Beide studies zijn WO opleidingen, dus als dit je enige opties zijn dan wordt het toch echt een WO studie en geen hbo. Ben je al naar een open dag geweest? Dan kun je iets meer te weten komen over wat de studies precies inhouden, want ze zijn natuurlijk wel heel verschillend.
Van rechten heb ik begrepen dat het eerste jaar vrij saai is, omdat je gewoon heel veel basics van rechten uit je hoofd moet leren, en wetteksten zijn saai. Pas verderop krijg je leuke opdrachten waarin je die kennis in de praktijk brengt en slimmigheidjes moet zoeken.
Ik heb zelf geneeskunde gestudeerd, dus daar kan ik bel iets meer vertellen. Het is niet een extreem moeilijke studie, maar je moet wel veel leren. Zolang je de stof interessant vindt omdat je graag wilt weten hoe het menselijk lichaam werkt in ziekte en gezondheid is dat geen probleem, maar je moet wel kunnen plannen en je hebt ook doorzettingsvermogen nodig voor de onderdelen die je ietsje minder boeiend vindt. In principe moet je de geneeskundestudie wel kunnen doen ongeacht je cijfers, maar houd er wel rekening mee in de keuze van universiteit: door de decentrale selectie kijken sommige universiteiten meer naar je eindexamencijfers (of zelfs 5vwo cijfers) dan anderen.