Oud 26-05-2004, 14:05
Verwijderd
Ik ben voor gratis ov. Het kost wat geld, maar als het gratis is en er komende meer stations/haltes dan gaan er denk ik wel meer mensen met het ov, ipv met de auto.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2004, 15:30
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-05-2004 @ 14:13 :
There's no free lunch in the market, en dat geldt ook voor de overheid. Openbaar vervoer, en geld om dat te bekostigen, ontstaat niet vanuit het luchtledige.
Gemeentelijk openbaar vervoer kan makkelijk bekostigd worden door de gemeentelijke belastingen te verhogen, lijkt me.
Oud 26-05-2004, 16:39
Uitgeluld
Uitgeluld is offline
Ik ben voor gratis openbaar vervoer...

Een bekend, wel aardig, idee om het fileprobleem op te lossen is het rekeningrijden. Alleen is deze manier niet realistisch. Er wordt veel geïnvesteerd in de zeer dure apparatuur. Het kost niet alleen veel om deze te produceren, ook in het installeren zal veel tijd en geld zitten. Zeer waarschijnlijk zal men door het rekeningrijden op den duur gewend raken aan de ‘’extra’’ kosten en gewoon evenveel als voor het rekeningrijden gaan autorijden. Het is gewoon geld halen bij de automobilist. De auto als melkkoe, dat is de enige doelstelling van rekeningrijden. Bovendien wordt het duur voor Jan met de pet. Want mensen die persé met de auto naar het werk moeten, zullen het wel vergoed krijgen van hun werkgever. En die zal dat geld dan weer willen verhalen door het in zijn prijzen te verrekenen. Privé-personen kunnen hun kosten niet afwentelen, dus die betalen de prijs

Ook wordt er, vooral door de rechtse partijen, gesproken over het verbreden van de snelwegen op punten waar dagelijks een file te vinden is. Ik moet bekennen dat ik ook dit weer geen slecht idee vind. Maar de kosten zullen op deze manier de pan uit rijzen. Bovendien bouw je Nederland op deze manier alsmaar dichter. Daarbij komt nog dat het linkse publiek het hier, door hun voorkeur voor het milieu, niet mee eens is. Hierdoor ontstaat er zeer waarschijnlijk een sterke verdeeldheid binnen de bevolking na dit besluit. Dus ook met het verbreden van de snelwegen komen we er niet.

Dus moet daarom denk ik dat gratis openbaar vervoer de enige goede optie is, om de volgende redenen:

Er zal massaal gebruik gemaakt worden van het Openbaar Vervoer. Hiervoor moet natuurlijk wel meer materiaal worden ingezet om aan de vraag te voldoen. Maar als dat materiaal er is zal Nederland met betrekking tot het verkeer verbeteren op:
1. De bereikbaarheid. Vooral rondom de grote steden (zoals Randstad) zullen de files, die er nu wel staan, voor een groot deel oplossen doordat er minder gebruik wordt gemaakt van de auto.
2. Het milieu. Doordat er minder gebruik gemaakt wordt van de auto en er meer personen gebruik maken van het minder milieubelastende Openbaar Vervoer, wordt het milieu meer gespaard.
3. Het Openbaar Vervoer wordt veiliger met betrekking tot de criminaliteit. Wanneer ontstaat die criminaliteit? Juist! Wanneer de conducteur om de kaartjes komt vragen. In het vervolg hoeft dit niet meer en daalt de criminaliteit.
4. De Nederlandse burger. Last but not least…Zij zullen er zeker van profiteren. Mensen met een lager inkomen kunnen nu ook reizen naar bestemmingen daar waar ze willen. Ze hoeven niet meer een vermogen neer te leggen om een afstand van 20 kilometer te overbruggen!
Oud 29-05-2004, 14:16
Anaïs
Anaïs is offline
gratis openbaar vervoer is niet alleen nuttig in de steden, maar ook om naar de steden te sporen / lijnen. Vooral voor pendelende studenten !!!

meer info over mijn standpunt:

http://nmbs.v3.be
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten