Oud 13-04-2002, 13:58
Ilona1
Ilona1 is offline
Die 3 vakken zijn de vakken waar ik echt een ontzettende hekel aan heb. Door die vakken blijf ik misschien voor de 2e keer zitten, alleen maar omdat ik het gewoon niet kán. Wat ik ook doe, hoelang ik ook leer..het komt uit op een 4 en niet hoger.

Maarja, nu ben ik dus -ookal is het waarschijnlijk tevergeefs- vandaag thuisgebleven om te leren. Heeft iemand nog tips ofzo en last van hetzelfde probleem, want dit is echt niet leuk gewoon en ook heel erg frustrerend . Volgend jaar dus maar C&M, vorig jaar was het nog EM..

Please help me!! Alvast heel erg bedankt, want ik wil echt op het vwo blijven!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2002, 14:17
Verwijderd
ik weet niet wat jou niet lukt, maar probeer met wis- en natuurkunde niet de achterliggende gedachtes van een formule te bedenken.

Gewoon de forumule opschrijven en de variabelen invullen. Zo moeilijk zal dat niet zijn (denk ik ).

Zoals:
s = v * t
s: afgelegde weg in m
v: snelheid in m/s
t: tijd in s

Bij een som komt er dan een heel verhaaltje met overbodige informatie. De kunst is om de overbodige info eruit te halen en niet te gebruiken.

Kun je eens een som posten waar je moeite mee hebt? Kan ik misschien even stap voor stap uitleggen hoe je het zou moeten aanpakken.

Want dat is het belangrijkst: weten hoe je iets moet aanpakken...
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 15:34
mathfreak
mathfreak is offline
Ik geef bijles per e-mail in wis-, natuur- en scheikunde op v.m.b.o-, h.a.vo.- en v.w.o.-niveau. Mocht je daar interesse in hebben, dan kun je me bereiken op mijn e-mailadres arno.van.asseldonk@hetnet.nl.
Oud 13-04-2002, 16:16
M-King
M-King is offline
Citaat:
eddie schreef:
Want dat is het belangrijkst: weten hoe je iets moet aanpakken... [/B]
Ja, als je het helemaal niet snapt komt het wel hierop neer....

Maar om het te snappen is het soms ook wel handig als je precies weet waarom je wat doet.

Zelf ken ik ook wel andere die er problemen mee hebben... Die zetten dan alle mogelijke formules in de GR (het prog daarvoor maken kunnen ze weer wel )

Blijkt ook nog wel eens te helpen, hoewel ik wel moet zeggen dat ik het persoonlijk geen goede aanpak vind.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 16:33
Ilona1
Ilona1 is offline
Ik heb moeite met alles, echt alles. Maar vooral met driehoeken (denk aan: cosinus, tanges...) Kan wel een som gaan geven, maar dan kan ik net zo goed me hele boek inscannen..
Maar wil nu echt alles doen om over te gaan. Heeft iemand dit weleens eerder meegemaakt?! En bijles via email?! Ik heb al bijles in 'het echt' , dan snap ik het zowat niet...Hoe kan dat nou via email? Leg eens uit...
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 16:41
Verwijderd
Citaat:
M-King schreef:

Maar om het te snappen is het soms ook wel handig als je precies weet waarom je wat doet.
Voor zover ik weet, gaat het helemaal niet om snappen. School draait daar namelijk niet om...

Het gaat om 'pieken' op school. Als het moet, DAN moet je er staan. Ze kijken immers alleen maar naar de cijfers, die je op een bepaald moment hebt gemaakt.

Ikzelf snap geen enkele formule (maar ja, wat is snappen?), en mijn examen ging simpel.

Ik deed het dus zo:
1) Schijf op welke infomatie je krijgt
2) Schrijf op wat er wordt gevraagd
3) Schrijf de formule op en ga het berekenen.

Neem weer s = v * t
Uit het verhaaltje komen gegevens naar boven, die ik als volgt, voor mezelf, opschrijf:

=^ moet het is-teken met een dakje voorstellen, en betekent 'komt overeen met'

Gegeven:
s = 3.6 km =^ 3600 m
t = 1 uur =^ 1 * 60 min =^ 1 * 60 * 60 sec = 3600 sec

Gevraagd:
v in m/s (was v gevraagd in m/min, dan het gegevensgedeelte natuurlijk anders maken)

Oplossing:
s = v * t

Ik schrijf altijd even een vorbeeldje op met simpele getallen, zodat ik weet hoe ik de formule moet omtoveren.
8 = 4 * 2 => 4 = 8 / 2

v = s / t = 3600 / 3600 = 1 m/s

Zie? Simpel... En je hoeft de formule niet eens te snappen. Je moet alleen weten waar de variabelen voor staan (in dit geval dus s, v en t)

Let op dat je bij je antwoord eenheden zet!!!, zoals hier m/s. anders worden er punten afgetrokken, tenzij het meerkeuze vragen zijn
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 16:51
M-King
M-King is offline
Ik bedoel ook niet dat je het perce moet weten waarom een formule precies zo in elkaar zit als ie zit....
Wat ik bedoel:...

Een simpel voorbeeld:

Als je een bepaalde hoeveelheid stof hebt in kg...
Je moet uitrekenen hoeveel mol er is.....

Wat ik nog wel eens zie bij andere....

(dit minder vaak maar ze denken er niet aan dat je kg in gram om moet zetten.)

Wat er wel heel vaak is... je moet delen door de molmassa.....
Heel veel doen keer de molmassa... Dit heeft volgens mij er wel mee te maken dat je niet helemaal snapt wat je doet... Ze zien gewoon de 2 getallen en weten niet precies wat ze ermee moeten doen.. En voor zulke sommen kan je niet voor elke mogelijkheid een aparte formule opstellen en onthouden....
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 17:02
Ilona1
Ilona1 is offline
Ja..maar ik heb het nu niet echt over formules ik heb het nu over driehoeken..Jullie gaan zo op in jullie beredeneringen, dat jullie mij helemaal vergeten .
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 17:04
M-King
M-King is offline
Sorry.....

Maar wat is je vraag dan.....???

Het enige wat ik zo kan zeggen.... hou steeds de woorden sos
cas en toa in je hoofd.... Maar dit heb je zeker al vaker gehoord....
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 17:07
pol
pol is offline
Wel, scan je hele driehoek in, en duidt er op aan wat je niet snapt. Anders weten we niet wat we precies moeten uitleggen he.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 17:29
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Ilona1 schreef:
Ik heb moeite met alles, echt alles. Maar vooral met driehoeken (denk aan: cosinus, tanges...) Kan wel een som gaan geven, maar dan kan ik net zo goed me hele boek inscannen..
Maar wil nu echt alles doen om over te gaan. Heeft iemand dit weleens eerder meegemaakt?! En bijles via email?! Ik heb al bijles in 'het echt' , dan snap ik het zowat niet...Hoe kan dat nou via email? Leg eens uit...
Mijn werkwijze is de volgende: je stuurt me per e-mail de opgaven waar je moeite mee hebt. Ik stuur jou dan op mijn beurt de uitwerkingen terug, zodat je kunt zien hoe het desbetreffende probleem wordt aangepakt.
Als je bij de bijlessen die je nu hebt al problemen hebt met het begrijpen van dingen zou dat kunnen betekenen dat degene die jou bijles geeft jou niet goed uit weet te leggen hoe je te werk moet gaan. Bij het oplossen van een probleem komt het er altijd op aan om het volgende te weten:
-wat is er gegeven en wat wordt er gevraagd?
-welke oplossingsmethode heb ik nodig en hoe kan ik die vinden met wat ik al weet?
-welk gedeelte van het hoofdstuk dat nu wordt behandeld heeft hierop betrekking en hoe kan ik dat hier toepassen?
Het komt er op neer dat je voor de oplossing van een probleem de kennis moet zien te vinden (in je boek en je aantekeningen) die je voor dat probleem nodig hebt. Soms moet je het probleem zien te herleiden tot een probleem waarvan je wel weet hoe het moet worden opgelost.
Mijn voorstel is dat je mij per e-mail een aantal opgaven stuurt waar je problemen mee hebt, dat ik jou op mijn beurt de uitwerkingen terug stuur en dat je kijkt of mijn uitleg bij de uitwerkingen duidelijk genoeg is en zo nee, dat je mij dan laat weten waar nog eventuele onduidelijkheden zitten.
Oud 13-04-2002, 17:50
Verwijderd
Misschien heb je hier wat aan:
http://forum.scholieren.com/showthre...ighlight=sinus

Weet niet hoor.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2002, 22:28
Verwijderd
heeeee ik leef met je mee. heb zelf precies hetzelfde probleem alleen dan vooral bij bio, natuurkunde en scheikunde duz cut he!!!! maar wat ik me afvraag als je een maatschappijprofiel hebt je invredensnaam natuurkunde hebt achja ik zal wel raar zijn
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 10:37
M-King
M-King is offline
Citaat:
ikke-eva schreef:
maar wat ik me afvraag als je een maatschappijprofiel hebt je invredensnaam natuurkunde hebt achja ik zal wel raar zijn
hmmm.... zat ik ook aan te denken,.. Maar na 10 keer lezen ofzo

Er staat dat ze misschien voor de 2de keer blijft zitten....
Vorig jaar EM...
Nu misschien NG of NT
En volgend jaar CM.....

Niet dat het verder belangrijk is ofzo.....
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 10:49
alwaysgood
alwaysgood is offline
maar als je het echt niet snapt. (ik weet niet of je de vakken nog wel leuk vind), dan moet je is bij jezelf nadenken of je wel het goede profiel hebt gekozen. Het natuurprofiel is ook het zwaartste. Maar veel succes nog en maak er nog wat van aan het einde van het schooljaar, zodat je overgaat.

groeten
Oud 14-04-2002, 14:23
Ilona1
Ilona1 is offline
Misschien eerst even goed lezen voordat je gaat reageren
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 14:33
M-King
M-King is offline
Citaat:
alwaysgood schreef:
Het natuurprofiel is ook het zwaartste.
Pffff.... ik moet er niet aan denken dat ik CM zou hebben.... Dan blijf ik vast wel zitten met Fr2 Du2 CKV2 en CKV3....

Heb toch liever mijn NT....

Oja... wat ik daarmee wil zeggen dat het per persoon verschillend is....
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 15:11
Ilona1
Ilona1 is offline
Citaat:
M-King schreef:

Pffff.... ik moet er niet aan denken dat ik CM zou hebben.... Dan blijf ik vast wel zitten met Fr2 Du2 CKV2 en CKV3....

Heb toch liever mijn NT....

Oja... wat ik daarmee wil zeggen dat het per persoon verschillend is....
Goed dat je het laatste even zei
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 15:19
M-King
M-King is offline
Citaat:
Ilona1 schreef:

Goed dat je het laatste even zei
Ja, had m'n bericht nog snel even gewijzigd
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 15:25
Ilona1
Ilona1 is offline
Gelukkig maar voor je haha
Met citaat reageren
Oud 14-04-2002, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Ilona1 schreef:
Ja..maar ik heb het nu niet echt over formules ik heb het nu over driehoeken..Jullie gaan zo op in jullie beredeneringen, dat jullie mij helemaal vergeten .
Kun je even iets beter aangeven wat je niet snapt?

Of heeft mathfreak je al kunnen helpen?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 10:41
martijnegmond
martijnegmond is offline
Vind je jezelf nou niet een beetje dom...
Je doet e en m met natuur, schei en wiskunde...
Dat klopt al niet...
Ga dan gewoon iets anders doen, bijvoorbeeld andere vakken in je vrije deel.

Tinus
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 17:41
Ilona1
Ilona1 is offline
Waar staat dat ik EM DOE
Ik zit voor de 2e keer in de 3e. Grrrr
Met citaat reageren
Oud 15-04-2002, 17:58
Verwijderd
Wordt je nu al geholpen dan? Snap je het al?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 11:32
Aries
Aries is offline
Nou ja, da's beter dan voor de 3e keer in de 2e he he
heb je m'n meeltje al gekregen
ff meelen als je wat wik weten..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic: