Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Die van 1998 is ook geniaal, over de baby van Jaap Stam. '' Ik hoor naast me roepen: ZE BREKEN DOOR. Kut, de vliezen van m'n vrouw. Nee, zijn het de Mexicanen. 2-2 ![]()
|
Neurenberg was voor mij de trigger ja, en dan met name doordat Buenos Aires al genoemd was. Vanuit hier is het puur giswerk en proberen alles binnen het plaatje te laten vallen. Veel nazis waren naar Zuid-Amerika gevlucht, al weet ik niet of dat dan ook Buenos Aires en Sao Paolo waren. Amerika heeft ook nazis, misschien wel in Dallas? Who knows. Geen idee of München noemenswaardig is in de geschiedenis van WOII, maar een Duitse stad kan daar gemakkelijk in passen. Milaan doet mij denken aan Mussolini. Nou wist ik niet dat Le Havre in Normandie lag, maar Twee Franse steden, zou best eens met WOII te maken kunnen hebben. En dan Johannesburg, ja waarom niet? Misschien ook heen gevlucht?
Al met al, niks meer dan een korte associatie zonder relevante aanknopingspunten. Ging er ook van uit dat dit het niet was, ben geen WO kenner..
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hele NSDAP en Hitler zelf hebben hun groei naar de macht vanuit München gedaan. In 1923 al een mislukte staatsgreep vanuit daar bijvoorbeeld. München is in de historie van WOII belangrijker dan alle andere steden in het genoemde rijtje. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Echt niet mee eens (al is het natuurlijk een ontzettende subjectieve kwestie/definitiekwestie). In München werd vanaf pakweg 1920 tot vlak voor de daadwerkelijke oorlog praktisch alles beslist - samen met Berchtesgaden waar de Nazi's hun retraite hadden. In Nürnberg was de jaarlijkse Nazi-rally en daar werden dan ook bijvoorbeeld de beruchte rassenwetten getekend op zo'n rally, maar buiten dat was er niet vreselijk veel Nazi-gerelateerd te vinden of werd er niet daadwerkelijk iets besloten. Natuurlijk na de oorlog wel de processen daar gehouden.
De Völkischer Beobachter kwam bijvoorbeeld ook uit München. Al werd dat later uit praktische overwegingen natuurlijk verspreid naar bijv. Berlijn en Wenen. Heb je "the rise of evil" wel eens gezien? Speelt zich vrijwel volledig in München en Berchtesgaden af. ![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
|
Nog even een nuancering. De feiten van oorlogsvoering in het algemeen interesseren me niet, zoals wie wat waar en wanneer deed. Het plaatsvinden van de oorlog zelf en de persoonlijke gevolgen hiervan voor de mensen interesseren mij wel. Ik hou dan ook niet van films als Pearl Harbour, maar wel van films als La Vita e Bella.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verkeer & Vervoer |
Partij van de File(rijder) coopergirl | 16 | 24-09-2007 19:12 | |
Verhalen & Gedichten |
Voetnoot aan de wereld. Verwijderd | 6 | 29-09-2005 20:42 | |
De Kantine |
Vraag van de Dag. Flipje het Kipje | 33 | 23-07-2005 13:07 | |
Verhalen & Gedichten |
Winnaar verhalenwedstrijd: Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde. Verwijderd | 13 | 03-12-2003 14:04 | |
Verhalen & Gedichten |
verhalenwedstrijd: Kleine, groene beestjes en het vergaan van de aarde Vlooienband | 0 | 01-10-2003 14:30 | |
ARTistiek |
De bijsluiter van de liefde ( sigaretten zijn je beste vriend) Koningin van de Nijl | 7 | 16-03-2002 19:20 |