50
Verwijderd
Citaat:
Ik hield ook erg veel van Tonke Dragt, Astrid Lindgren, Per Nilsson en Cynthia Voigt
Per Nilsson!
Verwijderd
Citaat:
hehe ja, herkenbaar. En dat je dan nog een keer leest en denkt: "Ok, volgens mij moet ik maar gewoon gaan slapen"
Haha, inderdaad Soms, in ernstige gevallen van per se willen blijven doorlezen ondanks de roep van het kussen, heb ik zelfs wel eens dezelfde pagina drie of zelf meerdere keren gelezen. En als je die pagina dan éindelijk in de smiezen hebt, begint het op de volgende pagina net zo hard wéér
Verwijderd
Citaat:
Dit ja, story of my life Vooral als ik van die lappen studietekst moet lezen, dodelijk
Bij studietekst die ik voor mezelf lees 'scan' ik dus een beetje, lees ik heel snel zonder iets op te nemen maar wel bewust, dus niet ongeconcentreerd, en als ik dan iets tegenkom waar ik meer over wil weten vertraag ik. Maar daar moet ik dus mee oppassen als ik studietekst lees die me als opdracht is gegeven, dan moet ik echt een samenvatting ervan maken of iets anders doen, anders scan ik de hele tekst door en onthou ik alleen de dingen die ik leuk vind
Oud 13-08-2012, 20:51
Verwijderd
Maar ik vond het wel oprecht stom dat ze maar bleven proberen die Beckman erdoor te drukken. En het was wel oprecht altijd een enorme teleurstelling als ik een pakje openmaakte. Hij verdween linea recta meteen de kast in om er alleen nog maar uit te komen als m'n ouders het zelf wilden lezen.
Zeppelin
Zeppelin is offline
mijn moeder probeerde me ook altijd thea beckman aan te smeren maar ik had ook totaal geen interesse in die ouwe meuk.
Verwijderd
Koning van Katoren vond ik ook vet.
Verwijderd
Tonke Dragt <3 daar heb ik nog een hoop van in te halen. Heb ik eigenlijk pas te laat ontdekt, en toen ging net de wereld van grotemensenboeken voor me open, en kwam ik er niet meer aan toe. Doet me trouwend ook denken aan Paul Biegel, zelfde magische sfeer
Oud 13-08-2012, 20:52
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Per Nilsson!
Ik vond Het lied van de raaf echt vet eng
Verwijderd
Citaat:
mijn moeder probeerde me ook altijd thea beckman aan te smeren maar ik had ook totaal geen interesse in die ouwe meuk.
Gelukkig ben ik niet de enige

De Olijke Tweeling daarentegen <3
Verwijderd
Citaat:
Ik vond Het lied van de raaf echt vet eng
Weet ik niet meer zo heel goed. Eigenlijk zou ik die nog weleens willen lezen.
Is toch niet echt voor (jonge) kinderen?
Verwijderd
Is Per Nilsson die van die ontzettend tragische boeken?
Verwijderd
Mijn favorieten waren gewoon Roald Dahl en Astrid Lindgren, en een korte periode helaas ook Carry Slee, en een iets langere periode ook Jacques Vriens en een vrij lange latere periode Caja Cazemier.

Ja, en wat buitenlandse schrijvers waar ik de naam niet meer van weet. Nicolaas Matzier ofzo, kan dat? En dus Toon Tellegen... en nog wat.
Oud 13-08-2012, 20:53
Verwijderd
Meester Jaap

Stond ook in de Taptoe, vond ik wel leuk.
Oud 13-08-2012, 20:53
Verwijderd
Nee, ik bedoel iemand anders.
Oud 13-08-2012, 20:54
Verwijderd
Ik heb alles gelezen van Roald Dahl en Thea Beckman en veel van Astrid Lindgren. Maar ook de hele Olijke Tweeling serie en de hele Babysittersclub-serie, ik was echt niet altijd literair bezig ik was ook gek op Pinkeltje op een leeftijd dat ik me daarvoor schaamde, tien ofzo.
Oud 13-08-2012, 20:55
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Tonke Dragt <3 daar heb ik nog een hoop van in te halen. Heb ik eigenlijk pas te laat ontdekt, en toen ging net de wereld van grotemensenboeken voor me open, en kwam ik er niet meer aan toe. Doet me trouwend ook denken aan Paul Biegel, zelfde magische sfeer
Inderdaad, ook fijn. Twaalf sloeg de klok

Citaat:
Weet ik niet meer zo heel goed. Eigenlijk zou ik die nog weleens willen lezen.
Is toch niet echt voor (jonge) kinderen?
Nee klopt, voor iets ouder.

Citaat:
Is Per Nilsson die van die ontzettend tragische boeken?
Ja behoorlijk ja. Lief van de raaf is wel zijn beste vond ik trouwens. Bijvoorbeeld De geur van Melisse vond ik minder.
Oud 13-08-2012, 20:55
Verwijderd
Simone vd Vlugt vond ik trouwens wel best aardig. De Amulet
Oud 13-08-2012, 20:56
Verwijderd
Trouwens.

Jullie hadden vroeger vast ook vriendenboekjes. Vulden bij jullie ook superveel meisjes in 'Floortje gaat ponyrijden' (of iets uit die serie) bij 'favoriete boek'?

Of bevond ik me weer in zulke non-literaire kringen :')
Verwijderd
Citaat:
Supervet boek ja. Maar die las ik pas op de middelbare school, want die kregen we met de Lijsters, of hoe heetten die boeken.
Verwijderd
En Evert Hartman <3
Verwijderd
Oh, en toen ik nog een puppy was las oma, tijdens logeerpartijtjes, altijd voor uit Pietje Bell, voor 't slapen gaan. Dat was ook lichtelijk geniaal <3
Oud 13-08-2012, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Trouwens.

Jullie hadden vroeger vast ook vriendenboekjes. Vulden bij jullie ook superveel meisjes in 'Floortje gaat ponyrijden' (of iets uit die serie) bij 'favoriete boek'?

Of bevond ik me weer in zulke non-literaire kringen :')
Dat kan ik me eigenlijk niet zo herinneren. Ik herinner me vooral bij lievelingsdier heel veel konijn en dolfijn en koala, en dat ik toen TEEK had opgeschreven.
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Hield ik ook veel van ja! Maar De amulet is toch ook historisch?

Door De guillotine vond ik de Franse Revolutie heel interessant. En door dat boek begreep ik ook hoe die revolutie tot stand kwam enzo, handig voor geschiedenis
Zeppelin
Zeppelin is offline
Ik had ook een fase dat ik louter Kippenvel boeken las. Ik vond als kind carry slee boeken hartstikke leuk trouwens. Toen ik 7/8 was las ik veel Floortje Bellefleur, maar eigenlijk ergerde ik me heel erg aan haar en haar familie.
Verwijderd
Citaat:
Dat kan ik me eigenlijk niet zo herinneren. Ik herinner me vooral bij lievelingsdier heel veel konijn en dolfijn en koala, en dat ik toen TEEK had opgeschreven.
Oud 13-08-2012, 20:58
Verwijderd
Citaat:
Ik had ook een fase dat ik louter Kippenvel boeken las. Ik vond als kind carry slee boeken hartstikke leuk trouwens. Toen ik 7/8 was las ik veel Floortje Bellefleur, maar eigenlijk ergerde ik me heel erg aan haar en haar familie.
Ohja, de Kippenvelboeken Die kon je toen kopen bij de Blokker

Best wel kut waren die, en ook nauwelijks eng.
Oud 13-08-2012, 20:58
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
En Evert Hartman <3
Oja. Had hij niet De jongen met het varkenshart geschreven? Ofzo?
Oud 13-08-2012, 20:59
Chick Rock
Chick Rock is offline
Oja Kippenvel wat een rage was dat toen. Ook die serie.
Oud 13-08-2012, 20:59
Verwijderd
Citaat:
Hield ik ook veel van ja! Maar De amulet is toch ook historisch?

Door De guillotine vond ik de Franse Revolutie heel interessant. En door dat boek begreep ik ook hoe die revolutie tot stand kwam enzo, handig voor geschiedenis
daarom zeg ik ook 'wel best aardig', als in 'je zou het niet verwachten, maar toch'.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten