Advertentie | |
|
![]() |
|
Toen ik voor de eerste keer de term hoorde, begon ik vlug testjes te doen en zo. Ik ben wel redelijk emotioneel, maar ik weet niet of het daarom overgevoelig is, ik bedoel, iedereen uit zijn frustraties/verdriet... op een andere manier, toch?
Moet je dan aan de hand van die uitingen de overgevoeligheid bepalen? Ik dacht het niet, het gaat hem vooral om het feit hoe (vlug/intens) je reageert op iets. Maar hoe kan je dit nu gaan bepalen??? Men zegt dat één op vijf mensen overgevoelig is. Ik zeg dat je kan zeggen dat x % optimistisch is, dat x % intelligent is, dat x % ... is. Ik wil maar zeggen, op iedere karaktertrek of talent of wat dan ook kan je een naam plakken of je kan het in een hokje steken. Als je zegt HSP te zijn is het net alsof je één of andere ziekte hebt, terwijl dit niet zo is. Maar ik geef grif toe zelf nog er door gefascineerd geweest te zijn. |
![]() |
||
Citaat:
Zo lang hsp niet objectief vast te stellen is, vind ik het niet echt de moeite waard. Het moet wel fysiologische grondslag hebben anders is het gewooon je karakter. Nu wordt het zo erg als ziekte / kwaal uitgebeeld en dat vind ik krom. Dat zou betekenen dat bepaalde culturen relatief veel meer hsp mensen hebben. |
![]() |
|
![]() |
Pure onzin dat iedereen ziek zou willen zijn. Of iets zou willen hebben om zijn gedrag goed te praten. En bovendien vind ik het ook niet een benaming als of het een ziekte is. Het is ook niet bepaald ernstig, en inderdaad iedereen heeft zo zijn frustraties. Dat is logisch. Maar als ik me met anderen vergelijk ben ik gewoon extreem. En niet dat ik daar over wil zeuren van ow, wat ben ik zielig. Het enige waar ik op hoopte was een POSITIVE reactie van mensen die daar op een bepaalde manier mee omgaan. Voor mij is het zo erg dat ik moet zoeken naar een manier om er mee om te gaan.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
HSP? Nog nooit van de term gehoord, maar het is wel redelijk van toepassing op mij. Pak heel vaak stemmingen op, en trek me van alles heel veel aan. Maar ook van de goede momenten, dus dat is wel weer fijn
![]() En hoe ik ermee omga? Geen idee.. Gewoon mezelf zijn, en als ik moet huilen, moet ik huilen. Al is het idd wel klote als het op school of tijdens het uitgaan gebeurt... |
![]() |
||
Citaat:
@ Digitracker: ik neem aan dat iedereen wel kan huilen als zijn of haar kies wordt getrokken. Maar volgens mij gaat het gier om mensen die EXTRA gevoelig zijn. Mensen die alles (te) goed aanvoelen. Ook hoe anderen zich voelen enzo. Tuurlijk heeft iedereen periodes dat het minder gaat en je meer huilt. Dan ben je geen hsp natuurlijk. Je blijft het waarschijnlijk je hele leven, net als dat ADHD altijd in je zal zitten. |
![]() |
|||
Citaat:
Waarom hebben zoveel mensen probleem om algemene dingen en specifieke dingen van elkaar te scheiden. IK heb het over HSP in zijn geheel, niet over het feit dat jij overtrokken emotionele reacties vertoont.. Ik vind het gewoon krom dat iedereen onder een noemertje geplaatst wil hebben om begrip te krijgen... RSI weten ze ook het fijne niet van, ik heb ook last van mijn polsen gehad en dan denk je meteen RSI maar of ik nou RSI had? @FoxyRoxy (ik let wel op hoofdletters ;p) Ben jij wel eens in Zuid-Amerika geweest? De mensen daar zijn gewoon uberhaupt veel emotioneler. Zij hebben daar reacties die hier als HSP gezien zouden worden. Je zou ze zo onder het noemertje HSP kunnen plaatsen. Waarom voelt iedereen zich zo aangevallen zeg... Ik zeg niet dat je niet overgevoelig bent maar ik zeg gewoon dat hsp een vage term is. RSI is ook iets vaags waar ze het fijne niet van weten.... Citaat:
Laatst gewijzigd op 26-01-2004 om 13:51. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik vind hsp nou echt zoiets dat heel veel mensen wíllen zijn... het wordt immers ook als goed beschouwd om gevoelig te zijn. Mensen willen het ook graag bij andere mensen plakken - toen ik tegen een studiegenootje zei dat ik het niet zó op uitgaan heb door de drukte en het lawaai, zei ze meteen 'Oh, maar dan ben je vast hoog sensitief'. Iedereen die enigszins gevoelig is, noemt meteen zichzelf hoog sensitief. Mensen gebruiken het als excuus; 'ik hoef dat niet te kunnen, want ik ben een hsp'. Ik vind 't nogal overdreven allemaal.
Internettestjes hiervoor zijn al helemaal onzin; bij de meeste internettestjes op hs moet je wel een érg botte hork zijn wil je niet positief scoren. En ja, de meeste mensen herkennen zich wel in alle symptomen, vooral pubers. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb ook die testen gedaan op internet, en een boek erover gelezen. En jah, ik herken me er ook in, en om eerlijk te zijn: ik vind het een zegen.
Het feit dat ik meer dingen opvang dan anderen is een gigantisch voordeel op anderen. Je kunt mensen beter inschatten, je weet va(a)k(er) wat mensen écht dwars zit, en je ziet meteen wat er aan de hand is in een groep. Ik zie het dus als een talent, een gave, die ik dus ook ten volle gebruik. ![]() En zoals altijd, 'ieder voordeel hep z'n nadeel', zitten er ook vervelende kanten aan. Je raakt snel overprikkeld, door de vele signalen van mensen. Je hebt relatief veel rust nodig (althans, ik), en ook tijd om te lummelen zodat je dingen verwerkt. Is soms wat vervelend, want niet-hsp's kunnen hele weken achter elkaar volplannen en niet gek worden, terwijl ik dat wel zou worden, en je dus ook dan automatisch een deel 'sociaal-zijn' mist. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Hmm ik heb een keer zo'n testje gedaan in de Libelle ofzo
![]() Misschien is het wel "hip", maar echt leuk is het niet. Alhoewel oversensitief misschien wel een stuk beter is als juist helemaal niet sensitief, dat heel weinig je raakt. Lijkt me vrij emotieloos. Maar van mij zou het allemaal wel wat minder mogen ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
hip... nou zo voel ik dat niet hoor, dat ik nou toch es hip ben omdat ik hsp zou zijn. En ik ga dat toch ook niet tegen iemand vertellen ofzo. Dat zou zo zijn als ik het zou WILLEN hebben maar ik zeg dat nooit tegen iemand. Ik WIL het ook niet want ik heb er ech veel last van..
Sommige mensen denken ook dat iedereen maar om aandacht loopt te roepen... projectie misschien? maar DAAR doe ik het niet voor in mijn leventje
|
Aanvulling van mijn vorige reactie:
Ik vind wel dat het goed is als je beseft gevoelig te zijn, want dan weet je hoe je ermee moet omgaan. Het is hetzelfde voor mensen die vlug agressief worden, als ze dit weten van zichzelf kunnen ze bepaalde situaties vermijden of er tenminste op een andere manier mee omgaan. Enneuh...het is niet iets wat je HEBT, het is iets wat je BENT. (een deel van je) |
![]() |
||
Citaat:
Ik ben wel met je eens dat zoiets objectief vast te stellen moet zijn. Hoogsensitieve personen (laten we de nederlandse benaming) heeft voor zover ik weet nog geen wetenschappelijke status. Het is iig nog niet opgenomen in DSM-IV (dé manier waarop psychische stoornissen gediagnosticeerd worden). Voorlopig betwijfel ik dus of het daadwerkelijk een aparte soort mensen. Verder wil ik even ingaan op het culturele aspect, wat mensen aanhaalden. Er zijn veel stoornissen die in de ene cultuur meer voorkomen dan in de andere. Er zijn Japanse mannen die bang zijn dat hun penis zal krimpen en uiteindelijk van hun lichaam zal afvallen (als iemand een bron wil moet hij dat even zeggen, dan ga ik even zoeken). Dat is een angst die hier niet of nauwelijks voorkomt. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden te bedenken.
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Overigens wordt over dei suk-yeong verder niets in dit boek genoemd, het was alleen een iets dat ik me toevallig nog herinnerde (hoe zou dat toch komen? ![]() edit: als je meer wilt weten hoe verschillende ziekten in verschillende culturen worden behandeld/benaderd dan is H7 van dit boek wel een aanrader
Laatst gewijzigd op 26-01-2004 om 19:52. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een paar voorbeeldjes, persoonlijkheidsstoornissen: * Passief-agressieve (negativistische) persoonlijkheid * Cyclothymische persoonlijkheid * Depressieve (masochistische) persoonlijkheid Ze vallen buiten de clusters A, B en C van het onderdeel personality disorders in de DSM-IV en staan daar dus niet in, en toch zijn het bestaande persoonlijkheidsstoornissen. Kortom: de DSM-IV is handig, maar niet alleszeggend. |
![]() |
||
Citaat:
Er is ook een psychologisch onderzoek uit de jaren 40 dat als conclusie had dat mannen stelen uit angst dat hun penis gestolen werd ;p @ martijn1985 Je hebt gelijk, maar het grote verschil is dat HSP over het algemeen niet verschrikkelijk is voor anderen. Het wordt ook niet als iets ernstigs gezien wanneer iemand oprecht zijn emoties uit. Het hoort gewoon erbij weet je. Ik vind het altijd wel eerlijkheid uitstralen enzo. Het heeft weinig nut om het vast te stellen denk ik. Laatst gewijzigd op 26-01-2004 om 20:09. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
@Fleet Admiral: Ik ken niet de gehele DSM-IV. Ik ken ook de stoornissen die jij noemt niet. Het kan best zijn dat het bestaande stoornissen zijn en dat ze niet in DSM-IV staan. Dat bewijst niet dat hoogsensitiviteit bestaat. Ik heb er wel het een en ander over gelezen (o.a in het verenigingsblad van de studievereniging voor groningse psychologiestudenten). Het enige wat ik hierboven zei is dat het objectief en duidelijk gediagnosticeerd moet kunnen worden. @Kruimel Ik geloof niet dat FA hier het begrip persoonlijkheid wil definieëren. De DSM-IV is een soort van checklist waarmee stoornissen gediagnosticeerd willen worden. Het gaat hier dus niet om het begrip persoonlijkheid, maar om persoonlijkheidsstoornis. Een algemeen geaccepteerde manier om persoonlijkheid te definieëren is zgn. Big Five.
||
![]() |
Citaat:
HS kan vervelend zijn, maar kan ook zo zijn voordelen hebben. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt en hoe je ermee om gaat. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
[QUOTE]DiGiTracker schreef op 26-01-2004 @ 14:46:
Waarom hebben zoveel mensen probleem om algemene dingen en specifieke dingen van elkaar te scheiden. IK heb het over HSP in zijn geheel, niet over het feit dat jij overtrokken emotionele reacties vertoont.. Ik vind het gewoon krom dat iedereen onder een noemertje geplaatst wil hebben om begrip te krijgen... Veel mensen willen niet perse een noemertje ![]() ![]() Ikzelf zou mezelf niet gelijk onder het kopje HSP zetten, hoewel ik ook soms heel "overdreven" reageer. Had ik van t weekend nog, met vrienden in een cafe feest vieren. En niets van ze zeggen moet je serieus of persoonlijk opvatten in zo`n situatie. En zelfs terwijl ik dat weet, kan ik heel soms niet tegenhouden dat ik begin te huilen om 1 opmerking. Gelukkig ben ik door deze wetenschap wel heel snel weer vrolijk, maar je voelt je toch lullig en denkt dat je je aansteld en dat zij dat vinden. ![]() |
![]() |
|
RaptorX: Op het moment dat veel meer mensen HSP kennen, zullen er ook meer mensen zijn die het hebben en zal je ook eerder HSP genoemd worden (niet alleen vanwege het feit dat meer mensen het woord kennen, ook omdat men het gewoon eerder zal aangrijpen als verklaring). De drempel komt gewoon steeds lager te liggen en dat vind ik eng.
Net zoals men in Amerika enorm veel antiobiotica is gaan voorschrijven voor elk klein akkefietje en daardoor vele bacterien resistent zijn geworden. |
![]() |
||
Citaat:
Daarbij: wat wil je dan? Je kan moeilijk gaan stellen dat het allemaal niet bestaat en dus onzin is.
||
Citaat:
je herkent jezelf in bepaalde aspecten van het HSP zijn. Dat is alleen maar prettig om te weten, hoe je er eventueel mee om kan gaan, en hoe anderen ermee omgaan... Lees HET boek ![]()
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik ben ook zeker weten HSP.
Ik huil echt heel vaak en heel snel, gewoon overal, op school, op mn werk... Ik word ook helemaal gek van veel mensen, of van veel geluiden... Zelfs lichamelijk ben ik heel gevoelig, als ik zachtjes geaaid word ervaar ik dat als kietelen ![]() Bovendien voel ik een negativiteit over me heen komen als iemand in mijn buurt zich niet goed voelt. Ik voel me dan ook meteen slecht en het is heel moeilijk om deze negatieve energiestroom tegen te houden. Mensen die zich niet ok vinden kunnen op een of andere manier een deel van hun verdriet bij mij dumpen waardoor ik me weer klote voel. Ik weet ook pas sindskort dat het lang niet altijd mijn eigen verdriet is als ik depressief ben... Ik eet ook geen dieren meer want het lijkt dan net of ik leed eet. En dat voel ik dan ook weer... |
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Sorry dat ik dit even bij jou doe, ik had natuurlijk ook zo bij anderen kunnen reageren. Maar ik vind dat mensen gewoon te snel een sticker op zichzelf plakken (stempel, weet ik het ![]() Er is namelijk een echt probleem dat te maken heeft met de zintuigen. Mensen zijn onder- of overgevoelig voor bepaalde prikkels. Mensen die bijvoorbeeld tactiel overgevoelig zijn (tactiel is gevoel), zijn als kind vaak onhandelbaar bij het douchen en aankleden (als een ander dat doet), gaan bijna niet met vriendjes spelen (omdat ze bang zijn dat ze 'zomaar' aangeraakt worden) en vinden het veel prettiger om 'hard' (diep) aangeraakt te worden. Kinderen die vestibulair (heeft met evenwicht te maken) ondergevoelig zijn, vallen van de schommel, omdat ze dat niet door hebben (ze hebben het dan pas door als ze op de grond vallen). En zo kan ik nog wel meer dingen noemen. Dit is pas een echt probleem, waar ook therapie voor nodig is. En dat vind ik ook vrij serieus. Wat hier in dit topic over het algemeen wordt beschreven (over een klein beetje overgevoeligheid voor geluid en licht ofzo), vind ik niet echt een hele boeiende 'aandoening'. Bovendien zitten hier inderdaad veel mensen in de puberteit. Toen moest ik ook veel meer huilen en was ik ook veel gevoeliger voor alles. Het scheelde ook hoe moe ik was en vaak op de middelbare school en dergelijke zijn mensen toch heel erg veel moe en dus prikkelbaarder. Ik zeg niet dat ik niets van dit serieus neem, maar ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met de meeste mensen.
||
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
Ik voel het maar al te goed, namelijk. Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ik had laatst zo'n test gedaan op psychologiemagazine.nl, stond dat ik 't hoogstwaarshcijnlijk wel was.
Ik ben ook erg gevoelig voor harde geluiden, huil redelijk snel (alleen niet in het openbaar), kan niet goed tegen druktes, of mensen die dichtbij me staan, ik heb er verder geen last van, behalve dan dat ik ook stemingen van andere mensen overneem, als iemand depri is kan ik in een spontane huilbui uitbarsten, dat is wel lastig, zo kan ik niemand troosten, ik jank zelf te hard mee ![]() Maar of het nou iets is om een speciale term voor te verzinnen, denk 't niet...
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Hsp DP17 | 68 | 26-03-2006 12:15 | |
Psychologie |
teveel indrukken Verwijderd | 31 | 02-03-2005 15:23 | |