Oud 22-05-2001, 12:54
MaDCoW
MaDCoW is offline
Hey!! Ik heb een vraagje ...
Mijn pc wordt steeds trager en trager en ik denk dat het tijd wordt dat ik hem eens 'formateer'. Ondanks dat ik geen computerleek ben, heb ik da nog nooit gedaan?
Dus hoe begin ik er best aan (en plze geen replys van 'doe het DOS-commando' format C:\ want da hem ik wel al door) mer gewoon wat nadat ik hem geformateerd heb wat moet er dan gebeuren etc. Kan iemand me gedetailleerd zeggen hoe ik dat allemaal fix?
Alvast bedankt !!!
Oud 22-05-2001, 13:20
Verwijderd
je hebt een setup disk nodig voor je cdrom drive te laden in dos.

na format, rebooten en diskette erin hebben dus, dan pleur je je cdtje erin en dan typ je ...:\setup.exe en dan installeerd hij windhoos weer (... staat voor je cdrom letter)
Met citaat reageren
Oud 22-05-2001, 13:28
Verwijderd
Voor het formatteren moet je ff zeker weten dat je een diskette hebt met drivers voor je CD-ROM (én natuurlijk dat je alles gekopieërd hebt wat je wil bewaren !!) Ga naar DOS en geef het Format-commando, maar dan met de opties /q en /s erachter.

Dan kun je tenminste meteen weer booten van je harddisk. Reboot je PC en installeer de CD-ROM drivers. Pleur de Windows 98 CD-ROM erin en typ Setup. Volg de vreselijk domme en kinderlijke instructies om dit wanprodukt te installeren.

Installeer vervolgens de drivers voor je geluidskaart, videokaart en andere randapparatuur door in Apparaatbeheer naar het betreffende apparaat te gaan en te kiezen voor "stuurprogramma bijwerken".

Eigenlijk wijst zich de weg vanzelf, tenminste dat is wat Ome Bill gewild heeft...dat zelfs een seniele opa van 80 of een kindje van 7 z'n eigen PC met Windows gewoon kan installeren...zonder hulp.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2001, 13:32
MaDCoW
MaDCoW is offline
Ik heb ooit mijn windows er al eens afgesmeten ... del c:\windows was dat toen en dat ging vrij goed die /s staat voor system bestand probably en die /q voor wat staat die en hoe moet ik dat dan doen
format/s c:\ ofzo thxx
Oud 22-05-2001, 13:35
MaDCoW
MaDCoW is offline
Ik em nog een vraagje em ik dan DOS en een Systeemdiskette nodig want ik em me da laten wijsmaken toch. Mijne maat had ooit ies zijn pc geformateerd ik denk gewoon format c:\ mer em starte op mer verder deed em niets meer en der ben ik wel bang voor sow help me plze van zodra ik <cdromdrive>setup.exe kan doen voor mijn windows denk ik wel da ik et kan redden mer de rest ...
Oud 22-05-2001, 13:42
KlaasKort
KlaasKort is offline
Je gaat naar ms-dos typt format c: /s Instaleer windows klaar!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2001, 13:43
MaDCoW
MaDCoW is offline
Mmm geen systeemdiskette, dos en al dien troep nodig?
Oud 22-05-2001, 17:06
Verwijderd
DOS heb je sowieso niet nodig. Wat ik zelf vaak doe, is de "ingebouwde" CD-ROM driver van Windows gebruiken - die staat in de directory \Windows\Command\EBD\

Kopieër het bestand OAKCDROM.SYS naar een diskette. Kopieër ook het bestand MSCDEX.EXE vanuit de directory \Windows\Command\ naar deze diskette.

Maak een nieuw bestand aan op die diskette, genaamd AUTOEXEC.BAT (kun je gewoon met EDIT A:\AUTOEXEC.BAT doen). Zet hier het volgende in:

MSCDEX /D:12345678

Maak nog een bestand aan maar noem dit A:\CONFIG.SYS en zet hierin:

DEVICE=OAKCDROM.SYS

Controleer of deze in totaal 4 bestanden correct op A: staan. Vervolgens ga je naar MS-DOS modus en formatteer je de schijf met de opties /s en /q erachter. /s staat voor systeembestanden kopiëren, zoals ik al zei kun je dan meteen weer van je harddisk opstarten. /q staat voor snelformatteren. Dat duurt een paar seconden, in tegenstelling tot een complete format die gemakkelijk een minuutje of 10 kan duren (zoals bij mijn 40gig het geval was).

Als de schijf geformatteerd is kopieër je die 4 bestanden van de floppy naar de harddisk. Herstart je computer, Windows 98 CD-ROM erin en installeren maar.

(Simpeler dan dit kán ik het bijna niet uitleggen )

------------------
Ja, lafjes tegenaan hangen is dus níet neuken, ja! <<s.com studentenraad - één lid en groeiende! )>> *N.S.V. Carolus Magnus*

[Dit bericht is aangepast door nare man (22-05-2001).]
Met citaat reageren
Oud 24-05-2001, 20:11
Orion16
Orion16 is offline

En als je nu verschillende partities hebt, hoe doe je het dan??

Ook ff precies stap voor stap uitleggen want ik heb eigenlijk hetzelfde probleem als MadCow..

Met citaat reageren
Oud 24-05-2001, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Orion16 schreef:

En als je nu verschillende partities hebt, hoe doe je het dan??

Ook ff precies stap voor stap uitleggen want ik heb eigenlijk hetzelfde probleem als MadCow..

quite simple

eerst format ***u
als die klaar is

format d:/u
en dan

format e:/u

enz enz

Met citaat reageren
Oud 24-05-2001, 20:22
Verwijderd
overigens, je kunt makkelijk Windows helemaal overnieuw installeren (ja, ik bedoel *helemaal* clean) zonder te hoeven formatteren.. moet je alleen wat vaardigheid in DOS hebben..
Met citaat reageren
Oud 27-05-2001, 11:27
jestiegirl
jestiegirl is offline
ga defragmenteren
Oud 27-05-2001, 12:56
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
jestiegirl schreef:
ga defragmenteren
Tja en als Windows zo instabiel is dat dat niet meer werkt
Met citaat reageren
Oud 31-05-2001, 08:30
Sjengske
Sjengske is offline
Maak een opstartdiskette.
formateer de boel.
Gooi windows dan helemaal op de HD.
v.b. c:\win98se\
voor de setup uit en huppa nooit meer de windows cd nodig.
Veel succes.
Oud 31-05-2001, 11:47
Johnny Blaze
Johnny Blaze is offline
Na het formatteren, kun je natuurlijk ook vanaf de cd opstarten, mits het bios van je moederbord het ondersteund
Met citaat reageren
Oud 31-05-2001, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Johnny Blaze schreef:
Na het formatteren, kun je natuurlijk ook vanaf de cd opstarten, mits het bios van je moederbord het ondersteund
ach.. het mooiste is zorgen dat je een bootable CD hebt met een image erop van een verse installatie.. je kunt wel blijven mieren met de 'beste' oplossingen; maar ze moeten natuurlijk wel uitvoerbaar blijven voor leken.. en dat is hij, anders zou hij dit niet vragen..

mocht er nog interesse zijn in het 'hoe te maken' van zoeits, kijk hier eens..
Met citaat reageren
Oud 31-05-2001, 21:29
MaDCoW
MaDCoW is offline
Allemaal bedankt ! Mochten er nog reacties zijn ... ge moogt ze altijd nalaten :-)
Oud 31-05-2001, 22:02
mcsun
mcsun is offline
Citaat:
nare man schreef:
Eigenlijk wijst zich de weg vanzelf, tenminste dat is wat Ome Bill gewild heeft...dat zelfs een seniele opa van 80 of een kindje van 7 z'n eigen PC met Windows gewoon kan installeren...zonder hulp.
...en het er vervolgens nooit meer vanaf kan halen! Dat zou ome Bill wel willen!
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten