Oud 08-05-2002, 19:53
Verwijderd
Citaat:
ratsja schreef:
zeker had ik die mening altijd al
en dus nu niet ineens een andere "behandeling"

er moeten dus geen kosten worden gemaakt voor moordenaars....
dat zeg ik toch

geweld met geweld oplossen ?......
hoor je mij niet zeggen.....

maak jij ervan

bestrijd het....DAT is de zaak.....

en wat is er met israel.....hebben we niets maar ook niets mee te maken lijkt me

gaat puur om de straf voor deze dader....

en ik vind de doodstraf
dus geef daar een antwoord op
wat jij niet doet....

jij lokt mensen uit.....in deze stelling.....
en komt niet met een antwoord zoals ik lees

en haalt er dingen bij

kleutervoorbeeld......van hoe je een stelling aanpakt....
blijkbaar geen ervaring mee
Je had het over fire met fire

fire = moord in deze context, dat valt zeker onder de categorie geweld.
fire = fire
dus het fire waarmee we het fire moeten bestrijden is hier moord = geweld (pleging).

Dus ik heb jou wel zien zeggen dat je geweld met geweld moet bestrijden ====> oplossen (want geweld oplossen willen we allemaal toch?).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2002, 20:03
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
perseus schreef:

Je had het over fire met fire

fire = moord in deze context, dat valt zeker onder de categorie geweld.
fire = fire
dus het fire waarmee we het fire moeten bestrijden is hier moord = geweld (pleging).

Dus ik heb jou wel zien zeggen dat je geweld met geweld moet bestrijden ====> oplossen (want geweld oplossen willen we allemaal toch?).
ik zeg: het oplossen van de moord met de doodstraf.....

ik vind de doodstraf echt geen geweld hoor
geweld is violent...en de doodstraf kan zeker netjes gebeuren hoor..
en dan is er geen sprake van geweld

geweld is het bewust aanrichten van schade van welke aard dan ook
en dus zeker niet het oplossen van deze moord....

hoop dat je begrijpt wat ik bedoel....en hoe ik het zie

verbaal comminiceren is daarom ook handiger
en ik plaats hier mijn mening
Oud 08-05-2002, 20:08
Verwijderd
Citaat:
ratsja schreef:

ik zeg: het oplossen van de moord met de doodstraf.....

Iemand doodmaken is nooit netjes, en zeker niet goed. Ook niet als het een doodstraf is.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 20:09
dolores_temp
dolores_temp is offline
omdat er een politician is dood geschoten moet de doodstraf maar moeten worden in gevoerd?
slaat nergens op.
hij gaat gewoon de cel in.
de straffen zijn nou eenmaal niet zo zwaar in nl.
een verkrachter en moordenaar van een lief onschuldig meisje wordt vaak ook weer vrijgelaten.
Oud 08-05-2002, 20:13
Verwijderd
Citaat:
ratsja schreef:

geweld is het bewust aanrichten van schade van welke aard dan ook
En iemand 'keurig' doodmaken met een nekschot of een spuitje is geen schade toebrengen? Doe toch ff normaal man, je betoog is in zichzelf al tegenstrijdig.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 20:14
s p e a r i t t
s p e a r i t t is offline
Volgens mij valt de doodstraf echt wel onder geweld. Je kunt iemand wel de doodstraf geven, maar dat vind ik niet zwaar genoeg; dan is hij er vanaf. En er wordt toch wel gezorgd dat hij het niet weer kan doen(je moet er in deze maatschappij dan ook vanuit gaan dat hij na een lange gevangenisstraf dit niet zomaar weer zal doen, anders kun je nergens meer op rekenen. ik geef toe: helemaal 100% zeker is het nooit natuurlijk, maar dat is eigenlijk nergens mee).
Ik hoop dat de dader genoeg straf krijgt om te beseffen wat hij gedaan heeft, maar wat ik schandalig zou vinden is dat als hij levenslang krijgt, hij na 12 jaar ofzo al weer wordt vrijgelaten wegens goed gedrag.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 20:25
dystopia
dystopia is offline
Ratsja, Ik.. snap.. de helft niet.. van wat je zegt...
gelieve... in zinnen te praten...
ipv. losse stukken..
en kreten..

Op deze manier valt er nl. naar mijn mening niet echt te discussieren
Oud 08-05-2002, 20:32
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
nare man schreef:

En iemand 'keurig' doodmaken met een nekschot of een spuitje is geen schade toebrengen? Doe toch ff normaal man, je betoog is in zichzelf al tegenstrijdig.
keurig doodmaken......hmm bestaat dat dan
ooit van openbare geweldpleging gehoord !!!
ik snap je reply niet
wel de redelijkheid in acht nemen
Oud 08-05-2002, 20:32
Sithan
Sithan is offline
Waar proberen we elkaar nou van te overtuigen?!?

A) Dat moordenaars de doodstraf verdienen?

B) Dat de moordenaar van Pim Fortuijn de doodstraf verdient?

C) Of dat de doodstraf gewoon simpele wraakactie is, waarmee ons gevoel misschien gerechtvaardigt wordt aangezien hier mensen blijkbaar pas rust krijgen als er nog een andere dode is gevallen

Waar zijn we nou mee bezig mensen...GEEN ENKEL PERSOON VERDIENT DE DOOD...wat voor fouten ie ook gemaakt heeft...En ook al hebben sommige mensen behoefte om te weten dat de dader dood is misschien geeft ze dat een veiliger gevoel of zo...
dan nog, de moordenaar is degene die zijn leven lang de straf heeft om met zijn daden geconfronteerd te worden en als wij smeken hem z.s.m richting het kerkhof te laten gaan dan heeft ie waarschijnlijk zijn zin gekregen...
Oud 08-05-2002, 20:34
Suerte Donna
Suerte Donna is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Gelukkig denken rechters hoofdzakelijk met hun verstand, niet met hun gevoel. En gelukkig ben jij geen rechter

Ook die mensen die nu 'uit wraak' vinden dat de doodstraf weer moet worden ingevoerd of dat deze man de doodstraf verdiend: denk eens na. Het gaat hier om een moord. En wat zegt het Nederlandse strafrecht daarover? Juist, lmd.
Ow dat weet jij niet
Nou okeej ik ben geen rechter, en dat zal ik ook wel nooit worden.

En ik snap wel dat je niet uit wraak, of uit woede, moet handelen en dat je na moet denken maar je zegt het op een irritante manier.
Als dat meisje op wie jij reageerde zoiets zegt hoef je dat nog niet respect loos om te maaien, je doet net een beetje of jij ut allemaal wel weet.
Het is niet zo heel vreemd toch dat de dood van Pim dingen als woede los maakt bij de mens?
En door pijn en woede zegt een mens nou eenmaal wel eens dingen die niet zo doordacht zijn..niet?
Oud 08-05-2002, 20:35
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Martelen doen we niet aan in Nederland. Als je dat opwindend vindt, kun je eens elders vertoeven bijv. Iraq is misschien iets voor je.
waar slaat dat op, ga der zelf heen
jij denkt altijd dat je alles weet , en ik vind dat de doodstraf wel ingevoert moet worde, we zijn veel te aardig in dit land jammer genoeg
Oud 08-05-2002, 20:36
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Ratsja, Ik.. snap.. de helft niet.. van wat je zegt...
gelieve... in zinnen te praten...
ipv. losse stukken..
en kreten..

Op deze manier valt er nl. naar mijn mening niet echt te discussieren
wat ik bedoel is het volgende:

jij geeft geen antwoord, maar bekritiseerd mensen op hun mening, vind ik prima, maar dat is niet de bedoeling bij een stelling.
dus vraag ik van u een antwoord op deze stelling.
.
de zaak is de stelling en niet direct de mening van een ander.
lijkt me duidelijk

groetjes
Oud 08-05-2002, 20:38
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
en ik word een beetje strontziek van je dat je denkt dat je alles weet
Oud 08-05-2002, 20:39
Verwijderd
Citaat:
GUANO APES!! schreef:

jij denkt altijd dat je alles weet , en ik vind dat de doodstraf wel ingevoert moet worde, we zijn veel te aardig in dit land jammer genoeg
Als de doodstraf allang was ingevoerd in Nederland, dan waren die lui die de puttense moord gepleegd zouden hebben, die dus 2 maanden geleden vrij zijn gesproken, nu al 7 jaar dood. En dan had Nederland op zijn kop gestaan zeg! Dan zou iedereen geroepen hebbeh:"Weg met de doodstraf!"
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 20:41
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
GUANO APES!! schreef:
en ik vind dat de doodstraf wel ingevoert moet worde, we zijn veel te aardig in dit land jammer genoeg
Hoe komt t toch dat er zoveel zijn die denken dat de doodstraf de zwaarste straf is die er te bedenken valt ...ja het is de makkelijkste om van de 'slechterik' af te komen...maar voor de dader betwijfel ik sterk of het de zwaarst mogelijke is....
Oud 08-05-2002, 20:42
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
perseus schreef:

Als de doodstraf allang was ingevoerd in Nederland, dan waren die lui die de puttense moord gepleegd zouden hebben, die dus 2 maanden geleden vrij zijn gesproken, nu al 7 jaar dood. En dan had Nederland op zijn kop gestaan zeg! Dan zou iedereen geroepen hebbeh:"Weg met de doodstraf!"
Inderdaad
Oud 08-05-2002, 20:47
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
GUANO APES!! schreef:

klopt
we zijn veels te mild
en de doodstraf voor bewezen zaken....ben ik zeker voor...
ook al heeft de dader niet te "lijden"
ik zeg maar zo
opgeruimd staat netjes

maar goed.....we laten het hier maar bij...
Oud 08-05-2002, 20:51
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
Citaat:
Sithan schreef:

Hoe komt t toch dat er zoveel zijn die denken dat de doodstraf de zwaarste straf is die er te bedenken valt ...ja het is de makkelijkste om van de 'slechterik' af te komen...maar voor de dader betwijfel ik sterk of het de zwaarst mogelijke is....
na ik denk zelf (maar weet niet zeker) als iemand van je familie zou vermoord worden en die zou binne bepaalde jaren gewoon weer vrijgesproken worden dat je dat ook niet kan accepteren
IK niet in iedergeval! levens lang , naja van mij mag ut dan de doodstraf worde
wat zou jij dan wille doen? hem nog een kans geven om wat van ze leve te make?
Oud 08-05-2002, 20:52
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
ratsja schreef:

klopt
we zijn veels te mild
en de doodstraf voor bewezen zaken....ben ik zeker voor...
Bewezen kan altijd fout blijken...tis lullig maar in dat geval is de samenleving net zo hard moordenaar...
Oud 08-05-2002, 20:57
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
GUANO APES!! schreef:

na ik denk zelf (maar weet niet zeker) als iemand van je familie zou vermoord worden en die zou binne bepaalde jaren gewoon weer vrijgesproken worden dat je dat ook niet kan accepteren
IK niet in iedergeval! levens lang , naja van mij mag ut dan de doodstraf worde
Ten eerste ik begrijp niet helemaal wat je nou bedoelt...
Ten tweede tis echt niet zo dat de moordenaar na 10 jaar alweer buiten staat...dat is alleen wat mensen hier op dit forum denken laat ze eerst maar ns ff de gegevens/zaken erop nasllaan

Citaat:
En :
wat zou jij dan wille doen? hem nog een kans geven om wat van ze leve te make?
Het gaat hier niet om wat ik uit emotionele redenen zou willen maar wat in ons land als rechtvaardig wordt gezien en als inwoner ben ik daarvan op de hoogte en zal ik dat dus moeten accepteren...
Oud 08-05-2002, 21:03
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
ik zeg zelf ok maar een getal weet ik veel hoeveel jaar ut is dat maakt me niet uit
ik zou ut niet kunne accepteren, en ik heb er dan teveel verdriet aan overgehoude, vind dat er te makkelijk over gedaan word
maar goed daar heeft iedereen een eige meening over
en ik accepteer de jouwe
Oud 08-05-2002, 21:05
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
Citaat:
Sithan schreef:

maar wat in ons land als rechtvaardig wordt gezien en als inwoner ben ik daarvan op de hoogte en zal ik dat dus moeten accepteren...
oke maar hoef je ut niet mee eens te zijn
Oud 08-05-2002, 21:09
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
GUANO APES!! schreef:

ik zou ut niet kunne accepteren, en ik heb er dan teveel verdriet aan overgehoude
Maar zou je wel kunnen leven met het feit als de dader uiteindelijk toch niet de dader bleek en wel is omgebracht?
De kans om met zo'n schuldgevoel het leven door te moeten, is aanwezig en dat lijkt me eerlijk gezegd afschuwelijk hoe veel verdriet er ook is aangedaan...
Oud 08-05-2002, 21:10
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
GUANO APES!! schreef:

oke maar hoef je ut niet mee eens te zijn
Iedereen mag emigreren
Oud 08-05-2002, 21:12
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
Citaat:
Sithan schreef:

Maar zou je wel kunnen leven met het feit als de dader uiteindelijk toch niet de dader bleek en wel is omgebracht?
De kans om met zo'n schuldgevoel het leven door te moeten, is aanwezig en dat lijkt me eerlijk gezegd afschuwelijk hoe veel verdriet er ook is aangedaan...

daar heb je wel gelijk in , ben ff vergeten te zegge dat ut wel zeker moet zijn dat hij dan de moord gepleegt heeft en dus toegegeven heeft, dan mag hij van mij dus de doodstraf
als ut niet duidelijk is en geen zekerheid dan echt niet nee
denk dat deze fout veel gemaakt is vroeger, jammer genoeg

en nee zou ik niet mee kunne leven,en me gelijk afvrage waar de echte dader is
Oud 08-05-2002, 21:13
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
Citaat:
Sithan schreef:

Iedereen mag emigreren
Oud 08-05-2002, 21:16
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
GUANO APES!! schreef:
ben ff vergeten te zegge dat ut wel zeker moet zijn dat hij dan de moord gepleegt heeft en dus toegegeven heeft, dan mag hij van mij dus de doodstraf

Sja en daar ligt nou de moeilijkheid...want er zijn mensen ter dood gebracht die inderdaad hebben bekend maar uiteindelijk het toch niet bleken te hebben gedaan...dus die lijn is nogal moeilijk te bepalen.
Oud 08-05-2002, 21:24
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
ja dit vind ik ook een erg moeilijk punt
dit is veel in amerika voorgekomen
naja als ut zeker is mijn meening de doodstraf
Oud 08-05-2002, 21:26
Verwijderd
Citaat:
GUANO APES!! schreef:
ja dit vind ik ook een erg moeilijk punt
dit is veel in amerika voorgekomen
naja als ut zeker is mijn meening de doodstraf
Je weet het nooit zeker, tenzij je in het verleden kunt kijken.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 21:31
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
Citaat:
perseus schreef:

Je weet het nooit zeker, tenzij je in het verleden kunt kijken.

hmm als er zoveel aanwijzingen ervan zijn , kan het haast niet anders dat dat de dader dan is
Oud 08-05-2002, 21:39
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
GUANO APES!! schreef:

..en ik vind dat de doodstraf wel ingevoert moet worde, we zijn veel te aardig in dit land jammer genoeg
En waarom vind je dat? Wat is je argumentatie behalve dat je vind dat we 'te aardig zijn'? Had je die mening ook al voor Fortuyn was vermoord?
Oud 08-05-2002, 21:52
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Suerte Donna schreef:
..Het is niet zo heel vreemd toch dat de dood van Pim dingen als woede los maakt bij de mens?
En door pijn en woede zegt een mens nou eenmaal wel eens dingen die niet zo doordacht zijn..niet?
Dat is niet vreemd nee, dat je daar verdrietig om bent. Dan kun je nog wel op je woorden letten, niet? Dat je op die wijze hatelijk wordt en daardoor vindt dat de moordenaar gemarteld moet worden cq. de doodstraf moet krijgen terwijl dat beide normaal niet gebeurd bij een moordenaar: is een ongenuanceerde mening gebasseerd puur op emoties; kun je kritiek op verwachten. Lijkt mij volstrekt logisch.

Ook uitspraken van derden dat Melkert of Rosenmuller moordenaars zijn zijn volstrekt idioot. Daar zijn totaal geen bewijzen voor. Ik vind het onder de noemer smaad vallen. Met haat of wraak los je het niet op hoor, krijg je Pim heus niet door terug.
Oud 08-05-2002, 22:03
MadEgg
MadEgg is offline
Citaat:
Sithan schreef:

Sja en daar ligt nou de moeilijkheid...want er zijn mensen ter dood gebracht die inderdaad hebben bekend maar uiteindelijk het toch niet bleken te hebben gedaan...dus die lijn is nogal moeilijk te bepalen.
Dan had diegene het niet toe mogen geven. Bekentenis is bekentenis. Dan moeten ze de gevolgen ook dragen. Maar als je weet dat daar de doodstraf tegenover staat zullen er niet veel schuldigen hun misdaad toegeven.

Citaat:
dystopia schreef:

En waarom vind je dat? Wat is je argumentatie behalve dat je vind dat we 'te aardig zijn'? Had je die mening ook al voor Fortuyn was vermoord?
Ik kan niet voor hem spreken, maar ik in ieder geval wel.

Ik weet dat 10 jaar niet kort is om in de gevangenis te zitten, het lijkt me verschrikkelijk. Maar toch is het veel te kort voor sommige misdaden. Er mag veel vaker levenslang worden uit gesproken, wat mij betreft.
Oud 08-05-2002, 22:05
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
GUANO APES!! schreef:
ben ff vergeten te zegge dat ut wel zeker moet zijn dat hij dan de moord gepleegt heeft en dus toegegeven heeft, dan mag hij van mij dus de doodstraf
En wat dan als diegene later onschuldig blijkt te zijn?

Citaat:
Als het niet duidelijk is dat iemand schuldig is wordt diegene vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs. Tot iemand schuldig is bevonden en dus berecht is kun je niet met zekerheid zeggen dat iemand de misdaad gepleegd heeft. Hoewel er ook later nog nieuwe bewijzen of heronderzoek gedaan kan worden waardoor de rechter tot een andere conclusie komt.

En dan wordt krijgt iemand de doodstraf en toen floeps, kwam er nieuw bewijs en werd diegene onschuldig bevonden. Wel vermoord. Tja, wat doe je dan? Sorry?

Hier zo'n geweldig voorbeeld :

Citaat:
perseus schreef:
Oud 08-05-2002, 22:14
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
MadEgg schreef:
Ik weet dat 10 jaar niet kort is om in de gevangenis te zitten, het lijkt me verschrikkelijk. Maar toch is het veel te kort voor sommige misdaden. Er mag veel vaker levenslang worden uit gesproken, wat mij betreft.
Lijkt mij ook verschrikkelijk. 10 jaar van je leven niet in vrijheid kunnen leven. Dat is nogal wat. Ik denk dat iedereen die zo lang in de gevangenis heeft gezeten voor zo lang tot bezinning komt. En daar gaat het om: dat een crimineel na de gevangenis niet terugvalt in zijn/haar oude patroon. Dus er iets van geleerd heeft. Iemand die zo lang in de gevangenis zit, gaat alleen maar om met andere criminelen die zich ook aan ernstige dingen hebben vergrepen. Ik vraag mij dus af wat je aan een hoge gevangenisstraf hebt. Wat het nut daarvan is.

Dus jij bent voor hogere straffen. Heb je concrete voorbeelden waarin je zegt van: die straf mag wmb. hoger?

(ik vraag me af in hoeverre je kunt oordelen of X jaar in de gevangenis lang of kort is als je totaal geen ervaring hebt hoe het in de gevangenis is cq. hoe het is om X jaar in de gevangenis te zitten, maar dat terzijde)
Oud 08-05-2002, 22:21
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
MadEgg schreef:

Dan had diegene het niet toe mogen geven. Bekentenis is bekentenis. Dan moeten ze de gevolgen ook dragen. Maar als je weet dat daar de doodstraf tegenover staat zullen er niet veel schuldigen hun misdaad toegeven.
Daarom is de Zaanse verhoormethode ook zo omstreden. Als je bijv. maar vaak genoeg tegen iemand zegt: je hebt het gedaan. Dan ga je er zelf ook nog in geloven. Puur een machtspelletje.

In Amerika is alles een stuk makkelijker als je gewoon bekend: bij kleine vergrijpen gooit men het vaak op accoordjes. Scheelt tijd en dus geld. Stel je wordt beschuldigd van een klein vergrijp als een diefstal. Praat je advocaat met de aanklager. Praat je advocaat met jou: als je toegeeft dat je het hebt gedaan kom je ervan af met een geldboete en ben je vrij, anders wordt het een slepende zaak en zit je nog een flinke tijd vast. Dit scheelt allemaal tijd en dus geld. Een bekentenis die dus totaal geen waarde heeft: je bekend om ervan af te zijn.
Oud 08-05-2002, 22:23
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
Citaat:
dystopia schreef:

ja jammer genoeg wel he?
deze stelling is al zo vaak geweest doodstraf of niet, en ik vind dat dat wel kan en das mijn mening
en je mot niet gelijk denke dat ik,omdat pim vermoord is ,opeens de doodstraf goed vind en ik heb een eige mening netzo als jou
Oud 08-05-2002, 22:24
MadEgg
MadEgg is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Lijkt mij ook verschrikkelijk. 10 jaar van je leven niet in vrijheid kunnen leven. Dat is nogal wat. Ik denk dat iedereen die zo lang in de gevangenis heeft gezeten voor zo lang tot bezinning komt. En daar gaat het om: dat een crimineel na de gevangenis niet terugvalt in zijn/haar oude patroon. Dus er iets van geleerd heeft. Iemand die zo lang in de gevangenis zit, gaat alleen maar om met andere criminelen die zich ook aan ernstige dingen hebben vergrepen. Ik vraag mij dus af wat je aan een hoge gevangenisstraf hebt. Wat het nut daarvan is.

Dus jij bent voor hogere straffen. Heb je concrete voorbeelden waarin je zegt van: die straf mag wmb. hoger?

(ik vraag me af in hoeverre je kunt oordelen of X jaar in de gevangenis lang of kort is als je totaal geen ervaring hebt hoe het in de gevangenis is cq. hoe het is om X jaar in de gevangenis te zitten, maar dat terzijde)
Concrete voorbeelden, ik zou het zo niet weten.
En ik vraag me af of 10 jaar echt genoeg is, voor een moord in koele bloede bijvoorbeeld. Het is een lange straf, maar voordat je zoiets doet moet je ook al niet normaal zijn, dus wie zegt dat dan zo'n straf genoeg doet om herhaling te voorkomen?
Oud 08-05-2002, 22:37
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
MadEgg schreef:

En ik vraag me af of 10 jaar echt genoeg is, voor een moord in koele bloede bijvoorbeeld. Het is een lange straf, maar voordat je zoiets doet moet je ook al niet normaal zijn, dus wie zegt dat dan zo'n straf genoeg doet om herhaling te voorkomen?
Wie zegt dat een langere straf zorgt dat herhaling voorkomen wordt?

En niet normaal, gek. Ach. Veel psychopaten die in een gekkenhuis zitten zijn ook niet 100% gek. Ze zijn alleen een gevaar voor de samenleving cq. voor zichzelf. Sommige hoogbegaafden zijn zowel hoogbegaafd als krankzinnig.

Ik vind dat je ervoor zorgen moet dat wanneer iemand zijn/haar straf heeft uitgezeten, diegene op een fatsoenlijke manier in de maatschappij weer kan functioneren. Hoe langer iemand in de gevangenis heeft gezeten, hoe moeilijker het wordt voor diegene om in een nieuw, maatschappij-liefhebbend patroon te komen.

Stel Volkert van der G. zou nu vrijkomen. Denk je dat die gast dan werk kan krijgen wanneer men zijn achtergronden weet?

En dat terwijl mensen kunnen veranderen!Je mag iemand toch wel een nieuwe kans geven? Ipv. de doodstraf? Je blijft hier met mensen te maken hebben, niet met robots of wilde beesten.

Laatst gewijzigd op 08-05-2002 om 22:40.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2002, 22:49
MadEgg
MadEgg is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Wie zegt dat een langere straf zorgt dat herhaling voorkomen wordt?
ik

Citaat:

En niet normaal, gek. Ach. Veel psychopaten die in een gekkenhuis zitten zijn ook niet 100% gek. Ze zijn alleen een gevaar voor de samenleving cq. voor zichzelf. Sommige hoogbegaafden zijn zowel hoogbegaafd als krankzinnig.
Dat zal best. Misschien is deze persoon ook hoogbegaafd. Dat doet er niet toe. Even goed heeft hij iets gedaan wat veel mensen niet zouden kunnen en/of willen.
Citaat:

Ik vind dat je ervoor zorgen moet dat wanneer iemand zijn/haar straf heeft uitgezeten, diegene op een fatsoenlijke manier in de maatschappij weer kan functioneren. Hoe langer iemand in de gevangenis heeft gezeten, hoe moeilijker het wordt voor diegene om in een nieuw, maatschappij-liefhebbend patroon te komen.
Maar, als de straf te kort is, zal die persoon helemaal geen behoefte hebben om zich te bekeren tot een nieuw, maatschappij-liefhebben patroon. Straffen zijn er niet voor niets.
Citaat:

Stel Volkert van der G. zou nu vrijkomen. Denk je dat die gast dan werk kan krijgen wanneer men zijn achtergronden weet?
Vast niet. Des te meer reden voor hem om meer wangedrag te vertonen, toch.
Citaat:

En dat terwijl mensen kunnen veranderen!Je mag iemand toch wel een nieuwe kans geven? Ipv. de doodstraf? Je blijft hier met mensen te maken hebben, niet met robots of wilde beesten.
Mensen KUNNEN veranderen. Maar daar kan je hun woord niet voor nemen. Als ze daardoor eerder vrij komen, zullen ze graag wat beloven/beweren. Hoe kom je erachter of ze inderdaad veranderen/veranderd zijn?
Oud 08-05-2002, 23:05
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
MadEgg schreef:
ik

Citaat:
Dat zal best. Misschien is deze persoon ook hoogbegaafd. Dat doet er niet toe. Even goed heeft hij iets gedaan wat veel mensen niet zouden kunnen en/of willen.
Dom vind ik hem niet: hij heeft nog geen verklaring afgelegd. Zoals het er nu uitziet zal hij flink gaan overleggen met zijn advocaat alvorens iets concreets te zeggen. Verstandig. Hij komt bij mij niet als een dom persoon over. Ook zijn texten en interviews komt hij bij mij niet als een onintelligent persoon over. Wie weet gooit hij 't op TBS oid.

Wat hij gedaan heeft is een mens vermoord. Een mens vermoorden hoort niet. IMHO ook niet als doodstraf. Dat blijft moord en het recht om een leven te beeindigen heeft IMHO niemand, euthenasie uitgezonderd.

Citaat:
Maar, als de straf te kort is, zal die persoon helemaal geen behoefte hebben om zich te bekeren tot een nieuw, maatschappij-liefhebben patroon. Straffen zijn er niet voor niets.
Juist. Daarom moet een straf naar mijn mening zo lang zijn dat er voldoende bezinning in het spel is maar ook dat de persoon in kwestie niet maatschappelijk afzakt. Moeilijk te combineren lijkt me?

Citaat:
Vast niet. Des te meer reden voor hem om meer wangedrag te vertonen, toch.
Juist! Wanneer deze persoon vrij zou komen, verdient hij een nieuwe kans in de maatschappij.

Citaat:
Mensen KUNNEN veranderen. Maar daar kan je hun woord niet voor nemen. Als ze daardoor eerder vrij komen, zullen ze graag wat beloven/beweren. Hoe kom je erachter of ze inderdaad veranderen/veranderd zijn?
Ze onsystematisch observeren, hoewel je hen dan ook van hun vrijheid beroofd. Het is dus verstandiger ze te observeren wanneer ze nog niet de vrijheid van de maatschappij hebben. Daarom is het ook goed dat een gevangenis enigzins op een maatschappij lijkt: je gaat met mensen om, hebt enigzins een leven. Als je pak 'm beet 10 jaar alleen een cel ziet en verder geen mogelijkheid hebt om iets te doen is het alleen maar moeilijker weer in de maatschappij terug te keren.
Oud 08-05-2002, 23:24
MadEgg
MadEgg is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Dom vind ik hem niet: hij heeft nog geen verklaring afgelegd. Zoals het er nu uitziet zal hij flink gaan overleggen met zijn advocaat alvorens iets concreets te zeggen. Verstandig. Hij komt bij mij niet als een dom persoon over. Ook zijn texten en interviews komt hij bij mij niet als een onintelligent persoon over. Wie weet gooit hij 't op TBS oid.
Ik heb ook niet beweerd dat hij dom is. Ik hoop alleen niet dat hij zich er op de een of andere manier weet uit te lullen, maar overduuidelijk probeerd hij dat wel.
Ik persoonlijk vind dat inconsequent. Hij was het niet met Fortuyn eens, hij accepteerde zijn mogelijke kamerpositie niet. En dus besloot hij hem te vermoorden. Dan vind ik ook dat hij daarvoor moet staan, hij heeft dit met zijn volle bewustzijn gedaan, en dus zou hij er in principe volgens zijn eigen visie trots op moeten zijn, en dus ook de consequenties accepteren.
Nu probeerd hij er makkelijk van af te komen. Dat vind ik zwak, dat had hij eerder moeten bedenken.
Citaat:
Wat hij gedaan heeft is een mens vermoord. Een mens vermoorden hoort niet. IMHO ook niet als doodstraf. Dat blijft moord en het recht om een leven te beeindigen heeft IMHO niemand, euthenasie uitgezonderd.
Nee, maar op de een of andere manier schijnt iedereen te vinden dat dat wel kan bij koeien, varkens etc. Ik ben zelf geen vegetarier, maar dat vind ik ook inconsequent. Dat is ook de reden dat ik niet tegen euthanasie, zelfdoding en doodstraf ben.
Maar dit heel erg off-topic
Citaat:

Juist. Daarom moet een straf naar mijn mening zo lang zijn dat er voldoende bezinning in het spel is maar ook dat de persoon in kwestie niet maatschappelijk afzakt. Moeilijk te combineren lijkt me?
En denk niet dat dat te voorkomen is. Hoe langer hij zit, hoe verder hij maatschappelijk afzakt. Maar dat is geen reden om hem te vroeg vrij te laten.
Hij heeft het toch aan zichzelf te danken. Wat erdan achteraf wel geleverd moet worden is enigszins hulpverlening om hem weer in te werken in de maatschappij, maar dat moet geen reden zijn om straffen te hebben van de betrekkelijk korte duur die we nu in Nederland hebben.
Citaat:

Ze onsystematisch observeren, hoewel je hen dan ook van hun vrijheid beroofd. Het is dus verstandiger ze te observeren wanneer ze nog niet de vrijheid van de maatschappij hebben. Daarom is het ook goed dat een gevangenis enigzins op een maatschappij lijkt: je gaat met mensen om, hebt enigzins een leven. Als je pak 'm beet 10 jaar alleen een cel ziet en verder geen mogelijkheid hebt om iets te doen is het alleen maar moeilijker weer in de maatschappij terug te keren.
Zoals ik al zei, dat hebben ze alleen aan zichzelf te danken, aan niemand anders. Straf is straf, en die moet niet milder of korter worden omdat ze anders meer problemen zouden hebben om weer terug te keren in de maatschappij. Wel moet er dus achteraf steun geleverd worden om dat proces te versnellen.
Oud 08-05-2002, 23:51
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
MadEgg schreef:
Ik heb ook niet beweerd dat hij dom is. Ik hoop alleen niet dat hij zich er op de een of andere manier weet uit te lullen, maar overduuidelijk probeerd hij dat wel. Ik persoonlijk vind dat inconsequent.
De mens is egoistisch en hij wil natuurlijk zo makkelijk mogelijk ervanaf komen. Dat lijkt me nogal logisch, hoewel dat ook speculatief is uiteraard!

Citaat:
Hij was het niet met Fortuyn eens, hij accepteerde zijn mogelijke kamerpositie niet. En dus besloot hij hem te vermoorden.
Dit is een voorbarige conclusie. Er is nog niks bekend over de motieven. Je kunt er dus nog niet over oordelen.

Citaat:
Dan vind ik ook dat hij daarvoor moet staan, hij heeft dit met zijn volle bewustzijn gedaan, en dus zou hij er in principe volgens zijn eigen visie trots op moeten zijn, en dus ook de consequenties accepteren.
Nu probeerd hij er makkelijk van af te komen. Dat vind ik zwak, dat had hij eerder moeten bedenken.
Wie weet of hij het met z'n volle bewustzijn gedaan heeft is nog niet helemaal duidelijk. Volgens onderzoek was hij iig een einzelganger en had hij de afgelopen tijd last van stress. Wie weet wat er allemaal in het hoofd van de man speelde. Ik ben ervan overtuigd dat veel misdaden kunnen voorkomen worden door te praten met de toekomstige dader.

Citaat:
Nee, maar op de een of andere manier schijnt iedereen te vinden dat dat wel kan bij koeien, varkens etc. Ik ben zelf geen vegetarier, maar dat vind ik ook inconsequent. Dat is ook de reden dat ik niet tegen euthanasie, zelfdoding en doodstraf ben.
Maar dit heel erg off-topic
Ja, dat vind ik ook hypocriet.

Citaat:
En denk niet dat dat te voorkomen is. Hoe langer hij zit, hoe verder hij maatschappelijk afzakt. Maar dat is geen reden om hem te vroeg vrij te laten.
Hij heeft het toch aan zichzelf te danken. Wat erdan achteraf wel geleverd moet worden is enigszins hulpverlening om hem weer in te werken in de maatschappij, maar dat moet geen reden zijn om straffen te hebben van de betrekkelijk korte duur die we nu in Nederland hebben.

Zoals ik al zei, dat hebben ze alleen aan zichzelf te danken, aan niemand anders. Straf is straf, en die moet niet milder of korter worden omdat ze anders meer problemen zouden hebben om weer terug te keren in de maatschappij. Wel moet er dus achteraf steun geleverd worden om dat proces te versnellen.
Achteraf steun lijkt mij ook een goed idee. Kost echter wel flink geld van de overheid.

Waarom niet steun terwijl hij zijn straf uit zit? Je hebt dan toch weinig te doen in de gevangenis. Mensen aansturen tot bezinning en plannen maken over hoe iemand gaat functioneren in de maatschappij lijkt mij nuttig. Ik weet overigens niet of dat al gebeurd.
Oud 09-05-2002, 00:17
Verwijderd
Hangen dat moet ie en hangen zal ie.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 08:42
GUANO APES!!
GUANO APES!! is offline
Citaat:
the marshall schreef:
jammer genoeg niet
Oud 09-05-2002, 13:52
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
the marshall schreef:
Hangen zal-ie? Och, droom verder je zult het zelf wel meemaken dat dat niet gaan gebeuren. We leven niet meer in de middeleeuwen
Oud 09-05-2002, 15:34
Isa
Isa is offline
Citaat:
dystopia schreef:

Een mening hecht een mens een bepaalde waarde aan wanneer hij deze hoort. En wanneer jouw mening in strijd is met de wet, zeker in dit geval, zullen veel mensen al gauw met hun wijsvinger op hun voorhoofd tikken. Jouw mening doet er dan niet terzake.

dat maakt het nog geen feit dat martelen onmenselijk is.

Iemand die zo'n mening niet deelt en martelen normaal vindt wordt waarschijnlijk niet meer helemaal serieus genomen.
zal best.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
dat maakt het nog geen feit dat martelen onmenselijk is.
Daar heb je gelijk in. Het is zo'n vraag waar je niet uitkomt, omdat er nou eenmaal geen Handboek voor de Mensheid bestaat, waarin vastgelegd is wat je wel en niet mag doen. Het is voor iedereen vrij om te bepalen wat hij of zij rechtvaardig of onrechtvaardig, menselijk of onmenselijk vindt. Als jij martelen niet onmenselijk vindt, is dat jouw eigen keuze, ik kan het je niet uit je hoofd praten. Maar je moet je afvragen wat het nut is van krampachtig vasthouden aan een mening waar 99,999998% van de mensen het niet mee eens is, in een discussie die je nooit kunt winnen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2002, 16:17
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
MadEgg schreef:

Tegenwoordig is het Nederlands rechtsysteem anders steeds zwaardere straffen aan het uit delen...Neem nou bijvoorbeeld de Hakkelaar die heeft dus écht levenslang gekregen en in deze zaak is dat waarschijnlijk best mogelijk aangezien het een gewoon een koelbloedige moord is geweest en als hij ook nog die andere politicus heb vermoord zien we die echt niet na 20 jaar weer op straat verschijnen.
Oud 09-05-2002, 16:21
Isa
Isa is offline
Citaat:
nare man schreef:

Daar heb je gelijk in. Het is zo'n vraag waar je niet uitkomt, omdat er nou eenmaal geen Handboek voor de Mensheid bestaat, waarin vastgelegd is wat je wel en niet mag doen. Het is voor iedereen vrij om te bepalen wat hij of zij rechtvaardig of onrechtvaardig, menselijk of onmenselijk vindt.

ik vind martelen ook onrechtvaardig meestal, of onmenselijk, maar ik erken dat dat een mening is en geen feit.

Als jij martelen niet onmenselijk vindt, is dat jouw eigen keuze, ik kan het je niet uit je hoofd praten.

dat zeg ik niet. k zeg slechts dat het een mening en geen feit is.

Maar je moet je afvragen wat het nut is van krampachtig vasthouden aan een mening waar 99,999998% van de mensen het niet mee eens is, in een discussie die je nooit kunt winnen.
ik ben het eens met die andere mensen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten