Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarbij zitten die beesten hun hele leven in 'n donker hok, krijgen ze niet fatsoenlijk te eten en worden ze zonder verdoving gecastreerd. Nog laffer is dat de meeste mensen zelf nooit een lief schattig kipje de nek om zouden kunnen draaien. Nee, want 'dat is zielig'. Als iemand anders het doet is het zeker niet meer zielig. Tenzij het niet voor hun eigen pens is, maar voor de pens van iemand anders, die het dan wel aandurft om zo'n beest zelf om te brengen. Want het is natuurlijk veel zieliger als je een beestje grootbrengt en verwent in de naam van 'n een of andere lompe godheid waar je in gelooft en dan na een paar jaar eigenhandig ten dood brengt en opeet, dan als zo'n zelfde beestje jarenlang gemarteld wordt voor het op een bord belandt. Dieren zouden sowieso niet geslacht moeten worden, dat praat ik ook niet goed. Maar liever rituele slachting dan de bioindustrie. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() noob. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik heb aan een paar koeien bij de slachter gevraagd of ze dachten dat ze gelijkwaardig waren aan mij, een mens. Ze moesten mij het antwoord schuldig blijven. ![]() Verder heb ik geen mening over offers bij religies. |
![]() |
||
Citaat:
Afijn, aangepraat schuldgevoel de gekste, de mens is een omnivoor, live with it, maar ik zie geen reden om daarom de dieren die we consumeren onnodig te laten lijden.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Binnen het redelijke ligt niet de verplichting tot zelfmoord. Dat hoef je voor dieren noch andere mensen te doen. De mens is trouwens zeker een omnivoor, maar ik denk dat wij, -als niet-religieuzen-, het toch ten minste hierover eens zijn, dat een goddeloze natuur niet teleologisch te interpreteren is. Dat is juist ook mijn bezwaar tegen religie, dat het bijna onvermijdelijk leidt tot zo'n teleologische interpretatie. Vrouwen horen de man te gehoorzamen, homo's zijn fout en dieren zijn als voedsel. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Voor de mensen op dit forum zijn de offeringen misschien heel schokkend, maar voor de mensen die in hun geloofsovertuiging dieren offeren is het heel normaal. Eerlijk gezegd; ik zou het ook beter vinden als zulke mensen niet offeren, maar ik zou niet weten wat je eraan doet. Ik vraag me af of het ook wel oké is om zulke mensen aan te pakken. Want het volgende gaat wel steeds om in mijn hoofd: van elkaars geloofsovertuiging blijf je af! ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En dat onnodig lijden doe ik dan weer niks actiefs aan omdat ik dat op mijn uppie niet noemenswaardig kan veranderen. ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Voor de rest, wat MickeyV zegt. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ten tweede: het is helemaal niet ondenkbaar, dat de geloofsovertuigingen van bepaalde personen -al wijken die dan ook op punten af van de gevestigde religies in hun standaardvorm- leiden tot doden onder mensen (hint: New York, Madrid, London). Geldt de plicht tot afblijven van elkaars geloofsovertuiging ook daar? Zo nee, waarom niet? Ongeacht de reden, je belemmert de geloofsvrijheid. Het punt dat ik probeer te maken is algemeen, nl. dat jouw algemene instelling "van elkaars geloofsovertuiging blijf je af" onzinnig is. Ik sta niet een soort seculiere inquisitie voor, geen misverstand. Maar aan religieuze overtuigingen a priori een soort bijzondere status toe te kennen tov andere overtuigingen is gevaarlijk, en los daarvan niet gerechtvaardigd. (Overigens wil ik aan geloofsovertuigingen best een bijzondere status toekennen, maar dan in omgekeerde zin: ze vallen in de bijzondere categorie "rationeel onnavolgbare overtuigingen" ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
NATUURLIJK KAN DAT NIET GEZEGD WORDEN, 't geconsumeerde is immers dood. Dus in plaats van iets te mekkeren over mij, kun je beter met wat betere argumenten voor je, sowieso al zwakke, standpunt komen. En dan wil ik ook nog ingaan op dat je zegt dat je in je eentje niks kunt veranderen - door geen vlees te eten, wordt er na een tijdje niet meer 'voor jou' geproduceerd, omdat er een overschot komt. Daarbij stimuleer je dan de industrie van de vleesvervangers, waardoor er meer alternatieven (kunnen) komen voor vlees zodat het voor anderen weer aantrekkelijker is om vegetarier te worden. [edit] Heh, ja, wat Mickey zegt dus. (a) Alleen dan langer. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ikzelf leef bij de regels: 'doe wat je wil maar doe geen kwaad' en 'alles dat je doet zal in drievoud naar je terugkeren'. Ik ben daarom van mening dat je elkaars denkwijzes moet verdragen en dat je niet zomaar mensen moet bekeren tot de denkwijze die jijzelf als 'de juiste' beschouwt. Maar ondertussen offeren ze wel dieren en dat vind ik ook geen goede zaak. De kwestie is dus; hoe krijg je mensen zo ver dat ze de dieren niet kwaad doen, zonder meteen maar te bevelen om met de hele geloofsovertuiging op te houden... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Ok, je hebt helemaal gelijk, de lucht is groen en het gras is blauw. ![]()
||
![]() |
Citaat:
Je tweede argument is mij niet inzichtelijk. Het begrip menselijke natuur is nogal vaag. Wat is de menselijke natuur, waarin onderscheidt zij zich van "dierlijke" natuur, en welk specifieke distinctieve kenmerk van die menselijke natuur vordert ons respect, in die zin, dat het doden van een mens verwerpelijk ware, het doden van (andere, want die biologische categorisering accepteer je toch ook?) zoogdieren echter niet? Nogmaals, ik probeer je niet te overtuigen, want die doelstelling is veel te hoog gegrepen. Ethiek, waartoe de onderhavige kwestie behoort, is natuurlijk ook geen empirisch gegeven dat je exact kunt meten en bepalen, precies de reden waarom elke maatschappij zo haar eigen ethische regels kan hanteren zonder in conflict te komen met de werkelijkheid, want ethiek maakt hoogstens van de "social reality" deel uit, leidt in die zin een intersubjectief, maar zeker geen objectief bestaan. Wel kan n. m. m. aangedrongen worden op interne consistentie van een regelsysteem. Dat is bij het recht zo, dat is bij ethiek niet anders. Precies daarom zeggen we dat onderscheid naar huidskleur fout is, en noemen het discriminatie, immers, het is moeilijk een ethische regel te bedenken waarvan de onderliggende ratio zich verdraagt met een dergelijke onderscheiding. Een maatschappij die dus alleen blanke mensen onder de beschermende werking van ethische regels laat vallen, hanteert een inconsistent ethisch systeem. Niet objectief fout, maar innerlijk tegenstrijdig, en in die zin dus irrationeel. Degenen dus die zich indertijd tegen slavernij in het zuiden van de VS verzetten, en als sentimentele niggerlovers werden afgedaan, waren derhalve weldegelijk óók rationeel bezig, omdat de ratio zich verzet tegen innerlijk tegenstrijdige systemen. Naar mijn idee is nu een systeem van ethische regels dat enerzijds de individuele mens, ongeacht elk ander kenmerk, voorstelt als een welhaast absoluut en tegen alle leed te beschermen wezen, anderzijds tot de uitkomst leidt, dat het doden van weet ik hoeveel miljoenen hogere (en lagere) (zoog)dieren per jaar alleen al in Nederland irrelevant is, niet met de beste wil intern consistent te noemen. Een dergelijk verschil in positie van mens en dier binnen één en hetzelfde systeem kan niet op redelijk overweging rusten, maar moet wel het simpele resultaat zijn van een houding die in een andere context als "eigen volk eerst" gekarakteriseerd wordt, en zich dus neerslaat in systeeminconsistentie. Dat zo'n systeem zich handhaaft ligt nu weer aan het niet-objectieve bestaan van ethiek. En natuurlijk aan machtsverhoudingen.
Laatst gewijzigd op 12-07-2005 om 19:25. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Oftewel: een koe wordt er niet ongelukkiger van als het beest is voorbestemd om in het slachthuis te eindigen, en zal zolang er een beetje fatsoenlijk met het beest wordt omgegaan er ook geen stress van ondervinden. Een fors snelle slachtmethode hebben we ook, dus daar kan het ook al niet onder lijden. Wat voor tegenargumenten blijven er dan over op het gebied van dierenlijden?
||
![]() |
Citaat:
Wat nu dat fatsoenlijk omgaan met betreft: je weet dat dat nogal varieert. Dat is ook onvermijdelijk binnen een bedrijfstak: ook daar gaat het om de euro's. Dus waarom überhaupt aandacht en geld besteden aan dierenwelzijn, immers, het vlees blijft vlees. Maar het belangrijkere tegenargument -dat echter niet het lijden betreft, leven is immers meer dan lijden, we zijn hier geen boeddhisten ![]() ![]() Het is echter, ondanks wat ik in mn vorige post stelde, hoofdzakelijk een emotionele kwestie. Gegeven het feit dat vleeseten hier niet strafbaar is, gegeven het feit dat je als vleeseter kennelijk geen (al te grote) betekenis hecht aan dieren (en betekenis hechten aan is een emotioneel gebeuren), dan zul je vlees eten al naar behoefte. Daar zal geen enkel argument iets aan veranderen, omdat argumenten appelleren aan de ratio, en de emotie naar mijn idee in hoge mate losgekoppeld is van 't eerste. Of niet, maar dan bestaat er een hierarchische relatie waarin de emotie regeert. Zoals men zegt, the mind follows the heart.
||
Citaat:
Dat ze bij bepaalde geloven, zoals het Jiddische geloof en het Islamitische, dieren hun strot half doorsnijden om het dier vervolgens dood te laten bloeden vind ikzelf echt abnormaal. Dit noem ik een marteling in zijn puurste vorm! Tevens is elke vorm van 'ritueel' slachten occult. Laatst gewijzigd op 13-07-2005 om 20:25. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het is iets waar zij in geloven, en jij niet. Zij kunnen net zo goed iets wat jij doet niet goedkeuren, maarja het is jouw keuze toch... Okey, zo een dier gaat dood, maar het wordt niet voor de lol, of om lekker gemeen het dier pijn te doen, geslacht. Bij de Islam moet het dier zelfst zo snel geslacht worden dat het dier er (bijna) niets van voelt. |
![]() |
||
Citaat:
Dat slachten volgens halal een snelle methode zou zijn is een mythe die trouwens al maanden geleden is beslecht, dan sterft het dier door zuurstofgebrek in de hersens, iets dat meerdere minuten op zich laat wachten.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Een dier wordt niet veroordeeld, en gaat niet naar de hemel of hel dus. Het is gemaakt om de natuur in balans te houden, en voor de mens, als voedsel. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Anders gezegd: wat zóu er moeten gelden, indien de islam voorschreef dat je mensen over de kling mocht of moest jagen? Sommige moslims vinden sowieso dat dat wel mag, nl. als het gaat om ongelovigen. Zij hebben dus zo'n geloof. Wat nu?
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar je vraag, is een afkeurenswaardige handeling ineens gelegitimeerd wanneer deze door God wordt voorgeschreven, is een interessante. Ik denk dat ook dan weer die religie, netzoals zoveel religies tot nu toe, zal verdwijnen. Maar een echt antwoord daarop moet ik tijdelijk schuldig blijven. |
![]() |
||
Citaat:
4 1 De HEER zei tegen Mozes: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Soms zondigt iemand onopzettelijk tegen een van de geboden van de HEER en doet hij onbedoeld iets dat niet toegestaan is. 3 Als de gezalfde priester zo’n misstap begaat en schuld op het hele volk laadt, moet hij als reinigingsoffer een stier zonder enig gebrek aan de HEER aanbieden. 4 Hij moet de stier naar de ingang van de ontmoetingstent brengen, en daar, ten overstaan van de HEER, zijn hand op de kop van het dier leggen en het slachten. 5 Daarna neemt hij een deel van het bloed van de stier en gaat daarmee de ontmoetingstent binnen. 6 Hij moet zijn vinger in het bloed dopen en het ten overstaan van de HEER zevenmaal in de richting sprenkelen van het voorhangsel dat de heilige ruimte afschermt. 7 Hij strijkt ook wat bloed aan de horens...... ls een leider van het volk onbedoeld zondigt tegen een van de geboden van de HEER, zijn God, en schuld op zich laadt door iets te doen dat niet toegestaan is, moet hij, 23 zodra hij beseft wat hij misdaan heeft, een bok zonder enig gebrek offeren. 24 Hij moet zijn hand op de kop van het dier leggen en het slachten ten overstaan van de HEER, op dezelfde plaats waar de dieren voor het brandoffer geslacht worden. Dan is het geschikt als reinigingsoffer. 25..... 20 resultaten, heb jij uberhaupt wel gezocht? btw vind ik het met bloed sprankelen niet zo fris, en ik zie ook niet in waarom een stier moet sterven als een priester de schuld op het volk schuift..
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Zou jij je leven geven voor je wederhelft? Severus | 24 | 13-05-2010 22:19 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Levens redden ** | 198 | 19-02-2009 14:16 | |
De Kantine |
[maffiatopic] Waar zou jij welk lichaamsdeel voor opofferen? Verwijderd | 27 | 21-12-2008 18:39 | |
De Kantine |
Weerwolfspel #42 deel 2 Yoshimare | 500 | 15-12-2007 15:35 | |
Survival Lottery Verwijderd | 30 | 05-11-2005 15:49 | |
zoon van God? lollipop | 185 | 18-02-2004 11:53 |