Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
|
![]() |
Oke, dit stukje tekst vond ik ergens:
Knagende Vragen archief Draaiing Waarom draait de aarde wel om zijn as, maar de maan niet? Laten we voor het antwoord eerst eens naar de aarde kijken. Die draait wel. De zwaartekracht van de maan veroorzaakt op aarde eb en vloed. Hetzelfde verschijnsel treedt ook op in het gesteente van de aarde. Gesteente is minder makkelijk te vervormen dan water, dus het effect is veel kleiner. Maar het is er wel. Door dit effect wordt de aarde voortdurend gekneed. Dat kost energie. Deze energie wordt onttrokken aan de draaiing van de aarde, die daardoor steeds langzamer gaat draaien. De dag gaat dus steeds langer duren. Over vele, vele miljoenen zal de aarde zoveel zijn afgeremd dat ze steeds met dezelfde kant naar de maan zal zijn gericht. Op de maan is dit al gebeurd. Die heeft lang geleden misschien ook om haar as gedraaid, maar is gekneed door de zwaartekracht van de aarde. Omdat de maan kleiner is, is ze eerder tot stilstand gekomen dan de aarde. Erick Silkens, Hilversum hope it makes sence... oh, en de link: http://www.intermediair.nl/Weekblad/...iing_aarde.htm [Dit bericht is aangepast door Femke (21-11-2001).] |
![]() |
|
![]() |
ga ik es lekker mn abw/bio leraar in elkaar schoppen
![]() ![]() ![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
De zon de aarde of wat dan ook heeft er niks mee te maken...om het as draaien heeft alleen te maken met de maan zelf. Groetjes Ben(die zo alles kan aanpassen ![]()
|
![]() |
Vanuit het perspectief van de maan zelf
gezien en niet vanaf de aarde of de zon? Dan lijkt het me erop dat het afhangt van wat je "om de as heen draaien" bestempeld. Als ik mezelf als maan voorstel en ik maak een rondje om een voorwerp in het midden van de cirkel die ik maak. En ik richt mijn gezicht continue op dat voorwerp. Dan sta ik anders na 180 graden dan daar waar ik begon. Als ik vanuit 180 graden naar het beginpunt zou toelopen, zou ik opeens met mijn rug naar het voorwerp gekeerd staan. Heb ik dan een halve maal om mijn as gedraaid? Ik vind van wel ![]() Dus mijn antwoord: 1 keer draait de maan om zijn as, daarom zien we maar slechts 1 zijde van de maan. Groetjes, Suzan
||
![]() |
Citaat:
Draait DE MAAN om ZIJN as. Dus DOET DE MAAN DAT ZELF! Groetjes Ben(die het allemaal leuke verhaaltjes vind, maar niet ziet dat er antwoord op de vraag wordt gegeven.
|
![]() |
Ik heb nog eens verder gezocht en het stukje dat ik hierboven ergens heb geplaatst klopt niet helemaal. De maan draait wel om zijn eigen as, wat weer verklaart waarom we telkens dezelfde afbeelding zien.
Het stukje tekst zegt: De maan beweegt in een baan om de aarde en ondervindt hierdoor een sterke aantrekkingskracht van de moederplaneet. De maan zelf veroorzaakt de getijden op aarde, maar door de aantrekkingskracht van de aarde is de omlooptijd van de maan afgeremd, zodat zij nu precies eenmaal om haar eigen as draait als zij ook eenmaal om de aarde draait. Hierdoor keert de maan altijd dezelfde kant naar ons toe, en zien wij vanaf de aarde nooit de achterkant. Hierdoor komt het ook dat de maan geen perfecte bol is, maar iets is uitgerekt in de richting van de aarde. Dit is dus het antwoord op de vraag van goedkei en juppeltje hoeft haar natuurkundeleraar niet aan te vallen want de goeie man had toch gelijk ![]() Mijn excuses voor de onjuiste informatie eerder in dit (deze?) topic, ik zal de volgende keer verder kijken dan mijn neus lang is ;-). |
![]() |
|
![]() |
Ik denk dat de vraag rest of de maan
uit zich zelf, dus zelfstandig, 1 maal op zijn as draait, of dat hij dat gedwongen doet door de aarde die aan die ene kant zit te trekken met haar aantrekkingskracht. (welke kracht zorgt er ook al weer voor dat de maan niet op de aarde stort?) Enneh, als het waar is dat de maan niet zelfstandig om haar as draait, en het waar is dat de maan zich steeds verder van de aarde verwijdert.... vraag ik me toch af wat er met de maan gaat gebeuren als ie niet meer onder invloed is van de aarde. Stel..... Grt, Suzan [Dit bericht is aangepast door DruidessI (23-11-2001).]
|
![]() |
The Effect of the Moon
The moon has a noticeable effect on the earth in the form of tides, but it also affects the motion and orbit of the earth. The moon does not orbit the center of the earth, rather, they both revolve around the center of their masses called the barycenter. This is illustrated in the following animation. ![]() Figure 7: The earth and moon revolving around the barycenter. Notice how the earth moves slightly. The sun acts on the earth and its moon as one entity with its center at the barycenter. Since the earth revolves around the barycenter, which in turn orbits the sun, the earth follows a wobbly path around the sun. This is illustrated in the following example. To complicate things further, the barycenter is not always in the same place due to the elliptical nature of the moon’s orbit. ![]() Figure 8: The wobble of the earth's orbit. [Dit bericht is aangepast door DruidessI (30-11-2001).]
|
![]() |
shite, wat deed ik verkeerd.... nouja
ga dan maar zelf naar die site ![]() http://library.thinkquest.org/29033/...n.htm?tqskip=1 Suzan
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
wat was het begin? pc nerd | 456 | 01-12-2006 10:19 | |
Cirkel rond de maan Anathema | 3 | 19-12-2004 09:31 | |
Muziek |
mecano botulismf | 5 | 15-08-2004 10:16 | |
Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!! IGRA | 1 | 15-01-2004 16:53 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
kroongetuige SuSaNnE | 4 | 12-02-2002 14:18 | |
Verhalen & Gedichten |
Kritiek (dus niet reageren als je niet tegen kritiek kan!) Tantalus | 31 | 02-02-2002 10:36 |