Oud 11-09-2005, 15:08
Valentijn000
Valentijn000 is offline
Hoe zit het precies met de Snaar-theorie?
Ik had er een keer iets over op tv gezien, maar het was niet echt duidelijk?
Oud 11-09-2005, 15:15
TD
TD is offline
Tja, dat zal hier ook niet in 1,2,3 uit te leggen zijn.

Samengevat is het een fysisch model (theorie) die, zoals gewoonlijk, een poging doet bepaalde zaken te verklaren. Waar we tegenwoordig 3 van de 4 fundamentele krachten kunnen 'verklaren' met behulp van quantumfysische aspecten blijft de laatste (gravitatie) voorlopig het onderwerp van eerder de relativiteitstheorie van Einstein (meerbepaald de algemene). In grote lijnen verschillen deze theoriën erg zodat het niet evident is ze te verenigen.

De snaartheorie doet een poging om allevier de fundamentele natuurkrachten met behulp van één theorie te verklaren en maakt daarvoor doorgaans gebruik van een groter aantal dimensies (10, 11 tot zelfs 26). Er is dus niet 'één snaartheorie', er bestaan verschillende "versies".

Je kan best google even gebruiken en er wat over lezen, er valt namelijk erg veel over te vertellen.

Zie bijvoorbeeld Wikipedia: Snaartheorie. Als je er niet mee inzit is de Engelstalige versie wat uitgebreider en degelijker.
Oud 11-09-2005, 15:18
Porcelain
Porcelain is offline
Wikipedia is niet betrouwbaar.

Ik zou boeken gaan zoeken, het is op een forum denk ik niet uit te leggen. Ik ken iemand die er al heel lang mee bezig is, maar nog steeds niet echt in staat is het duidelijk uit te leggen aan anderen. Volgens mij moet die theorie in je hoofd vorm krijgen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 15:25
TD
TD is offline
Je kan het basisidee altijd uitleggen (misschien dat mathfreak, meph of ginny het uitgebreider willen toelichten). Het Nederlandstalige artikel van de wikipedia is nog in ontwikkeling maar over het algemeen is er op de kwaliteit niet zo veel aan te merken, vind ik.

Uiteraard zijn boeken soms beter, maar vaak nogal snel technischer dan een encyclopedie-artikel. Het volstaat zeker om een globaal idee van de theorie te krijgen.
Oud 11-09-2005, 15:43
Porcelain
Porcelain is offline
Dat is waar. Als je wikipedia leest moet je wel dingen checken voor je erop vertrouwt, maar inderdaad, voor een globaal idee ga ik er ook wel eens heen.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 13:42
Verwijderd
Zelf weet ik helaas ook slechts globaal wat het inhoudt, de wiskunde ervan gaat mij (nog) te ver.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 15:26
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-09-2005 @ 14:42 :
Zelf weet ik helaas ook slechts globaal wat het inhoudt, de wiskunde ervan gaat mij (nog) te ver.
Dat meen je niet
Nou, dat weet ik ook waar ik sta qua wiskunde
Oud 12-09-2005, 15:57
TD
TD is offline
Er is een groot verschil tussen enigszins begrijpen waar de theorie omgaat en er de volledige wiskundige achtergrond/opbouw van kennen.
Oud 14-09-2005, 10:33
tandenborstel
tandenborstel is offline
Kijk eens op deze introductie van de snaar theorie van Robert Dijkgraaf.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 14:48
Verwijderd
Citaat:
tandenborstel schreef op 14-09-2005 @ 11:33 :
Kijk eens op deze introductie van de snaar theorie van Robert Dijkgraaf.
Niet vervelend bedoeld, maar ik denk niet dat je als 15-jarige iets hebt aan de manier waarop "the usual Feynman diagrams of quantum field theory are generalized by arbitrary Riemann surfaces".
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 23:23
Verwijderd
Citaat:
LiqqY schreef op 12-09-2005 @ 16:26 :
Dat meen je niet
Nou, dat weet ik ook waar ik sta qua wiskunde
Wat je krijgt op de middelbare school is eigenlijk geen wiskunde te noemen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 09:26
DZHAW
DZHAW is offline
Citaat:
Snees schreef op 14-09-2005 @ 15:48 :
Niet vervelend bedoeld, maar ik denk niet dat je als 15-jarige iets hebt aan de manier waarop "the usual Feynman diagrams of quantum field theory are generalized by arbitrary Riemann surfaces".
Ik ben nu tweedejaars natuurkunde en wiskunde en ik snap er nog geen fuck van
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 10:14
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-09-2005 @ 00:23 :
Vergeleken met de wiskundebeoefening op universitair niveau is de wiskunde op de middelbare school (althans hier in Nederland) vrij elementair. Toen men in 1968 les ging geven volgens het toenmalige nieuwe leerplan werd er nog veel gebruik gemaakt van de verzamelingenleer, en werd er ook meer aandacht besteed aan de analyse dan nu het geval is. Bovendien maakte de vectorrekening toen ook nog deel uit van het wiskundeprogramma, terwijl dat nu niet meer het geval is.
Oud 17-09-2005, 10:45
LiqqY
LiqqY is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-09-2005 @ 00:23 :
Mjah, je hebt Wiskunde en Wiskunde
In iedergeval voor mij is dit ook Wiskunde, natuurlijk doe jij het veel uitgebreider etc.
Oud 17-09-2005, 12:36
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 17-09-2005 @ 11:14 :
Vergeleken met de wiskundebeoefening op universitair niveau is de wiskunde op de middelbare school (althans hier in Nederland) vrij elementair. Toen men in 1968 les ging geven volgens het toenmalige nieuwe leerplan werd er nog veel gebruik gemaakt van de verzamelingenleer, en werd er ook meer aandacht besteed aan de analyse dan nu het geval is. Bovendien maakte de vectorrekening toen ook nog deel uit van het wiskundeprogramma, terwijl dat nu niet meer het geval is.
Doodzonde, want natuurkunde zonder vectorrekening is als een man zonder ballen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 13:08
pino123
pino123 is offline
hoewel ik neit precies weet wat vectorrekening inhoudt, kan ik wel zeggen dt we vectors wel bij wis- en natuurkunde behandeld krijgen. Mara dat is vooralin natuurkundig opzicht, met F in Newton enzow, en krachten berekenen enzow met tangens/sinus/cosinus, ontbinden tkekenen enzo
Oud 17-09-2005, 13:15
Verwijderd
Citaat:
pino123 schreef op 17-09-2005 @ 14:08 :
hoewel ik neit precies weet wat vectorrekening inhoudt, kan ik wel zeggen dt we vectors wel bij wis- en natuurkunde behandeld krijgen. Mara dat is vooralin natuurkundig opzicht, met F in Newton enzow, en krachten berekenen enzow met tangens/sinus/cosinus, ontbinden tkekenen enzo
Je kan veel meer doen met vectoren, bijvoorbeeld vermenigvuldigen (exotisch!), onderlinge hoeken berekenen, afleiden, enzovoort.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 13:59
DZHAW
DZHAW is offline
Bij vectorrekening moet ik spontaan denken aan functies met meerdere variabelen. Die kan je dus ook afleiden, integreren en nog meer leuke dingen
Met citaat reageren
Oud 17-09-2005, 14:08
pino123
pino123 is offline
owke, ik hou mijn mond al
Oud 17-09-2005, 16:03
Verwijderd
Citaat:
pino123 schreef op 17-09-2005 @ 14:08 :
Ja, maar op het vwo wordt echt ontzettend moeilijk gedaan om bijvoorbeeld de som van vectoren te berekenen. Paralellogrammethode en weet ik veel wat voor onzin allemaal, terwijl het met simpele vectorrekening echt ontzettend simpel is.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 10:01
bulbanos
bulbanos is offline
http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html

voor moest je tijd en werkelijk zin hebben om de basis van de snaartheorie en quantummechanica in te zien.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 12:57
GinnyPig
GinnyPig is offline

A First Course In String Theory

Have fun.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten