Advertentie | |
|
![]() |
|
er staat niet dat het niet mag, want het is je eigen keuze.
Maar God heeft het huwelijk gezegend en God zegt dat het ultime seksuele genot op de lange duur zal zijn tussen een man en vrouw die zich, voor de ogen van God en getuigen, aan elkaar hebben verbonden. Dus waarom geen seks voor het huwelijk? Niet omdat God dat niet opwindend vind, maar voor onszelf omdat we er uiteindelijk zelf gelukkiger van zullen worden. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
in dat woord ... daar word gewoon zoveel mee bedoeld.... trouwen is meer dan wat gedoe in een kerk. voor god zal een gezin dat totaal niet van elkander houd niet als getrouwd gelden ook al staan ze wel zo in het kerkelijk boek... denk ik. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
wie weet heeft huwleijk op hoger niveau wel een absolute basis die zo reeel is als een pik in een kut. |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat je sex moet beschouwen als het huwelijk. Dat je je op die manier met elkaar verbindt als man en vrouw. En aangezien het niet de bedoeling is overspel te plegen, doe je dat dus als het goed is met maar 1 persoon.
Ik geloof niet dat ergens in de Bijbel staat dat sex voor het huwelijk niet mag. Dit zal wel door een of andere groepering zijn verzonnen die allemaal regeltjes erbij bedenkt om maar te zorgen dat er niks fout gaat, zoals ook geen TV kijken en zo. Zelf ben ik christelijk, maar zou ik geen problemen hebben met sex voor het huwelijk. Maar wel alleen als je weet dat je gaat trouwen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar dat het dus wel geoorloofd is, als je nog niet van plan bent je binnenkort aan iemand te binden. Verder zou ik aan dit topic nog toe willen voegen, dat ik in principe niet tegen sex voor het huwelijk ben. Zolang het met beleid gaat vind ik het best, maar het liefst dus wel monogaam en niet meteen met de eerste de beste.
||
Citaat:
Bovendien, als je geen seks had (niet voor het huwelijk of helemaal niet) liet je ook zien hoeveel je voor God over had. Heel wat dus.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Hebreeën 13:4 Het huwelijk zij in ere bij allen en het bed onbezoedeld 1 Corinthe 6:18 Houd u ver van elke vorm van hoererij. Geen andere zonde heeft zó wezenlijk met uw lichaam te maken. Als u met een andere dan uw eigen vrouw gemeenschap hebt, doet u kwaad aan uw eigen lichaam. 19 Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de Heilige Geest? Van de Geest, Die God u heeft gegeven en Die nu in u woont? U bent niet van uzelf! 20 God heeft u tegen de allerhoogste prijs gekocht! Gebruik daarom ieder deel van uw lichaam om God eer te geven. HOOGLIED 2:7 'Wekt de liefde niet op en prikkelt haar niet, vóórdat het haar behaagt' |
![]() |
||
Citaat:
Ruige sex ![]()
|
Trouwens, dat is vast een oudere vertaling van Hooglied, tegenwoordig (nieuwste wetenschappelijke vertaling) is het:
"Ik bezweer je, dochters van Jerusalem, (...) wek de liefde niet, maar laat haar sluimeren zolang ze wil" Daarin wordt niet gezegd: "heb geen gemeenschap" of "zoek het andere geslacht niet op".
||
Citaat:
Helaas is het van te voren wel moeilijk uit te maken of je wel of niet met iemand gaat trouwen ofzo. Zeker als je zoiets uit wil stellen tot je dertigste, is het wat vervelend als je dan tot je 29 moet wachten omdat je niet zeker weet of je het met je huidige vriend/vriendin wel redt tot 30, bijvoorbeeld.
|
![]() |
Zelfbeheersing is een vrucht van de geest (Gal 5 vers 22)
Volgens de bijbel hoort seksualiteit binnen het huwelijk (Deut 22 vers 13, 28 vers 30 en matth 1 vers 18). Maar waarom? welnu, bijvoorbeeld omdat indien je voor het huwelijk met elkaar naar bed gaat, je meer gehecht aan een persoon kan raken dan je eigenlijk zou wensen, en het wordt ook moeilijker de verbintenis te verbreken. Of omdat de relatie onevenwichtig groeit omdat het met de seks goed gaat en op andere vlakken minder. Om dus een relatie goed van de grond af op te bouwen, is weerhouding noodzakelijk. Bovendien wordt (in de kerk) het huwelijk gezien als een verbintenis tussen man en vrouw, die ertoe leidt dat de desbetreffende personen niet langer separaat zijn, maar één. Via een huwelijk wordt deze verbintenis gelegd in het bijzijn van de gemeente, de familie, de burgerlijke stand, met elkaar, en niet in de laatse plaats met God. Bovendien kan seks voor het huwelijk een hoop narigheid te weeg brengen, zoals seksueel overdraagbare aandoeningen, ongewenste zwangerschappen, etc. Of dit, gezien de huidige beschikbaarheid van voorbehoedsmiddelen, nog steeds een valide argument is, is een goede vraag. Men is geneigd te zeggend dat dit argument verouderd is, maar er is nu nog een groot aantal mensen, dat niet deze vernieuwde technologieen gebruikt. Overigens ben ik van mening dat de regels die de bijbel voorschrijft, niet zijn gegeven om ons levensgeluk in te dammen, maar juist het tegenovergestelde. Deze regels zijn ons gegeven uit liefde, zodat wij voor een deel al verlost kunnen zijn van het kwade. Wij zijn dus eigenlijk vrij om dit soort dingen niet te hoeven.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Met deze citaten ben ik het eens maar op sommige plaatsen vind ik Paulus overigens veel te ver gaan (je kan beter niet trouwen en zo). De Bijbel is toch het woord van God en niet dat van Paulus. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Op het moment dat je niet zeker van elkaar bent, moet je het niet doen, en dan moet je ook niet trouwen. Ben je wel zeker, dan kan je het wel doen. Zelfs al zou het trouwen, om wat voor reden dan ook, nog op zich laten wachten. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Overlijden lijkt me niet relevant. Trouwen is geen rechtvaardiging voor seks die je hebt gehad. Je had de intentie te trouwen. Je weet inderdaad niet zeker of je niet een nog leuker persoon tegenkomt, maar kan dat dan niet als je al getrouwd bent? Overigens kan je dan ook gewoon trouw blijven aan je partner. Nog afgezien van de vraag of je dan wel zo zeker van jezelf was voor je die ander tegenkwam. Voor mij is criterium voor seks: de wederzijdse intentie en overtuiging om tot de dood je scheidt bij elkaar te blijven. Uiteraard kan het dan misgaan, maar of dat dan voor of na het trouwen gebeurt vind ik eigenlijk niet relevant. Hooguit voor de buitenwereld/ |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
(Tieten zijn geen geslachtsdelen maar ik neem dat je daarvan op de hoogte was. ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Oja, er staat bijna niks letterlijk in de bijbel, dus mag je t ook niet intepreteren voor meerdere mensen, want ieder kan t weer anders zien. Alleen de 10 geboden zijn behoorlijk letterlijk te nemen, maar daar zouden ze ook wel wat meer uitleg bij mogen geven. Dat je niet mag doden lijkt me vrij duidelijk waarom, alhoewel in de bijbel er op los gedood wordt, en er helemaal niet naar wordt geleefd, dus t klopt al niet, maar bv waarom je niet mag scheiden, daar zou ik dan wel eens wat meer verklaring voor willen hebben. Want in sommige gevallen lijkt t me helemaal niet slecht als je scheidt van iemand.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Bovendien zegt Paulus in zijn brieven, dat als je seks nodig hebt, dat je dan een huwelijk nodig hebt om die lusten in goede banen te leiden. Seks vóór het huwelijk wordt dus wel degelijk afgekeurd door de bijbel. Laat daar geen twijfel over bestaan.
||
Citaat:
|
![]() |
j0,
Makkelijk... Een huwelijk is slechts een bevestiging van je liefde voor iemand dus ik vind dat je zeker wel voor het huwelijk sex mag hebben. En ik ben een man misschien heeft dat er ook iets mee te maken. =P Kind Regards, NocturaL
||
Verwijderd
|
Citaat:
Trouwen is pas 400 jaar iets 'binnen-kerkelijks'... Besides, monogamisch leven zorgt er wel voor dat je minder snel soa's krijgt enzo... En ik vind seks persoonlijk iets speciaals...het is laten zien hoe veel je van iemand houdt... Maar ja, ik ben dan ook een romanticus... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Alle geloven die uitgaan van monogamie hebben die regels in beginsel ingesteld omdat een huwelijk nu eenmaal beter is voor de samenleving. Ook vroeger al had men in de gaten dat je niets hebt aan een maatschappij vol buitenechtelijke kinderen, vol vreemdgaande mannen, en dergelijke. Dat moest een beetje gereguleerd worden en daarom is die monogamieregel zo sterk aanwezig in de wereldgodsdiensten. Maar wanneer je van iemand houdt, zeker weet dat je je hele leven met die persoon wilt doorbrengen, waarom zou je dan al niet met die persoon naar bed mogen gaan? De Bijbel zwijgt over de ratio van het voorhuwelijkse-seksverbod. Wáárom het niet mag, wordt ons niet duidelijk gemaakt. Ja 'dat zegt hij'. Kom je weer op datzelfde onwerkbare punt uit. ![]() Zie nou eens in dat een regel meer nodig heeft als legitimatie dan alleen 'God zegt het'. Als je dat voldoende rechtvaardiging vindt om een regel op te volgen ben je dus écht een mak, apathisch schaap. Het spijt me vreselijk, maar de meeste regels in de geloven zijn echt niet zomaar opgesteld omdat ze van God zouden komen. Ze zijn ingesteld omdat ze in de maatschappij in die tijd echt wel duidelijk nut hadden, alleen dat is niet in de geloofsboeken vermeld. Daar is het vorm gegeven als een regel van een sanctionerende God omdat mensen ze anders onvoldoende zouden naleven. Simpel as that. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Seksualiteit |
sex voor het huwelijk Bongalientje | 250 | 14-05-2007 18:58 | |
Liefde & Relatie |
Sex voor het huwelijk? Smobbo | 104 | 05-06-2005 22:17 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Sex voor het huwelijk Emoboy | 139 | 21-03-2005 13:04 | |
Seksualiteit |
Sex voor het huwelijk le Big Boss | 43 | 13-10-2002 20:48 | |
Seksualiteit |
sex voor het huwelijk M@TRIX | 9 | 17-05-2002 10:27 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Aan alle christenen: Hoe denken jullie over sex voor het huwelijk? Janicha | 13 | 08-03-2002 18:37 |