Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-11-2001, 16:15
Noortjuh
Noortjuh is offline
Eens
Ik geloof NIET in toeval. Ik denk dat er een betekenis achter zit/ het moest gewoon gebeuren.
En...geloven jullie in toeval?

(ik hoop niet dat deze vraag al veel vaker is geweest maar dat kan ik niet weten ben hier namelijk nog niet zolang)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2001, 17:55
wicce
wicce is offline
dit is toch meer iets voor F&L -->
Oud 13-11-2001, 20:21
ducky
ducky is offline
ik geloof wel in toeval... denk ik. Soms gebeuren er wel dingen dat je denkt 'hoe kan dat?' maar er is geen verband aan te wijzen... hoe kan het zo gebeuren? Is er een grote geest die alles laat samen hangen? Ik geloof er niet in...
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 14:33
Mimmy
Mimmy is offline
Ik denk dat er wel toeval is maar misschien zijn sommige dingen ook wel geen toeval. Ik sluit het niet uit maar verwacht niet dat alles al voordbestemd was ofsow
Oud 14-11-2001, 15:46
tampaszta
tampaszta is offline
Nee bestaat niet.
Oud 14-11-2001, 15:51
ikalto
ikalto is offline
moet wel bestaan...sommige dingen zijn TE toevallig....ik kan zowgauw geen voorbeeld bedenken...maar ik kom er wel weer op...!
Oud 14-11-2001, 16:23
aquilo
aquilo is offline
het moest gebeuren? ach kom op, en mijn stiefvader 'moest' longkanker krijgen? zonder gerookt te hebben? En dat is toeval of juist niet?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 18:18
Pekinees
Pekinees is offline
Citaat:
aquilo schreef:
het moest gebeuren? ach kom op, en mijn stiefvader 'moest' longkanker krijgen? zonder gerookt te hebben? En dat is toeval of juist niet?
Je kan ook alleen maar longkanker krijgen door te roken he
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 18:44
martijn1985
martijn1985 is offline
Oneens. Toeval bestaat. Ik geloof niet in een 'hogere macht'. Sommige dingen gebeuren iets té toevallig
Oud 14-11-2001, 19:12
Roos16
Roos16 is offline
Ik geloof in het 'lot'.Dus niet in het 'toeval'. Stel dat iemand doodgaat,bv met dat vliegtuigongeluk in Queens, dan had dat gewoon zo moeten zijn. Daar ontsnap je niet aan..ik vindh et moeilijk om uit te leggen, maar je zou het zo kunnen zien: wanneer je geboren wordt, liggen veel dingen al vast in je leven, dus bv wanneer je doodgaat. Wíj weten het niet,maar het is gewoon je lot.

[Dit bericht is aangepast door Roos16 (14-11-2001).]
Oud 14-11-2001, 19:37
Fessuoy
Fessuoy is offline
Citaat:
Roos16 schreef:
wanneer je geboren wordt, liggen veel dingen al vast in je leven, dus bv wanneer je doodgaat.
Alles ligt nauwkeurig vast en je kunt er niet aan ontkomen. Veel dingen zijn ook meestal goed voor je. Niets is toeval.

Bijvoorbeeld:

[waargebeurd]
Je bent op reis, je bent ergens gestopt om even uit te rusten en de aito bij te vullen en net als je weg wilt weet je niet meer waar je je schoenen neer hebt gelegd. Je zoekt in de kofferbak, je zoekt onder de auto. Je weet zeker dat je ze net zag, maar nu opeens niet meer weet waar ze zijn. Hierom kan je heel agressief worden en gefrustreerd natuurlijk. (vooral tijden het reizen vaak) En opeens vind je je schoenen toch nog. Op een heel makkelijke plek.

Je vertrekt alsnog, nog een beetje boos en je ziet dat er net een ongeluk is gebeurd en de auto's nog met hun gevaarslichten aanstaan en afremmen. Het ongeluk is net gebeurd.

Stel je voor, je was je schoenen niet kwijtgeraakt... was je dan in het ongeluk terecht gekomen?

Nog een voorbeeld: [waargebeurd]
Je zit in de bus met allemaal andere mensen en gaat naar een verre stad. Jij zit achterin. Voorin zit een vrouw met kind en die klaagt over de stank rond haar plekje. Ze zit al een tijd te zeuren en op een gegeven moment ben jij degene die zo aardig is om voorin te gaan zitten op de stinkende plek.

Dan gebeurd er een ongeluk en de enige die dood gaat ben JIJ. Jij zat voorin en bent als enige doodgegaan.

Stel je voor, je was achterin blijven zitten dan was het die vrouw overkomen. Voor de vrouw en de rest van de mensen in de bus was het nog geen tijd om te sterven. Voor jou wel.

Dit kan geen toeval zijn. Het is gewoon het lot. Allah zal er altijd voor zorgen dat jij dood zal gaan precies op de plek waar het je staat voorgeschreven. Niet eerder niet later en niet op een andere plek.

Je was je schoenen kwijt... zomaar? Jij bood aan daar te gaan zitten, het stonk daar... toeval... ?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 20:49
Psycho-Dad
Psycho-Dad is offline
toeval bestaat niet ..je hele leven ligt al vast..maar niets vast van Allah heeft het zo gepland...Allah geeft je bepaalde keuzes in je leven..omdat Allah niet in de tijd bestaat staat je leven vast ..sorry..noagl vaag uitgelegd..
Oud 14-11-2001, 20:56
Fessuoy
Fessuoy is offline
Citaat:
Psycho-Dad schreef:
toeval bestaat niet ..je hele leven ligt al vast..maar niets vast van Allah heeft het zo gepland...Allah geeft je bepaalde keuzes in je leven..omdat Allah niet in de tijd bestaat staat je leven vast ..sorry..noagl vaag uitgelegd..
Nee, ik bedoelde niet van Allah zorgt dat je dood gaat enzo. De Engelen schrijfen alles op en zo gebeurt het. Dacht ik.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2001, 21:04
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Natuurlijk, bestaat toeval. Toeval is een woord dat we bedacht hebben voor iets wat een kleine waarschijnlijkheid heeft, maar wel kan gebeuren. Hoe groot is de kans dat je morgen een OUDklasgenootje tegenkomt waar je een week van te voren aan hebt gedacht. (het aantal gedachten van een mens per dag is geloof ik 65000 maal 7), nou reken maar uit. En ook al is de kans 0,1 % HET KAN!!

Groetjes
Ben(die zelf dus in toeval gelooft, en niet in een 1 of andere zogenaamde hogere betekenis ))
Oud 14-11-2001, 21:04
Psycho-Dad
Psycho-Dad is offline
Citaat:
Fessuoy schreef:
Nee, ik bedoelde niet van Allah zorgt dat je dood gaat enzo. De Engelen schrijfen alles op en zo gebeurt het. Dacht ik.
sorry..het was niet echt een reactie..maar als iedereen zegt dat alles al vast staat..begrijpen de mensen het verkeerd van Allah heeft alles voor je beslist terwijl dat niet zo is..
Oud 14-11-2001, 21:36
Convulsive
Convulsive is offline
'T lijkt me eng als toeval niet zou bestaan, geen invloed hebben op je eigen leven ... bah. :-(
Oud 17-11-2001, 10:50
PrinsHes
PrinsHes is offline
Nee denk niet dat toeval bestaat. Je kan alles als toevallig bekijken en als je nooit toeval hebt is dat weer toevallig omdat anderen wel vaak toeval hebben
Met citaat reageren
Oud 17-11-2001, 15:27
flowergirl
flowergirl is offline
Ik heb nou al zo vaak gehad dat ik aan een persoon dacht die ik al heel lang niet meer gezien heb en dan diezelfde persoon die dag nog tegenkom. Wel een beetje erg toevallig!
Ik geloof dus niet in toeval. Er is bv. ook een jongen die ik (toevallig) altijd en overal tegenkwam. Ik kende de jongen niet, hij mij ook niet. Nu een jaar later heb ik hem (toevallig) leren kennen en ben ik (toevallig) verliefd op hem geworden. Ik denk niet dat dit allemaal toeval was, maar je weet het niet
Met citaat reageren
Oud 18-11-2001, 09:38
Spacey
Spacey is offline
mijn leven zit vol met die momenten van als 1'n sec anders was geweest dan was mijn Complete leven anders geweest.
Oud 18-11-2001, 14:40
proycon
proycon is offline
Voor zover ik nu kan redeneren bestaat toeval inderdaad niet, naar mijn mening... Simpelweg omdat alles een oorzaak heeft, op A volgt B en daarop volgt C weer....Maar als A niet A is volgt er weer iets anders, maar dat is dan weer afhankelijk van wat daaraan vooraf ging... een beetje vaag maar ik hoop dat het duidelijk is...

De mensen is volgens mij een enorm gecompliceerde machine maar uiteindelijk is onze gedachtegang terug te voeren naar het feit dat een neuron een stroompje doorgeeft, waarom? omdat het een schokje van een ander heeft gekregen... Dus niets wat je denkt of doet (wat voorkomt uit denken) is toevallig..

De enige voorwaarde voor dit hele verhaal is dat de natuurkunde geheel logisch is en geen 'chaos' kent, als er op het allerlaagste niveau geen chaos is kan er volgens mij ook geen toeval bestaan omdat alles een logisch gevolg van het vorige is...
Oud 18-11-2001, 18:34
Floef
Floef is offline
Citaat:
proycon schreef:
De mensen is volgens mij een enorm gecompliceerde machine maar uiteindelijk is onze gedachtegang terug te voeren naar het feit dat een neuron een stroompje doorgeeft, waarom? omdat het een schokje van een ander heeft gekregen... Dus niets wat je denkt of doet (wat voorkomt uit denken) is toevallig..

De enige voorwaarde voor dit hele verhaal is dat de natuurkunde geheel logisch is en geen 'chaos' kent, als er op het allerlaagste niveau geen chaos is kan er volgens mij ook geen toeval bestaan omdat alles een logisch gevolg van het vorige is...
De natuurkunde kent ontzettend veel vragen. Op het laagste niveau kunnen wij niet beredeneren, omdat wij het laagste niveau doodweg niet kennen.

En over dat denken, dat is heus wel complexer dan jij denkt. Het denken is niet alleen maar een samenspel van elektrische stroompjes, want niet alle gedachtes hadden een aanleiding tot associatie. Morfogenetische velden en Sheldrake? Ik hoop dat het waar is...
Oud 18-11-2001, 19:17
proycon
proycon is offline
Het is inderdaad zeker ingewikkelder dan ik beschreef....maar neemt dit het feit weg dat het allemaal een logisch gevolg van het voorgaande is?

We weten veel niet qua natuurkunde, biologie en al het andere...daarom is de vraag of er toeval bestaat moeilijk te beantwoorden... Maar ik ken persoonlijk nog niks in de natuur dat echt willekeurig is, dus daaruit trek ik de conclusie dat toeval niet bestaat (en/of dat ik te weinig van de natuur afweet)
Oud 19-11-2001, 12:00
kHebTrekInWatLekkers
kHebTrekInWatLekkers is offline
Ik geloof in het lot.... k geloof dus niet in toeval....
Oud 19-11-2001, 13:28
Doc
Doc is offline
Toeval is het pseudoniem waarvan God zich bedient, wanneer Hij onbekend wilt blijven.
Oud 19-11-2001, 14:12
Gitty
Gitty is offline
Dit kan geen toeval zijn. Het is gewoon het lot. Allah zal er altijd voor zorgen dat jij dood zal gaan precies op de plek waar het je staat voorgeschreven. Niet eerder niet later en niet op een andere plek.

Ja nou waarom niet die allah van je dan uit 1 gezin in (op 6 dagen na)precies een jaar tijd 2 mensen weg eerst een jongen van 19 die zijn hele leven nog voor zich had en vervolgens zijn stiefvader van 53 die ook nog een leven voor zich had

dat is geen toeval of het lot nee dat is GEMEEN
Oud 20-11-2001, 08:31
waaromniet?
waaromniet? is offline
Toeval... ach wat is toeval? Als je toeval ziet in de zin van dat niet alles door een "hoger iets" bepaald is, dan kan ik daar in mee gaan. Toch denk ik dat alles vast ligt, door volmaakte oorzaak-gevolg relaties.
Oud 21-11-2001, 16:51
di_lara666
di_lara666 is offline
ik geloof niet in het toeval alles wat gebeurt is op voorhand vastgelegd door het lot en daar kan je niet an ontkomen.Maar dat is wat ik geloof
Met citaat reageren
Oud 22-11-2001, 10:47
Dj Pjotr
Dj Pjotr is offline
eh.....net toen ik daarover nadacht las ik deze topic....als dat geen toeval is...
Oud 22-11-2001, 12:55
waaromniet?
waaromniet? is offline
Hoe een mens in 1 dag kan veranderen Ik ben absoluut aanhanger van volledig toeval geworden
Oud 22-11-2001, 19:57
flamez
flamez is offline
laat ik het zo zeggen als toeval na afloop nog te verklaren is, is het dan nog toeval?

voorbeeld:

2 mensen denken dat ze zich "toevallig" tegenkomen op straat, broer en zus elkaar al 30 jaar niet meer gezien en ze ontmoeten elkaar dan weer tegenkomen. Ze zullen het misschien toeval noemen. Maar in werkelijkheid moest de zus nieuwe schoenen halen bij de scapino , en de man broer ging naar de kapper... Het is dus te verklaren dat ze elkaar tegenkomen.. Is het dan nog toeval?? Denk het niet meer...

GReetz

Flamez
Oud 22-11-2001, 20:11
Mugshot
Mugshot is offline
Toeval bestaat niet..
Het leven wordt door een hogere macht bestuurd.
De hogere macht ben jij.
Zonder dat wij het weten besturen wij ons leven volledig, wij bestemmen ons eigen lot.
Oud 23-11-2001, 08:28
JediJoel
JediJoel is offline
toeval bestaat niet. Ik denk dat God alles stuurt, maar dat de duivel ook wel macht heeft. (ander verhaal) Maar ik geloof dus niet in toeval.
May the Force be with you
Oud 23-11-2001, 08:29
~Black~Angel~
~Black~Angel~ is offline
Citaat:
Noortjuh schreef:
Eens
Ik geloof NIET in toeval. Ik denk dat er een betekenis achter zit/ het moest gewoon gebeuren.
En...geloven jullie in toeval?

(ik hoop niet dat deze vraag al veel vaker is geweest maar dat kan ik niet weten ben hier namelijk nog niet zolang)
Ik ben het er niet mee eens, toeval bestaat wel
Oud 23-11-2001, 08:30
Upior
Upior is offline
Ik denk niet dat het bestaat. Ik denk dat alles wel degelijk te voorspellen is, maar dat dat zo moeilijk is dat wij dat niet kunnen... Alles staat dan al niet bewust in verband met elkaar...
Oud 23-11-2001, 11:18
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Mugshot schreef:
Toeval bestaat niet..
Het leven wordt door een hogere macht bestuurd.
De hogere macht ben jij.
Zonder dat wij het weten besturen wij ons leven volledig, wij bestemmen ons eigen lot.

En andere hebben natuurlijk helemaal geen invloed...
Oud 23-11-2001, 11:53
Mugshot
Mugshot is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
En andere hebben natuurlijk helemaal geen invloed...

Anderen bestaan niet.

------------------
Massive, not passive

[Dit bericht is aangepast door Mugshot (23-11-2001).]
Oud 23-11-2001, 12:56
vampiro
vampiro is offline
wat noem je toeval?

ik weet niet of het bestaat...
We noemen het toeval omdat het te ingewikkeld is om te begrijpen...toch denk ik dat het al vastligt allemaal, alleen kunnen we met geen mogelijkheid weten HOE het vastligt.

Elke gebeurtenis is een reactie op een andere, zie het als een kettingbotsing. Zo werkt misschien alles. Elke gedachtte die je denkt is een stroompje in je hoofd die (wie weet) een andere gedachtte logischerwijs opwekt...

ik weet niet of je iets dan nog toeval kunt nomoemen...

in ieder geval geloof ik niet in een "hogere macht"
Oud 23-11-2001, 22:48
Piccola
Piccola is offline
Ik geloof ook niet in toeval! Alles heeft zo z'n reden, denk ik!
Met citaat reageren
Oud 24-11-2001, 12:47
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Mugshot schreef:
Anderen bestaan niet.

Mjah, dat kan ik (nog) niet met zekerheid zeggen

Lever me het bewijs daar maar voor
Oud 24-11-2001, 12:48
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
vampiro schreef:
wat noem je toeval?

ik weet niet of het bestaat...
We noemen het toeval omdat het te ingewikkeld is om te begrijpen...toch denk ik dat het al vastligt allemaal, alleen kunnen we met geen mogelijkheid weten HOE het vastligt.

Elke gebeurtenis is een reactie op een andere, zie het als een kettingbotsing. Zo werkt misschien alles. Elke gedachtte die je denkt is een stroompje in je hoofd die (wie weet) een andere gedachtte logischerwijs opwekt...

ik weet niet of je iets dan nog toeval kunt nomoemen...

in ieder geval geloof ik niet in een "hogere macht"
Daar geloofde ik ook in.

Punt is dat ik daar radicaal van af ben, omdat ik me realiseerde dat atomair verval volkomen willekeurig gaat. En als er ook maar 1 ding is dat willekeurig is, gaat dat systeem met volmaakte oorzaak-gevolg relaties niet meer op.
Oud 25-11-2001, 08:21
AXE
AXE is offline
Alweer dezelfde discussie?
Met citaat reageren
Oud 25-11-2001, 16:04
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
Spacey schreef:
mijn leven zit vol met die momenten van als 1'n sec anders was geweest dan was mijn Complete leven anders geweest.
volgens mij is dat bij iedereen zo...
mensen noemen iets toeval als ze het niet kunnen verklaren. Misschien kunnen wij dat niet, maar is het wel gewoon te verklaren.
Oud 25-11-2001, 16:16
Prada
Prada is offline
laatste post gepost op 10-08-2001 @ 20:20...

het is niet erg als er na 3 maanden een discussie opnieuw wordt opgestart hoor...
Oud 26-11-2001, 21:38
Elminster
Elminster is offline
Ik ben het eens dat toeval bestaat, want stel je voor dat alles vast ligt wat er met je gaat gebeuren dan heb je toch geen controle over je eigen leven?? toch? Dan is de volgende vraag wie is dan wel in controle van jou en iedereens leven????
Ik geloof echt in het toeval en ik geloof ook dat je lot niet vast staat.
Ik bepaal mijn eigen lot

Elminster, The Wizard
Oud 22-01-2002, 17:37
*Nienkuh*
*Nienkuh* is offline
Toeval bestaat niet, het lot wel!

Oud 22-01-2002, 18:52
Balance
Balance is offline
ik geloof wel in toeval
ik geloof niet in een bepaald iemand/iets die van te voren iets voor ons uitstippelt of sowieso dat alles bepaald is...
anders zouden ook al onze gedachtes van te voren zijn verzonnen. Die zorgen ervoor dat wij bepaalde acties doen, dus ik geloof niet in toeval!
Oud 22-01-2002, 18:53
Balance
Balance is offline
wijzigen doet het niet op dit moment maar ik maakte op het laatst nog ff een foutje: ik geloof dus duidelijk WEL in toeval
Oud 22-01-2002, 18:55
dopehead
dopehead is offline
wel.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 21:15
Roos16
Roos16 is offline
mee eens, ik geloof niet dat 'toeval' bestaat. Ik geloof (haast heilig) in het Lot...het heeft dan gewoon zo moeten zijn, dus daarmee bedoel ik dat ik denk dat alles voorbestemd is. Eigen zou heel je leven al gepland kunnen staan: van je geboorte tot de datum van je dood
Reageren

Regels voor berichten