Oud 23-01-2002, 21:35
Dracolijerz
Dracolijerz is offline
Dit is mijn mening: Nix is toeval. Het is het LOT. Alles is al geregeld. Als je morgen van de trap afkukelt, of onder een bus komt, zo heeft het moeten zijn. Ons leven is helemaal uitgedokterd.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-08-2003, 20:19
AXE
AXE is offline
Citaat:
Prada schreef op 25-11-2001 @ 17:16:
laatste post gepost op 10-08-2001 @ 20:20...

het is niet erg als er na 3 maanden een discussie opnieuw wordt opgestart hoor... [afbeelding]
Euh... Ik wou es wat ouwe posts van me checken en nu blijkt het dat alles voor 1-10-2001 verdwenen is ofzo? Waar is dat heen gegaan?
Is alles gedelete?
Met citaat reageren
Oud 18-08-2003, 21:34
Opuntjepuntje
Opuntjepuntje is offline
sommige dingen zijn te toevallig om toeval te zijn, andere te toevallig toch toevallig om geen toeval te zijn, weer andere dingen gebeuren gewoon.. ik weet het niet
Oud 18-08-2003, 23:39
yliek
yliek is offline
Toeval bestaat wel!
we hebben immers een vrije wil, en de bijbel zegt: tijd en toeval treft ieder!
Oud 19-08-2003, 14:23
Sander86
Sander86 is offline
Ik geloof dat alles wat we doen en niet doen een betekenis heeft (en dus geen toeval is), maar dat we er zelf ook invloed op hebben.

Conclusie: We hebben invloed op onze eigen betekenis.
Oud 19-08-2003, 16:15
Dinalfos
Dinalfos is offline
Natuurlijk bestaat toeval wel. Het leven van een individu is niet belangrijk genoeg om vast te leggen in een soort scenario. Wie een beetje logisch nadenkt kan dan ook maar een conclusie trekken.
Oud 19-08-2003, 16:25
squat
squat is offline
Citaat:
STELLING: Toeval bestaat niet (eens /oneens)
Eens. Alles is actie - reactie.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2003, 20:00
ScatMan.II
ScatMan.II is offline
Mja, natuurkundig gezien bestaat er geen toeval...

Als je elke atoom en niet atoom in het heelal zou kunnen volgen kun je een computer laten berekenen wat er gaat gebeuren

Want ook je denken is niets anders dan een reactie op een reactie op een reactie op een reactie op een reactie op een reactie.....

Maar menselijk gezien is toeval gewoon een kleine kans dat iets gebeurt, en het gebeurt toch

Maar das echt niet geplanned door iemand of iets
Even terugkomen op de ongelukken: wie zegt dat het ongeluk uberhaubt gebeurd zou zijn als je daar wel geweest was op dat moment :? Kom je nooit achter... Onzin om dat je lot te noemen
Oud 20-08-2003, 09:38
lohallo
lohallo is offline
Hallohallo

Beetje late reactie misschien..
Maar ik geloof NIET in toeval. Ik weet dat God alles bestuurd, dus ook al die toevalligheden. Ik geef toe dat we vaak de bedoeling ergens niet van snappen. Van ongelukken en weet ik veel. Maar toch blijf ik geloven dat God er is. En dat Hij de touwtjes in handen heeft!!!

Shalom
Oud 20-08-2003, 11:34
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
toeval bestaat zeker niet

alles is het gevolg van een kracht, actie.
Met citaat reageren
Oud 21-08-2003, 20:01
Verwijderd
helemaal mee eens
Met citaat reageren
Oud 22-08-2003, 20:53
AXE
AXE is offline
Citaat:
AXE schreef op 18-08-2003 @ 21:19:
Ik wou es wat ouwe posts van me checken en nu blijkt het dat alles voor 1-10-2001 verdwenen is ofzo? Waar is dat heen gegaan?
Is alles gedelete?
Reactie aub.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 16:57
miss Elise
miss Elise is offline
ik geloof heilig in toeval, het bestaat voor mij dus gewoon
Met citaat reageren
Oud 24-08-2003, 17:11
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
ScatMan.II schreef op 19-08-2003 @ 21:00:
Mja, natuurkundig gezien bestaat er geen toeval...

Als je elke atoom en niet atoom in het heelal zou kunnen volgen kun je een computer laten berekenen wat er gaat gebeuren

Want ook je denken is niets anders dan een reactie op een reactie op een reactie op een reactie op een reactie op een reactie.....

Maar menselijk gezien is toeval gewoon een kleine kans dat iets gebeurt, en het gebeurt toch

Maar das echt niet geplanned door iemand of iets
Even terugkomen op de ongelukken: wie zegt dat het ongeluk uberhaubt gebeurd zou zijn als je daar wel geweest was op dat moment :? Kom je nooit achter... Onzin om dat je lot te noemen
Heb je wel eens van het onzekerheidsprincipe gehoord? Dat toont aan dat determinisme niet bestaat. We kunnen niet de snelheid en de positie van een deeltje op het zelfde moment exact kennen. Hoe naukeuriger we de snelheid meten, hoe minder naukeurig we de positie kunnen weten en vice versa.

Maar dat je bepaalde personen op bepaalde tijdstippen tegen komt, is denk ik volledig toeval Ik geloof niet in het lot.
Oud 26-08-2003, 21:26
ICHTUS
ICHTUS is offline
toeval is datgene wat God je toe doet vallen
Oud 26-08-2003, 23:40
DeGexxte
DeGexxte is offline
VOOR DE MENSEN DIE ZEGGEN DAT GOD/ALLAH ALLES AL HEEFT GEPLAND HEB IK 2 VRAAGJES:

1- Waarom neemt deze 'hogere macht' zoveel goed-aardige personen weg? Waarom zijn er mensen die altijd alles voor iedereen over hebben, nooit een vlieg kwaat doen, en niet ouder dan 40 worden? Zijn tijd is gekomen? What the fuck?!
En waarom gaan zij wél dood, en lopen er nog 10000'en terroristen, moordenaars, verkrachters enzzz rond?

2- Wat als God/Allah niet bestaat? Júllie geloven er heilig in, voor jullie bestaat hij dus ook! Maar de andere helft van de wereld kent geen hogere macht of heeft er meerdere?
Dan zit er tóch iemand goed naast?!
Oud 26-08-2003, 23:42
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Ik geloof dat alles betreffende toeval te verklaren is met de simpele regel van actie- reactie.

Hiermee is een boel te verklaren.

De eerste grote actie, de oerknal, zette alles in gang. Alles wat er nu gebeurt is een reactie op een actie dat daarvoor plaatsvond, deze actie was gelijk weer een reactie op aan actie daarvoor. Zo valt alles terug te leiden. Door dat er meerdere reacties op een actie mogelijk zijn, zijn er meerdere sporen ontstaan.
Het feit dat ik mijn teen stoot is een reactie op mijn slechte nachtrust, het feit dat een Birmese boer in zijn neus peutert is een reactie op zijn verkoudheid. Het enige toeval hier wordt getekend door het moment waarin beide (verklaarbare) gebeurtenissen tegelijk plaatsvinden.

Ik geloof niet in predestinatie.
Oud 27-08-2003, 00:40
zlatani9
zlatani9 is offline
Toeval bestaat wel! Donder op met je "het is het lot"-gelul zeg! Er is geen god dus ook geen lot Dat rijmt weer als een tierelier! (H)
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 00:42
hamer&sikkel
hamer&sikkel is offline
Heeft het niet begrepen
Oud 27-08-2003, 18:30
Whitey
Whitey is offline
Citaat:
DeGexxte schreef op 27-08-2003 @ 00:40:
VOOR DE MENSEN DIE ZEGGEN DAT GOD/ALLAH ALLES AL HEEFT GEPLAND HEB IK 2 VRAAGJES:

1- Waarom neemt deze 'hogere macht' zoveel goed-aardige personen weg? Waarom zijn er mensen die altijd alles voor iedereen over hebben, nooit een vlieg kwaat doen, en niet ouder dan 40 worden? Zijn tijd is gekomen? What the fuck?!
En waarom gaan zij wél dood, en lopen er nog 10000'en terroristen, moordenaars, verkrachters enzzz rond?
Simpel. Als er een God is, is er ook een hemel. Al die goedaardige mensen mogen dus eerder in de hemel waar ze het beter hebben als op de aarde. Die terroristen daarentegen moeten nog jaren met een slecht geweten op deze aarde rondlopen bij wijze van straf.

Citaat:
[/B]2- Wat als God/Allah niet bestaat? Júllie geloven er heilig in, voor jullie bestaat hij dus ook! Maar de andere helft van de wereld kent geen hogere macht of heeft er meerdere?
Dan zit er tóch iemand goed naast?! [/B]
Inderdaad zit iemand er goed naast, al ben ik nog altijd van mening dat God en Allah een en dezelfde persoon zijn, die gewoon ooit verschillende namen kregen aangemeten. Maar natuurlijk zitten dan wel die mensen die niet in een hogere macht geloven er goed naast (of juist goed, dat ligt er natuurlijk maar net aan of ie echt bestaat). Tsja, en mocht iemand fout zitten; van je fouten kun je leren.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2003, 23:39
Vice
Vice is offline
Toeval is gewoon een woord dat wij gebruiken als er iets gebeurd wat je niet verwacht, maar meestal wel aandacht. Ook als er iets gebeurt wat misschien je leven had kunnen veranderen. Als we er niet teveel over nadenken, zou er ook geen toeval meer zijn.

Dat je bijvoorbeeld door vertraging geen ongeluk krijgt noemen veel mensen toeval. Maar hoevaak gebeurt het wel niet dat je vertraging krijgt. Maar mensen gaan nadenken wat er gebeurt zou zijn als ze geen vertraging zouden hebben. En al had je geen vertraging, er kan onderweg van alles gebeuren waardoor alsnog niet bij dat ongeluk betrokken was.
Oud 28-08-2003, 08:01
lovetear
lovetear is offline
Dingen gebeuren met een reden, dat heeft met dat actie-reactie te maken.

Voorbeeld:
Ik loop op straat en er valt een dakpan op mijn hoofd. Die dakpan valt omdat hij op dat moment net losgelaten werd, hij komt op mijn hoofd omdat ik daar net onder liep, onderweg naar de bank. Tot zover geen toeval. Er is een reden dat die dakpan viel, er is een reden dat ik net op dat moment onder die dakpan liep, maar viel die dakpan met een reden op mijn hoofd? Ik geloof niet dat je daar een zinnig antwoord op kunt geven, omdat ik niet zo snel argumenten kan verzinnen waarom die dakpan wel of niet op mijn hoofd had moeten vallen.

Ik denk dat een betere vraag is: Wil je dat toeval bestaat?
Oud 28-08-2003, 13:07
DeGexxte
DeGexxte is offline
Citaat:
Whitey schreef op 27-08-2003 @ 19:30:
Simpel. Als er een God is, is er ook een hemel. Al die goedaardige mensen mogen dus eerder in de hemel waar ze het beter hebben als op de aarde. Die terroristen daarentegen moeten nog jaren met een slecht geweten op deze aarde rondlopen bij wijze van straf.
Oké, maar waarom zijn er ziektes als kanker en AIDS voor nodig. Vroeger de pest en weet-ik-veel-wat voor PIJNLIJKE ziektes?
Zou God/Allah dan niet beter minder pijnlijke methodes kunnen vinden om de mensen naar de hemel te sturen?

Citaat:
Inderdaad zit iemand er goed naast, al ben ik nog altijd van mening dat God en Allah een en dezelfde persoon zijn, die gewoon ooit verschillende namen kregen aangemeten. Maar natuurlijk zitten dan wel die mensen die niet in een hogere macht geloven er goed naast (of juist goed, dat ligt er natuurlijk maar net aan of ie echt bestaat). Tsja, en mocht iemand fout zitten; van je fouten kun je leren.

Ennuh, als God en Allah dezelfde persoon zijn...
Dan zijn óf de Christenen óf de Islamieten tegen Gods wil zelf 'zijn' wil aan het veranderen. Er zijn zoveel verschillen tussen Christenen en Islamieten. Want Islamieten mogen van Allah bepaalde vlees-soorten niet eten, terwijl de Christenen alles naar binnen scheppen.
Volgens God zijn man en vrouw gelijk, terwijl de Islamieten de man een meerwaarde vinden.

Omdat ik niet in een God of Allah geloof, denk ik ook dat ze beide niet bestaan. Het is voor mij niet denkbaar, geloofwaardig om te wíllen begrijpen dat God/Allah voor alle miljaden mensen heeft bepaald hoe en wanneer ze overlijden en toegelaten worden in de hemel/hel.....
Oud 01-09-2003, 18:20
Philemon
Philemon is offline
Ik ben van mening dat het toeval niet bestaat... Alles wat jij mee maakt is bepaald door het LOT... waarom maakt de 1 meer mee dan de ander?? Waarom gebeuren alle vervelende dingen juist tegelijkertijd of vlak na elkaar?? Allemaal omdat jij dit moet doormaken.. het Lot heeft dit beslist.. de 1 zal door dit ook meer levenservaring krijgen en met de gebeurde zaken anderen weer kunnen helpen of er iets in kunnen herkennen... het Lot doet dan ook nooit iets zomaar!!

-xxx-
Oud 02-09-2003, 21:28
REIE
REIE is offline
Citaat:
AXE schreef op 18-08-2003 @ 21:19:
Euh... Ik wou es wat ouwe posts van me checken en nu blijkt het dat alles voor 1-10-2001 verdwenen is ofzo? Waar is dat heen gegaan?
Is alles gedelete?
Op Onzin is alles van vorig jaar ook weg, maar je vraag is er meer eentje voor Feedback. Ik denk dat de "oude zooi" gewoon weggegooid is.
Oud 05-09-2003, 19:55
Repsaj
Repsaj is offline
Citaat:
Noortjuh schreef op 13-11-2001 @ 17:15:
Eens
Ik geloof NIET in toeval. Ik denk dat er een betekenis achter zit/ het moest gewoon gebeuren.
En...geloven jullie in toeval?

(ik hoop niet dat deze vraag al veel vaker is geweest maar dat kan ik niet weten ben hier namelijk nog niet zolang)
k ben het me je eens...
Oud 05-09-2003, 19:55
care
care is offline
Citaat:
ICHTUS schreef op 26-08-2003 @ 22:26:
toeval is datgene wat God je toe doet vallen
heel kewl geformuleerd
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 22:34
Nar'Hyarmen
Nar'Hyarmen is offline
Ik denk en geloof dat een leven in grote lijnen al voorbepaald is. Er zijn vast al punten vastgelegt waarop jij keuzes moet maken. En verschillende routes naar volgende momenten. Ik denk wel dat je zelf kunt bepalen wat je met die kansen doet. Alles wat dus ligt tussen keuzemomenten kun je zelf invullen en dan bestaat er dus toeval. Als er namelijk niets voorbestemt is, dan MOET er wel een toeval zijn.
Verder vind ik het voor mezelf onmogelijk om NIEt in toeval te geloven, want als toeval zou bestaan zou het leven totaal geen nut meer ehbben. Je leeft namelijk om een bepaald doel te bereiken, als je weggetje al voorbepaald is haal je je doel toch wel en dus hoef je het eigenlijk niet meer af te lopen toch?

Dus toeval bestaat. (maar deze niet zo heel uitgebreide versie van mijn visie is nog lang niet compleet en af dus maybe komt er nog een vervolg)
Oud 06-09-2003, 21:35
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Nar'Hyarmen schreef op 05-09-2003 @ 23:34:
Ik denk en geloof dat een leven in grote lijnen al voorbepaald is. Er zijn vast al punten vastgelegt waarop jij keuzes moet maken. En verschillende routes naar volgende momenten. Ik denk wel dat je zelf kunt bepalen wat je met die kansen doet. Alles wat dus ligt tussen keuzemomenten kun je zelf invullen en dan bestaat er dus toeval. Als er namelijk niets voorbestemt is, dan MOET er wel een toeval zijn.
Verder vind ik het voor mezelf onmogelijk om NIEt in toeval te geloven, want als toeval zou bestaan zou het leven totaal geen nut meer ehbben. Je leeft namelijk om een bepaald doel te bereiken, als je weggetje al voorbepaald is haal je je doel toch wel en dus hoef je het eigenlijk niet meer af te lopen toch?

Dus toeval bestaat. (maar deze niet zo heel uitgebreide versie van mijn visie is nog lang niet compleet en af dus maybe komt er nog een vervolg)
Ik ben het helemaal met je eens... vooral dat je leven al bepaald is in grote lijnen.. en dat je zelf keuzes moet maken op bepaalde momenten.. je leven is dus wel uitgezet op een bepaalde manier.. maar je kan het zelf toch nog invullen.. want waarom ben jij (in de persoon die je nu bent.. en hoe je alles doet) hier geboren?? En niet ergens anders op de wereld??
Oud 09-09-2003, 19:23
Adilia
Adilia is offline
Ik denk ook dat toeval niet bestaat....

Einde bericht
Met citaat reageren
Oud 09-09-2003, 20:40
saartjeh
saartjeh is offline
Toeval is gebrek aan informatie
Oud 14-09-2003, 14:26
roel pelleboer
roel pelleboer is offline
Toeval bestaat niet. Als je met een dobbelsteen 50 keer gooit, en je gooit altijd 1, kun je dat betitelen als toeval, terwijl je van te voren had kunnen uitrekenen hoe groot deze kans was, namelijk een zesde tot de macht 50. ik gebruik het woord 'toeval' als een woord om aan te duiden dat ik het opvallend vind hoe klein de kans was dat iets gebeurde, en dat dat ook gebeurde.

Aards gezien bestaat het lot ook niet. Kijk, als God alles van je in zijn grote boek heeft opgetekend, dan maakt dat niets uit op aarde; voor ons lijkt het net alsof wij de toekomst kunnen bepalen. Die keuzes die wij gaan maken, die zijn vastgelegd, maar in de tussentijd kunnen wij die keuzes nog wel bepalen. Met andere woorden: in de toekomst is ons heden vastgelegd maar in ons heden is de toekomst nog geen gegeven als bijvoorbeeld ons verleden.

Ik geloof dus in een soort predestinatie; maar ik geloof ook dat dat niets uitmaakt voor ons op aarde.
Oud 14-09-2003, 17:29
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Adilia schreef op 09-09-2003 @ 20:23:
Ik denk ook dat toeval niet bestaat....

Einde bericht
Oud 15-09-2003, 21:36
miss Elise
miss Elise is offline
Citaat:
Laura1988 schreef op 06-09-2003 @ 22:35:
Ik ben het helemaal met je eens... vooral dat je leven al bepaald is in grote lijnen.. en dat je zelf keuzes moet maken op bepaalde momenten.. je leven is dus wel uitgezet op een bepaalde manier.. maar je kan het zelf toch nog invullen.. want waarom ben jij (in de persoon die je nu bent.. en hoe je alles doet) hier geboren?? En niet ergens anders op de wereld??
je had nergens anders op de wereld geboren kunnen worden, tenzij die ouders exact hetzelfde waren als jou ouders. en dan zouden ook de ouders van die ouders exact t zelfde moeten zijn als jou grootouders.
en waarom je geboren bent, waarschijnlijk omdat je ouders dat wilde
geen toeval dus
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 07:10
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
miss Elise schreef op 15-09-2003 @ 22:36:
je had nergens anders op de wereld geboren kunnen worden, tenzij die ouders exact hetzelfde waren als jou ouders. en dan zouden ook de ouders van die ouders exact t zelfde moeten zijn als jou grootouders.
en waarom je geboren bent, waarschijnlijk omdat je ouders dat wilde
geen toeval dus
Nou ja, dat is alleen zo wanneer je de 'ongelukjes' niet mee telt. Een kind neem je niet, die krijg je .

Heeft iemand trouwens een antwoord voor mij bij dat dakpanverhaal wat ik een paar posts hierboven heb gezet?

Laatst gewijzigd op 16-09-2003 om 07:13.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 13:06
Everdarkgreen
Everdarkgreen is offline
Citaat:
proycon schreef op 18-11-2001 @ 15:40:
Voor zover ik nu kan redeneren bestaat toeval inderdaad niet, naar mijn mening... Simpelweg omdat alles een oorzaak heeft, op A volgt B en daarop volgt C weer....Maar als A niet A is volgt er weer iets anders, maar dat is dan weer afhankelijk van wat daaraan vooraf ging... een beetje vaag maar ik hoop dat het duidelijk is...

De mensen is volgens mij een enorm gecompliceerde machine maar uiteindelijk is onze gedachtegang terug te voeren naar het feit dat een neuron een stroompje doorgeeft, waarom? omdat het een schokje van een ander heeft gekregen... Dus niets wat je denkt of doet (wat voorkomt uit denken) is toevallig..

De enige voorwaarde voor dit hele verhaal is dat de natuurkunde geheel logisch is en geen 'chaos' kent, als er op het allerlaagste niveau geen chaos is kan er volgens mij ook geen toeval bestaan omdat alles een logisch gevolg van het vorige is...
Chaos (in elk geval, in de zin van de Chaostheorie) heeft hier niets mee te maken. De chaostheorie houdt zich bezig met processen die 100% deterministisch zijn, maar waarvan een kleine wijziging in de invoer een totaal andere uitvoer tot gevolg heeft. De (pseudo-)random-nummer generatoren in computers zijn bijvoorbeeld gebaseerd op chaotische functies, terwijl een computer zelf 100% deterministisch is.

Wat hier wel mee te maken heeft, is de kwestie of de wereld al dan niet deterministisch is. In een deterministische wereld, zou het in principe zo zijn, dat je de situatie van de wereld (met een oneindig krachtige computer, en precieze kennis van hoe het universum werkt) op tijdstip t+1 met behulp van een functie uit de toestand op tijdstip t zou kunnen berekenen.

Zelf geloof ik niet in determinisme. En bovendien ben ik van mening dat het vrij zinloos is te geloven in determinisme, aangezien de quantumfysica (op dit moment het 'allerlaagste' niveau qua natuurkundige theorieën) een niet deterministisch wereldmodel is.

Ik ben er dus van overtuigd dat de wereld niet deterministisch is, maar dat indeterminisme hoeft niet per se op het bestaan van toeval te duiden. Het kan ook een andere oorzaak, of een combinatie van andere oorzaken (b.v. vrije wil, of een combinatie van vrije wil en toeval) hebben. Ik ben er niet echt helemaal uit wat ik hier nou precies van vind, ik ben wel geneigd te geloven in vrije wil, maar ook in toeval, als twee verschillende oorzaken voor dit indeterminisme.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2003, 19:32
REIE
REIE is offline
Citaat:
saartjeh schreef op 09-09-2003 @ 21:40:
Toeval is gebrek aan informatie
Sterker nog, toeval is ook maar een samenloop van omstandigheden.
Oud 17-09-2003, 03:45
NocturaL
NocturaL is offline
j0,

Dit is een zwaar stoer onderwerp! Ik ben een programmeur dus ik geloof dat er wel "variabelen" zijn die je kan beinvloeden. Maar dit zijn niet alle keuzes die je krijgt. Door je character/opvoeding/geloof/normen en waarden maak je sommige keuzes altijd hetzelfde maar ik geloof dat er in je leven sommige keuzes zijn waar je echt een "variabele" moet invullen.

Kind Regards,
NocturaL
Oud 17-09-2003, 20:54
miss Elise
miss Elise is offline
Citaat:
lovetear schreef op 28-08-2003 @ 09:01:
Dingen gebeuren met een reden, dat heeft met dat actie-reactie te maken.

Voorbeeld:
Ik loop op straat en er valt een dakpan op mijn hoofd. Die dakpan valt omdat hij op dat moment net losgelaten werd, hij komt op mijn hoofd omdat ik daar net onder liep, onderweg naar de bank. Tot zover geen toeval. Er is een reden dat die dakpan viel, er is een reden dat ik net op dat moment onder die dakpan liep, maar viel die dakpan met een reden op mijn hoofd? Ik geloof niet dat je daar een zinnig antwoord op kunt geven, omdat ik niet zo snel argumenten kan verzinnen waarom die dakpan wel of niet op mijn hoofd had moeten vallen.

Ik denk dat een betere vraag is: Wil je dat toeval bestaat?
omdat je zo aandringt op n antwoord
neej ff serieus. ik denk dat de enige reden dat die dakpan op jou hoofd viel is omdat je TOEVALlig op die plaats liep waar die dakpan viel... maar ja, ik geloof er dan ook heilig in dat toeval bestaat

dat ik in toeval geloof kan ik ook wel thuisbrengen, aangezien ik niet in een god of een hogere macht geloof die alles bepaald. die hogere macht bestaat niet, en kan dus ook niet regelen dat er een dakpan op mijn of jou hoofd gaat vallen. het kan dus niet anders dan dat het toeval is

ik heb geen keuze in het geloven of toeval wel of niet bestaat. want als toeval niet bestaat, bestaat god wel, of een andere macht die vanalles bepaald.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2003, 20:59
miss Elise
miss Elise is offline
Citaat:
NocturaL schreef op 17-09-2003 @ 04:45:
j0,

Dit is een zwaar stoer onderwerp! Ik ben een programmeur dus ik geloof dat er wel "variabelen" zijn die je kan beinvloeden. Maar dit zijn niet alle keuzes die je krijgt. Door je character/opvoeding/geloof/normen en waarden maak je sommige keuzes altijd hetzelfde maar ik geloof dat er in je leven sommige keuzes zijn waar je echt een "variabele" moet invullen.

Kind Regards,
NocturaL
dat vin ikke n goeie niet alles berust op toeval, er zijn ook invloeden vanuit jezelf en je omgeving aanwezig. zo kies jij er zelf voor om een bepaalde opleiding te volgen. of bepaald werk te gaan doen (of juist niet natuurlijk). dat is geen toeval. daar denk je bewust over na met andere woorden: wat geen toeval is dat beslis jij of je omgeving
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 16:00
hmvreemd
hmvreemd is offline
Dat doet me denken aan die film; final destination. achja voorbestemt dat lijkt me wel een beetje vreemd. het lijkt erop dat je in je leven voor heel veel keuzes staat. ach tja
Oud 21-09-2003, 18:32
Verwijderd
*heeft topic niet gelezen*

ik geloof wel in toeval. ik had daar laatst nog een discussie over met wat vrienden, soms gebeurt er iets,en dan denk je echt dit kan gewoon geen toeval zijn, dan is het dat vast ook niet.. maar er gebeuren zoveel kleine dingetjes op een dag, dat je bijvoorbeeld tegelijk elkaar gaat opbellen, of net diegen tegenkomt, waar je nog wat tegen moest zeggen, kijk, als dat nou de hele tijd gebeurt, heb ik ook zoiets van tja, maar zovaak gebeurt het niet, dus ja, ik geloof in toeval.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 19:33
Vada
Vada is offline
Ik geloof ook in toeval.

Misschien is niet alles toeval, misschien zijn er inderdaad al bepaalde dingen in je leven vastgelegd. Maar je eigen leven heb je wel zelf in de hand. Als toeval niet zou bestaan, zou je hele leven al vastliggen, en zou je zelf dus eigenlijk geen keuzes meer maken. De keuzes zijn al gemaakt.
Voor bepaalde, ingrijpende dingen in iemands leven, bestaat er misschien geen toeval. Misschien waren zulke dingen voorbestemd, omdat de persoon een belangrijke les hieruit moet leren. Maar misschien ook niet.

Ik geloof in ieder geval dat ieder mens zijn eigen leven, in zekere zin, in de hand heeft. Misschien zijn hoofdlijnen vastgelegd, maar ieder persoon moet de rest zelf invullen en eigen keuzes maken.
Oud 21-09-2003, 19:43
lovetear
lovetear is offline
Citaat:
miss Elise schreef op 17-09-2003 @ 21:54:
omdat je zo aandringt op n antwoord
neej ff serieus. ik denk dat de enige reden dat die dakpan op jou hoofd viel is omdat je TOEVALlig op die plaats liep waar die dakpan viel... maar ja, ik geloof er dan ook heilig in dat toeval bestaat

dat ik in toeval geloof kan ik ook wel thuisbrengen, aangezien ik niet in een god of een hogere macht geloof die alles bepaald. die hogere macht bestaat niet, en kan dus ook niet regelen dat er een dakpan op mijn of jou hoofd gaat vallen. het kan dus niet anders dan dat het toeval is

ik heb geen keuze in het geloven of toeval wel of niet bestaat. want als toeval niet bestaat, bestaat god wel, of een andere macht die vanalles bepaald.

Ik begrijp je, maar heb je werkelijk argumenten voor het niet bestaan van een hogere macht? Ik geloof niet echt dat daar argumenten voor bestaan. Je gelooft in dat waar je je het prettigst bij voelt, vandaar: wil je dat toeval bestaat?

Wanneer er geen hogere macht bestaat moet het toeval zijn, maar wanneer er wel een hogere macht bestaat, is toeval dan per definitie uitgesloten?
Oud 22-09-2003, 10:53
Verwijderd
Moeilijke zaak. Ik vind dat het zowel wel, als niet bestaat.

Dit is moeilijk uit te leggen. Toeval is namelijk compleet verklaarbaar, maar om mijn mening te typen is moeilijk.

Stel:

Ik ga naar haarlem, ik kom een meisje tegen wat ik al 60 jaar niet heb gezien. "wat een toeval" zou je denken.... Ja, enerzijds wel. We weten allebei wat toeval betekent, maar lees even goed mee.

Ik heb besloten dat ik naar haarlem zou gaan op dat tijdstip, en dat ik vervolgens daarna DIE bepaalde winkel in zou gaan. Zij deed precies hetzelfde. Alles was geplanned. Het stond vast dat zij het zou doen, want dat had ze besloten. Dan is het toch logisch dat we ook allbei dachten om dezelfde kant op te kijken, en dus in elkaars smikkel te kijken, en te zien dat we elkaar herkenden.

Ik geloof niet in die hogere machten bullshit, maar deze theorie heeft mij toch aan het denken gezet, ookal is het moeilijk te verwoorden.

Jullie commentaar graag.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 16:56
Fleur
Fleur is offline
Oneens, ik denk dat toeval wèl bestaat.
Ik geloof niet echt in "het lot" ik geloof dat je je eigen keuzes maakt en dat er dingen op je pad komen omdat je die keuze hebt gemaakt.
Toevalligheden horen daarbij, het lijkt me sterk dat alle kleine toevallige dingetjes echt voorbestemd zijn hoor.
Oud 22-09-2003, 17:01
Fleur
Fleur is offline
Citaat:
Dracolijerz schreef op 23-01-2002 @ 22:35:
Dit is mijn mening: Nix is toeval. Het is het LOT. Alles is al geregeld. Als je morgen van de trap afkukelt, of onder een bus komt, zo heeft het moeten zijn. Ons leven is helemaal uitgedokterd.
Geloof je dat nou serieus?
Zo ja, hoe kom je bij die gedachte?

Je bent zeker niet de enige die zoiets vind, maar ik kan daar echt met mn kop niet bij hoor.
Je maakt als mens toch zeker zelf je eigen keuzes?
Dan kan het zgn lot wel beslissen dat ik morgen onder een bus moet komen, maar misschien besluit ik morgen wel ineens om thuis te blijven en kom ik niet onder die bus. Ow ja dat was dan natuurlijk ook het lot? Oftewel je kunt net zo goed helemaal nix meer doen en op je luie gat blijven zitten, je leven is toch al helemaal voor je bepaald.
Als je vervolgens een dikke big wordt dan is dat ook weer het lot etc etc..

Ik leg het een beetje lullig uit, maar ik begrijp dat echt niet hoor, dat mensen dat geloven.

Nog meer mensen die er zo (geloven in het lot dus) over denken en me kunnen vertellen waarom ze dat dan denken en hoe dat er in de praktijk aan toe gaat?
Oud 26-09-2003, 18:15
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 19-08-2003 @ 17:15:
Natuurlijk bestaat toeval wel. Het leven van een individu is niet belangrijk genoeg om vast te leggen in een soort scenario. Wie een beetje logisch nadenkt kan dan ook maar een conclusie trekken.
Haha, inderdaad. Het lot, de bewering dat alles al vooraf staat vastgesteld is echt debiel.
Dat zou betekenen dat voor alles, iedereen, elk persoon/dier etc. ergens opgeslagen zou staan wat er precies op welk moment gebeurt. Béétje ongeloofwaardig, nietwaar?

Wat zal dat een grote hardeschrijf kosten...
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten