Naar mijn mening is de populatie mensen op de wereld te groot en te onoverzichtelijk om ooit wereldvrede te creeen. Er zijn simpelweg te veel verschillende bevolkingsgroepen. Ikzelf geloof niet in god of iets, maar ik denk dat als ik geboren was in afganistan en heel mijn leefomgeving moslim was geweest, dat ik dan nu zelf ook strenggelovig moslim zou zijn, mogelijk zelfs zo gehersenspoeld door anderen dat ik extremistisch was geweest en mij misschien wel nu af afgezet tegen de westerse wereld en aanslagen aan het voorbereiden was nu.
Nu is de ene persoon makkelijker te manipuleren dan de ander, maar manipulatie van mensen die hun ideeen zo overtuigend kunnen voorleggen bij complete bevolkingsgroepen, kan al leiden tot oorlog. Kijk maar naar Hitler bijvoorbeeld. Ik ben er van overtuigd dat niet iedere duitse soldaat die een jood vermoord heeft, ook daadwerkelijk een hekel aan joden had, maar toch kunnen bepaalde mensen/stromingen anderen aanzetten tot de meest verschrikelijke gebeurtenissen, puur uit overtuiging van een klein groepje mensen.
Verder verlekkerd iedereen zijn eigen releigie boven andere reliegies en ook dat leidt in veel situaties tot oorlog. Eerlijk zullen we alles delen, maar ik een beetje meer dan jij..
|