Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2001, 14:31
goedkei
goedkei is offline
Draait de maan zelf ook om zijn as of niet. Zo nee, dan zien wij dus altijd dezelfde kan van de maan en dus altijd de zelfde afbeeldingen op de maan?????
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2001, 14:43
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Klopt, de maan draait niet om zijn as. Daarom zien we altijd dezelfde kant.

Groetjes
Ben(die zich nu afvraagt waarom hij niet om zijn as draait)
Oud 20-11-2001, 16:12
juppeltje
juppeltje is offline
jewel de maan draait wel om zijn as, anders zouden we wel verschillende kanten van de maan zien. Stel je voor dat de maan niet om zn as zou draaien, dan zou je op een gegeven moment tegen de achterkant van de maan aankijken (doe met je handen, de ene hand als ene vuist (is de maan) om je andere hand laten draaien. Als je je hand niet draait(de draaiende beweging van de maan) dan zie je dat als de maan ook niet zou draaien, je wel op aanrde verschillende kanten van de maan zou zien. Dit is niet het geval( je kan namelijk op aarde maar 1 kant van de maan zien: (niet de schaduwzijde ) en dus draait de maan ook om zn as

wat ik net vertelde ias wel correct, het kan zijn dat je mn uitleg alleen niet helemaaal begrijpt, maar geloof me maar keetje?
groetjes
Oud 20-11-2001, 16:31
Dotcom
Dotcom is offline
Ligt aan het refentiepunt.
Vanaf de aarde gezien draait deze niet maar vanaf de zon gezien wel!
Oud 20-11-2001, 16:34
juppeltje
juppeltje is offline
dat wilde ik nu zeggen.
Oud 21-11-2001, 16:49
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
juppeltje schreef:
jewel de maan draait wel om zijn as, anders zouden we wel verschillende kanten van de maan zien. Stel je voor dat de maan niet om zn as zou draaien, dan zou je op een gegeven moment tegen de achterkant van de maan aankijken (doe met je handen, de ene hand als ene vuist (is de maan) om je andere hand laten draaien. Als je je hand niet draait(de draaiende beweging van de maan) dan zie je dat als de maan ook niet zou draaien, je wel op aanrde verschillende kanten van de maan zou zien. Dit is niet het geval( je kan namelijk op aarde maar 1 kant van de maan zien: (niet de schaduwzijde ) en dus draait de maan ook om zn as

wat ik net vertelde ias wel correct, het kan zijn dat je mn uitleg alleen niet helemaaal begrijpt, maar geloof me maar keetje?
groetjes
De maan draait NIET om zijn as. Hij staat stil en draait om de aarde heen. Het is net als een touw met iets er aan en dat je om je heen draait....het voorwerp zelf draait NIET om zijn as, maar toch zie je steeds dezelde zijde.

Groetjes
Ben(die er toch 98 % zeker van is )

Oud 21-11-2001, 18:37
juppeltje
juppeltje is offline
aaaah denkna wat je zegt klopt niet!!!! ik heb het twee jaar geleden gehad en ik weet het nog precies. doe het na!!! ochoss..
Oud 21-11-2001, 18:40
juppeltje
juppeltje is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:
De maan draait NIET om zijn as. Hij staat stil en draait om de aarde heen. Het is net als een touw met iets er aan en dat je om je heen draait....het voorwerp zelf draait NIET om zijn as, maar toch zie je steeds dezelde zijde.

Groetjes
Ben(die er toch 98 % zeker van is )

bladiebla als jij naar een voorwerp kijkt dat aan een touwtje om je heen draait, kun je het alleen maar zien als het voorwerp in je gezichtsveld is. en dan is het net goed, maar het draait wel: van af de zon gezien dan he? jij als voorwerp in deie prachtige constructie van touwtje met voorwerp vertelt zoals het is vanaf de aarde gezien, maar ik heb het over een waarnaming van bijv. de kant van de zon ofzo. okee@!!?
Oud 21-11-2001, 19:01
Femke
Femke is offline
Oke, dit stukje tekst vond ik ergens:

Knagende Vragen archief

Draaiing
Waarom draait de aarde wel om zijn as, maar de maan niet?

Laten we voor het antwoord eerst eens naar de aarde kijken. Die draait wel. De zwaartekracht van de maan veroorzaakt op aarde eb en vloed. Hetzelfde verschijnsel treedt ook op in het gesteente van de aarde. Gesteente is minder makkelijk te vervormen dan water, dus het effect is veel kleiner. Maar het is er wel.
Door dit effect wordt de aarde voortdurend gekneed. Dat kost energie. Deze energie wordt onttrokken aan de draaiing van de aarde, die daardoor steeds langzamer gaat draaien. De dag gaat dus steeds langer duren. Over vele, vele miljoenen zal de aarde zoveel zijn afgeremd dat ze steeds met dezelfde kant naar de maan zal zijn gericht.
Op de maan is dit al gebeurd. Die heeft lang geleden misschien ook om haar as gedraaid, maar is gekneed door de zwaartekracht van de aarde. Omdat de maan kleiner is, is ze eerder tot stilstand gekomen dan de aarde.
Erick Silkens, Hilversum

hope it makes sence...

oh, en de link: http://www.intermediair.nl/Weekblad/...iing_aarde.htm

[Dit bericht is aangepast door Femke (21-11-2001).]
Met citaat reageren
Oud 21-11-2001, 20:20
juppeltje
juppeltje is offline
ga ik es lekker mn abw/bio leraar in elkaar schoppen nouja zeg, wat een slecht actie van um. daar kan je als leerling ok niets aan doen toch? In de vierde en zo naief nouja ik okee t klinkt aannemelijk.. ach zo erg boeit t ook niet. lama.keetje? open es een leuke topic waar ik lekker in mee kan lullen dit keer. past zeilen bij de exacte vakken?
Oud 22-11-2001, 08:20
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
juppeltje schreef:
bladiebla als jij naar een voorwerp kijkt dat aan een touwtje om je heen draait, kun je het alleen maar zien als het voorwerp in je gezichtsveld is. en dan is het net goed, maar het draait wel: van af de zon gezien dan he? jij als voorwerp in deie prachtige constructie van touwtje met voorwerp vertelt zoals het is vanaf de aarde gezien, maar ik heb het over een waarnaming van bijv. de kant van de zon ofzo. okee@!!?
Om het as draaien gaat dus om het perspectief van degene die op de maan staat....nergens anders...het gaat om het perspectief van de MAAN.

De zon de aarde of wat dan ook heeft er niks mee te maken...om het as draaien heeft alleen te maken met de maan zelf.

Groetjes
Ben(die zo alles kan aanpassen )
Oud 22-11-2001, 08:24
juppeltje
juppeltje is offline
Voor mij was deze discusssie al afgelopen, marja t is goed hoor
Oud 22-11-2001, 12:14
DruidessI
DruidessI is offline
Vanuit het perspectief van de maan zelf
gezien en niet vanaf de aarde of de zon?

Dan lijkt het me erop dat het afhangt
van wat je "om de as heen draaien"
bestempeld.

Als ik mezelf als maan voorstel en ik maak
een rondje om een voorwerp in het midden
van de cirkel die ik maak. En ik richt mijn
gezicht continue op dat voorwerp. Dan
sta ik anders na 180 graden dan daar waar
ik begon. Als ik vanuit 180 graden naar
het beginpunt zou toelopen, zou ik opeens
met mijn rug naar het voorwerp gekeerd staan.

Heb ik dan een halve maal om mijn as gedraaid?
Ik vind van wel

Dus mijn antwoord: 1 keer draait de
maan om zijn as, daarom zien we maar slechts
1 zijde van de maan.

Groetjes,
Suzan
Oud 22-11-2001, 12:48
juppeltje
juppeltje is offline
jaaah!! dat bedoel ik in de tijd dat de maan om de aarde raait draait hij precies 1 keer om zn as!! dus wel.
Oud 23-11-2001, 11:19
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
DruidessI schreef:
Vanuit het perspectief van de maan zelf
gezien en niet vanaf de aarde of de zon?

Dan lijkt het me erop dat het afhangt
van wat je "om de as heen draaien"
bestempeld.

Als ik mezelf als maan voorstel en ik maak
een rondje om een voorwerp in het midden
van de cirkel die ik maak. En ik richt mijn
gezicht continue op dat voorwerp. Dan
sta ik anders na 180 graden dan daar waar
ik begon. Als ik vanuit 180 graden naar
het beginpunt zou toelopen, zou ik opeens
met mijn rug naar het voorwerp gekeerd staan.

Heb ik dan een halve maal om mijn as gedraaid?
Ik vind van wel

Dus mijn antwoord: 1 keer draait de
maan om zijn as, daarom zien we maar slechts
1 zijde van de maan.

Groetjes,
Suzan
Tja, zo moeilijk is de vraagstelling toch niet.
Draait DE MAAN om ZIJN as. Dus DOET DE MAAN DAT ZELF!

Groetjes
Ben(die het allemaal leuke verhaaltjes vind, maar niet ziet dat er antwoord op de vraag wordt gegeven.
Oud 23-11-2001, 11:46
Femke
Femke is offline
Ik heb nog eens verder gezocht en het stukje dat ik hierboven ergens heb geplaatst klopt niet helemaal. De maan draait wel om zijn eigen as, wat weer verklaart waarom we telkens dezelfde afbeelding zien.

Het stukje tekst zegt:
De maan beweegt in een baan om de aarde en ondervindt hierdoor een sterke aantrekkingskracht van de moederplaneet. De maan zelf veroorzaakt de getijden op aarde, maar door de aantrekkingskracht van de aarde is de omlooptijd van de maan afgeremd, zodat zij nu precies eenmaal om haar eigen as draait als zij ook eenmaal om de aarde draait. Hierdoor keert de maan altijd dezelfde kant naar ons toe, en zien wij vanaf de aarde nooit de achterkant. Hierdoor komt het ook dat de maan geen perfecte bol is, maar iets is uitgerekt in de richting van de aarde.

Dit is dus het antwoord op de vraag van goedkei en juppeltje hoeft haar natuurkundeleraar niet aan te vallen want de goeie man had toch gelijk .

Mijn excuses voor de onjuiste informatie eerder in dit (deze?) topic, ik zal de volgende keer verder kijken dan mijn neus lang is ;-).

Met citaat reageren
Oud 23-11-2001, 17:04
DruidessI
DruidessI is offline
Ik denk dat de vraag rest of de maan
uit zich zelf, dus zelfstandig, 1 maal
op zijn as draait, of dat hij dat gedwongen
doet door de aarde die aan die ene kant
zit te trekken met haar aantrekkingskracht.

(welke kracht zorgt er ook al weer voor
dat de maan niet op de aarde stort?)

Enneh, als het waar is dat de maan niet
zelfstandig om haar as draait, en het
waar is dat de maan zich steeds verder
van de aarde verwijdert.... vraag ik me
toch af wat er met de maan gaat gebeuren
als ie niet meer onder invloed is van
de aarde.
Stel.....

Grt,
Suzan

[Dit bericht is aangepast door DruidessI (23-11-2001).]
Oud 23-11-2001, 18:45
juppeltje
juppeltje is offline
hoei!!! eindelijk, gerechtigheid Dankje
Oud 30-11-2001, 18:47
duckie
duckie is offline
ben 100% zeker zowel aarde als maan draaien om as, zo zie je inderdaard altijd dezelfde kant van de maan
Met citaat reageren
Oud 30-11-2001, 22:53
DruidessI
DruidessI is offline
The Effect of the Moon

The moon has a noticeable effect on the earth in the form of tides, but it also affects the motion and orbit of the earth. The moon does not orbit the center of the earth, rather, they both revolve around the center of their masses called the barycenter. This is illustrated in the following animation.

Figure 7: The earth and moon revolving around the barycenter. Notice how the earth moves slightly.

The sun acts on the earth and its moon as one entity with its center at the barycenter. Since the earth revolves around the barycenter, which in turn orbits the sun, the earth follows a wobbly path around the sun. This is illustrated in the following example. To complicate things further, the barycenter is not always in the same place due to the elliptical nature of the moon’s orbit.

Figure 8: The wobble of the earth's orbit.

[Dit bericht is aangepast door DruidessI (30-11-2001).]
Oud 30-11-2001, 22:54
DruidessI
DruidessI is offline
shite, wat deed ik verkeerd.... nouja
ga dan maar zelf naar die site
http://library.thinkquest.org/29033/...n.htm?tqskip=1

Suzan
Reageren

Regels voor berichten