![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Ik heb al zuigtabletten (wat klinkt dat vulgair) en chlorellatabletten maar ik ben er nog steeds niet vanaf. De symptomen zijn idd witte plekjes op je nagels en regelmatig last hebben van misselijkheid, nogal vervelend. Als iemand nog tips heeft, graag. Het gaat me gewoon niet snel genoeg
![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als je mij een mailtje stuurt of even op deze reactie reageert, dan kijk ik als ik thuis ben even in welke voedingsmiddelen veel zink zit. Daar heb ik een heel nuttig boek voor ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb al iets gevonden:
Goede bronnen van zink zijn vlees en vooral rood vlees, gevogelte, zuivelproducten, schaal- en schelpdieren, eieren, volkorenproducten en peulvruchten. Zinktekort komt vooral voor bij bevolkingsgroepen die een weinig gevarieerde voeding gebruiken die bovendien arm is aan eiwitten van dierlijke oorsprong. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het volgende heb ik in een boek gevonden:
Aanbevolen hoeveelheden mineralen en spoorelementen (mg/dag): Zink (man-vrouw): tot 4 jaar: 4 - 4 4-7: 5 - 4 7-10: 6 - 6 10-13: 7 - 7 13-16: 10 - 10 16-19: 11 - 9 19+: 10 - 9 en nog wat hoger voor zwangeren aanwezigheid 0,5 mg per 100 gram of meer: vlees, vis, haring, bruinbrood, peulvruchten, rijst. minder dan 0,5mg/100g: melk, kaas aardappelen, groente, fruit. Met een goed gevarieerde voeding is het mogenlijk dagelijks 10-15 mg zink op te nemen. 30% wordt geabsorbeerd (hiermee hoef je geen rekening te houden als je de ADH aanhoud, dit is er al in verekend. ADH is de inname, niet deo pnamen) bouwstof/regulerende stof voor: -bepaalde enzymen (pff, geen zin om allemaal te noemen met functies) -hormoon insuline in de pancreas -bepaalde bestanddelen van het immuunsysteem Zink heeft een positieve invloed op de reuk, smaak en eetlust. Gevolgen tekort aan zink: zuigelingen: achterstand groei, ernstige ondervoeding algemeen: Bij aanhoudend hgoge koorts, operaties, groot bloedverlies kan veel zink verloren gaan met transpiratievocht, urine en bloed. Kan een verminderde afweer tegen infwecties als gevolg hebben. Een daardoor slechte voedingstoestand kan door een gebrek aan eetlust en een verslechterd reuk en smaakvermogen een lange tijd aanhouden Zink uit dierlijke voedingsmiddelen wordt doorgaans beter geabsorbeerd dan uit groeten en fruit. Bij chronisch alcoholgebruik wordt er meer zink afgescheden, dus niet opgenomen. Ook bij sommige stofwisselingziekten. oke, dat was wat info over zink. Er stond nog meer, maar dan kom je het boek maar eens bij me lezen ![]() bron: Mens & Voedin, onder andere dr. ir. A. Stafleu (en Ton Lossonczy...zowel docent en stagebegelijder van me ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
In woon in Zoeterwoude (omgeving Leiden) graag gedaan. vraag maar als je meer wilt weten. Laatst gewijzigd op 15-01-2003 om 15:01. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Over dat jij naar mij toekomt? ![]() Vitaminencomplexen raad ik over het algemeen niet aan. Je moet gewoon gezond eten. Je kan ook een overdaad aan vitaminen krijgen (zie post redelijk tijd geleden van mij) Ja mag me ook bij Unilever opzoeken van mij...maar dan moet je wel binnen zien te komen. Ze laten je toch niet toe ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Ik denk er nu over om iets te nemen met calcium erin. Maar dit is omdat ik eigenlijk gen melk drink. Maar eerst ga ik eens uitzoeken hoeveel (nuttig) kalk er in kaas en yoghurt voorkomt, omdat ik dit wel zo goed als elke dag eet. Ik ga dus liever niet iets slikken zonder dat het ook echt nodig is. Als je niet zo heel erg op de hoogte bent van wat er in voeding zit en wat goed en slecht is zou ik je inderdaad aanraden om even naar een dietist(e) langs te gaan als je je zorgen maakt over je voedingspatroon. Hoewel ik er zelf vrij laks in ben, in dit soort dingen kan het verstandig zijn om het wel te doen als je denkt dat je voeding niet goed is. Ook bij klachten dus. Succes! Laat je me weten wat de diestist(e) je heeft aangeraden als je er heen gaat? |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
leuke feitjes en belangrijke levensvragen Verwijderd | 184 | 26-12-2008 19:58 | |
Verhalen & Gedichten |
Verward Zinkend T!ne | 2 | 22-03-2004 16:29 | |
Eten & Drinken |
bekeren tot vegetarisme Kill me Ce soir | 146 | 13-03-2004 20:51 | |
Algemene schoolzaken |
‘Het vmbo is een zinkend schip’ Gatara | 18 | 16-02-2004 10:40 | |
De Kantine |
Groot Moppentopic [1] Negrotiator | 82 | 16-01-2004 07:44 | |
Flora & Fauna |
*~*Ben jij een Vegetarier en Waarom?*~* *~*DutchGirl*~* | 297 | 02-06-2002 21:51 |