Oud 10-01-2003, 11:22
Hukkie
Hukkie is offline
Wie heeft er te maken gehad met een zinktekort en wat is de beste manier om er vanaf te komen..?
Oud 10-01-2003, 11:26
Verwijderd
Zit er ook geen zink in multivitamine pillen? Dan lijkt me dat een goede manier om er van af te komen. 'k heb het zelf nog nooit gehad, volgens mij. Wat zijn de symptomen?

[edit]In die pillen zit idd zink, ik heb ff gekeken.[/edit]
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 11:53
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Wie heeft er te maken gehad met een zinktekort en wat is de beste manier om er vanaf te komen..?
je hebt toch zo'n vitaminepilletjesreeks met ook zink in. ik weet niet goed in wat voor eten veel zink zit

(zink is toch als je nagels en haar broos zijn he? dat heeft mijn zus gehad, zij had zo'n potje vitamines.)
Oud 10-01-2003, 12:04
xlesjuhx
xlesjuhx is offline
Je hebt zink-pillen van orthica.
Die heb ik ook.Misschien helpen ze?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 12:11
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
in die pillen van een reclame zit ook zink in.. dan zeggen ze zo van: van A tot zink.. zijn geloof ik wit potje met umm een ring dromheen met allemaal kleuren daarin ofzo.. k weet naam niet meer..
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 12:17
Verwijderd
Citaat:
nogwatjuh schreef:
in die pillen van een reclame zit ook zink in.. dan zeggen ze zo van: van A tot zink.. zijn geloof ik wit potje met umm een ring dromheen met allemaal kleuren daarin ofzo.. k weet naam niet meer..
Centrum In die van bv. de Etos zit het ook, zie zijn meer dan de helft goedkoper en net zo goed.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 10:10
Hukkie
Hukkie is offline
Ik heb al zuigtabletten (wat klinkt dat vulgair) en chlorellatabletten maar ik ben er nog steeds niet vanaf. De symptomen zijn idd witte plekjes op je nagels en regelmatig last hebben van misselijkheid, nogal vervelend. Als iemand nog tips heeft, graag. Het gaat me gewoon niet snel genoeg
Oud 14-01-2003, 08:44
Verwijderd
Citaat:
Hukkie schreef:
Ik heb al zuigtabletten (wat klinkt dat vulgair) en chlorellatabletten maar ik ben er nog steeds niet vanaf. De symptomen zijn idd witte plekjes op je nagels en regelmatig last hebben van misselijkheid, nogal vervelend. Als iemand nog tips heeft, graag. Het gaat me gewoon niet snel genoeg
Het zinktekort in je bloed zou je eventueel door het innemen van tabletten die zink bevatten kunnen compenseren. Beter is echter om (meer) voedsel te eten waarin (veel) zink voorkomt. Zo'n pilletje is namelijk gene oplossing, waarschijnlijk heb je voor jouw stofwisseling een verkeerd dieet.

Als je mij een mailtje stuurt of even op deze reactie reageert, dan kijk ik als ik thuis ben even in welke voedingsmiddelen veel zink zit. Daar heb ik een heel nuttig boek voor
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 09:07
Verwijderd
Ik heb al iets gevonden:

Goede bronnen van zink zijn vlees en vooral rood vlees, gevogelte, zuivelproducten, schaal- en schelpdieren, eieren, volkorenproducten en peulvruchten. Zinktekort komt vooral voor bij bevolkingsgroepen die een weinig gevarieerde voeding gebruiken die bovendien arm is aan eiwitten van dierlijke oorsprong.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 10:48
Hukkie
Hukkie is offline
Ik ben vegetarïer... Ik probeer nu wel meer zuivel te nuttigen (yoghurt in combinatie met muesli) en eet sowieso veel tarweproducten. Is het misschien een oplossing bij een dieetist langs te gaan..
Oud 14-01-2003, 10:49
Hukkie
Hukkie is offline
Ik ben vegetarïer... Ik probeer nu wel meer zuivel te nuttigen (yoghurt en muesli) en eet sowieso veel tarweproducten. Is het misschien een oplossing bij een dieetist langs te gaan..
Oud 14-01-2003, 18:35
Verwijderd
Het volgende heb ik in een boek gevonden:

Aanbevolen hoeveelheden mineralen en spoorelementen (mg/dag):
Zink (man-vrouw):
tot 4 jaar: 4 - 4
4-7: 5 - 4
7-10: 6 - 6
10-13: 7 - 7
13-16: 10 - 10
16-19: 11 - 9
19+: 10 - 9

en nog wat hoger voor zwangeren

aanwezigheid 0,5 mg per 100 gram of meer:
vlees, vis, haring, bruinbrood, peulvruchten, rijst.

minder dan 0,5mg/100g:
melk, kaas aardappelen, groente, fruit.

Met een goed gevarieerde voeding is het mogenlijk dagelijks 10-15 mg zink op te nemen.

30% wordt geabsorbeerd (hiermee hoef je geen rekening te houden als je de ADH aanhoud, dit is er al in verekend. ADH is de inname, niet deo pnamen)

bouwstof/regulerende stof voor:
-bepaalde enzymen (pff, geen zin om allemaal te noemen met functies)
-hormoon insuline in de pancreas
-bepaalde bestanddelen van het immuunsysteem

Zink heeft een positieve invloed op de reuk, smaak en eetlust.

Gevolgen tekort aan zink:
zuigelingen:
achterstand groei, ernstige ondervoeding
algemeen:
Bij aanhoudend hgoge koorts, operaties, groot bloedverlies kan veel zink verloren gaan met transpiratievocht, urine en bloed. Kan een verminderde afweer tegen infwecties als gevolg hebben. Een daardoor slechte voedingstoestand kan door een gebrek aan eetlust en een verslechterd reuk en smaakvermogen een lange tijd aanhouden

Zink uit dierlijke voedingsmiddelen wordt doorgaans beter geabsorbeerd dan uit groeten en fruit.
Bij chronisch alcoholgebruik wordt er meer zink afgescheden, dus niet opgenomen. Ook bij sommige stofwisselingziekten.

oke, dat was wat info over zink. Er stond nog meer, maar dan kom je het boek maar eens bij me lezen

bron: Mens & Voedin, onder andere dr. ir. A. Stafleu (en Ton Lossonczy...zowel docent en stagebegelijder van me )
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 11:34
Hukkie
Hukkie is offline
Waar woon je..?

Hee bedankt, hier kan ik vast wat mee
Oud 15-01-2003, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Hukkie schreef:
Waar woon je..?

Hee bedankt, hier kan ik vast wat mee
hm...niet in de buurt van Geesbrug volgens mij. Waar ligt dat ergens?
In woon in Zoeterwoude (omgeving Leiden)

graag gedaan.
vraag maar als je meer wilt weten.

Laatst gewijzigd op 15-01-2003 om 15:01.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 13:42
Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
Ik schreef:
hm...niet in de buurt van Geesbrug volgens mij. Waar ligt dat ergens?
In woon in Zoeterwoude (omgeving Leiden)

graag gedaan.
vraag maar als je meer wilt weten.
Ik woon vlakbij Hoogeveen, in Drenthe
Oud 17-01-2003, 13:52
Verwijderd
Citaat:
Hukkie schreef:
Ik woon vlakbij Hoogeveen, in Drenthe
Dan kom je toch eens gezellig langs?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 14:07
Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
Ik schreef:
Dan kom je toch eens gezellig langs?
Ja goed, over 5 minuutjes bij jou thuis? Oh wacht, ik moet nog wel even wat eten... 10 minuten dan maar..?
Oud 17-01-2003, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Hukkie schreef:
Ja goed, over 5 minuutjes bij jou thuis? Oh wacht, ik moet nog wel even wat eten... 10 minuten dan maar..?
ehm...wordt moeilijk.
Voorlopig ben ik nog niet thuis. Rond middernacht denk ik pas.
Kom zaterdagochtend om een uurtje of 8 maar, oke?
Met citaat reageren
Oud 17-01-2003, 14:21
Hukkie
Hukkie is offline
Ja okee, maar ik kan niet zo lang want ik moet werken..

Waar gáát dit over..?!

Is er misschien nog een bepaald vitaminencomplex aan te raden..? Het is nog niet over
Oud 17-01-2003, 14:28
Verwijderd
Citaat:
Hukkie schreef:
Ja okee, maar ik kan niet zo lang want ik moet werken..

Waar gáát dit over..?!

Is er misschien nog een bepaald vitaminencomplex aan te raden..? Het is nog niet over
owh, maakt niet uit. Ben ik weer lekker snel van je af

Over dat jij naar mij toekomt?

Vitaminencomplexen raad ik over het algemeen niet aan. Je moet gewoon gezond eten. Je kan ook een overdaad aan vitaminen krijgen (zie post redelijk tijd geleden van mij)

Ja mag me ook bij Unilever opzoeken van mij...maar dan moet je wel binnen zien te komen. Ze laten je toch niet toe
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 09:23
Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
Ik schreef:
owh, maakt niet uit. Ben ik weer lekker snel van je af
Nou bedankt

Citaat:
Ik schreef:
Over dat jij naar mij toekomt?
Ja

Citaat:
Ik schreef:
Vitaminencomplexen raad ik over het algemeen niet aan. Je moet gewoon gezond eten. Je kan ook een overdaad aan vitaminen krijgen (zie post redelijk tijd geleden van mij)

Ja mag me ook bij Unilever opzoeken van mij...maar dan moet je wel binnen zien te komen. Ze laten je toch niet toe
Ja dat las ik ook al, als je teveel zink binnenkrijgt is het ook weer niet goed, en met andere vitaminen net zo. Ik gebruik nu dus Clorellatabletten, dat is puur op natuurlijke basis, geheel homeopatisch. Is dit de meest verstandige oplossing of kan ik toch maar beter even bij een dieetiste langs gaan?
Oud 20-01-2003, 09:38
Verwijderd
Citaat:
Hukkie schreef:
Nou bedankt
graag gedaan

Citaat:
Hukkie schreef:
Ja
belofte maakt schuld

Citaat:
Hukkie schreef:
Ja dat las ik ook al, als je teveel zink binnenkrijgt is het ook weer niet goed, en met andere vitaminen net zo. Ik gebruik nu dus Clorellatabletten, dat is puur op natuurlijke basis, geheel homeopatisch. Is dit de meest verstandige oplossing of kan ik toch maar beter even bij een dieetiste langs gaan?
Wat is adviseer is om nooit zomaar van die tabletjes, pilletjes en andere middeltjes te nemen.
Ik denk er nu over om iets te nemen met calcium erin. Maar dit is omdat ik eigenlijk gen melk drink. Maar eerst ga ik eens uitzoeken hoeveel (nuttig) kalk er in kaas en yoghurt voorkomt, omdat ik dit wel zo goed als elke dag eet. Ik ga dus liever niet iets slikken zonder dat het ook echt nodig is.

Als je niet zo heel erg op de hoogte bent van wat er in voeding zit en wat goed en slecht is zou ik je inderdaad aanraden om even naar een dietist(e) langs te gaan als je je zorgen maakt over je voedingspatroon. Hoewel ik er zelf vrij laks in ben, in dit soort dingen kan het verstandig zijn om het wel te doen als je denkt dat je voeding niet goed is. Ook bij klachten dus.

Succes!

Laat je me weten wat de diestist(e) je heeft aangeraden als je er heen gaat?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 09:43
Hukkie
Hukkie is offline
Doe ik (eerst even 1 vinden)

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten